Ervaringen Mellau - Damuls gevraagd

Dit onderwerp gaat over de bestemming Damüls - Mellau

Hallo,

Voor volgend jaar denk ik er sterk over om naar Mellau te gaan. Lijkt me een aardig gebied qua grootte (79km winterdport.nl, 100+ zelf), makkelijk aan de rijden, snel op minimaal 1400m, sneeuwzeker, geen bruisende apres, maar wel wat te doen.

Het valt me op dat er weinig vrahen over M-D zijn (erntje dit jaar, de vorige 2018). Voelt als dat het niet zo goed is als ik boven beschrijf.

Ik zou geholpen zijn met ervaringen, reacties, tips, om een beslissing te nemen.

Dank alvast!

Volgens mij zijn er hier op het forum best wel wat mensen in Mellau of Damuls geweest. Ik ook. Leuk gebied voor een paar dagen. Waar twijfel je aan?

Uitrusten doe je maar in de lift.

Mijn ervaring ( 2012) met het gebied was positief. Fijne pistes, prima restaurants in Mellau, met de 3Taler pas meerdere skigebieden, zoals Diedamskopf en Warth Schrocken te skiën. Qua apres ski in Mellau toen een kleine schirmbar bij de gondel, verder ook niet op zoek naar geweest toen.

Vorig jaar in de laatste week van maart ben ik in Mellau geweest. Het was een short-ski van drie skidagen en daarom naar Mellau gegaan. Inderdaad goed aan te rijden lekker vooraan in de alpen.In tegenstelling tot Damüls is Mellau geen ski in ski out bestemming maar daardoor wel wat goedkoper. Wij zaten in Haus theresia en dat lag wel aan het einde van de dalafdaling dus 30 meter lopen en vastklikken die handel. Het skigebied was voor 3 dagen heel goed te doen en vanuit Mellau sta je met een beetje doorskiën binnen het uur wel in Damüls. Aan de kant van Mellau kijk je zuid-Duitsland in en het je zicht op de Bodensee. Ga je de berg over dan kijk je richting zuiden het hooggebergte van de Vorarlberg en Zwitserland in. Dat geeft wel een mooi contrast. Een biertje doen kan natuurlijk overal maar verwacht geen uitbundige apres ski.
Zoals gezegd waren wij er eind maart en door de sneeuwrijke januari van 2019 was er sneeuw in overvloed. Damüls claimt het meest sneeuwzekere dorp ter wereld te zijn en dat is natuurlijk een stukje marketing. Wel pakken ze in veel situaties sneeuw mee. Volgens mij vooral bij west/nord-west/ en nordstau situaties. Dit zijn echt de eerste bergen waar de wolken tegenaan stuwen. Ik heb me er drie dagen prima vermaakt en dat komt ook door het stralende weer en de rustige pistes. Afgelopen nieuwjaarsweek zijn mijn schoonouders er geweest en die hebben het zo ontzettend druk gehad daar dat ze effectief van de 3 dagen maar een dikke halve dag hebben geskied. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Vooral in de weekenden zullen veel Duitsers dit leuke gebiedje uitkiezen om wat meters te maken. Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het wel.

Doen. Ik was er twee jaar geleden in de krokusvakantie en vond het een hartstikke leuk gebied. De dalafdaling naar Mellau is lang niet altijd open ( toen helaas ook niet), maar ‘boven’ zijn er genoeg leuke pistes (in Daműls ook een paar langere) en vanuit Mellau kun je een mooi rondje skiën richting Daműls en terug. We hadden toen een dag slecht weer en ik heb me de hele dag vermaakt op piste 25. Ook de pistes bij de Suttislift zijn fijn. Soms zijn de pistes bij de Hohe Wacht wat lastiger te nemen, omdat die een beetje kapot geskied zijn. We hebben tussen de middag een paar keer gegeten bij Gasthof Walisgaden (Daműls) en waren daar zeer over te spreken.
In Mellau zelf is niet veel te doen. Er is wel een prima supermarkt.
Wij zijn ook een dag naar Diedamskopf gegaan (zelfde pas; tien minuutjes met de auto). Zeker de moeite waard.
Het is natuurlijk geen enorm skigebied, maar ik heb me er geen minuut verveeld.

Ik ben ook positief! Meerdere keren geweest, zowel shortski als een weekje voorjaarsvakantie. Afwisselend gebied, net groot genoeg en lekkere pistes. Is in de afgelopen jaren wel wat drukker geworden heb ik de indruk. En inderdaad, weekenden zijn drukker dan doordeweeks. Is in andere gebieden meestal andersom…

Ik sluit me aan wat hierboven is gezegd. Indien de dalafdaling naar Mellau open is zeker een keer doen, is redelijk lang. Er zijn namelijk ook best wat korte pistes. Maar ook dan, je kunt je er prima en dag of 3, 4 vermaken. Ik was er in de winter dat de nieuwe gondel vanuit Mellau net open was… Onder in het liftgebouw zit een café / apres ski tent. Voor 1 of 2 biertjes oke, maar heel uitbundig werd het niet.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Ik sluit me er ook bij aan. Een van de andere voordelen: Veel accommodaties in Damüls zijn ski-in ski-out, wat in Oostenrijk toch ook vrij uniek is. Mijn enige nadeel vond ik wel dat er niet echt veel pittige pistes in het gebied zijn, waardoor het wel heerlijk cruisen is, maar af en toe een steile piste om te knallen is er niet echt.

Staat op de lijst voor een shortski volgend jaar. Inderdaad in combinatie met de 3Taelerpass.

Mr. Slow

Doen, Au-Schoppernau met huisgebied Diedamskopf is ook een fijne uitvalsbasis voor de gebiedjes in de omgeving. Ook Faschina en oneliftwonder Sonntag-Stein even aandoen.

Doen! Als kers op de taart wandelde s’avonds een hert voorbij het raam tijdens het diner in damüls. Ik was er in januari 2017 van zondag tot vrijdag. 4 rustige dagen in de week. Heerlijk kunnen knallen dus en vond er toch genoeg afwisseling. In de weekends is het een pak drukker. (Bij goed weer en goede condities)

Zeker doen. Ben er een keer geweest voor een short ski. En ondanks het feit dat het weekend overschaduwt werd door een auto-ongeluk op de heenweg, toch een leuke tijd gehad. We zaten op de berg in de hut bovenaan de Ugalift. Mooie plek, vertier moet je wel zelf regelen. 😄
Eigenlijk klopt alles wel wat hierboven gezegd is. Er staan wel wat zwarte pistes aangegeven op de kaart, maar lang of moeilijk is het eigenlijk nergens.
Als je langer wilt gaan raad ik aan de tip van Userd te volgen en meerdere gebiedjes rondom te bezoeken.

...ski-addict...

Dank voor alle reacties!

Nog een vraag: hoe vaak gaat de (ski)bis naar Diedamskopf/Schoppernau en naar Warth/Schrocken? Gaat die bijv elke 10 a 20 minuten en de hele dag door? Of maar 1 x per uur?
Dat ivm uitstapje naar die gebieden tijdens de skiles van de kinderrn. Is dat te doen mrt de skibus?

Dank voor alle reacties!

Nog een vraag: hoe vaak gaat de (ski)bus naar Diedamskopf/Schoppernau en naar Warth/Schrocken? Gaat die bijv elke 10 a 20 minuten en de hele dag door? Of maar 1 x per uur?
Dat ivm uitstapje naar die gebieden tijdens de skiles van de kinderen. Is dat te doen met de skibus?

HvD op 21 mrt 2020 08:49

?

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie