Meestgestelde vragen

Heb je een vraag? Kijk dan eerst of deze terugkomt in de onderstaande lijst met meestgestelde vragen. De vragen zijn onderverdeeld in categorieën. Selecteer hieronder dus eerst een categorie. Staat je vraag hier niet bij? Stel je vraag dan aan onze ledenservice via e-mail leden@nederlandseskivereniging.nl. Vergeet niet je contactinformatie en eventueel je lidmaatschapsnummer in de mail te vermelden. Of bel (070) 310 11 12. De afdeling ledenservice – voor vragen over je lidmaatschap of verzekering – is op werkdagen tussen 9.00 en 15.00 uur telefonisch bereikbaar. Voor meer informatie over ons lidmaatschap kijk je hier. Meer informatie over onze reisverzekering vind je hier.

Lidmaatschap

LIDMAATSCHAP

  • Per wanneer kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?
  • Wat doe ik met het pasje als ik heb opgezegd?

    Je kunt het pasje doorknippen en weggooien.

  • Kan ik het pasje na opzegging nog gebruiken?

    Na opzegging, wordt het lidmaatschapsnummer van de pas geblokkeerd. Je kunt de pas dan niet meer gebruiken.

  • Mag ik mijn lidmaatschapspas uitlenen?

    Nee, de lidmaatschapspas is strikt persoonlijk.

  • Waarom staat er een alarmnummer op mijn lidmaatschapspas?

    Als lid van de Nederlandse Ski Vereniging bestaat ook de mogelijkheid een of meer verzekeringen af te sluiten, vandaar dat het alarmnummer op de pas is vermeld. Bij calamiteiten is dit het alarmnummer dat gebeld moet worden. Hier vind je meer informatie over de NSkiV-reisverzekering.

  • Hoe vraag ik een nieuwe lidmaatschapspas aan?

    Als je een nieuwe, vervangende pas wilt aanvragen, neem dan contact op met de afdeling ledenservice per mail via leden@nederlandseskivereniging.nl of via telefoonnummer (070) 310 11 12 of. De nieuwe pas heb je binnen 2 weken in huis. De kosten hiervoor bedragen € 5.-

  • Hoe lang is mijn lidmaatschapspas geldig?

    Je persoonlijke pas is vier jaar geldig vanaf het moment van uitgeven.

  • Wat moet ik doen bij verlies van mijn lidmaatschapspas?

    Neem bij verlies van de lidmaatschapspas altijd contact op met onze afdeling ledenservice via e-mail leden@nederlandseskivereniging.nl of bel (070) 310 11 12.

  • Wie krijgt een lidmaatschapspas?

    Alle leden vanaf 5 jaar ontvangen een lidmaatschapspas.

  • Waarom activeert mijn lidmaatschapspas soms het alarm van winkelpoortjes bij de ingang?

    Door het gebruik van RFID in de lidmaatschapspas kan het gebeuren dat sommige antidiefstal poortjes in winkels worden verstoord met mogelijk alarm tot gevolg. De alarmpoortjes werken op dezelfde technologie als de pas. Een dergelijke storing wordt meestal veroorzaakt doordat er meerdere RFID-passen bij elkaar bewaard worden. Naast de lidmaatschapspas van de NSkiV zijn er andere passen met een RFID chip, zoals o.a. de OV-chipkaart en diverse stadspassen. De RFID is in de pas verwerkt, omdat we eerder de passen als liftpas hebben geactiveerd. Dit systeem werkt niet meer.

  • Waarom ontvang ik een nieuwe lidmaatschapspas?

    Je ontvangt een nieuwe pas als de geldigheidsduur van de pas (vier jaar vanaf het moment van uitgeven) is verlopen.

  • Waar kan ik problemen met mijn lidmaatschapspas melden?

    Heb je problemen met de lidmaatschapspas, neem dan contact op met onze afdeling ledenservice via e-mail leden@nederlandseskivereniging.nl of bel (070) 310 11 12.

  • Wanneer ontvang ik mijn nieuwe lidmaatschapspas?
  • Wanneer wordt de lidmaatschapspas verzonden?

    Je ontvangt je lidmaatschapspas binnen 2 weken na aanmelding. De pas is vier jaar geldig.

  • Kan ik buiten Nederland een NSkiV-lidmaatschap afsluiten?

    Het lidmaatschap van de Nederlandse Ski Vereniging is toegankelijk voor iedereen die woonachtig is binnen Europa. Buiten Nederland worden echter naast de contributie ook de verzendkosten voor het Wintersport Magazine en het Snowboard Magazine in rekening gebracht. Die kosten bedragen voor het seizoen 2013/2014 €17,50 per jaar.

  • Hoe geef ik een adreswijziging door?

    Adreswijzigingen kunnen uitsluitend door het hoofdlid worden doorgeven via leden@nederlandseskivereniging.nl of telefonisch met onze afdeling ledenservice via telefoonnummer (070) 310 11 12.

  • Ik heb opgezegd en ontvang toch nog het Wintersport Magazine. Hoe kan dat?

    Het lidmaatschap wordt aangegaan voor een periode van 12 maanden. Wordt het lidmaatschap gedurende de looptijd opgezegd, dan ontvang je nog wel de magazines die bij het lopende lidmaatschapsjaar horen.

  • Wat kost een lidmaatschap?

    De kosten voor een lidmaatschap voor het seizoen 2013/2014 van de Nederlandse Ski Vereniging bedragen voor een hoofdlid €35 en voor een gezinslid €17,50. Hier vind je meer informatie over het lidmaatschap.

  • Hoe wijzig ik mijn persoonlijke gegevens?

    Wijzigingen in je persoonlijke situatie, zoals naam- of adreswijziging kan per mail: via leden@nederlandseskivereniging.nl of telefonisch bij de afdeling ledenservice via telefoonnummer (070) 310 11 12.

  • Hoe meld ik een gezinslid aan?

    Een hoofdlid kan een (of meerdere gezinsleden) aanmelden via leden@nederlandseskivereniging.nl of telefonisch via afdeling ledenservice (070) 310 11 12.

  • Wat houdt het NSkiV-lidmaatschap precies in?

    Voor gedetailleerde informatie over het lidmaatschap kijk je hier.

  • Stilzwijgend verlengen mag toch niet meer?

    Een abonnement van een sportschool of bijvoorbeeld een verzekering kunnen sinds enige jaren met inachtneming van een opzegtermijn van één maand (na het eerste jaar) op elk gewenst moment worden beëindigd. Dit is geregeld bij ‘Wet van Dam’. Deze wet is echter niet van toepassing op het lidmaatschap van verenigingen, die vallen onder het verenigingsrecht. Voor een vereniging geldt, en dus ook voor de NSkiV, dat een lidmaatschap met een jaar wordt verlengd, tenzij dat lidmaatschap één maand voor de verlengingsdatum is opgezegd.

  • Kan ik mijn lidmaatschap tussentijds beëindigen?
  • Waarom ontvang ik een lidmaatschapspas?
  • Hoe zeg ik mijn lidmaatschap op?

    Het lidmaatschap moet bij voorkeur schriftelijk worden opgezegd (per post of e-mail). Telefonisch opzeggen kan echter ook.  Voor het opzeggen van het lidmaatschap geldt een opzegtermijn van één maand vóór het verstrijken van de lidmaatschapstermijn.

    Noot: de verzekering kan na het eerste jaar op ieder gewenst moment worden beëindigd met een opzegtermijn van één maand.

  • Wat zijn de algemene voorwaarden voor het lidmaatschap?

    De algemene voorwaarden voor het lidmaatschap kun je hier lezen.

Reisverzekering

DOORLOPENDE REISVERZEKERING VAN DE NEDERLANDSE SKI VERENIGING

  • Is aangeven op de lidmaatschapspas dat ik een verzekering heb afgesloten?
  • Wat kan SOS International voor je betekenen?
  • Kan een vriend of vriendin die niet meegaat op vakantie meeverzekerd worden?

