Livigno, Bormio, Skirama Brenta 22.12.2018 t/m 05.01.2019

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno, Skiarea Campiglio Dolomiti di Brenta, Paganella Ski, Bormio - Alta Valtellina, Aprica, Madonna di Campiglio, Pinzolo, Livigno, Bormio, Ponte di Legno, Passo del Tonale, Folgarida en Pejo

Dag 1 - Reis
Het plan was om vrijdag tot Bregenz te rijden, daar te overnachten en dan vandaag in Pizol te gaan skiën. Echter, met wat lichte autopech midden in de nacht en een gedwongen overnachting in Leonberg (net voor Stuttgart), viel dat plan in het water. Niks ernstigs, bleek, maar dat kon rond 9 uur vanochtend pas worden gefixt. Omdat we maar een kort nachtje hadden gehad en een wat langere reis voor de boeg dan gepland, hebben we besloten niet te gaan skiën, maar rustig naar Livigno te rijden.
Onderweg lag er vanaf Landeck veel sneeuw langs de weg en op de hellingen. Het wegdek was sneeuwvrij maar wel vrij nat vanwege alle soorten regen die we onderweg op ons dak hebben gehad. Uiteindelijk kwamen we om 15.00 uur aan in Livigno na een verder vrij ontspannen rit. We hebben ingecheckt in ons appartementje onderaan de Carosello 3000 lift. Klein maar fijn. En toen hebben we even een skipas gehaald voor de week en boodschappen gedaan in het dorp. Hier wat kiekjes.

null
null
null

Na de tweede run van de heren slalom in Madonna di Campiglio zijn we weer het dorp in gelopen om wat te eten. En ook bij nacht is Livigno zeker niet onaardig:

null
null
null
null

Het dorp is wit, op de veel bereden straten na. En nu vriest het alweer flink, dus we verwachten morgen top pistes.
Buona notte

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 16 dec 2020 17:15

Hey Gijs,

Leuk dat je in Livigno zit en wat pic’s post. Kunnen wij al even in de stemming komen tegen dat we as. zaterdag aankomen.

Domi.

Geniet ervan ⛷

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Hoy @GiGi en Co,

Als je een leuk restaurantje zoekt in Livigno dicht bij je appartement. : La Pioda Via Saroch 604
Wij verbleven dit jaar in 't Paasverlof ook aan de Carosello-lift nl Baita Lorella

Enjoy your stay and keep in touch.👍 ⛄ 🍺 🍽 ✨ en fijne feestdagen ginds.

Born to run. B.S.

Benieuwd naar de komende dagen! Enjoy.

Mr. Slow

Dag 2 - Livigno, Carosello 3000

Vandaag hebben we de westelijke helft van het gebied geskied: Carosello 3000. Op één zwarte piste na was alles open. Hoewel de gondel officieel pas om 9 uur open zou gaan voor gasten, zaten wij er al om 8.23 uur in. Tot 9 uur hadden we de pistes voor onszelf; pas om 10.30 uur kwamen we in de situatie dat we een lift moesten delen met andere mensen. Schande! Wat impressies:

null
null
null
null

De pistes lager er geweldig bij. Vooral rode afdalingen, sommige terecht zwart. Het corduroy was geweldig. We hebben eigenlijk alle pistes gedaan aan deze kant van het gebied. De rode en zwarte afdalingen aan de ‘achterkant’ rondom de lift Federia waren geweldig:

null
null
null

Maar ook de kant van het meer op was erg fijn om te skiën. Daar was het in het dal bij het dorp wel beduidend drukker. Maar nog steeds top. Ook heerlijke blauwe carve- en racebanen. Het was met recht een Racetiger-dag.

null
null
null
null

Rond 13.00 uur begon de bewolking het over te nemen. Om 14.30 uur, na de lunch, is het ook licht gaan sneeuwen. Erg vlak licht tot gevolg. Maar nog steeds pistes in erg goede condities. Morgen wat verse poeder?

null
null

Nice Nice Nice! Veel plezier daar!

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Gaaf hoor en hele mooie plaatjes, voor ons nog ff aftellen tot 15 febr a.s.
Heel veel plezier in Livigno

Groeten, Harald

ssst, niet te veel reclame maken 😉

Hoewel de gondel officieel pas om 9 uur open zou gaan voor gasten, zaten wij er al om 8.23 uur in.

GiGi op 23 dec 2018 17:05

Hoe kwam dat zo? Jullie konden gewoon vroeg doorlopen?

