Chamonix 4 t/m 13 februari 2011

Dit onderwerp gaat over de bestemming Chamonix Mont Blanc en Chamonix

Chamonix, 4 t/m 13 februari 2011

Met de auto volgeladen zijn we onderweg naar Chamonix. Voor het eerst met onze eigen ski’s, dus de auto zit propvol. De reis zal vanuit Nederland in totaal zo’n 10 uur (uitgespreid over 2 dagen) duren. Maar omdat de wintersportvakantie voor ons al begint op het moment dat we de auto instappen, is dit geen enkel probleem voor ons.

Na een paar 100 kilometer volgzaam doen wat de navigatie aangeeft komen we tegen 4 uur in de middag aan op onze tussenstop op de route naar het witte goud. We zijn aangekomen in het plaatsje Beaune. Bij het binnenrijden van dit pittoreske dorpje is de vakantie echt begonnen.
We checken in bij het Hotel Belle Epoque. Een erg authentiek Frans hotel, gebouwd ergens in de middeleeuwen. En omdat dit hotel midden in het centrum ligt, is het de ideale uitvalsplek om onze tussenstop in de avond te verkennen en om daar lekker te eten om krachten op te doen voor de rest van de reis.

In Beaune eten we in het betaalbare restaurant Caveau des Arches. In dit restaurant treffen we niet alleen een voortreffelijke menu kaart aan, een mooie authentieke eetzaal maar komen we direct al in de stemming voor de wintersport. De ruimte is namelijk gevuld met een mix van lokale bewoners en mensen net zoals wij, die op weg zijn naar de wintersport. Omdat Beaune in het centrum ligt van de Bourgogne, en iedereen zichzelf dus verwent met een aantal lekkere glazen rode wijn wordt het dus ook al snel gezellig in het authentieke middeleeuwse wijndorp Beaune. Het dorp is dan ook een ideale plek als je graag wilt overnachten onderweg naar de Franse Alpen.

De dag erna was het fijn opstaan na de lekkere Bourgogne wijntjes de avond ervoor. Al snel zaten we vanuit het dorp weer op de snelweg om nog zo’n 4 uur door te rijden in de richting van Chamonix.
Na twee tussenstops onderweg, waarbij we nog even lekker genoten hebben van wat koffie en Franse croissants, zagen we in de verte de Alpenhoofdkam voor ons opdoemen. En uiteraard in de buurt van onze bestemming het fantastische uitzicht op de Mont Blanc, met zijn 4448 meter hoge witte top.

Omdat het skigebied van Chamonix bestaat uit verschillende losse gebieden zijn we de vakantie begonnen in het kleine zusterdorpje Les Houches, wat een paar kilometer voor Chamonix ligt. Daar verbleven we van vrijdag tot en met maandag in de appartementen van Les Granges d’ en Haut, prachtige Chaletjes waar vanuit je uitkijkt op het Alpenmassief en over de plaatjes Les Houches en Chamonix. Dit was de ideale plaats om alle activiteiten in de omgeving te starten.
Les Granges d’ en Haut is een aanrader wanneer je met een groot gezelschap op wintersport vakantie wilt gaan. De appartementen zijn groot, met een eigen keuken en een woonkamer en hebben een keuken, sauna en twee verdiepingen. Je eigen materiaal kan je opbergen in de eigen skikamer en de auto kan je kwijt in de algemene parkeergarage in het hotel. http://www.grangesdenhaut.com/FR/Home.html
Na de reis en de aankomst zijn we de eerste avond in het restaurant bij het appartementencomplex gaan eten. Zoals overal in Chamonix en omgeving was het eten voortreffelijk en hebben we een goede basis gelegd voor het skiën op de zaterdag.

De volgende ochtend werden we na het ontbijt opgehaald vanuit het hotel door een skibus die ons naar éen van de skigebieden bracht. Het totale skigebied van Chamonix heeft ongeveer 700 kilometer pistes verdeeld over een aantal domeinen: Domaine des Houches , domaine Brévent, domaine des Grands Montets en het gezellige Italiaanse Domaine de Cormayeur.
De eerste dag op de poeder zijn we begonnen op de pistes van Le Tour in de Domaine de Balme. Dit omdat het skiseizoen 2010 - 2011 niet de beste sneeuwomstandigheden bood. In de ochtend lag Le Tour in de schaduw, waardoor de sneeuw goed en hard was en gedurende de dag met de zon erbij werd de sneeuw wat zachter. Maar de beste omstandigheden om dus weer in wintersport conditie te komen.
Het gebied van Domaine de Balme is niet erg groot maar wel gezellig. Je kunt afdalen van het hoogte punt op 2370 meter tot aan het dorp Le Tour op 1462 meter of het kleine plaatsje Vallorcine in Zwitserland op 1264 meter hoogte. Het biedt mooie afdalingen door de bossen en de pistes zijn niet erg ingewikkeld.

