Vallée Blanche

Dit onderwerp gaat over de bestemming Chamonix Mont Blanc

Ik heb een vraagje over de Vallée Blanche. Of eigenlijk 2.

  1. Kan je een gids huren om die afdaling te doen met een groep met skiërs én boarders?

  2. Hoe ‘goed’ moet je zijn om het te mogen doen?

Situatieschets:
Ik heb 19 weken ski-ervaring + een seizoen als skilerares gewerkt, blauw/rood/zwart probleemloos in alle stijlen, buckels haat ik maar ik kan het wel, maar niet écht off piste geskiet (alleen onder de lift door, naast de piste, enz).
Tweede heeft een week of 17 geskiet, skiet goed maar heeft niet helemaal de juiste techniek, maar is een kwestie van de puntjes op de i zetten.
Derde heeft 15 jaar geleden voor het laatst geskiet, toen steeds geboard, nu sinds 2 jaar weer skiër, gaat aardig, maar techniek is nog niet zo (skiet nog heel erg met het hele lichaam), komt wel alle pistes netjes af.
Dan nog twee boarders waarvan ik het niveau niet weet want heb ze nog nooit mee gehad op vakantie.

Los van het niveau van de boarders: denken jullie dat wij als we met zijn drietjes een week voorbereidend lessen (ik wilde sowieso weer wat les want ik merkte vorig jaar al dat het gewoon minder soepel ging, dus ik wil weer even de techniek er goed in gedrild krijgen), dat we dan die afdaling kunnen doen?
Want ik las in een ander topic dat je redelijk ‘goed’ moet zijn, maar hebben we het dan over ‘goed’ naar NL’se begrippen of ‘goed’ naar Oostenrijkse begrippen zeg maar :P

En ik snap dat het ook altijd van de condities e.d. afhangt, maar ik denk dat de andere twee niet in een week les willen investeren als ze vervolgens wordt gezegd dat ze niet mee mogen die afdaling doen, dus hoe groot is de kans dat ze je afwijzen op niveau (als de omstandigheden verder goed zijn) als je op deze niveaus skiet?

Iemand daar zicht op?

43 vind-ik-leuks

punt 1: Of je een gids kan huren…??? Wanneer je geen hooggebergte ervaring hebt MOET je een gids nemen omdat je alleen maar over gletschers skiet
punt 2: De Vallee Blanche schijnt ski- of board technisch niet al te moeilijk te zijn, althans de meest gebruikt route. Wanneer je probleemloos rood/zwart kan skiën is het skitechnisch te doen. Alleen je moet natuurlijk ook in de losse en/of verspoorde sneeuw kunnen skiën.
Gewoon even google-n om te zien wat je kan verwachten aan omstandigheden. Het stikt er van de foto’s en filmpjes van de Vallee Blanche op internet.

Als het wit is kun je er over naar beneden...
  1. Je kunt een gids huren, sterker nog ik zou je afraden om de afdaling zonder gids te doen. Deze gids moet je van te voren (hoelang is afhankelijk van het seizoen) bespreken.
    Skiërs en Snowboarders kan best samen. Toen wij het deden moesten de snowboarders wel stokken meenemen.
  2. De Vallée Blanche is een relatief makkelijke off piste afdaling. Nergens steil en bijna overal breed. De moeilijkheidsgraad is echter sterk afhankelijk van de omstandigheden. Als je afdaalt na een week mooi, stabiel weer is de tocht een eitje, bijna een piste. Als het net heeft gesneeuwd wordt het, afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw al moeilijker. Wanneer het zicht dan ook nog slecht is wordt de moeilijkheidsgraad weer wat hoger. Bovenstaande op jullie toepassend lijkt de tocht voor de eerste 2 geen probleem, de 3e persoon zal bij goede omstandigheden ook geen problemen hebben, ik twijfel echter als de omstandigheden slechter zijn.
    Wij hebben de tocht alweer een aantal jaren geleden gedaan, voor een reportage: http://www.vacanski.com/valleeblanche.html
bon ski

Een bijna beginner kan de vallée blanche prima skien met gids (makkelijkste route)… Zoals jij de niveaus beschrijft is er geen enkel probleem, veel plezier (indrukwekkende omgeving)!

Je ziet er genoeg TOTAAL ONERVAREN skiers met een gids naar beneden skien, die regelmatig vallen etc. Soort toeristische skiroute (op een mooie dag is de makkelijke route een drukke piste).

Ik zou als er slechte omstandigheden de afdaling niet eens maken (niks te zien dus kan je net zo goed naast de piste genieten, niet de moeite waard in gletchergebied en sowieso niet de moeite waard om dan een gids te huren)

Ik heb vallée blanche 2 jaar geleden ook gedaan in een groep skiërs en boarders gecombineerd. Zonder gids lijkt me dit echt wel af te raden. Bepaalde stukken zijn echt wel link: is het niet de onzichtbare spleten die her en der zitten dan heb je op bepaalde plaatsen overhangende seracs die mogelijk een gevaar zijn.
Overigens vond ik de afdaling een met 2 gezichten, het begin vond ik toch niet zo evident. Wij hadden weliswaar een zeer ijzige en heel bultige afdaling. Het 2 de deel van de afdaling daarentegen is super relax, in die mate dat de boarders mogelijks stilvallen.
Skitechnisch gezien vond ik dit eigenlijk een totaal overroepen afdaling, heb er eigenlijk niet van genoten. Daarentegen de scenary is adembenemend waardoor deze afdaling een must wordt.

better to be off piste, then to be pisted off

Ik ga het uberhaupt niet zónder gids doen, ik vroeg me af of je 1 gids kan huren met skiers en boarders. Sorry onduidelijke vraag.
Bij onze skischool deden ze dat nl. eigenlijk nooit, dan gingen er 2 instructeurs. Maar 2 instructeurs is een beetje duur :P

Punt 2 zullen we ons dan niet al teveel zorgen om maken :)

43 vind-ik-leuks

Als ik de eerste vraag goed begrijp gaat het niet om de vraag of een gids gehuurd dient te worden of niet, maar of een gids gehuurd kan worden voor een een groep van skiërs en snowboarders samen.
En ja, dat kan, een gids huur voor zijn kennis en niet om je beter te leren skiën/snowboarden (al zullen veel ook wel leraar zijn).
Als je toch les gaat nemen kun je je monitor vragen wat hij er van denkt: of je het kunt doen, of het verstandig is en of je er dan wel plezier van gaat hebben.
Hou wel in de gaten dat het een beetje een toeristische attractie is en dat je afhankelijk van de omstandigheden op dat moment misschien beter af bent met een andere afdaling in de omgeving.

if you pizza when you should french fry, you're gonna have a bad time

btw, de combinatie van skiërs en boarders vond onze gids geen probleem. Het hielp natuurlijk dat we een groep waren met toch wel heel ervaren skiërs en boarders die elkaars skikwaliteiten dan nog eens heel goed kenden

better to be off piste, then to be pisted off

Plaats een reactie