Route naar Alleghe

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alleghe

Zijn er mensen die mij kunnen vertellen wat de meest relaxte route is naar Alleghe?
Vooral na de Brennerpas zijn er meerdere mogelijkheden. Ik hou niet zo van het geslinger door de bergen en vind het niet erg wat om te rijden om zo deze weggetjes te ontwijken.
De meest logische mogelijkheden zijn volgens mij:

1 Brunico/Bruneck-Corvara-Arabba-Alleghe
2 Chiusa/Klausen-Selva/Wolkenstein-Canazei-Moena-Agordino/Cencenighe-Alleghe
3 Cardano/Kardaun-Carezza-Karersee-Moena-Agordino/Cencenighe-Alleghe

Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen en vast heel erg bedankt!

Van de zomer ben ik via Arabba gereden. Let wel, je moet dan over 1900 meter hoogte (Campalongo). Geen idee hoe de weg in de winter is onderhouden! Redelijk stijl, maar met winterbanden moet het wel lukken (zonder kettingen)

De afdaling naar Arabba is overigens wel behoorlijk stijl en dient met sneeuw op de weg wel echt rustig bereden te worden. De ss563, tussen Arraba en Alleghe is de grootste uitdaging. Smal, slecht wegdek en in de zomer al een behoorlijk belasting voor de remmen, terwijl je in de zomer nog veel op de motor kunt remmen. Wel erg leuk!

Alleghe was trouwens in de zomer ook prachtig. Lijkt me een zeer interessant gebied!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Hmm, misschien is "Onderlangs" dan toch handiger. 2 Jaar geleden ben ik naar Vigo di Fassa geweest en de route daarheen is heel goed te doen. Van het vervolg naar Alleghe weet ik het niet.

Wellicht iemand anders wel?
@Thomas: Thanks voor de info!

Hmm, misschien is "Onderlangs" dan toch handiger. 2 Jaar geleden ben ik naar Vigo di Fassa geweest en de route daarheen is heel goed te doen. Van het vervolg naar Alleghe weet ik het niet.

Wellicht iemand anders wel?

@Thomas: Thanks voor de info!

gerwind op 9 dec. 2013 13:49

Geen probleem! Als je niet van bochtige en steile weggetjes houdt, kun je inderdaad beter een andere route nemen!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas: Heb je de SR203 daar wel eens gereden ipv de SS563?

Naar Alleghe moet je altijd over een pas. Over de Campalongo is denk het makkelijkst. Dan is de pas het kortst.
Optie 2 en 3 moet je zelfs over 2 passen, die een stuk hoger zijn, en een stuk langer zijn.
Van Arabba naar Alleghe is goed te rijden, maar dan wel over de SR203, langs Cernadoi (afslag passo Falzarego)

2 jaar in Arabba gaan skieën en vorig jaar wel met de kettingen om terug over de Campalongo. Maar verder goed kunnen rijden.

Ga vanuit Alleghe trouwens ook eens in Cortina en Passo Pellegrino skieën. Is het echt waard. En natuurlijk aan de Sella gaan kijken. Misschien via Malga Ciapela, daar ben je zo vanuit Alleghe.

optie 1 is inderdaad de beste keuze de passo campalongo is best goed te doen. in de andere gevallen moet je over de passo fedaia wat toch net iets pittiger is

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

Zitten de jongste 5 jaar elk jaar in die regio …
De Passo Campolongo is nog één van de beter onderhouden paswegen in de winter, de passo Falzarego is van La Villa opgaand goed te doen. De afdaling zeker pittig te noemen.

Als je grof om wil rijden kan je desnoods de volgende weg nemen:

  • Bolzano - Karersee - Vigo di Fassa - Moena - Passo Peligrino (SS346) - Agordino - Alleghe: de pas zelf is niet zo heftig, maar sneeuwonderhoud in de provincie Belluno is "beperkt"

Denk wel dat’t een groffe 50km langer is maar het zal iets beter meevallen. De wegen langs het noorden hebben één pas en een lastiger stukje op de SS563. Die langs het noordoosten (falzarego) of oosten (cortina) hebben twee passen.

In mijn route kom ik niet langs de passo fedaia hoor.
Ik dacht zelf dat de beste route deze zou zijn:
Bolzano (a22)
Vigo di fassa (SS241)
Moena (SS48)
San pellegrino (Ss346)
Alleghe (sr203)
Dan kom je dus van onderaf.

