Belangrijke dag voor Flachau!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flachau

Vandaag is bekend gemaakt dat er een verbinding gaat komen van Flachau naar skigebied Flachauwinkl/Zauchensee.
http://www.salzburg.com/nachrichten/mobil/sn/artikel/flachau…

null

null

Weer een mooie investering. Een 3S bouwen +1… Doppelmayr en Leitner zouden blij zijn met alle grote investeringen die worden gedaan volgende jaar… Dit is ook wel een erg mooi project wat weer veel gaat kosten! Het lijkt wel dat men de laatste jaren de ‘echt grote’ projecten heeft verschoven en worden in 2015 gebouwd…

50 tot 60 miljoen euro voor een lift zonder pistes…

Dit lijkt me een beetje een wanhoopsreactie op de gefaalde plannen met de verbinding Wagrain Saukarkopf - Flachauwinkl. Daarnaast vind ik het ook erg zonde voor het mooie en wat rustigere Zauchensee.
Op deze manier wordt Kleinarl/Flachauwinkl buitengesloten, terwijl de verbinding via de Walchaubahn (Sunshine-Shuttle) of de Hubertusbahn (Absolut Shuttle) veel logischer, goedkoper en makkelijker te doen is.
Saukarkopf <-> Absolut Shuttle is iets meer dan 1 km van elkaar af. Nogal een verschil met een 7 km lange 3S-gondel.
Eventueel dan nog met een soort ‘G-Link’ de verbinding te maken tussen de 2 middelstations van de Highliner en de Walchaubahn en de verbinding via Flachauwinkl naar Zauchensee is klaar.

Ik ben over het algemeen niet tegen verbindingen van skigebieden, maar dit vind ik gewoon te ver gaan.

Stel je wil een keer een dagje naar Zauchensee vanuit Flachau, dan ben je dus in het hoogseizoen met een beetje pech bijna 1 uur van je skidag kwijt om heen en weer te gaan! Ik weet niet hoe het met de andere wintersporters zit, maar in dat uur ben ik toch liever aan het skiën…

was al even bekend, vandaag officieel. verbindingen zijn altijd mooi en zoals @Tim. zegt zijn 3S bahnen ook altijd mooi, maar ik vind het absoluut geen mooie investering.
Niet omdat ik het zonde vind van de natuur, flachau staat immers toch al volgebouwd, maar om verschillende redenen.

  • Flachau is normaal al superdruk, zauchensee niet zo erg als flachau maar ook aardig, en nu komen er ook nog eens vakantiegangers die een dagje in flachau of zauchensee gaan skiën; het wordt dus nog voller.
  • De reis gaat twintig minuten duren, met de auto is flachau - zauchensee in een kwartier te doen.
  • De ligging van de lift: het station aan de flachau-kant, komt op de saukarkopf. omdat het hier niet al te groot is, en het bovenaan de Star Jet 3 altijd al druk is met mensen die daar van het uitzicht genieten of blijven wachten, zal dit een flinke trechter worden van mensen die net uit de 3S komen van mensen uit de Star Jet 3, en van mensen die daar blijven hangen.
  • Het leek mij altijd een mooi idee om Wagrain/Flachau met Kleinarl te verbinden. Dat zou dan moeten vanaf de Saukarkopf, dat kan nu niet meer.
Certified ski-boy, glijbewijs

Nouja dit komt wel ten slechte van het absolute park wat ik erg jammer vind… Ze waren al bang dat inderdaad flachau gekoppeld zou worden aan kleinarl waardoor er massa’s mensen zouden komen nu is het in de krokus tenminste nog te doen al is de parklift soms al niet grappig druk …

Kunnen ze niet beter investeren in piste uitbreiding ipv alles aan elkaar te plakken?

Als ik later groot ben trouw ik met mijn board!

@Jorian, in het krantenbericht staat dat de 3S-bahn vanuit de Lisa-alm start, de trechter komt dus wat lager te liggen waardoor het daar boven gelukkig niet te vol wordt.
Flachau is sowieso al 1 grote trechter toch? ;)
@Marlonr,
Zoals het er nu uitziet zal Kleinarl niet veel drukker worden, omdat ze Flachauwinkl/Kleinarl juist voorbijgaan met die nieuwe 3S-bahn. De gondel zal Flachau met Zauchensee verbinden.