Chamonix en het gebied is eigenlijk de bakermat van het Alpinisme. Daarom besloten we de dag erna om ook wat meer te zien van de bergen. Een toer om aan te raden is dan ook de verkenningstocht van de gletsjer, Mer de Glace, een imposante ijsrivier die in de ijstijd zelfs helemaal tot aan waar nu de de stad Lyon ligt kwam.
Tijdens de tour rondom Mer de Glase wordt alle kennis rondom gletsjers en de impact van het warmer worden van de aarde met je gedeeld. Wat er indrukwekkend is, is dat je kunt zien hoeveel kleiner de gletsjer de afgelopen 20 jaar is geworden. Door middel van fotomateriaal, maar ook door te kijken naar de trappen die je moet afdalen om naar de gletsjer te gaan, zie je dat de gletsjer de afgelopen tijd veel kleiner geworden is. Het visuele bewijs dat de aarde inderdaad warmer wordt.
Bij de gletsjer, die je bereikt met een oude treinverbinding, kan je ook lekker eten en je hebt de mogelijkheid om in een ijsgrot, die is uitgehouwen in het ijs, de gletsjer van de binnenkant uit te bekijken.

Omdat wij, na een dagje niet geskied te hebben, toch de snelheid en het gevoel van een wintersport vakantie missen, besloten we om die avond toch nog wat extra’s te doen naast de gletsjertour. We besloten om die avond naar de Italiaanse kant van de Mont Blanc te gaan om aan de voet van de Italiaanse kant (van de Monte Bianco) bij Cormayeur met sneeuwscooters naar een restaurant op de berg te gaan om vervolgens weer ‘s nachts naar beneden te skiën.
Het bijzondere van die ervaring is dat je dan merkt hoe groot de klimaatverschillen in de Alpen kunnen zijn. Aan de Franse kant waren de sneeuwomstandigheden slecht, omdat het aan de Noordkant van de Alpen niet genoeg sneeuwde en de temperatuur warm was…In Italië, nog geen 20 km verderop aan de andere kant van de Mont Blanc lagen er meters sneeuw.
De tocht met de sneeuwscooters was erg bijzonder. Onder het licht van een bijna volle maan gingen we in volle vaart naar boven. Bijna zou je wensen dat je iedere keer zo de berg op kon gaan ipv met een skilift. Na door de natuur heen geracet te zijn kwamen we aan bij het bergrestaurant waar er warme wijn klaarstond en we die avond van de Italiaanse keuken en gezelligheid konden genieten.
En na het eten werd ons nog eens duidelijk hoe veelzijdig het gebied van Chamonix is…Na het eten konden we zelf met onze eigen spullen weer naar beneden skiën in het donker. Een unieke ervaring.

Toen was het inmiddels alweer maandag. Na een aantal dagen in een luxe setting met een groep in Les Houches te hebben verbleven, ging ik samen met mijn vriendin alleen verder. Wij hebben toen onze slaapplek in het rustige en luxe Les Granges d’ en Haut ingeruild voor een meer basic accommodatie in het Centrum van Chamonix: Hotels les Gourmets et Italy. Hoewel qua kwaliteit en grote dit hotel niet te vergelijken is met de accommodatie in Les Houches, bracht het wel zijn eigen knusheid, ideale locatie en charme met zich mee. Het hotel is dan ook de ideale plaats om Chamonix vanuit te ontdekken. http://www.hotelgourmets-chamonix.com

De plaats Chamonix biedt alles wat je van een authentieke grotere wintersportplaatsen mag verwachten: winkels, voldoende restaurants, barretjes en clubs. De plaats doet Authentiek aan door de vele Chalets, maar tegelijkertijd ook mondiaal door de een aantal mooie hotels die er in de stad staan. Chamonix is niet te vergelijken met de moderne hotelplaatsjes als Avorias of Val Thorens. Maar eerder met een Zwitserse plaats als Zermatt.
Chamonix is zeker een goede bestemming als je niet alleen op de piste te vinden wilt zijn, maar ook van gezellige terrasjes, lekker eten en wat cultuur houdt.