@Lars3: jouw reactie komt overeen met de mijne :-)
Is de route langs la villa etc. niet veel drukker en bochtiger?
Is de pas bij arabba niet lastig dan?

@gerwind, de route langs la villa rijden wij ieder jaar met een dubbeldekker

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

@Stefski: met een bus bedoel je?

ja, klopt gerwind

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

Maar wat wil je daarmee zeggen dan?

Ik wil zeggen dat deze route minder bochtig is dan die over de fedaia pas.
Over de fedaia pas kunnen we niet met een grote bus wegens te korte haarspeldbochten.
De route die je voorsteld via san pellegrino gaat inderdaad niet over de fedaia pas, het stuk met de lastigste bochten ligt dan in Falcade.

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

@Lars3: jouw reactie komt overeen met de mijne :-)
Is de route langs la villa etc. niet veel drukker en bochtiger?
Is de pas bij arabba niet lastig dan?

gerwind op 9 dec. 2013 20:30

Algemeen zijn er vier routes mogelijk met een paar varianten (ttz, er zijn er meer, maar dit zijn wel de belangrijkste):

Route 1 (Noordelijk):
a) over SS49 Brunico - SP244 - La Villa – Corvara - Arabba - SR48 Passo Campolongo - SR203 - Alleghe
b) over Brunico - SP244 - La Villa - Passo Valparolo - Passo Falzarego - SR48 - SR203 - Alleghe

Route 2 (Noordoostelijk):
over SS49 Brunico - Toblach - SS51 Cortina D’Ampezzo - SR48 - SP638 - Fossal - Alleghe

Route 3 (Westelijk):
a) over SS242 Sankt Ulrich - Wolkenstein - Passo Sella - SS48 Passo Pordoi - Arabba - Corvara - SR48 Passo Campolongo - SR203 - Alleghe
b) over SS242 Sankt Ulrich - Wolkenstein - Passo Sella - Canazei - SP641 - Passo Fedaia - SR 203 Alleghe

Route 4 (Zuidwestelijk):
over Bolzano -Karersee - Vigo di Fassa - Moena - Passo Peligrino (SS346) - Agordino - Alleghe

De volgende routes kan je volgens mij, volgens jouw voorwaarden, vergeten: Route 1b, Route 2, Route 3a, Route 3b. Reden: je wil niet te veel over passen zitten klooien, wel, die routes hebben ze meer. Je moet hierbij zeker rekenen dat de passen in de provincie Alto Adige (Süd-Tirol) beter onderhouden worden dan die in de provincie Veneto. Bvb de Passo Valparolo is beter onderhouden dan de Falzarego. Passo Sella beter dan Pordio, de noordelijke kant van Valparolo beter dan de zuidelijke kant, etc.

Route 1a is volgens mij wel wat drukker. Tamelijk veel mensen rijden over Brunico, zeker ook vrachtvervoer maar dat spreidt zichzelf wel redelijk goed naargelang je zijdalen passeert. Je verliest nog altijd wel wat tijd daar. De verbinding La Villa – Corvara – Arabba valt op zich redelijk goed mee qua drukte.

Route 4 valt wat drukte betreft gewoonlijk wel mee. Vrachtvervoer is niet uit te sluiten, maar qua toeristenverkeer is het zeker minder. De Passo Peligrino valt meestal nog goed mee

@gerwind, de route langs la villa rijden wij ieder jaar met een dubbeldekker

Stefski op 9 dec. 2013 20:56

En elk jaar zien we daar de bussen vast komen te staan als er een mooie sneeuwbui overgaat… dan mogen ze wachten tot de weg vrijgemaakt is (en dat kan lang zijn afhankelijk van welke provincie verantwoordelijk is).

@Lars3: Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Helemaal top!!
Ik denk dat we inderdaad gaan voor route 4. Deze route lijkt me behoorlijk eenvoudig te rijden (2 jaar geleden heb ik het al eens gereden naar Vigo di Fassa). Aangezien wij in de carnavalsweek gaan denk ik dat route 1 een stuk drukker zal zijn dan route 4. Er gaan nu eenmaal veel meer mensen naar Corvare/Colfosco etc. dan naar Vigo di fassa etc.

Plaats een reactie