Kunnen ze niet beter investeren in piste uitbreiding ipv alles aan elkaar te plakken?

Marlonr op 9 dec 2014 14:42

Dat lijkt mij ook veel belangrijker inderdaad. Je gaat op wintersport om te skiën, en niet om uren in de lift te zitten zonder te kunnen skiën.

Technisch een mooie ontwikkeling.

Flachau stond sowieso al op mijn zwarte lijst, maar toch leuk voor de mensen die van industrieskigebieden met bijbehorende mensenmassa’s houden.

@RR haha industrieskigebieden dat woord heb ik nog niet voorbij zien komen. Maar goed wat voor gebieden staan dan op jouw witte lijst? elk gebied met veel kilometers is tegenwoordig redelijk ‘industrieskigebied’ toch?

Als ik later groot ben trouw ik met mijn board!

@RR haha industrieskigebieden dat woord heb ik nog niet voorbij zien komen. Maar goed wat voor gebieden staan dan op jouw witte lijst? elk gebied met veel kilometers is tegenwoordig redelijk ‘industrieskigebied’ toch?

Marlonr op 10 dec 2014 09:38

In Flachau overdrijven ze toch wel. Nergens in de Alpen heb ik al zoveel moderne (lees ‘dure’) stoeltjesliften en pistes op zulke kleine oppervlakte gezien.

De G-link in Wagrain en dit nieuw project staan dan ook voor winstbejag en niet meer voor skiplezier. Twee miljoenenprojecten waarbij telkens een dal wordt overbrugd door een lange gondel die geen enkele nieuwe piste ontsluit. Esthetisch ook niet echt verantwoord, ik nodig je uit om daar in de zomer je vakantie te komen doorbrengen.

Tenslotte heb ik ook nog sterk mijn bedenkingen over het kostenplaatje. 50 à 60 miljoen euro voor een lift die geen meter piste ontsluit, daar hadden toch heel wat kleinere skigebieden die weldra zullen moeten sluiten, duurzaam mee gered kunnen worden.

Zie ik het nou goed dat de 3s bahn 2 stationnen aan de Flachau kant gaat krijgen waarbij de lift bijna horizontaal/diagonaal over de berg gebouwd gaat worden?!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Wat een waardeloos idee is dit !!! Waar sommige gebieden zich niet allemaal mee bezig houden met dit soort onzin. Dit levert totaal geen meerwaarde toe in dit gebied. Als je toch geld wil uitgeven participeer dan in skigebieden die het financieel lastig hebben.

May the ski force be with you !!

@Marlonr, in Oostenrijk zou ik kijken naar de wat onbekendere kleine en middengrote skigebieden met een gezamelijke skipas. Dan kun je elke dag naar een andere gebied(met de auto of skibus). In Karinthië en Ost Tirol heb je zulke gebieden, of in Vorarlberg de 3-Tälerpass.

In Frankrijk en Italië zijn van de grotere gebieden Espace San Bernardo, Via Lattea en Serre Chevalier relatief rustig.

Je reisperiode heeft de meeste invloed op de drukte( en het prijsniveau!).Vóór de kerstweek, midden januari en vanaf april zijn het rustigst.

Zie ik het nou goed dat de 3s bahn 2 stationnen aan de Flachau kant gaat krijgen waarbij de lift bijna horizontaal/diagonaal over de berg gebouwd gaat worden?!

Thomas op 10 dec 2014 16:14

Ja, maar pistekaart geeft een vertekend beeld, deze is immers bedoeld om de pistes in kaart te brengen. Flachau is een compact gebied, daar waar het erop lijkt dat “het hele gebied” wordt doorkruist is het max. 200m breed. De werkelijke afstand van Flachau tot aan het middelstation is vele malen groter.

Toch wordt het een indrukwekkend stukje techniek. De gondels zweven straks ruim 300m boven de grond(nagenoeg evenhoog als de Eiffeltoren!) en gaan zelfs over een autosnelweg heen!

@RR haha industrieskigebieden dat woord heb ik nog niet voorbij zien komen. Maar goed wat voor gebieden staan dan op jouw witte lijst? elk gebied met veel kilometers is tegenwoordig redelijk ‘industrieskigebied’ toch?

