Beste Route

Dit onderwerp gaat over de bestemming Châtel

Hallo skiers,

We zijn van plan om in de voorjaars vakantie naar Chatel Af te reizen.
We denken er over om de route over zwitserland te nemen maar hebben geen ervaring met die route. (komen vanuit omgeving rotterdam) Willen jullie je ervaring (goede en slechte) achter laten.

Verder willen we onderweg nog ergens slapen (vetrek op vrijdag). heeft iemand nog een leuk adres?

Alvast bedankt voor de reacties,

Ingrid

Hoi Ingrid,
Wij zijn geregeld in Morzine geweest(ook porte de soleil) en rijden altijd via duitsland, basel, meer van geneve en dan binnendoor via evian naar porte du soleil. Deze route bevalt ons goed en rijd snel. Wij gaan altijd op vrijdag weg en overnachten dan in Basel of Montreux. Montroux is leuk en leuke hotels(zie http://www.bookings.nl) Vanaf Montreux is het dan niet meer zo ver rijden. Wij gaan op tijd weg en gaan dan s’middags skien. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en heb je verder vragen, stel ze gerust.

Zwitserland:
Hoe zit dat met dat wegen vignet? 12,50 ? ?
En GPS met Radarlokaties mag je daar NIET
bijhebben!!!

Ik neem al jaren dezelfde route als Dennis en ook mij bevalt het stukken beter (want rustiger, daardoor sneller en ook nog goedkoper) dan over Frankrijk. De kosten van een vignet liggen net iets onder ? 30,- volgens mij. Omdat wij zeker 3x per jaar gaan, vallen deze kosten in het niet bij de tol die je betaalt in Frankrijk. Wel even goed opletten op de flitsers in Zwitserland (rond Basel en verder alle tunnels) - ze flitsen graag en de rekeningen zijn niet mals! En inderdaad; radardetectie op welke manier dan ook is streng verboden! Ook op je TomTom - dus verwijderen voor vertrek!Overigens rijden wij het vanuit Utrecht altijd in één keer; kost iets minder dan 9 uur. Maar goed, wij kunnen op ieder moment van de dag terecht. Da’s dan weer de luxe van een (eigen) appartement!

Dan nog een tip voor Dennis en alle anderen die deze route nemen en het is zeer druk voor Basel: ga er net voor Basel af (Weil am Rhein) en pak de kleinere grensovergang daar. Daarna weer de snelweg op richting Bern. Scheelt makkelijk 20 minuten!

Succes!

Ik weet niet of een GPS met Radar locaties wel mag of niet. Voor Ter informatie: In duitsland staan weinig vast camera’s. Let wel op tussen Karelsruhe en de grens met Zwitserland (max 120km per uur daar). Daar wordt regelmatig gecontroleerd. Verder tussen Basel en Bern staat na ca. 17 km een camera daarna ca. 40 km. verder (in een bocht als je een stukje naar boven rijdt). Verder in alle tunnels tussen Basel en afsl. pas-de-morgins je aan de max snelheid houden. De boetes in Zwitserland zijn pittig en ze weten je bijna altijd te vinden (dit laatste uit eigen ervaring…).

Weg via duitsland (A61, A6, A5 basel, Bern etc) is qua kilometers het kortst alleen wel vaak druk. Ga je in de schoolvakanties houd dan rekening met vertraging. Ik ga zelf meestal, ook vanuit Rotterdam, rond 3 uur ‘s nachts weg dan ben je daar rond 1 uur in de middag. s’ Nachts is die weg prima te rijden.

Via Frankrijk is rustiger, mooie wegen wel tol e.d. Nadeel als je naar Chatel gaat is dat je het laatste stuk nog 2 baans wegen hebt. Ik zit daar zelf vaak dan niet meer op te wachten dus mijn voorkeur is via Duitsland. Succes

Ga dezelfde route. Via Duitsland kun je lekker door rijden en is niet echt druk. Met een uurtje of 8/9 ben je er echt wel. kun je zelfs nog ff lekker lunchen onderweg. Ga zelf al jaren ook naar Morzine en dit jaar voor het eerst naar Chatel. Zou het zelf zonde vinden om te overnachten maar ieder zijn keus. Veel plezier

Mich,

Ik heb deze weg ook gezien,maar je moet dan een pas over. Heb je geen probleem met afsluiting van de pas in de winter ?

De pas kan inderdaad afgesloten zijn maar dan moet het wel heel bar weer zijn. Na drie dagen hevige sneeuwval was de pas voorig jaar nog open. Als de pas is afgesloten dan staat dit aangegeven en kan je alsnog via evian rijden. Via Thonon is veel sneller en, relatief, een klein stuk door de bergen. Overnachten is als je een beetje kan doortuffen niet echt nodig. Indien je toch wil overnachten dan zou ik voor montreux kiezen. Dan hoef je niet meer langs een grote stad en is het nog maar 1,5 uur rijden. Heel veel plezier.

