Wintersport Nederland?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flaine

Ik fantaseer geregeld over een outdoor piste in Nederland. Dan kom je natuurlijk al snel uit op zuid-Limburg. Zeker in de buurt van Vijlen (Vijlenerbos) en de Camerig zijn aardige heuvels en hoogteverschillen te vinden.

Vijlen wordt ook wel het bergdorpje van Nederland genoemd. Er is soms zelfs sprake van een sneeuwgrens als je met de auto richting boscafe 't hijgend hert (op 260 meter hoogte) rijdt. De afgelopen twee jaar heeft het naar Nederlandse maatstaven flink gesneeuwd in de winter. De eigenaar van t hijgend hert heeft toen volgens mij ook een blauwe piste (langs de ruweg) uitgezet, en er waren zelfs plannen om een sleeplift aan te schaffen.

Ik zeg waarom niet? Het probleem is duidelijk. Het hoogteverschil en de lengte van zo’n piste. Ik denk dan wel eens waarom zoekt men niet de steilste en langste helling van het Vijlenerbos op? kap daar de bomen (Plant dat ergens anders weer aan), verwijder het prikkeldraad en de weilanden, verhoog de top en graaf het ‘dal’ af? in combinatie met sneeuw-kanonnen (en sparren die zonlicht deels tegenhouden) kan je dan een aardige piste maken lijkt me? Ik snap dat daar veel bij komt kijken. En dat het in tijden als deze natuurlijk niet interessant is om zulke plannen te bekijken. ik geloof er in ieder geval in.

De piste die de eigenaar van het hijgend hert uit heeft gezet was overigens 300 meter lang met een verhang van 30 meter.

Wat denken jullie hiervan?

In de winter hoeft het vijlenerbos echt niet veel onder te doen voor het Sauerland bijvoorbeeld. Vooral het onderstaande filmpje zet mij wel eens aan het denken. Kijk vanaf 2:15 tot 2:30. Op de achtergrond zie je dan de Camerig met het vijlenerbos daarboven. Als het een goede winter is (15-20cm sneeuw) kan je met sneeuw-kanonnen een aardige piste voor een week of 4-5 maken denk ik zo.

null

Zien jullie het al voor je haha? Fantasie slaat op hol

null

Leg er een borstelbaan, en als er 's winters sneeuw valt/wordt gemaakt heb je een echte skipiste :D Er kan dan in ieder geval geen gras en grond door de sneeuw heen komen. En 's zomers kan je dan ook skiën van een echte heuvel over de borstelbaan:D
Leuk!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Ideaal mensen die wintersport gewoon eens willen proberen toch?! Als men daar dan ook andere (sneeuw en extremere) sporten gaat aanbieden in de winter en misschien ergens in de buurt watersporten voor in de zomer (wakeboarden, waterskieen etc) kan ik me voorstellen dat kan zorgen voor rendabel recreatie gebied waar men een dagje naar toe kan gaan in alle seizoenen! Een soort sportpretpark haha!

24 Januari naar Val Thorens | 3 April naar Ischgl |

Ja bijvoorbeeld haha. Wij zijn als klein landje goed in groot denken. Dus waarom niet?

Natuurlijk komt er veel bij kijken, maar ik geloof er wel in. Zeker als ik dat filmpje nog een keer bekijk. Het lijkt mij interessant als er eens onderzoek naar gedaan zal worden

Leg er een borstelbaan, en als er 's winters sneeuw valt/wordt gemaakt heb je een echte skipiste.

SnowJan op 19 mrt. 2013 18:07

In Wijchen bij Nijmegen zag het er in ieder geval behoorlijk Winterbergs uit afgelopen januari.

De omgeving heeft Zuid-Limburg in ieder geval mee. Benieuwd of deze #diebergkomter er komt:)

@PaulE Ja inderdaad! Dat had ik ook voor ogen! Ziet er gewoon perfect uit :D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Dus ‘It Giet Oan’? (De Elf Heuvelentocht in Limburg):)

Ook toevallig, mijn vader woont onder het Vijlenerbos en als ik daar ben kijk ik ook altijd naar wat de beste helling zou zijn. Kijk voor inspiratie ook op http://www.heuvelsfietsen.nl/Slenaken-Epen-Vaals.php…
Deze winter was de weg boven Camerig met een boom afgesloten ivm sneeuw en ijs, alsof het een echte bergpas is :-)

Nog toevalliger, op de Wijchense berg heb ik in de 80’s leren skieen (op plastic korrels), in mijn jeugdherinnering was het wel wat spectaculairder dan de realiteit als ik 't zo terug zie :-)

Het is wel het uiterste puntje van Nederland zeg.
In dezelfde tijd om daar te komen kan ik ook in winterberg zijn.

Is de Utrechtse heuvelrug niet een idee? Eventueel een stukje ophogen…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Inderdaad de dalen afgraven en de toppen ophogen, dan nog een goede lift en een leuk restaurant en klaar is kees!!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Het (berg)dorpje heeft ook een eigen website: http://www.bergdorpje.nl/

The mountains shall bring peace to the people

Ik zie meer in een buitenpiste naast snowworld Landgraaf. Alle voorzieningen zijn daar al. Die berg (wilhelminaberg) is niet zo hoog als Vijlen, maar toch ligt er best vaak sneeuw. Ik ben er deze winter zelfs een keer afgeboard.

Het is wel het uiterste puntje van Nederland zeg.
In dezelfde tijd om daar te komen kan ik ook in winterberg zijn.