Marlonr op 10 dec 2014 09:38

In Flachau overdrijven ze toch wel. Nergens in de Alpen heb ik al zoveel moderne (lees ‘dure’) stoeltjesliften en pistes op zulke kleine oppervlakte gezien.

De G-link in Wagrain en dit nieuw project staan dan ook voor winstbejag en niet meer voor skiplezier. Twee miljoenenprojecten waarbij telkens een dal wordt overbrugd door een lange gondel die geen enkele nieuwe piste ontsluit. Esthetisch ook niet echt verantwoord, ik nodig je uit om daar in de zomer je vakantie te komen doorbrengen.

Tenslotte heb ik ook nog sterk mijn bedenkingen over het kostenplaatje. 50 à 60 miljoen euro voor een lift die geen meter piste ontsluit, daar hadden toch heel wat kleinere skigebieden die weldra zullen moeten sluiten, duurzaam mee gered kunnen worden.

Mathijs! op 10 dec 2014 15:41

Ook ik ben tegen deze lift, maar de G-link is wel een ander verhaal vind ik. Verbindt 2 skigebieden van hetzelfde dorp en is vele malen korter.

❄️

@Marlonr, in Oostenrijk zou ik kijken naar de wat onbekendere kleine en middengrote skigebieden met een gezamelijke skipas. Dan kun je elke dag naar een andere gebied(met de auto of skibus). In Karinthië en Ost Tirol heb je zulke gebieden, of in Vorarlberg de 3-Tälerpass.

RR op 10 dec 2014 18:30

Zowel in Karinthië, Ost-Tirol en Vorarlberg al veel zulke skigebieden uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ze heel rustig waren allemaal. Een rij heb ik zelden meegemaakt in deze skigebieden, opletten voor andere skiërs op de piste ook niet en de beginner-kamikaze is me ook nog niet opgevallen. Integendeel, vaak pistes voor je alleen, betere prijzen op alle vlakken en natuurlijk een betere pistekwaliteit.
@David23: Zijn we dan niet een beetje verwend en veeleisend aan het worden? Een klein ritje met de skibus is zo erg, dat het skigebied maar een miljoeneninvestering moet doen om een kabellift boven een dorp te hangen om een dal te overbruggen. Dat geld had véél en véél beter geïnvesteerd kunnen worden.

@Mathijs! @David23
Het G-Link project vind ik een stuk beter dan het huidige project in Flachau. Wagrain had nogal problemen met de skibussen door het dorp. Het was goed geregeld, maar omdat deze bussen het hele dorp moesten doorkruisen, gaf dit nogal eens problemen voor het overige verkeer, waardoor er al snel een opstopping ontstond.
Ik heb echter wel m’n twijfels of de G-Link nou de beste en goedkoopste oplossing van dit probleem was…volgens mij kon het makkelijker en stukken goedkoper.

Logische uitbereiding. Flachau wil maar al te graag een alternatief zijn voor dorpen als Saalbach, Serfaus of het Brixental maar daarvoor kwamen ze vooral pistekilometers tekort. Dankzij de G-Link werd het gebied een stuk groter (daarvoor was het te klein voor een week), en met deze verbinding komen er weer een smak kilometers bij.

Ik denk dat deze verbinding ook nodig was om het kleinere Zauchensee en Flachauwinkel rendabel te maken. Ik ben eens een dag in Flachauwinkel gaan skiën en daar stonden allemaal mooie, nieuwe liften terwijl er beduidend minder volk op de piste was dan in Flachau. Leuk als consument, maar of ze er de voorbije 10 jaar veel winst hebben gemaakt betwijfel ik eerlijk gezegd.

Het was nu ook al bereikbaar met de auto of met de skibus, maar met de skibus geraken er een paar 100 mensen per uur, nu worden dat er 3000. Bovendien was het toch even tijden (ik heb het niet getimed, maar het voelde een dik half uur aan vanuit Flachau dorp) en sowieso is de skibus nemen een veel grotere drempel dan even in het bakje stappen.

