Dag naar Chamonix?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Chamonix Mont Blanc

Beste wintersporters,

Ik vertrek over een week naar Le Grand Massif in de Haute Savoie. We verblijven in Les Carroz. Kom voor de 3e keer in het skigebeid en vind met name de lange afdalingen op de hellingen van het sneeuwzekere Flaine heel gaaf. Ik ben nog nooit in het iconische Chamonix geweest en vroeg mij af of het de moeite waard is om 40 minuten vanuit een geweldig skigebied te rijden om daar een dag te skien. Ik zie dat Chamonix Mont Blanc uit een stuk of vijf deelgebiedjes bestaat. Op de pistekaart staan alleen de skiliften aangegeven en niet de liften, waardoor ik niet echt weet waar de mooiste pistes liggen. Ik begrijp ook dat de hoogste skilift van de Alpen naar de Aiguille de Midi alleen toegang geeft tot off-piste terrein en geen aangegeven pistes. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoor graag over aanbevelingen?

*bericht bewerkt door Ole2000 op 16 feb 2019 20:05

The mountains are calling

Een paar van de meer iconische stukken zijn ivm pech met de liften niet toegankelijk deze winter. Of je voor de andere deelgebieden die forse som van een dagkaart wil neerleggen weet ik niet. Overweeg anders een dagje Megeve of Praz sur Arly, of wat dichter bij La Clusaz.

Cham is geweldig alleen niet voor een dag en ook niet dit seizoen.

Brevent Flegere is uitdagend en heftig, Argentiere is gaaf en zeker ook uitdagend, Les Houches is Winterberg in extreme vorm maar erg leuk en bij slecht weer een prima optie. Le Tour enVallorcine is echt super zeker als je ook wat naast de piste wil krassen. Het dorp Chamonix moet je eens echt beleven. Ergo ga er een week heen maar niet dit jaar want een flink aantal liften is stuk.

De aiguile du midi alleen offpiste. Maar met gids prima te doen voor een redelijke skiër. Tis duur want je betaald een toeslag op de liftpas en je boekt een gids. Maar iconisch is het wel.

Aguille du midi is de moeite waard om zo hoog in de bergen te kunnen zijn, de lift naar boven is al een ervaring opzichzelf. De uitzichten daarboven overtreffen alles wat ik in de Alpen heb gezien. De off piste afdaling heb ik niet gedaan omdat mijn reisgezelschap dat niet zag zitten en ik niet alleen een gids wilde huren… Maar om er een dag voor op te offeren en 2x 40 minuten te rijden? Nee dat denk ik niet.

De gebieden in en om chamonix zelf zijn leuk als je er een week verblijft kan je ze allemaal bezoeken maar wij zijn toen zelfs nog 1 dag naar Verbier /4 vallee gereden omdat dat bij de skipas van chamonix inbegrepen was. Die dag was onze beste snowboarddag van die week…

🏂

.

*bericht bewerkt door Yahoo op 17 feb 2019 11:02

From a galaxy far far away.............

Cham is geweldig alleen niet voor een dag en ook niet dit seizoen.

Brevent Flegere is uitdagend en heftig, Argentiere is gaaf en zeker ook uitdagend, Les Houches is Winterberg in extreme vorm maar erg leuk en bij slecht weer een prima optie. Le Tour enVallorcine is echt super zeker als je ook wat naast de piste wil krassen. Het dorp Chamonix moet je eens echt beleven. Ergo ga er een week heen maar niet dit jaar want een flink aantal liften is stuk.

De aiguile du midi alleen offpiste. Maar met gids prima te doen voor een redelijke skiër. Tis duur want je betaald een toeslag op de liftpas en je boekt een gids. Maar iconisch is het wel.

SPAM op 16 feb 2019 21:39

Wat bedoel je met Les Houches- Winterberg? Wat is de vergelijking?
Wij zijn ons aan t oriënteren op dit gebied.

Ik denk dat @SPAM bedoelt dat Les Houches een soort groot Winterberg is, dus een compleet maar compact skigebied waar voor alle niveau’s wat te vinden is maar vooral ook erg geschikt is voor beginners. Het is in vergelijking met de andere gebieden rond Cham lekker glooiend en bijna alles is tussen de bomen door. Dus ook bij slecht zicht elders kan je je in Les Houches goed vermaken.
De Worldcup afdaling ( dacht dat die Table Vert heet) is echt een superafdaling! Mooi, uitdagende stukken en lekker lang. Veel franse skileraren van de ENSA trainen daar ook. 😊
Ik vind Les Houches een erg leuk gebiedje,

*bericht bewerkt door MiTi op 13 mrt 2019 16:27

Winter is coming

@MiTi, beter had ik het niet kunnen uitleggen. Les Houches is best tof, niet extreem wel kneuterig leuk met mooie afdalingen. La Tour-Balme Vallorcine is het geheim van dit gebied, glooiend, bossen, familie, off-piste en soms uitdagend. En niet te vergeten dat daar de laatste vlok sneeuw valt oftewel een schneeloch.

Cham moet je gewoon ooit eens geweest zijn, om te weten dat je er eens terug wil komen.

Plaats een reactie