Is de Utrechtse heuvelrug niet een idee? Eventueel een stukje ophogen…

Ferdinand op 20 mrt. 2013 21:51

##Kwintelooijen

Ik ben voor ;D

Gang is alles

Ik ben eind november nog in het 't hijgend hert geweest.
Was toen op vakantie in Vaals. (Landal Hoog Vaals)
Is inderdaad een prachtlocatie en mits een investeerder zeker realistisch.
Denk alleen dat de politiek hiervoor een stokje zou steken, dit zou alvast in België het geval zijn.

De toppen van de Utrechtse Heuvelrug reiken nog geen 60 meter boven NAP uit. In het zuiden van Zuid-Limburg ga je in ieder geval al richting de 300 meter. De temperatuur daalt per 100 meter gemiddeld met 1 graad, vandaar dat Vijlen ook het dorp is met de meeste sneeuwdagen.

Het is allemaal speculeren natuurlijk, maar met genoeg investeerders en de hedendaagse beschikbare technologie (koelingsbuizen, sneeuwkanonnen etc.) denk ik echt dat zoiets kan werken.

Vind het idee van kwintelooijen niet eens zo gek, zeker te meer omdat het recreatiegebied op dit moment gehuurd word van een stel landeigenaren. En de gemeenten die de plaats huren hebben aangekondigd de huur niet langer te kunnen/willen betalen. Daarom hebben ze tot 2017 uiterlijk om met een plan te komen om het gebied zichzelf te laten betalen. Een van de genoemde plannen was een klimbos en een borstelbaan en s’winters, maar daar hebben ze nog geen investeerders voor gevonden. Het gebied is al kunstmatig en uitbreiden/verhogen kan er gemakkelijk. Elke keer als er sneeuw ligt word er geskied en gesnowboard

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik betwijfel alleen of al die investeringen genoeg rendement zouden opleveren. Maar het idee is zeker leuk!

@Mike123 het ligt dus allemaal aan de locatie hoeveel je moet investeren om het gebied gebruiksklaar te maken en als het lukt om er ook andere faciliteiten op te zetten waardoor de gemaakte kosten op meer dan 1 manier terug te verdienen

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

En, wat zijn de kosten voor vergunningen, terrein klaarmaken, een sleeplift en twee sneeuwkanonnen?

Ze hebben zelf volgens mij ook al ideeën om eer een sleepliftje neer te zetten

Er is een idee:

ze gaan een sleeplift bouwen! kosten : 10.000 euro

hier is de link

Waar is de link? Ik zie m niet

Gekopierd van de ondernemer.nl ( te vinden met foto’s : typ op google Limburgs bergdorpje wil skilift en daneerste aanklikken)

Het hoogstgelegen dorp van Nederland, Vijlen in Zuid-Limburg, maakt zich klaar voor het wintersportseizoen. Lokale ondernemers willen tegen een zacht prijsje een heuse skilift aanschaffen, zegt woordvoerder Viktor Terpstra tegen DeOndernemer.nl.

Elk jaar dat het sneeuwt, beklauteren honderden mensen met grote moeite de 280 meter hoge berg aan de Rugweg met hun snowboards en ski’s onder de arm. Terpstra en consorten gaan dat makkelijker maken: “Nu moet je tien minuten klimmen om in twee minuten weer beneden te staan,” zegt hij. “Met een sleepje ben je zo weer boven.” Op de site van de ondernemers ronkt het vol trots: “Vijlen kent lange strenge winters met relatief veel sneeuw die lang blijft liggen. De laatste twee jaar was er sneeuw van november tot en met februari. Hierdoor waren er diverse wintersportmogelijkheden, waaronder het oud-Hollandse sleeën, maar ook langlauf, alpineskiën en snowboarden.”

Tweedehandsje
"Het moet zeker geen gondel of stoeltjeslift zijn, maar gewoon een eenvoudige sleeplift," legt Terpstra uit. "Een occasion is prima. We schatten dat rond de 10.000 euro een redelijke prijs moet liggen. Nieuw zou een veelvoud daarvan kosten, dat ligt buiten ons bereik." Eventueel halen Terpstra en zijn compagnons de lift zelf op.

De afdaling in het dorp is volgens Terpstra 400 meter. Dat komt al in de buurt van de 520 meter op de overdekte skibaan in Landgraaf, maar er is volgens Terpstra geen concurrentie tussen de twee. “Integendeel, vorig jaar kreeg Vijlen de officiële titel ‘eerste wintersportoord van Nederland’ van de Nederlandse Ski Vereniging en de uitreiking daarvan was in de Landgraafse hallen.”

Plannen
De lift komt vlakbij het Mariabeeld aan de Rugweg, verklapt Terpstra alvast. Stichting Het Bergdorpje van Nederland, waar Terpstra secretaris van is, overlegt nog met de gemeente over de exacte uitvoering van het plan. "Het lokale bestuur staat welwillend tegenover ons initiatief," zegt hij. "We spreken met name over de benodigde vergunningen." Volgens hem hoeven er geen bomen gekapt te worden of zwaar graaf- en bouwwerk te worden verricht.

De afdaling ligt op een stuk openbare grond dat in de winterperiode tijdelijk moet worden afgesloten. Momenteel gaan mensen op eigen houtje genieten van de sneeuw, maar de ondernemers willen dat beter gaan organiseren. Op die manier kunnen ze de skipret combineren met horeca of evenementen. Skilessen zitten ook in de planning: "De eerste skilerares heeft zich al gemeld," zegt Terpstra.

Geen gek plan, in elk geval wat realistischer als dat luchtkasteel in de vorm van een holle berg.
Moet haalbaar zijn, je zou zelfs nog met een paar sneeuwkanonnen aan de slag kunnen gaan.
Zo lang het maar rond/onder nul is.

@gast488 o dat had ik al gelezen
ik zou het wel gaaf vinden als dit de realiteit werd!

Idd joostglas !!!

Plaats een reactie