De verbinding naar de Schuttleberg (Mooskopf) vanuit Flachau is nagenoeg niet te doen. Lang is er gebakkeleid over het stuk grond van de boer die zijn land niet ter beschikking wilde stellen voor uitbreiding naar Flachauwinkl.

Toen deze beste man overleden was, kwam men er achter dat het gebied wat de verbinding moest gaan vormen, gevoelig is voor eventuele lawines hoger op in de berg (omdat je in een soort kom komt). Daarom zal er (voorlopig) geen lift komen van Flachau naar de Shuttleberg (Flachauwinkl-Kleinarl) Zoals op de rode lijnen te zien is

Wat er nu gaat gebeuren, is dat er een verbinding komt tussen Wagrain en Kleinarl zoals deze op de afbeelding ingetekend. De groene lijnen worden zeer waarschijnlijk twee nieuwe liften met een ieder een eigen afdaling a.k.a. the Easy slope in Kleinarl. Zo wordt de Grießenkareck uiteindelijk toch verbonden met de Shuttleberg (Mooskopf)

null

Hup Willem II

De G-link in Wagrain en dit nieuw project staan dan ook voor winstbejag en niet meer voor skiplezier. Twee miljoenenprojecten waarbij telkens een dal wordt overbrugd door een lange gondel die geen enkele nieuwe piste ontsluit. Esthetisch ook niet echt verantwoord, ik nodig je uit om daar in de zomer je vakantie te komen doorbrengen.

Mathijs! op 10 dec 2014 15:41

Wat betreft de G-link ben ik het niet met je eens… De bussen zaten altijd te vol wat weer kostbare tijd op een skidag kost, en de G-link gaat zo snel heen en weer dat je niet langer dan 5 minuten wachttijd hebt. dit vind ik een logische investering. voor de rest ben ik het volledig met je eens…

De verbinding naar de Schuttleberg (Mooskopf) vanuit Flachau is nagenoeg niet te doen. Lang is er gebakkeleid over het stuk grond van de boer die zijn land niet ter beschikking wilde stellen voor uitbreiding naar Flachauwinkl.

Nicky op 10 dec 2014 23:24

Is het dan niet mogelijk om over die kam een lift te maken, twee liften lijkt me sowieso al erg duur en dan hoef je ook niet door die kom…

null

Certified ski-boy, glijbewijs

Nicky, wanneer verwacht jij dat ze die verbinding tussen Wagrain en Kleinarl gaan maken?

Is het dan niet mogelijk om over die kam een lift te maken, twee liften lijkt me sowieso al erg duur en dan hoef je ook niet door die kom…

null

Jorian op 11 dec 2014 07:51

Dit zijn de Alpen, niet Rollercoaster Tycoon ;)

Plus het feit dat de wind er voor zal zorgen dat de lift vrijwel nooit in bedrijf zal zijn.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Nicky, wanneer verwacht jij dat ze die verbinding tussen Wagrain en Kleinarl gaan maken?

koen_s op 11 dec 2014 09:10

Dat weet niemand nog, maar afgaand op het verhaal van de campingeigenaar wordt het 2017/2018. De vraag is niet of hij er komt, maar wanneer…

Hup Willem II

camping eigenaar in kleinarl? @nicky ?

camping eigenaar in kleinarl? @nicky ?

helpski op 11 dec 2014 20:16

Inderdaad

Hup Willem II

bestaat die camping nog steeds?
vroeger veel geweest daar!

Welke camping bedoel je dan @helpski?

Hup Willem II

Stockham

Is het dan niet mogelijk om over die kam een lift te maken, twee liften lijkt me sowieso al erg duur en dan hoef je ook niet door die kom…

null

Jorian op 11 dec 2014 07:51

Dit zijn de Alpen, niet Rollercoaster Tycoon ;)

Mathijs! op 11 dec 2014 09:48

+1

Mm ik zal maar weer iemand quoten: ‘‘over 50 jaar zijn alle skigebieden met elkaar verbonden’’ geen idee meer wie het zei maar het gaat echt die kant op >.>

Gang is alles

Stockham

helpski op 12 dec 2014 07:47

Idd, bestaat nog steeds! Wij komen er ook al vanaf het begin. Dus we zullen elkaar wel kennen :)

Hup Willem II

Plaats een reactie