    Ja, een vriend of vriendin die thuis blijft en waarvan je afhankelijk bent tijdens uw vakantie kan je meeverzekeren. Dit valt onder de aanvullende verzekering waarnemer. Voorbeelden zijn buren die je zeer bijzondere rozen verzorgen, een tante die je kat te eten geeft of iemand die jouw bedrijf waarneemt.

  • Welke wintersporten zijn meeverzekerd?
  • Hoe kan ik aantonen dat ik verzekerd ben?
  • Kan ik mijn verzekering tijdelijk stopzetten?
  • Wanneer kan ik mijn verzekering opzeggen?
  • Hoe kan ik mijn verzekering opzeggen?
  • Ik heb mijn verzekering niet betaald. Wat nu?
  • Op welke wijze kan ik mijn premie voor de verzekeringen betalen?
  • Welke aanvullende verzekeringen kan ik afsluiten?

    De doorlopende reisverzekering van de Nederlandse Ski Vereniging kan worden uitgebreid met de volgende dekkingen:

    • pechhulp & vervangend vervoer
    • annulering: -voorafgaand aan reis -voorafgaand aan en tijdens reis
    • bagagedekking
    • waarnemer
    • overlijdens- en invaliditeitsverzekering

    Klik hier voor een korte omschrijving van de aanvullende verzekeringen.

  • Wie kan ik bellen in geval van een calamiteit?

    Als er iets misgaat tijdens de reis, dan kun je een beroep doen op de Europeesche Hulplijn (+31 20 65 15 777). Bel in ieder geval de Europeesche Hulplijn bij:

    • ziekenhuis opname
    • ongeval of ziekte
    • uitval van uw auto, caravan of camper

    Noteer plaatsnaam en het telefoonnummer waarop je te bereiken bent, voor je met de Europeesche Hulplijn belt.

  • Hoe krijg ik een schadeformulier voor mijn reisverzekering?
  • Is geld meeverzekerd op de doorlopende reisverzekering?
  • Waar vind ik een goede arts in het buitenland?
  • Ik verblijf gedurende langere tijd in het buitenland, wat moet ik doen?
  • Vallen gehuurde materialen onder de dekking van de doorlopende reisverzekering?
  • Waarom zou ik een reisverzekering afsluiten als mijn medische kosten al volledig gedekt zijn via mijn zorgverzekering?
  • Wat is de maximale duur van de verzekering per reis?
  • Mag ik zelf de ziekenhuizen uitkiezen?
  • Ik heb Europa-dekking, maar ik wil opeens een week naar New York. Wat doe ik met mijn verzekering?
  • Wat moet ik doen in een noodsituatie in het buitenland?
  • Biedt de doorlopende reisverzekering ook dekking bij een zakenreis, stage of vrijwilligerswerk?
  • Kan ik bij ziekenhuisopname in het buitenland ook terecht bij een privékliniek?
  • Zijn lucht-, water-, duiksport meeverzekerd?
  • Moet ik alle ziektekosten zelf voorschieten?
  • Hoe wordt de schade afgehandeld?
  • Is bergsport meeverzekerd?
  • Zijn inentingen voordat ik op vakantie ga ook gedekt?
  • Wanneer moet ik aangifte doen bij de politie?
  • Aansprakelijkheid meeverzekerd?
  • Hoe kan ik mijn kinderen meeverzekeren?

    Aanmelden kan per e-mail: verzekeren@nederlandseskivereniging.nl of telefonisch via de afdeling ledenservice op 070-310 11 12 (bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 15:00 uur). Kinderen die vóór hun 10e levensjaar zijn aangemeld* zijn gratis lid tot en met hun 5e jaar en gratis meeverzekerd tot hun 21ste op basis van op basis van de gekozen dekkingen van de hoofdverzekerde. Zie ook de vraag ‘zijn kinderen meeverzekerd?’

    *Deze regeling geldt alleen voor de doorlopende reisverzekering met polisvoorwaarden 10-2015 (deze verzekering is vanaf 17 november 2015 beschikbaar geworden). Voor overige verzekeringsproducten gelden andere voorwaarden. NB: Bij overstap vanuit een ouder verzekeringsproduct, wordt het overstapmoment als aanmelddatum beschouwd. Het kind mag op die aanmelddatum nog geen 10 jaar zijn om van deze regeling gebruik te kunnen maken.

  • Zijn kinderen meeverzekerd?

    Kinderen zijn meeverzekerd volgens de gekozen dekkingen van de hoofdverzekerde, zodra zij zijn aangemeld als lid bij de Nederlandse Ski Vereniging en op de polis zijn gezet.

    Wanneer kinderen vóórdat ze 10 jaar oud worden, zijn aangemeld als lid en als verzekerde op de polis zijn gezet*, dan zijn ze tot hun 5e verjaardag gratis lid en gratis verzekerd. Na hun 5e verjaardag betalen zij alleen voor het lidmaatschap, de verzekering blijft gratis tot hun 21e jaar. Dit recht blijft ook behouden voor uitwonende studerende kinderen tot 21 jaar, die worden onderhouden door de ouders.

    Voor de meeverzekerde kinderen geldt dat zij het verzekeringspakket en de prolongatiedatum van de hoofdverzekerde volgen. De regeling dat kinderen gratis zijn meeverzekerd geldt zolang één of beide ouders verzekerd zijn bij de Nederlandse Ski Vereniging en de verzekeringspremie is betaald.

    * Deze regeling geldt alleen voor de doorlopende reisverzekering met polisvoorwaarden 10-2015 (deze verzekering is vanaf 17 november 2015 beschikbaar geworden). Voor overige verzekeringsproducten gelden andere voorwaarden. NB: Bij overstap vanuit een ouder verzekeringsproduct, wordt het overstapmoment als aanmelddatum beschouwd. Het kind mag op die aanmelddatum nog geen 10 jaar zijn om van deze regeling gebruik te kunnen maken.

  • Is off-piste meeverzekerd?
  • Waar vind ik de polisvoorwaarden?
  • Wat zijn de kosten van de verzekeringsproducten?
  • Unieke dekkingen exclusief voor leden?

    De doorlopende reisverzekering heeft unieke dekkingen zoals:

    • sneeuwgarantie
    • twee jaar nieuwwaarde op wintersportmateriaal
    • off-pistedekking
    • geboekte vakanties in Nederland
    • indoor skiën en snowboarden

    Voor meer informatie verwijzen we naar de polisvoorwaarden.

  • Ik heb al een ziektekostenverzekering, moet ik dan toch nog een reisverzekering afsluiten?
  • Wat valt er onder de dekking van mijn reisverzekering?
  • In welke landen geldt mijn doorlopende reisverzekering?
  • Wat is de doorlopende reisverzekering van de Nederlandse Ski Vereniging?

    Of je nu op wintersport gaat, een maand lang naar de zon vertrekt of een weekendje weg hebt geboekt, je wilt gewoon goed verzekerd zijn. Het hele jaar door. Op onze doorlopende reisverzekering ben je verzekerd zodra je van huis bent voor reizen van maximaal 90 dagen. Je wilt een doorlopende reisverzekering die perfect past bij jouw wensen. Daarbij wil je je verzekering makkelijk kunt aanpassen als je wensen veranderen. Wij bieden je een uitgebreide basisdekking, met daarin dekking voor hulpverlening, rechtsbijstand, kosten voor terugkeer en extra verblijfskosten en je medische kosten die niet door je zorgverzekeraar worden vergoed. Uiteraard is je wintersport standaard meeverzekerd, of je nu op de piste blijft of ook off-piste gaat. Zelfs wintersporten op een van de banen in Nederland valt onder de standaarddekking.

    Kies je eigen modules
    Wij bieden een uitgebreide basisdekking, met daarin dekking in Europa voor buitengewone kosten (zoals hulpverlening, kosten voor terugkeer en extra verblijfskosten) en je medische kosten die niet door je zorgverzekeraar worden vergoed. Deze basisdekking kun je zelf uitbreiden met de modules ‘bagage’, ‘uitkering bij invaliditeit of overlijden’, ‘pechhulp en vervangend vervoer’ en ‘annulering’. Zo stel je zelf je verzekering op maat samen.

