Hoe door het dorp van Arraba ?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Arabba

Hoe moet je door Arabba van de ene kant van het dorp na de andere kant ? Is dat het enige stuk van de Sella ronde dat je de skies uit moet doen, omdat ik geen verbindings piste zie. Alvast bedankt voor de reacties.

Kraaij

gewoon wandelen niets speciaals.
minder dan 5 minuutjes en zeker niet steil dus geen probleem

have fun

Een ander stuk waar je even de ski’s uit moet doen is in Selva, in beide richtingen. Dit stuk is echter nog korter dan in Arabba. Je skiet dwars door de dorpen heen, dus je moet in zowel Arabba als in Selva op een gegeven moment een weg oversteken. Alle andere uitklik-en-loop punten zijn volgens mij in de loop der jaren opgelost door tunneltjes en bruggetjes aan te leggen.

Skies uit, wandelen. Het stuk is ongeveer 300m lang. Alleen even opletten aan het bruggetje en op de parking die je overmoet géén ruit intikken als je je skies op de schouder draagt. Als je je materiaal wat goed wil behandelen zou’k ook niet bepaald doorglijden met je skies tot aan de straat of parking (afhankelijk van waar je komt). Er wordt daar tamelijk ijverig met kiezel gestrooid…

Overigens, voor het seizoen 2013-2014 zou (!) de "Arabba Fly" eindelijk een feit moeten worden. Dan moet je dat stuk ook niet meer doen.

Ha, ik zag net de youtube presentatie van de Arabba Fly (in het Italaans). Het moet niet gekker worden! Worden we straks op onze luie derrière over het dorp heen naar de andere kant van de weg getransporteerd. Om een paar honderd meter lopen te voorkomen. Het moet wel een beetje wintersport blijven. ;-)

Overweging is waarschijnlijk dat de skiërs dan niet langer de doorgaande weg door het dorp hoeven over te steken (de weg naar de Pordoi pas). Maar echt heel druk is die weg toch niet. En er is werkgelegenheid voor de verkeersregelaars.

Je ziet wel dat de inkomsten uit de skipas worden gebruikt om te investeren in de kwaliteit van het skigebied.

Zou je de link naar dat youtube filmpje kunnen plaatsen?

''Powder to the people''

Overweging is waarschijnlijk dat de skiërs dan niet langer de doorgaande weg door het dorp hoeven over te steken (de weg naar de Pordoi pas). Maar echt heel druk is die weg toch niet. En er is werkgelegenheid voor de verkeersregelaars.

Niet echt mee eens:

  • verkeersregelaars zetten ze er niet
  • ongevallen gebeurden er toch wel wat te regelmatig (zaten bij Garni Laura gelogeerd, dus perfect zicht :p)

Een ander deel is het voorkomen van schade aan auto’s. Daar zou’k m’n auto écht nooit willen parkeren.

En’k vergeet er nog één: op deze manier wordt Arabba zélf iets aantrekkelijk als skidorpje, zonder dat je de superdolomitipas moet kopen. Het sluit lokaal het gebied wat beter aaneen.

Ze zijn daar goed bezig in het gebied. Mijn verwachtingspatroon van dit gebied is ook vrij hoog :)…
@ Richard, ik zie op de pistekaart dat de pistes in Selva door lopen tot aan de liften ? Waar moet je dan lopen?

Afgelopen jaar ben ik één keer door Arabba gegaan, de Sella Ronda links om.
Je moet daar inderdaad even een klein stukje lopen (2 min ??). Maar dat vergeet je snel als je met de lift boven komt ! ;)

@gast929
Als je uit de richting Plan de Gralba komt (SellaRonda met de klok mee) eindigt de piste bij een pleintje in het dorp. Je moet dan de weg oversteken via een loopbrug om de Costa Bella lift te nemen richting Dantercepies. De trap kan glad zijn.
Als je uit de andere richting komt, van de Dantercepies, ski je langs de oefenweides via een smal (prik)pad tot voor de skischool. Je moet dan de weg oversteken en ongeveer 100 meter lopen door de dorpsstraat om de Ciampinoi lift te bereiken. Hier staan op drukke momenten verkeersregelaars met een fluit en een spiegelei.
Het stelt allemaal niet zoveel voor en hoort bij de charme van de Dolomieten. Geen praktisch en steriel ontworpen skiresort maar echte dorpjes die niet opzij gaan.

@Lars
Ik dacht dat ik er wel eens verkeersregelaars had gezien, maar ik kan me vergissen. In Selva weet ik het zeker.

op deze manier wordt Arabba zélf iets aantrekkelijk als skidorpje, zonder dat je de superdolomitipas moet kopen. Het sluit lokaal het gebied wat beter aaneen.

Lars op 7 nov. 2012 16:09

Waarom zou je geen dolomitisuperski pas willen kopen? Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten. En als je in Arabba kunt skiën (mn Portovescovo), dan wil je ook de rest van het gebied kunnen doen. Lagazuoi, Gran risa, Sasslong bijvoorbeeld…

Als je daar gewoon als familietje met lerende kids (eerste twee-drie jaar of zo) komt, denk’k niet dat je direct zoekt naar de pistenkilometers maar gewoon af en toe eens wat afwisseling wil. Zo’n groepen hebben we daar vaak gezien.

Geloof me vrij, de dolomitisuperskipas is hier al lang aangekocht (2 weken in januari :p).

Plaats een reactie