Omdat mijn vriendin nog een beginnende skiër is en we op dinsdag en de rest van de week wilden skiën besloten we om op zoek te gaan naar een goede skischool. Dit om wat te werken aan het zelfvertrouwen en zodat ik zelf ook af en toe alleen de pistes kon gaan verkennen op mijn eigen tempo.
In de eerste plaats kwamen wij uit bij de esf (Ecole Ski Francias) De mannen en dames in de rode skileraar pakken. Met de welbekende Franse arrogantie werden wij geholpen, waarna we snel de conclusie trokken dat deze skileraren niet echt bij onze stemmingswensen pasten: gezelligheid, sociaal en met name leuk. Dus zijn we verder gaan kijken.
Na wat navragen bij de lokale vvv kregen we de tip om in één van de vele skishops een kijkje te nemen bij de skischool Evolution2. Deze officiéle skischool kijkt in een wat bredere zin naar de wintersport en heeft wat vlottere leraren die ook meer vertellen over de lokale cultuur en mogelijkheden in Chamonix en omgeving. De leraren spreken Engels, dus wanneer dit geen probleem voor je is en je wilt les buiten de standaard skischool om, dan is evolution 2 een goed alternatief. (http://www.evolution2-chamonix.com)

Op dinsdag werden we al om 8:15 door door mijn vriendin haar leraar Miguel en zijn bestelbus opgehaald om te gaan skiën. Omdat hij het belangrijk vond om eerst aan het zelfvertrouwen te werken gingen we deze dag skiën in een gebied waar we al eerder waren geweest. Gedurende de dag hebben we veel van Miguel geleerd over Chamonix en over waar hij zelf vandaan kwam. Zo weten we nu dat hij half Spaans half Frans is, dat hij in de zomer surfles (op zijn 50ste!!) geeft en dat hij vaak overal in Europa in de winter skiet en regelmatig ook uitgenodigd wordt om les te geven in andere landen.
Omdat mijn vriendin haar materiaal nog huurde, en pech had met haar schoenen die erg veel pijn deden op de schenen en om haar voeten, kregen we ook nog de tip om naar de boot room te gaan in Chamonix om daar te kijken naar schoenen.

8:30 op woensdag morgen: toen zaten we dus op afspraak in de Bootroom. Alleen al daar zitten en kijken wat er gebeurd is al een genot op zich. Deze winkel, in Sanglard Sports in Chamonix, wordt gerund door Jules Mills en Damien Amblard. En met name Jules is echt een een karakter die je niet snel vergeet. Beide heren hebben meer dan 20 jaar ervaring in het aanpassen van skischoenen en hebben samen ook meer dan 5-jaar meegedraaid in het world cup circuit. Heb je dus nieuwe skischoenen nodig en ben je in de buurt. (Of zoals ik zo gek om speciaal hiervoor naar Chamonix te gaan) Dan is dit zeker een plek om je schoenen te halen. In een uur passen beide heren schoenen met je aan, maken zowel de zool als de binnenschoen op maat, passen ook de buitenschoen aan op je voet en entertainen je met hun aanwezigheid. Deze twee weten echt alles wat er te weten is over skischoenen, dus je loopt voor de zelfde prijs die je in Nederland betaald met de perfecte skischoenen naar buiten. En dat gebeurde dan ook met mijn vriendin, die gedurende de rest van de vakantie geen last meer had. http://www.thebootroom.fr/eng/Home.html

Vanwege de sneeuw zijn we later die dag door de Mont Blanc tunnel naar Cormayeur gegaan. Alle pistes daar zijn toegankelijk met de Chamonix skipas. Het Domaine Cormayeur is een erg leuk skigebied. Voor zowel de gevorderde als de beginnende skiër zijn er een aantal leuke afdalingen (ook door de bossen) en er zijn zeker ook uitdagende pistes te vinden. De sfeer op de pistes en in de restaurants is geweldig te noemen. Er zijn een aantal erg leuke restaurantjes op de berg te vinden met een supermooi uitzicht op de Italiaanse en Zwitserse Alpen. Vanaf sommige plaatsen kan je zelfs de piek van de Matterhorn zien. Met name voor wanneer je kinderen hebt is dit een leuke plaats om te bezoeken en qua moeilijkheid zijn de pistes makkelijker dan bij Chamonix.

Na het dagje Italië was mijn vriendin toe aan een dagje rust, shoppen en daarna relaxen in het hotel. Deze dag nam ik dus om het Domaine Brévent te verkennen. Vanuit een kleine parkeerplaats kan je naar een hoogte van 2525 meter met de lift. Vanuit daar heb je werkelijk waar een prachtig uitzicht op de Mont Blanc en de noordelijke kant van de Alpen. De pistes in dit gebied zijn wat uitdagender dan in de andere domeinen, met ook een aantal mogelijkheden om lekker of piste te knallen. Helaas was er weinig poeder in het seizoen 2010 -2011 in Februari vanwege de hoge temperaturen. Maar toch mocht dat de pret niet drukken. Hier zijn een aantal mooie rode en zwarte afdalingen te vinden.