    Online afhandelen
    In je online profiel kun je gemakkelijk schade melden of je gegevens wijzigen. Op deze manier kun je vrijwel al je verzekeringszaken online afhandelen. Heb je toch nog vragen of behoefte aan advies? Neem dan contact op met de afdeling ledenservice via verzekeren@nederlandseskivereniging.nl of bel 070-310 11 12 (bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 15:00 uur).

  • Hoe kan ik iemand op de polis meeverzekeren?
  • Wanneer gaat de doorlopende reisverzekering in?
  • Waar moet ik aan denken voordat ik op vakantie ga?
  • Welke sporten zijn meeverzekerd bij de doorlopende reisverzekering?
  • Hoe kan ik gemakkelijk mijn oude verzekering opzeggen?

OPTIONELE MODULE: ANNULERING

  • Een koopwoning wordt tijdens of vlak voor de vakantie opgeleverd. Is dit een verzekerde gebeurtenis?
  • Schadeformulier Garantie-Annulering
  • Welke aanvullende pakketten zijn er beschikbaar bij de garantie-annuleringsverzekering?
  • Is een negatief reisadvies een verzekerde gebeurtenis op de annuleringsverzekering?
  • Is vertraging op de terugreis een verzekerde gebeurtenis op de annuleringsverzekering?
  • Kunnen annuleringskosten geclaimd worden als de reis geannuleerd moet worden omdat het visum niet in orde komt? Ja, dit kan als het niet je eigen schuld is dat je geen visum hebt gekregen, bijvoorbeeld omdat het visum te laat is aangevraagd.
  • Valt het risico van ziekte, ongeval of overlijden van pleegouders en/of stiefouders onder de dekking van de annuleringsdekking?
  • Binnen hoeveel dagen na het boeken van de reis dient een annuleringsverzekering afgesloten te worden?
  • De kinderen blijven thuis. Als de oppas ziek wordt, is dit dan een verzekerde gebeurtenis op de annuleringsverzekering?
  • Wat moet ik doen als ik mijn reis moet annuleren?
  • Iemand met een chronische ziekte wil een reis boeken, kan deze persoon ook een annuleringsverzekering afsluiten?
  • Wat houdt de annuleringsverzekering in?
  • Is het moeten afleggen van een herexamen een verzekerde gebeurtenis op de annuleringsverzekering?
  • Schriftelijke bevestiging vragen als ik telefonisch mijn reis reserveer en met de auto ga?
  • Ik moet eerder naar huis. Is dat verzekerd?
  • Hoe sluit ik een annuleringsverzekering af?

    Een annuleringsverzekering is af te sluiten als module op je doorlopende reisverzekering. Deze kun je eenvoudig afsluiten via je online profiel.  Natuurlijk kun je ook contact opnemen met de afdeling ledenservice via een e-mail aan verzekeren@nederlandseskivereniging.nl of telefonisch via 070-310 11 12.

Zorgverzekering

ZORGVERZEKERING: ALGEMEEN

  • Heb ik nu geen reisverzekering meer nodig met deze zorgverzekering?

    Je hebt wanneer je naar het buitenland gaat wel een reisverzekering nodig. Een aantal kosten zoals reddingskosten, vervoer per banaan of snowscooter en helicopterambulance vallen niet onder de zorgverzekering. Ook repatriëring is in de meeste gevallen uitgesloten van de (aanvullende) zorgverzekering. Daarnaast dekt de reisverzekering ook niet medische kosten.

  • Welke wijzigingen zijn er op de basisverzekering in 2017?

    Jouw eigen risico
    Net als dit jaar bedraagt het verplicht eigen risico ook in 2017 €385,-.

    Bovenooglidcorrectie
    Je krijgt een bovenooglidcorrectie vergoed wanneer je zicht ernstig wordt beperkt door verslapping of verlamming van je ooglid.

    Medisch noodzakelijke circumcisie
    Vanuit de basisverzekering wordt besnijdenis (circumcisie) vergoed als er een medische reden voor is.

    Operatief plaatsen borstprothese
    Bij sommige vrouwen en ook bij transvrouwen (ook aangeduid als man-vrouw transgender) zijn de borsten niet aangelegd of onvoldoende ontwikkeld. Vanuit de basisverzekering wordt het operatief plaatsen van een borstprothese in deze gevallen vergoed.

    Fysio- of oefentherapie bij etalagebenen
    Mensen met etalagebenen in het 2e stadium krijgen per jaar 37 behandelingen fysio- of oefentherapie. Ook de eerste 20 behandelingen worden bij deze indicatie vergoed vanuit de basisverzekering.

     Uitgestelde fronttandvervanging
    Bij sommige verzekerden zijn snij- of hoektanden niet aangelegd. Of ze zijn voor het 18e levensjaar in zijn geheel verloren gegaan als gevolg van een ongeval. Deze verzekerden hebben tot en met hun 22e levensjaar recht op vervanging van deze snij- of hoektanden met implantaten. De noodzaak van deze zorg moet zijn vastgesteld voordat je 18 jaar bent.

    Eerstelijnsverblijf als thuis wonen even niet meer gaat
    Je hebt recht op eerstelijns medisch noodzakelijk verblijf  als je tijdelijk niet thuis kunt wonen, maar je niet naar het ziekenhuis of een zorginstelling hoeft voor een medisch specialistische behandeling. Het eerstelijnsverblijf omvat de noodzakelijke verpleging, verzorging en/of paramedische zorg. Eerstelijnsverblijf mag plaatsvinden in een instelling waar de zorg onder verantwoordelijkheid van een arts valt. Eerstelijnsverblijf is ook voor mensen die zorg nodig hebben in de laatste levensfase als het niet meer verantwoord is deze zorg thuis te verlenen.

    De eigen bijdragen worden aangepast
    Voor sommige hulpmiddelen, behandelingen of andere zorg uit de basisverzekering betaal je een eigen bijdrage. Voor onderstaande zorg verandert de eigen bijdrage:

    Implantaatgedragen gebitsprotheses
    De eigen bijdrage voor de implantaatgedragen gebitsprothese verandert. De eigen bijdrage wordt een percentage van de werkelijk gemaakte kosten. Net als bij de normale gebitsprothese. De eigen bijdragen voor implantaatgedragen gebitsprotheses wordt voor de onderkaak 10% van de kosten en voor de bovenkaak 8% van de kosten.

     Reparaties en rebasing gebitsprotheses
    Voor reparaties en rebasing van gebitsprotheses wordt een eigen bijdrage van 10% ingevoerd.

ZORGVERZEKERING TIJDENS DE WINTERSPORT

  • Wat valt onder de buitenlanddekking in de basisverzekering?

    Vanuit de basisverzekering heb je recht op vergoeding van spoedeisende medische kosten in het buitenland. De basisvergoeding is echter niet altijd genoeg om de rekening volledig te dekken. Dat komt omdat de basisverzekering alleen een vergoeding kent tot maximaal het tarief dat in Nederland geldt. In wintersportlanden zoals Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland kan het tarief wel eens hoger uitvallen. Zeker in zogenaamde privéklinieken. Met alleen een basisverzekering betaal je dan een fors bedrag bij.

  • Wat valt onder de aanvullende verzekeringen van de Nederlandse Ski Vereniging?

    Met onze aanvullende verzekeringen heb je voor onvoorziene/spoedeisende zorg in het buitenland een volledige vergoeding wereldwijd. De vergoeding is wel beperkt tot zorg die in Nederland gebruikelijk is. Reddingsacties op de piste vallen daar bijvoorbeeld dus niet onder. Hiervoor dien je een goede reisverzekering af te sluiten. Onze doorlopende reisverzekering en zorgverzekering sluiten perfect op elkaar aan waardoor je verzekerd bent van een onbezorgde wintersport.