Als je door Zwitserland rijdt (en bij vevey eraf gaat) is Thonon pas NA Evian…
Naar morzine/les gets en Avoriaz is inderdaad via de rotonde bij Thonon het snelst, maar voor Chatel weet ik dat niet helemaal zeker. Ik denk dat je beter door het dal van Abondance kan rijden.
Mijn ouders wonen in Basel en mijn opa en oma in Evian, en als wij gaan skien daar nemen we ook altijd deze route… Op zondag is het in Duitsland het rustigst omdat er dan geen vrachtverkeer is!

vanuit Thonon rijdt je ook door het dal van Abondance, het is maar een klein stukje een andere route. Maar inderdaad als je vanaf Montreux komt dan is Evian eerder…
Is de route over Monthey niet met een pas? En die vanaf Thonon niet zonder…?

het korste is dan volgensmij via basel, bern, monthey, pas de morgins (over zwitserland dus)

Kort samengevat kun je, als je over Basel/Bern rijdt, via Monthey of via Evian/Thonon. Zelf heb ik de weg over Monthey nog nooit gereden, maar het ziet er korter uit dan ‘onze’ route over Evian.

Hoe je ook rijdt vanaf Basel, VOOR Basel heb je ook 2 opties: Frankrijk vs Duitsland… Wat zijn daar de voorkeuren dan (vanuit Rotterdam is dat nog weer anders dan uit bijv Groningen)

Ik heb de tolkosten eens voor Val Thorens/Tignes uitgerekend:

Via CH kost het 1x 28,- voor een vignet (die 14 maanden geldig is: bijv. van dec. 2009 t/m januari 2011) + een aantal euro’s in F. (retour dus 2x4 ofzo).

Via B/L/Lyon kost het ongeveer 80 euro voor een retour. Reken het verschil maar uit.

Ondanks dat het meer kost ben ik sinds ik zelf rij alleen via B/L/Lyon gereden en niet via CH, omdat het gewoon fijn (door)rijden is op de franse tolwegen.

Wij zijn al vaak naar Chatel geweest. Wij rijden ook altijd over Zwitserland. Alleen van Basel tot Harkingen hebben we regelmatig file als we op zaterdag rijden. Wij hebben de laatste 2 x net na Basel de provinciale weg genomen. Dat rijdt prima. Geen enkele file. Na Harkingen komen we dan weer op de snelweg. Wij hebben altijd via Monthey gereden. Dat is zonder meer de snelste weg. Via Thonon rijdt je enorm om en je moet ook veel meer provinciale weg rijden.
Mijn advies zou zijn als het kan rij op vrijdag.
Terug rijden wij dezelfde weg in de andere richting. Daarbij hebben we nog nooit file gehad, maar we gaan wel altijd zo om 7.00 uur weg uit Chatel.

Hallo Ingrid,
De afgelopen jaren ben ik een paar maal naar Chatel geweest. Ik ben netr zoals de meesten via Basel en Bern gereden, dan langs het Meer van Geneve (via Monthey en Morgins/Pas-de-Morgins). Dat is via een pas, maar dat is geen echte pas. Ben ook wel eens naar Evian geweest en dan binnendoor via Abondance terug: niet doen! Slingert vreselijk en je doet er langer over. Wij zijn echte Frankrijkskiers en gaan meestal via Franktrijk dus, maar dit is echt supersnel. Om 4 uur vertrekken, om 14.00 uur al uitgepakt, ingeruimd, omgekleed en geluncht, dus op de piste. Ook daarom is overnachten eigenlijk niet nodig, hoewel wij nooit op zaterdag of in een hoogseizoenweek reden.

Veel plezier

Ik heb alle berichten hierboven gelezen, maar twijfel nog over het laatste stuk van de route naar Morzine.

Google maps geeft aan via Evian en dan Thonon, maar de online planner van TomTom geeft de route aan via Monthey.

Is er iets te zeggen over dit laatste stuk welke optie beter is als het bijv. sneeuwt?

Naar Morzine zou ik absoluut over Thonon rijden!! Gewoon op de grote rotonde de bergen in, en dan ben je er in een half uur. Chatel is een ander verhaal natuurlijk.

Naar Chatel via CH altijd via A9 en monthey. Dit is echt de snelste route!

Ik kom al zo’n 14 jaar in de PDS en naast Avoriaz/Morzine vooral in Chatel. Mijn route vanuit Maastricht: snelweg door de Ardennen, Luxemburg, Straatsburg, Colmar, Mulhouse, Basel (via St. Louis, Frankrijk), Bern, Gruyeres, Montreux, Monthey, Trois Torrents, Morgins. Zonder oponthoud rij ik deze route in 7.5 uur!
Voor Avoriaz/Morzine beter vanaf Montreux naar Villeneuve, St. Gingolph en dan naar Thonon en daar linksaf omhoog.

Ik moet van hilversum naar avoriaz … dus beste optie duitsland zwitserland…???

JA!!

Plaats een reactie