De laatste dagen van het verblijf in Chamonix hebben we overdag, om de betere sneeuwomstandigheden, weer doorgebracht in Cormayeur. Een tip hiervoor, wanneer je in Chamonix verblijft, is om bij de het loket waar je de skipas haalt de tol tickets te halen voor de Mont Blanc tunnel. Dit scheelt namelijk veel in de kosten, want je krijgt korting met je skipas.
Ook al ligt Cormayeur een beetje in de schadum van Chamonix, is ook dit dorp erg gezellig en heeft het een leuk skigebied. Ook hier een aantal goede restaurants en de Italiaanse sfeer en gastvrijheid is een leuke afwisseling met de was afstandelijkere Fransen. Bij een vakantie naar Chamonix krijg je dus meer dan 1 dorp bij je boeking erbij.

Na 9 dagen zat voor ons de vakantie er weer op. Les Houches, Chamonix en Cormayeur hebben de wintersporter veel te bieden: cultuur, wintersport, sneeuwscooters, leuke restaurants, veel off piste mogelijkheden, gletsjertochten en leuke ervaringen. Het dorp is geschikt voor mensen die echt gaan voor de sport (of piste mogelijkheden en wat meer ervaren skiërs en snowboarders) of op zoek zijn naar een wat meer buitengewone culturele ervaring in de wintersportvakantie. Wanneer je naast de wintersport ook voor de feesten en clubs op vakantie gaat is Chamonix niet helemaal jouw bestemming.
Een auto bij je hebben is wel handig als je dit gebied wilt bezoeken, want de verschillende domeinen, met in totaal 700 km piste, zijn niet aan elkaar aangesloten. Uiteraard is een tussenstop in het doorreisplaatsje Beaune in de Bourgognestreek een goed excuus om een auto mee te nemen.
Al met al waren wij erg tevreden en zouden Chamonix zeker als bestemming aanraden.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 20:46

Mooi verslag.

Leuk verslag! Skiën in Chamonix is een bijzondere ervaring.
Als je verblijft in het dal kun je een kaart krijgen waarmee ja gratis het openbaar vervoer kunt gebruiken. De auto is in de vallei niet per sé nodig. Maar wel weer als je in Cormayeur wilt skiën.

Mooi verslag Joost!! (trouwens hoogte mont blanc = 4811)

no place like cham!voor de sport, maarre…uitgaan lukt ook goed hoor!tip: voor de betere skieers:ga naar l’oignon,maw les grands montets in argentiere, en neem aan het begin van de dag je reservatietickets voor helemaal naar boven te gaan en dan…wouuuuuhaaaaaaaaaaaaaa!
als je leuk wil logeren in cham: les chalets de philipe,dat is werkelijk uniek!googl even,ze hebben een website

Met je eens Ilt!

@Joost, kan ik hierop uitmaken dat jij ter hoogte van Roermond in Nederland woont, aangezien jij er +/- 6 uur over doet om naar Beaune te rijden?

Had je niet beter over Mulhouse kunnen rijden dan Besancon en dan richting Beaune… die route neem ik namelijk in de zomer altijd naar Beaune en die is veel sneller (vanaf Venlo) aangezien je dan die vreselijke Ardennen mijd!

Verder een leuk reisverslag om te lezen!

@ Gerald: ik kom uit Rdam en heb een snelle auto ;) De 6 uur zou zo maar eens 6,5 uur geweest kunnen zijn. Ik ben wel via de Ardennen gereden, maar was goed te doen. Ik pak dan idd Metz-Strasbourg, maar daarna richting Dijon ipv Mulhouse. Mooie route vind ik zelf.

Vraagje voor de kenners: eerste weekend van December ga ik weer richting Chamonix om mijn skischoenen op te halen. Iemand nog tips voor een gletsjer of een plek waar rond deze (dramatische) tijd sneeuw ligt in de buurt van Chamonix?

@ ilt: ivm weekendje binnenkort sta ik uiteraard ook open voor legendarische uitgaanstips in Chamonix. Ik vond het namelijk laatste keer wat matjes in dat opzicht :)

@Joost, als je vanuit Rotterdam komt waarom rij je dan over de Ardennen en niet over brussel lijkt me een beetje om toch?

@ Gerald: ik ga dan ook via Brussel. Alleen dan richting luxemburg in de richting van metz en dan pak je een stukje ardennen mee. Als je vanuit brussel naar beneden gaat dan ga je door de champagne ardennen (ook mooi) en dat is verder om. :)

@ Joost: Glacier 3000, Les Diablerets, Zwitserland. Weet niet of het al geopend is, maar vanuit Chamonix een kleine 2 uurtjes (schuin naar het noorden) rijden.

Les grands montets in Argentiere, onderdeel van Chamonix skigebied gaat als er genoeg sneeuw is 3 december open.

Hele mooie en uitgebreide skiverslag. Met wat impressiefoto’s was het perfect geweest.

@ CY325i: dat ging idd niet goed met het uploaden van het verslag. Hier de links naar de foto’s! :)

null

null

null

null

null

Plaats een reactie