    De volgende kosten worden niet vergoed vanuit de aanvullende zorgverzekeringen, maar wel vanuit de reisverzekering:

    • Kosten van helikoptervervoer vanaf de piste
    • Kosten van vervoer op een banaan/sneeuwscooter vanaf de piste
    • Kosten van extra verblijfkosten als gevolg van ziekte of een ongeluk in het buitenland
    • Kosten van een eventuele gipsvlucht
  • Ik heb ook een reisverzekering met dekking voor medische kosten bij de Nederlandse Ski Vereniging. Ben ik nu dubbel verzekerd?

    Nee, je bent niet dubbel verzekerd. In geval van medische kosten wordt eerst beoordeeld of de kosten worden vergoed uit de basisverzekering. Vervolgens wordt er gekeken welke kosten op de aanvullende verzekeringen worden vergoed. Het overgebleven gedeelte wordt vergoed uit je reisverzekering. Aevitae en de reisverzekeraar delen samen de kosten die vergoed worden op de aanvullende verzekering. In de premie is rekening gehouden met het feit dat een deel van de kosten gedeeld worden tussen de verzekeraars.

  • Moet ik mijn zorgpolis meenemen als ik naar het buitenland ga?

    Als je naar het buitenland gaat is het verstandig om je European Health Insurance Card (EHIC) mee te nemen. De EHIC is afgedrukt op de achterkant van jouw zorgpas van Aevitae. Zorgverleners kunnen je door middel van deze kaart eenvoudig identificeren en herkennen dat u verzekerd bent voor medische zorg. Ook het declareren van zorgkosten werkt een stuk gemakkelijker als de zorgaanbieders je verzekeringsgegevens bij de hand hebben.

    De EHIC is geldig binnen de Europese Economische Ruimte (Europese Unie, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein), Zwitserland en Australië. Buitenlandse behandelaars zoals artsen en specialisten weten bij het zien van de EHIC dat hun rekening wordt betaald door Aevitae. Je hoeft in de meeste gevallen geen geld voor te schieten. Overigens kan het voorkomen dat behandelaars (buiten een ziekenhuis) de pas nog niet accepteren. Je moet in dat geval de rekening voorschieten. Later kun je de rekening indienen bij Aevitae.

  • Wanneer en met wie moet ik contact opnemen als ik in het buitenland medische zorg nodig heb?

    Wanneer u spoedeisende medische zorg nodig heeft kun je contact opnemen met de alarmcentrale SOS International. Het telefoonnummer van SOS International staat op je zorgpas. Dit is met name nodig wanneer je moet worden opgenomen in een kliniek/ziekenhuis. Neem in geval van opname in een kliniek/ziekenhuis zo snel mogelijk contact op, zodat SOS International je kan informeren en begeleiden. Wanneer je uitsluitend geneesmiddelen nodig heeft of een huisarts bezoekt, kun je volstaan met het indienen van de declaratie bij Aevitae.

ZORGVERZEKERING: AANVRAGEN, WIJZIGEN EN OPZEGGEN

  • Hoe kan ik een zorgverzekering bij de Nederlandse Ski Vereniging afsluiten?

    Klik hier om online een premieberekening te maken of direct je zorgverzekering aan te vragen.

  • Wanneer kan ik mijn huidige zorgverzekering en/of aanvullende verzekering opzeggen?

    Wanneer je een zorgverzekering afsluit bij de Nederlandse Ski Vereniging kun je gebruik maken van de opzegservice van Aevitae. Je dient uiterlijk 31 december je huidige zorgverzekering opgezegd te hebben. Je bent wettelijk verplicht om voor 1 februari een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. De zorgverzekering gaat dan met terugwerkende kracht in per 1 januari.

  • Zijn mijn partner en kinderen automatisch verzekerd als ik me verzeker?

    Nee. De zorgverzekering is een individuele verzekering. Je kunt ze wel toevoegen als medeverzekerden op jouw overeenkomst.

  • Ik wil me aanmelden bij de Nederlandse Ski Vereniging. Moet ik mijn huidige verzekering nu al opzeggen?

    Aanmelden kan online. Wanneer wij je aanmelding uiterlijk op 31 december ontvangen machtig je Aevitae, mede uit naam van de personen die je meeverzekert, om de oude zorgverzekering van alle door ons te verzekeren personen op te zeggen. Je oude verzekering dient voor 1 januari opgezegd te worden. Je hebt tot 1 februari de tijd om bij de Nederlandse Ski Vereniging een nieuwe zorgverzekering te sluiten. De verzekering gaat met terugwerkende kracht per 1 januari in.

  • Wat betekent acceptatieplicht?

    Acceptatieplicht is de wettelijke plicht van alle zorgverzekeraars om je te accepteren voor het basispakket van de zorgverzekering, ongeacht je geslacht, leeftijd of gezondheid. Voor de aanvullende (tandarts)verzekering geldt geen wettelijke acceptatieplicht. De aanvullende verzekeringen en tandartsverzekeringen van de Nederlandse Ski Vereniging zijn zonder acceptatiecriteria vrij toegankelijk indien je de basisverzekering ook via ons afsluit. Indien je uitsluitend een aanvullende verzekering of tandartsverzekering wilt afsluiten, ben je verplicht een vragenlijst over je gezondheid in te vullen die door Aevitae wordt beoordeeld. Je kunt dit aanvraagformulier opvragen bij de Aevitae servicedesk (0900-3693333 (lokaal tarief).

  • Mogen zorgverzekeraars weigeren mij te verzekeren?

    Nee. Zorgverzekeraars zijn verplicht om iedereen te accepteren die recht heeft op de wettelijk verplichte basisverzekering. Hierdoor kunnen met name oudere verzekerden of verzekerden met gezondheidsrisico’s gemakkelijker veranderen van zorgverzekeraar.

    Let op: Als een zorgverzekeraar jouw zorgverzekering wegens fraude heeft beëindigd, mag hij je vijf jaar lang voor een zorgverzekering weigeren. Je zult dan dus een zorgverzekering bij een andere zorgverzekeraar moeten sluiten.

    De aanvullende verzekeringen en tandartsverzekeringen van de Nederlandse Ski Vereniging zijn zonder acceptatiecriteria vrij toegankelijk indien je de basisverzekering ook via de Nederlandse Ski Vereniging afsluit. Indien je uitsluitend een aanvullende verzekering of tandartsverzekering wilt afsluiten, ben je verplicht een vragenlijst over je gezondheid in te vullen die door Aevitae wordt beoordeeld.

ZORGVERZEKERING: EIGEN RISICIO

  • Wat gaat er wijzigen in 2017 met betrekking tot het verplicht eigen risico?

    Het verplicht eigen risico blijft in 2017 €385,-. Er vinden geen wijzigingen plaats ten opzichte van 2016.

  • Hoe werkt het eigen risico?

    Iedereen van 18 jaar en ouder betaalt een verplicht eigen risico voor de zorgverzekering. De overheid heeft het verplicht eigen risico voor 2017 vastgesteld op €385,- per persoon per kalenderjaar. Dat betekent dat je de eerste €385,- van zorg uit de basisverzekering zelf betaalt. Heb je ook een vrijwillig eigen risico? Dan komt dit bovenop het verplicht eigen risico van €385,-.

  • Wat valt er allemaal onder het eigen risico?

    De zorg uit het basispakket valt onder het eigen risico. Het verplichte eigen risico is niet van toepassing op alle zorg. Het eigen risico geldt niet voor:

    • Huisartsenzorg, waaronder de huisartsenpost (met uitzondering van gemaakte laboratoriumkosten);
    • Ketenzorg
    • Hulpmiddelen in bruikleen
    • Verloskundige zorg en kraamzorg (met uitzondering voor o.a. geneesmiddelen, bloedonderzoek, vlokkentest of ziekenvervoer);
    • Nacontroles van nier- en leverdonoren;
    • Reiskosten van nier- en leverdonoren;
    • Wijkverpleging;
    • Behandelingen die onder de aanvullende verzekering vallen.
  • Waarom een verplicht eigen risico?

