beste route naar Ehrwald

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ehrwald

Dag,
Onze appartementhouder in Ehrwald heeft ons geadviseerd om op 23/12 of 24/12 via Munchen te rijden en niet via Fussen omdat mensen hier vorig jaar 5 uur in de file hebben gestaan. Wie kan ons adviseren: wanneer en hoelaat en via welke route het beste te rijden? Evt. wel of geen overnachting? Alvast bedankt.

Via München lijkt mij niet zo slim eerlijk gezegd. Rond München is het vaak ook vreselijk druk en je rijdt behoorlijk om.
Als je op de 24ste aan het eind van de middag of 's avonds aankomt, zal het relatief rustig zijn vermoed ik, Duitsers en Oostenrijkers vieren dan namelijk massaal kerstavond. Ik zou het er gewoon op wagen om via Füssen te rijden.

Als je de keuze hebt, de 23e rijden. Aangezien dat dit jaar een vrijdag is en de meesten hun accommodatie van zaterdag tot zaterdag hebben geboekt lijkt het me niet super druk dan.

Vorig jaar zal er ongetwijfeld een ongeluk gebeurd zijn. Normaal gesproken, ook in de drukke periode, rijdt het daar met enige vertraging toch redelijk door.

Als ik jou was zou ik er inderdaad gewoon voor kiezen om via Füssen te rijden. Als je er vrijdag bent valt het met de vertragingen zowieso altijd wel mee. En als je via München rijd kan het ook nog wel eens mis gaan. Dat is dezelfde weg als naar Garmisch-Partenkirchen, en hier kan de vertraging ook behoorlijk oplopen. Je kunt natuurlijk ook altijd nog beslissen om te rijden als je de verkeersinfo hoort op de radio.

Via Fussen raad ik aan, wij rijden altijd zo met kerst en met de krokus. Probeer op een tijd de fernpass op tegaan dat het niet tedruk is ( 's avonds na 8e of in de ochtend voor 8). Fijne vakantie!

wij zijn afgelopen jaar in lermoos geweest met de voorjaars vakantie en toen wij onderweg waren is er idd op het laatste stuk van de route een ongeluk geweest bij Fussen was een tunnel dicht, dit heeft voor veel file gezorgd.

Mijn TMC heeft me keurig omgeleid via de binnenwegen en dit heeft een hoop elende voorkomen. Ook het feit dat wij in de nacht uit nederland zijn vertrokken heeft daar aan bijgedragen. Mensen die later op de dag op de rte kwamen hebben idd uren gestaan. Dus kans op ongelukken is er altijd maar ik zou er niet voor via Munchen rijden. Daar probeer ik juist altijd uit de buurt te blijven.

Member of global cooling initiative

Vroeger toen de tunnel er nog niet was moest je door veel dorpjes rijden om in Oostenrijk te komen.
Als het weer dan slecht was, was München een goed alternatief om rustiger naar b.v. Ehrwald te rijden.
Nu de snelweg tot aan de tunnel loopt is dat veel sneller.
Op beide wegen kan je last hebben van files.
Maar het kan ook maar zo zijn dat je in een rustig tempo naar je bestemming kan rijden.
P.s. fijne vakantie.

De laatste 6 jaar steeds met kerst in Lermoos geweest. Wil je zonder problemen in Ehrwald geraken, tracht dan om zaterdag voor 8 uur aan de fussenertunnel te zijn. Vanaf zaterdag begint het hier erg druk te worden door het verkeer over de Fernpas. Regelmatig doet men hier dan aan blokrijden. Al meer dan eens gehoord van andere touristen dat ze over dat laatste stuk (Fussenertunnel - Lermoos) 3 à 4 uurtjes gereden hebben (+/- 30 km). Als die drukte dan nog eens gecombineerd wordt met sneeuwval kun je het zeker vergeten als je na 8 uur aan deze tunnel bent. Door het vele verkeer dan dan op de fernpas blijft vaststeken, kettingen opgooien lopen de wachttijden nog op.

Wij zijn ook afgelopen jaar vastgelopen op de route Fussen (met carnaval). Dit komt niet door sneeuw of ongelukken, maar doordat er bewust (zoals hierboven beschreven) aan blokrijden wordt gedaan als het druk is. Dit betekent dat je gewoon uren stilstaat en er mondjesmaat auto’s door de tunnel gelaten worden.
Mijn ouders waren op tijd de snelweg (7) af en zijn via de 309 (nesselwang, pfronten, Vils) zonder problemen in Ehrwald gekomen. Dus dat lijkt me zeker het proberen waard.

Wij rijden op zondag. Is het dan ook druk bij de tunnel? Alvast bedankt voor de reacties.

Gewoon via Fussen, München is echt een pleuriseind om.

Doe het gewoon via Fussen. De Fernpass kan heel druk zijn, maar daar moet je gewoon niet over!Op het stuk van Ulm naar München sta je ook wel eens in de file. Dat je in Fussen 5 uur moet wachten lijkt me een ‘fait divers’, het zal daar niet elke dag zo staan.

De topicstarter is inmiddels al lang in Ehrwald geweest, maar voor Koen: zondag is een heerlijke dag om te rijden: geen vrachtverkeer en geen drukte op de wegen dus tenzij er een ongeval gebeurt zal je geen drukte ondervinden bij de tunnel.

Plaats een reactie