    Met het verplichte eigen risico wil de overheid de zorgkosten drukken door het gebruik van (onnodige) zorg terug te dringen.

  • Hoe betaal ik het eigen risico?

    Als je bijvoorbeeld naar het ziekenhuis, een specialist of de apotheek gaat, wordt eerst het eigen risico in rekening gebracht. Dit kan op de volgende manieren:
    • Aevitae ontvangt van bijvoorbeeld de apotheek of het ziekenhuis elektronisch de rekening voor de kosten die je hebt gemaakt. Wij betalen het hele bedrag. Daarna krijg je van ons een rekening voor het eigen risico dat je nog moet betalen.
    • Je kunt ook zelf een rekening ontvangen die je eerst zelf aan bijvoorbeeld de apotheek of het ziekenhuis betaalt. Je declareert digitaal via Mijn Aevitae of stuurt de betaalde rekening naar ons met het declaratieformulier. Als dit een rekening is waarbij het eigen risico betaald moet worden, zal dit bedrag bij de vergoeding in mindering worden gebracht.

  • Wat is het vrijwillig eigen risico?

    Naast het wettelijk eigen risico kun je ook kiezen voor een extra vrijwillig eigen risico. Hoe hoger jouw eigen risico, hoe minder premie je hoeft te betalen. Het verplicht eigen risico en het vrijwillig eigen risico werken hetzelfde. Je hebt de keuze uit €100, €200, €300, €400 of €500 vrijwillig eigen risico.

  • Wat wordt de premie wanneer ik een extra vrijwillig eigen risico kies?

    Je kunt hier je premie berekenen.

  • Hoe kan ik zien wat de stand is van mijn eigen risico?

    Als je inlogt in Mijn Aevitae kun je zien welke kosten verrekend zijn met jouw eigen risico en wat er nog aan eigen risico resteert.

  • Kan ik het eigen risico ook gespreid betalen?

    Ontvangt je een hoge eigen risico rekening? Dan bieden wij je, de mogelijkheid om online via “Mijn Aevitae” voor dit bedrag een financiële regeling te treffen. Deze regeling is ook van toepassing op je eventueel gekozen vrijwillig eigen risico.

  • Kan ik het eigen risico ook gespreid betalen?

    Ontvangt je een hoge eigen risico rekening? Dan bieden wij je, de mogelijkheid om online via “Mijn Aevitae” voor dit bedrag een financiële regeling te treffen. Deze regeling is ook van toepassing op je eventueel gekozen vrijwillig eigen risico.

  • Hoe kun je kiezen voor gespreid betalen eigen risico?

    Je kunt gespreid betalen eigen risico kiezen via Mijn Aevitae, het contactformulier of telefonisch via onze Servicedesk.

  • Betaal je de eigen risico factuur via overboeking?

    Wanneer je een factuur ontvangt met een bedrag vanaf € 50,- zal in de factuur worden aangegeven dat je het openstaande bedrag via gespreid betalen kunt voldoen. Je kunt de factuur dan via automatische incasso in termijnen betalen

  • Betaal je de eigen risico factuur via automatische incasso?

    Indien je facturen betaalt via automatische incasso dan is het mogelijk om een grensbedrag in te stellen. Je kunt hiermee aangeven tot welk bedrag Aevitae facturen kan incasseren. Het instellen van een grensbedrag (minimaal € 100,-) kan via Mijn Aevitae of telefonisch via onze Servicedesk.

    Ontvang je vervolgens een factuur die hoger is dan het grensbedrag? Dan wordt er niet automatisch geïncasseerd, maar ontvang je een factuur over het gehele bedrag. Deze factuur kun je dan voldoen via overboeking of je maakt gebruik van de regeling voor gespreid betalen. Je kunt gespreid betalen eigen risico kiezen via Mijn Aevitae, het contactformulier of telefonisch via onze Servicedesk.
    Je kunt jouw grensbedrag instellen op:

    • € 100,-
    • € 150,-
    • € 200,-
    • € 250,-
    • € 300,-
    • € 360,-
  • Ontvang ik een bevestigingsbrief indien ik gekozen heb voor gespreid betalen eigen risico?

    Ja, indien je voor een factuur een regeling heeft afgesloten of een factuur aan een regeling heeft toegevoegd, ontvang je hierover binnen enkele werkdagen een bevestigingsbrief. In de brief wordt vermeld welke termijnbedragen in de toekomst via automatische incasso geïncasseerd worden en de geplande incassodatum.

  • Wanneer kan mijn regeling voor gespreid betalen tussentijds beëindigd worden?

    Je kunt zelf altijd je regeling voor gespreid betalen tussentijds beëindigen via telefonisch contact met onze Servicedesk. Het is ook mogelijk dat jouw regeling voor gespreid betalen door ons tussentijds beëindigd wordt, indien je niet voldoet aan de voorwaarden voor gespreid betalen. Je ontvangt hierover een bevestigingsbrief.

  • Wat is het verschil tussen eigen bijdrage en eigen risico?

    Eigen risico
    Voor iedereen van 18 jaar of ouder geldt een verplicht eigen risico. Dit bedrag wordt door de overheid bepaald. Voor 2017 is dit vastgesteld op € 385 per persoon per kalenderjaar.

    Eigen bijdrage
    Het kan zijn dat je zorg gebruikt waarvoor een wettelijke eigen bijdrage of maximale vergoeding geldt. Dat betekent dat je een deel van de zorgkosten zelf moet betalen of niet vergoed krijgt. In het kort komt het er op neer dat (naast het eigen risico) alle zorg waarvoor je geen vergoeding krijgt, als eigen bijdrage in rekening wordt gebracht. De eigen bijdrage komt dus niet in plaats van het eigen risico.

ZORGVERZEKERING: EIGEN BIJDRAGE

  • Wat is het verschil tussen eigen bijdrage en eigen risico?

    Eigen risico
    Voor iedereen van 18 jaar of ouder geldt een verplicht eigen risico. Dit bedrag wordt door de overheid bepaald. Voor 2017 is dit vastgesteld op € 385 per persoon per kalenderjaar.

    Eigen bijdrage
    Het kan zijn dat je zorg gebruikt waarvoor een wettelijke eigen bijdrage of maximale vergoeding geldt. Dat betekent dat je een deel van de zorgkosten zelf moet betalen of niet vergoed krijgt. In het kort komt het er op neer dat (naast het eigen risico) alle zorg waarvoor je geen vergoeding krijgt, als eigen bijdrage in rekening wordt gebracht. De eigen bijdrage komt dus niet in plaats van het eigen risico.

  • Hoe werkt een eigen bijdrage voor zorg?

    Als jouw behandeltraject wordt afgesloten, stuurt de zorgverlener een factuur naar ons. Dit gebeurt in ieder geval als jouw behandeling stopt. Wij betalen deze factuur aan de zorgverlener en kijken daarna welke kosten er aan jou worden doorberekend.
    1. Eerst wordt de eigen bijdrage bij jou in rekening gebracht;
    2. Daarna wordt bekeken of het eigen risico nog bij jou in rekening gebracht moet worden.

  • Ik ben niet meer bij jou verzekerd, kan ik dan toch nog een factuur ontvangen?

    Ja, dit betreft zorg die aan je is geleverd in de periode dat je wel bij ons verzekerd was. De zorgverzekeraar mag uiterlijk vijf jaar na de declaratie het eigen risico en de eigen bijdrage bij je in rekening brengen. Dit is vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek (3:307). Wij begrijpen natuurlijk dat het voor jou niet prettig is. Wij zullen er alles aan doen om deze rekening zo spoedig mogelijk aan je te sturen. In sommige gevallen is het echter mogelijk dat je van ons nog een eigen risico/ eigen bijdrage rekening ontvangt over een van de afgelopen vijf kalenderjaren.

  • Kan ik de factuur gespreid betalen?

    Ja, je kunt gespreid betalen bij facturen vanaf € 50,-.
    Je kunt een betalingsregeling zelf afsluiten via ‘Mijn Aevitae’. Een betalingsregeling is ook telefonisch af te sluiten wanneer je geen toegang heeft tot ‘Mijn Aevitae’.

  • Kan ik de eigen bijdrage vergoed krijgen door mijn zorgverzekering?

    Wanneer je een factuur voor de eigen bijdrage hebt ontvangen betekent dit dat je de eigen bijdrage niet of slechts gedeeltelijk vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering. Wij houden bij de verwerking van declaraties direct rekening met al je verzekeringen.

ZORGVERZEKERING: AANVULLENDE VERZEKERING

  • Word ik als chronisch zieke ook altijd geaccepteerd voor de aanvullende verzekeringen?

    Voor zowel de basisverzekering als de aanvullende verzekering en tandverzekering geldt dat iedereen wordt geaccepteerd zonder enige vorm van medische selectie.

  • Welke zorg zit allemaal in een aanvullende verzekering?

    Een aanvullende verzekering dekt zorg die niet in het basispakket van de zorgverzekering is opgenomen. De Nederlandse Ski Vereniging heeft vier aanvullende verzekeringen ontwikkeld waar een uitstekende buitenlanddekking en enkele specifieke dekkingen voor wintersporters zijn opgenomen. Tevens is ervoor gezorgd dat je niet dubbel verzekerd bent via de reisverzekering.

  • Is het noodzakelijk om een aanvullende verzekering te sluiten?

    De zorg in het basispakket van de zorgverzekering is wettelijk vastgelegd. Als je deze dekking te beperkt vindt, kun je jezelf aanvullend verzekeren via een van de aanvullende verzekeringen van de Nederlandse Ski Vereniging. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat in het basispakket de eerste 20 behandelingen fysiotherapie niet verzekerd zijn. Je kunt zelf een keuze maken uit de vier aangeboden aanvullende verzekeringen.

  • Kan ik in de loop van het jaar een aanvullende verzekering afsluiten?

    Nee, dat kan alleen per 1 januari van een nieuw kalenderjaar. Een uitzondering wordt gemaakt voor kinderen die de leeftijd van 18 jaar bereiken. Ze zijn dan niet meer verzekerd voor tandheelkundige hulp uit de basisverzekering. Om aansluitend voor tandheelkundige hulp verzekerd te kunnen zijn, mogen zij aansluitend een aanvullende tandartsverzekering kiezen.

  • Ik word 18 jaar. Kan ik dan tussentijds zelf een andere aanvullende verzekering kiezen?

    Ja. Een aantal weken voordat je 18 jaar wordt, ontvang je van Aevitae een brief met daarin de mogelijkheid om een aantal zaken van je verzekering aan te passen. Zo kun je kiezen voor een andere aanvullende verzekering, of een ander (vrijwillig) eigen risico.

  • Geldt er een medische selectie bij aanvullende verzekeringen?

    De aanvullende verzekeringen van de Nederlandse Ski Vereniging zijn zonder medische selectie indien er een zorgverzekering wordt afgesloten. Indien uitsluitend de aanvullende verzekering wordt afgesloten zal er een medische selectie plaats vinden. Bij de aanvraag ontvang je dan een vragenformulier over je gezondheid.

ZORGVERZEKERING: VERGOEDINGEN

  • Hoe kan ik zien welke kosten op mijn polis gedeclareerd zijn?

    Als je inlogt op Mijn Aevitae kun je zien welke kosten door jezelf en door zorgverleners zijn gedeclareerd

  • Kan een buitenland nota door Aevitae gelijk aan de buitenlandse zorgverlener betaald worden?

    Nota’s tot €100,- betalen wij niet uit aan de buitenlandse zorgverlener. Is de vergoeding op de nota hoger dan dit bedrag dan rekenen wij wel gelijk af met de buitenlandse zorgverlener wanneer je op het declaratieformulier “overmaken aan derden” heeft aangegeven. Je ontvangt hierover een bericht van vergoeding.

  • Waar moeten buitenlandse nota’s aan voldoen?

    Alleen buitenlandse nota’s in de talen Engels, Duits, Frans en Spaans kunnen ingediend worden. Wanneer wij het noodzakelijk achten kunnen wij je verzoeken om een nota door een beëdigd vertaler te laten vertalen. Wij vergoeden de kosten van het vertalen niet.
    Vergoeding voor zorg in het buitenland wordt gebaseerd op het in Nederland gehanteerde tarief. Op de nota moet het volgende vermeld staan:

    • de aard van de klachten (de diagnose)
    • de aard van de behandeling (bijvoorbeeld poliklinisch consult / opname /  uitgebreid onderzoek)
    • de behandeldata
    • de paraaf of stempel van behandeld arts/zorginstelling

    Indien deze gegevens ontbreken is het niet mogelijk een Nederlands tarief te bepalen en kan de nota niet worden verwerkt.

  • Wat is een EHIC?

    De European Health Insurance Card (EHIC) geeft je recht op medisch noodzakelijke zorg tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland. De buitenlandse zorgverlener kan op vertoon van de EHIC de kosten rechtstreeks afrekenen. Overigens accepteren niet alle buitenlandse zorgverleners de EHIC. De EHIC is dus geen garantie dat je niets hoeft te betalen. De EHIC is door Aevitae gecombineerd met de Zorgpas. De voorkant van de pas is de Zorgpas en de achterkant is de EHIC.

  • Wat is de geldigheidsduur van de zorgpas/EHIC?

    De zorgpas is alleen geldig in combinatie met een actuele zorgverzekering bij Aevitae. De maximale geldigheidsduur is 5 jaar. Op de achterkant van de pas staat de vervaldatum vermeld.

  • Hoe kom ik aan een EHIC?

    De zorgpas/EHIC kun je zelf aanvragen via Mijn Aevitae.  De pas is ook beschikbaar in de Zorg app.

  • Waar is de EHIC geldig?

    Ga je op reis binnen de Europese Unie, Kroatië, Macedonië, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland of Australië? Dan kun je de EHIC meenemen.

  • Zorgpas online

    Via de Aevitae Zorg App kun je de Zorgpas downloaden op jouw smartphone. Nadat de pas gedownload is, wordt deze in de app opgeslagen. Er is geen internetverbinding meer nodig om de pas te raadplegen. Op deze manier heb je de belangrijke telefoonnummers en gegevens altijd bij de hand. De digitale combipas wordt nog niet overal als rechtsgeldig verzekeringsbewijs geaccepteerd. Daarom adviseren wij je bij een reis naar het buitenland ook altijd een niet-digitale Zorgpas/EHIC mee te nemen.

Reizen

Reizen

  • Ben ik verplicht een helm te dragen tijdens de reizen van de Nederlandse Ski Vereniging?

    Het is verplicht een helm te dragen tijdens de ski- en snowboardlessen. Buiten de lessen om is het dragen van een helm niet verplicht, maar wij raden het wel ten zeerste aan.

    NB: De reizen in ons zoek & boek-systeem, in de ledenaanbiedingen en die van aangesloten wintersportorganisaties worden niet georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging. Voor die reizen gelden de algemene voorwaarden van de betreffende organisaties.

  • Mag mijn huisdier mee?

    Nee, helaas mag je geen huisdier meenemen.

    NB: De reizen in ons zoek & boek-systeem, in de ledenaanbiedingen en die van aangesloten wintersportorganisaties worden niet georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging. Voor die reizen gelden de algemene voorwaarden van de betreffende organisaties.

  • Is de NSkiV aangesloten bij de SGR?

    De NSkiV is niet aangesloten bij de SGR. Wij staan echter garant voor jouw financiële zekerheid daar waar het je reissom betreft. Mag mijn huisdier mee?

  • Is de NSkiV aangesloten bij de ANVR?

    De NSkiV is niet aangesloten bij de ANVR. Wij volgen wel de richtlijnen van de ANVR onder meer waar het gaat over het communiceren van heldere reisvoorwaarden.

  • Mag ik als niet-NSkiV-lid mee met een NSkiV-reis?

    Ja, natuurlijk. NSkiV-leden komen echter altijd in aanmerking voor speciale ledenprijzen, die in sommige gevallen meer dan honderd euro voordeel kunnen opleveren. Meer informatie over de overige voordelen van het lidmaatschap vind je hier.

  • Wat gebeurt er als er geen/weinig sneeuw ligt?

    Wij selecteren voor onze reizen skigebieden met een hoge mate van sneeuwzekerheid. Mochten de sneeuwcondities dusdanig tegenvallen dat er niet of nauwelijks geskied kan worden, dan zal de reisbegeleiding naar een passende oplossing zoeken. Heb je een doorlopende reisverzekering afgesloten bij de NSkiV dan kun je je beroepen op de ‘sneeuwgarantie’ die onze reisverzekering zo uniek maakt: kun je 2 dagen of meer niet skiën of snowboarden doordat er geen sneeuw ligt en/of het gebied dicht is vanwege mist, dan ontvang je een vergoeding voor je skipas, skilessen en/of gehuurd skimateriaal.

    NB: De reizen in ons zoek & boek-systeem, in de ledenaanbiedingen en die van aangesloten wintersportorganisaties worden niet georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging. Voor die reizen gelden de algemene voorwaarden van de betreffende organisaties.

  • Ik ben mindervalide, kan ik mee met een NSkiV-reis?

    Dit is niet mogelijk, maar wij kunnen je zeker in contact brengen met bij de NSkiV aangesloten organisaties die reizen voor mindervaliden organiseren. Neem voor meer informatie contact op met onze afdeling Ledenservice via reizen@nederlandseskivereniging.nl of telefonisch op (070) 310 11 12 (maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 15:00 uur bereikbaar).

  • Ik heb specifieke voorkeuren, zoals een dieet. Hoe geef ik deze door?

    Specifieke voorkeuren kun je tijdens de boeking vermelden bij de ‘aanvullende opmerkingen’.

    NB: De reizen in ons zoek & boek-systeem, in de ledenaanbiedingen en die van aangesloten wintersportorganisaties worden niet georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging. Voor die reizen gelden de algemene voorwaarden van de betreffende organisaties.

  • Wanneer krijg ik mijn reisdocumenten?

    Als de reis definitief doorgaat en wij je volledige betaling hebben ontvangen, krijg je de reisdocumenten uiterlijk twee weken voor vertrek per post toegestuurd. In het geval van de NSkiV-startersreis krijg je deze uitgereikt tijdens de introductiedag.

    NB: De reizen in ons zoek & boek-systeem, in de ledenaanbiedingen en die van aangesloten wintersportorganisaties worden niet georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging. Voor die reizen gelden de algemene voorwaarden van de betreffende organisaties.

  • Hoe en wanneer moet ik mijn reis betalen?

    Bij het tot stand komen van de reisovereenkomst dien je bij ons een aanbetaling van 15% van de reissom te voldoen, met een minimum van €200. Indien de minimum(aan)betaling afwijkt, staat dit in de inschrijfvoorwaarden vermeld. Voor de restant van de reissom krijg je circa 6 weken voor vertrek een factuur toegestuurd. Boek je een reis binnen 6 weken voor de aanvangsdatum, dan moet je de volledige reissom in één keer voldoen.

    NB: De reizen in ons zoek & boek-systeem, in de ledenaanbiedingen en die van aangesloten wintersportorganisaties worden niet georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging. Voor die reizen gelden de algemene voorwaarden van de betreffende organisaties.

  • Hoe kan ik de reis annuleren?

    Annulering dient te allen tijde schriftelijk te gebeuren. Als annuleringsdatum geldt de (werk)dag waarop wij de melding ontvangen, mits de melding voor 18:00 uur wordt gedaan. Voor meldingen na 18:00 uur geldt de eerstvolgende werkdag als annuleringsdatum.

    Bij annulering ben je de volgende bedragen verschuldigd:
    – Bij annulering tot de 42ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling;
    – Bij annulering vanaf de 42ste kalenderdag (inclusief) tot de 28ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
    – Bij annulering vanaf de 28e kalenderdag (inclusief) tot de 10e kalenderdag voor vertrek: 75% van de reissom;
    – Bij annulering vanaf de 10e kalenderdag (inclusief) tot de dag van vertrek of later: de volledige reissom.

    NB: De reizen in ons zoek & boek-systeem, in de ledenaanbiedingen en die van aangesloten wintersportorganisaties worden niet georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging. Voor die reizen gelden de algemene voorwaarden van de betreffende organisaties.

  • Ben ik verplicht een reisverzekering af te sluiten?

    Nee, het is niet verplicht maar wel sterk aan te raden een reisverzekering af te sluiten. Als lid van de Nederlandse Ski Vereniging kun je een zeer complete doorlopende reisverzekering afsluiten, inclusief o.a. wintersportdekking, off-pistedekking en zonder eigen risico. Meer informatie vind je op wintersport.nl/reisverzekering.

    NB: De reizen in ons zoek & boek-systeem, in de ledenaanbiedingen en die van aangesloten wintersportorganisaties worden niet georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging. Voor die reizen gelden de algemene voorwaarden van de betreffende organisaties.

  • Hoe kan ik een klacht doorgeven?

    Vanzelfsprekend proberen wij een reis zo goed mogelijk voor te bereiden en uit te voeren, maar toch kan het voorkomen dat je ergens een klacht over hebt. Doet dit zich voor tijdens de reis? Neem dan contact op met de reisbegeleider zodat hij/zij het probleem kan verhelpen. Kan het probleem ter plekke niet naar naar volle tevredenheid worden opgelost, of doet het zich voor na afloop van de reis? Neem dan contact op met onze afdeling Ledenservice via reizen@wintersport.nl of telefonisch op (070) 310 11 12 (maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 15:00 uur bereikbaar). Zie ook de algemene voorwaarden.

    NB: De reizen in ons zoek & boek-systeem, in de ledenaanbiedingen en die van aangesloten wintersportorganisaties worden niet georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging. Voor die reizen gelden de algemene voorwaarden van de betreffende organisaties.

  • Kan ik iemand anders in mijn plaats met de reis laten meegaan?

    Ja, dit is mogelijk. Tot tien dagen voor vertrek kunnen wij wijzigingen accepteren, waaronder een ‘in-de-plaats-stelling’. Met in-de-plaats-stelling wordt bedoeld dat een uitvallende deelnemer zonder financiële gevolgen vervangen kan worden door een nieuwe deelnemer. Deze wijziging is de eerste keer kosteloos. Wil je hierna nog meer wijzigingen doorvoeren dan moeten wij helaas € 20,- aan administratiekosten per wijziging in rekening brengen.

    NB: De reizen in ons zoek & boek-systeem, in de ledenaanbiedingen en die van aangesloten wintersportorganisaties worden niet georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging. Voor die reizen gelden de algemene voorwaarden van de betreffende organisaties.

  • Wanneer weet ik of een reis definitief doorgaat?

    Uiterlijk twee maanden voor vertrek hoor je of een reis georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging definitief doorgaat. Een reis wordt geannuleerd wanneer het aantal aanmeldingen twee maanden voor vertrek kleiner is dan het gepubliceerde minimumaantal.

    NB: De reizen in ons zoek & boek-systeem, in de ledenaanbiedingen en die van aangesloten wintersportorganisaties worden niet georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging. Voor die reizen gelden de algemene voorwaarden van de betreffende organisaties.

  • Worden de reizen van aangesloten organisaties, in de ledenaanbiedingen en in het zoek & boek-systeem ook georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging?

    Nee, wij zijn niet de organisator van de reizen van onze aangesloten organisaties of van de reizen in de ledenaanbiedingen en ons zoek & boek-systeem. Deze reizen vallen dan ook niet onder onze algemene voorwaarden en je zult voor inhoudelijke vragen over deze reizen contact moeten opnemen met de betreffende organisaties. De website van de Nederlandse Ski Vereniging is wél het portal dat toegang biedt tot deze reizen, zodat je op één plek een enorm aanbod aan wintersportreizen kunt vinden.

  • Kan ik mijn boeking wijzigen?

    Ja, dit is mogelijk voor reizen van de Nederlandse SKi Vereniging. Nadat de reisovereenkomst is gesloten kun je kosteloos eenmalig een wijziging aanbrengen. Een wijziging is alleen mogelijk als deze niet het karakter heeft van een annulering van de betreffende reis en/of reisdatum. Wil je hierna nog meer wijzigingen doorvoeren dan moeten wij helaas € 20,- aan administratiekosten per wijziging in rekening brengen.

    NB: De reizen in ons zoek & boek-systeem, in de ledenaanbiedingen en die van aangesloten wintersportorganisaties worden niet georganiseerd door de Nederlandse Ski Vereniging. Voor die reizen gelden de algemene voorwaarden van de betreffende organisaties.

SneeuwFit

SNEEUWFIT

  • Waar kan ik SneeuwFit doen?
  • Ik heb een technisch probleem met SneeuwFit Online?

Shop en voordeel

SHOP EN VOORDEEL

  • Wat zijn de algemene voorwaarden voor de webshop?
  • Wat zijn de verzendkosten?
  • Het product is beschadigd, kan ik het artikel omruilen?
  • Hoe kan ik een artikel retourneren of ruilen?
  • Wat is de levertijd van mijn webshop-bestelling?
  • Hoe kan ik betalen op nederlandseskivereniging.nl?
  • Hoe bestel ik online een webshop-artikel?

    Online bestellen bij nederlandseskivereniging.nl kan 24 uur per dag, 7 dagen per week. Ook als je (nog) geen NSkiV-lid bent!

    Let op: alleen als lid van de NSkiV kom je in aanmerking voor de speciale ledenprijzen en -acties.

    Binnen enkele minuten na de bestelling en iDEAL-betaling ontvang je een e-mail met daarin de bevestiging van je aankoop. Heb je geen bevestiging gehad? Neem dan contact op met de afdeling ledenservice leden@nederlandseskivereniging.nl of telefonisch (070) 310 11 12.

  • Hoe kan ik een ledenaanbieding bestellen?

    Als lid van de NSkiV kun je inloggen op wintersport.nl, daar kun je zien hoe je gebruik kunt maken van de korting. Dit kan op verschillende manieren zijn:

    • op vertoon van je geldige lidmaatschapspas
    • met het gebruik van een speciale kortingscode, of
    • met een doorlink.

    Om in te kunnen loggen moeten de persoonsgebonden lidmaatschapsgegevens worden ingevuld.

Wintersport experience

WINTERSPORT EXPERIENCE

  • Voor wie is de Wintersport Experience?
  • Hoe boek ik een Wintersport Experience?
  • Wat kost een Wintersport Experience?

Wedstrijdskien en -snowboarden

WEDSTRIJDSKIEN EN -SNOWBOARDEN

  • Zijn er wedstrijden in Nederland?

    Wat velen niet weten is dat het wedstrijdskiën en -snowboarden, waarvan de World Cups in de winter veelvuldig op de televisie te bewonderen zijn, uitstekend binnen onze eigen landgrenzen beoefend kan worden. De NSkiV, diverse clubs, teams en verenigingen organiseren van oktober t/m mei wekelijks ski- snowboardwedstrijden waar vele sporters actief zijn. Deelnemers op deze wedstrijden zijn beginnende jeugdige sporters, maar ook meer ervaren sporters die trainen om nationaal en internationaal de top te halen. Deze wedstrijden vinden plaats op de kunstbanen, sneeuwbanen in Nederland en op nationale wedstrijden die in de alpen worden georganiseerd.

  • Hoe start ik met wedstrijdskiën?

    Er is een aantal skiteams en verenigingen waar je terecht kunt om minimaal één keer in de week te trainen. Daar leer je alle vaardigheden die nodig zijn om uiteindelijk te presteren op de wedstrijden. Binnen de teams zijn er verschillen in ambitie en doelgroep. Er zijn teams voor jeugd en teams voor volwassenen, teams die wekelijks in Nederland trainen en teams die ook trainingsweken in de sneeuw aanbieden. Wil je wekelijks actief skiën in eigen land, neem dan contact op met een skiteam bij jou in de regio. Bij deze teams/clubs zijn er regelmatig open dagen, talentendagen en proeftrainingen. Dit is een ideale gelegenheid om kennis te maken met de skisport.

  • Hoe start ik met wedstrijdsnowboarden?

    Er is een aantal snowboardteams en verenigingen waar je terecht kunt om minimaal één keer in de week te trainen. Daar leer je alle vaardigheden die nodig zijn om uiteindelijk te presteren op de wedstrijden. Binnen de teams zijn er verschillen in ambitie en doelgroep. Er zijn teams voor jeugd en teams voor volwassenen, teams die wekelijks in Nederland trainen en teams die ook trainingsweken in de sneeuw aanbieden. Wil je wekelijks actief snowboarden in eigen land, neem dan contact op met een snowboardteam bij jou in de regio. Bij deze teams/clubs zijn er regelmatig open dagen, talentendagen en proeftrainingen. Dit is een ideale gelegenheid om kennis te maken met de skisport.

Ski- en snowboardles

SKI- EN SNOWBOARDLES

  • Kan ik les krijgen van de NSkiV?

    Nee. De NSkiV leidt leraren op, maar geen consumenten. Je kunt les nemen bij één van de verenigingen of banen in het land. Kijk hier voor de mogelijkheden bij jou in de buurt.

  • Waar kan ik les krijgen?

    Je kunt les nemen bij één van de verenigingen of banen in het land. Kijk hier voor de mogelijkheden bij jou in de buurt.

  • Wat adviseert de NSkiV mij als beginner?

    Voordat je in het buitenland op de ski’s staat, is het verstandig om in Nederland alvast wat lessen te volgen. Dan ben je beter voorbereid en beleef je meer plezier aan je wintersportvakantie. Je kunt les nemen bij één van de verenigingen of banen in het land. Kijk hier voor de mogelijkheden bij jou in de buurt.

  • Moet ik les nemen in een sneeuwhal, rolbaan of borstelbaan?

    Dat maakt niet uit, het belangrijkste is dat je les neemt, niet de ondergrond. Ze hebben allemaal specifieke kenmerken. Een sneeuwhal geeft je het echte sneeuwgevoel, een borstelbaan is lekker buiten en rolbanen zijn heel geschikt om te lessen omdat je eigen houding in de spiegel kunt zien. Kies er één die dicht in de buurt zit. Kijk hier voor de mogelijkheden bij jou in de buurt.

Share the rush

SHARE THE RUSH

  • Voor wie is Share the Rush?
  • Hoe boek ik een Share the Rush clinic?
  • Wat kost een Share the Rush clinic?

Overig

Overig

  • Ik wil mijn spreekbeurt houden over wintersporten. Kan de NSkiV mij helpen?

    Jazeker, we hebben de informatie voor je op een rij gezet. Klik hier voor onze spreekbeurtpakketten.

  • Hoe kies ik een goede helm?

    Kijk hier voor een uitleg.

  • Hoe kies ik voor mij geschikte ski’s?

    Kijk hier voor een uitleg van de juiste ski-lengte. Onze skitest kan je tevens helpen bij het zoeken van de juiste ski.

  • Hoe kies ik voor mij geschikte schoenen?

    Kijk hier voor een uitleg.

  • Waar moet ik op letten bij het kiezen van kinderski’s?

    Kijk hier voor een uitleg.