Mr. Slow

Er waren verschillende bronnen die verschillende tijden aangaven. Dus we hadden gegokt op de vroegste.
We kwamen aan, zagen het bordje en een lintje. Waren aan het overleggen of we even koffie zouden doen en toen kwam een mannetje die het lintje weghaalde. “Service” lachte hij.

Er waren verschillende bronnen die verschillende tijden aangaven. Dus we hadden gegokt op de vroegste.
We kwamen aan, zagen het bordje en een lintje. Waren aan het overleggen of we even koffie zouden doen en toen kwam een mannetje die het lintje weghaalde. “Service” lachte hij.

GiGi op 23 dec 2018 19:22

Daar heeft’ie helemaal gelijk in wat mij betreft. Duimpje omhoog voor het mannetje :-)
Leuk verslag ook weer, dank daarvoor! Jaloersmakende sneeuw en ‘drukte’ ook dus ik ben nu officieel aan de voorpret begonnen.

*bericht bewerkt door Forza op 23 dec 2018 19:44

Goed bezig.
Mooie skitrip voor de boeg!
Geniet ervan.

Er waren verschillende bronnen die verschillende tijden aangaven. Dus we hadden gegokt op de vroegste.
We kwamen aan, zagen het bordje en een lintje. Waren aan het overleggen of we even koffie zouden doen en toen kwam een mannetje die het lintje weghaalde. “Service” lachte hij. GiGi op 23 dec 2018 19:22 [/quote]

Onze @GiGi heeft blijkbaar relaties tot in Italie… krijgt zelfs de liften vroeger op gang.👌👍

Veel plezier daar een wat een mooie plaatjes die voor mij zo herkenbaar zijn.😎

*bericht bewerkt door dan58 op 23 dec 2018 20:49

Born to run. B.S.

Dag Gigi,

zijn de condities nog ok ginds?

hebben de pistes de regen goed verteerd ?

Dag 3 - Livigno, Carosello 3000

We stonden op bij regen. Maar rond 8.30 uur ging dit in het dorp over in sneeuw. Hogerop had het al de hele nacht wat gesneeuwd, maar wel bij flink wat wind. Vanwege die wind waren alle liften behalve de Carosello 3000 I dicht. Maar we hebben heerlijk de rode en zwarte pistes geskied, waren zowat alleen op de piste. Aan de piste was niet echt te merken dat het had geregend trouwens. Behalve dat lager geen verse sneeuw lag. Erg fotogeniek weer was het echter niet, dus van vanochtend hebben we maar een paar foto’s.

null
null

Na de koffie ging ook de Blesaccia I open, wat maakte dat er twee mooie lange afdalingen werden ontsloten van 2600 tot 1860 m. Op de piste lag zo’n 20 cm poeder en het zicht was belabberd. Maar anders dan iedereen op huurlatjes die over de piste tuimelde ging het ons best aardig af. Kendo’s rule!

null
null

Rond 13.00 uur ging de wind liggen en klaarde het snel op. Een half uur later ging ook het bovenste deel van de Carosello 3000 gondel open en skieden we de eerste sporen op besneeuwde pistes. Verwaaide hopen diepe sneeuw, afgewisseld met corduroy. Tricky om te skiën, maar in ieder geval wel met goed zicht.

null
null
null
null

Morgen Mottolino.

Dag Gigi,

zijn de condities nog ok ginds?

hebben de pistes de regen goed verteerd ?

Domi75 op 24 dec 2018 15:56

Vanochtend rond 8:30 ging in het dal de regen over in sneeuw, dit moet hogerop eerder gebeurt zijn, want toen wij bij het middelstation aankwamen lag er 10 cm op de pistes met daaronder een hardere laag. Hierop was prima te skien.

Zie ook Gijs zijn update hierboven.

*bericht bewerkt door Menn0 op 24 dec 2018 16:10

Hoi G&M,
Leuk verslag, keep ‘m coming !
Have fun ⛷💪

Dag 4 - Livigno, Mottolino

Vanochtend zijn we na het sneeuw- en ijsvrij maken van de auto bij -17 naar de Telecabina van Mottolino gereden (de oostelijke kant van het skigebied van Livigno). We stonden om 8.30 boven. Vrij koud, alles op één piste na nog in de schaduw en op de top een schrale wind. Alle pistes waren hard aangereden; alleen naast de piste waren nog sporen te vinden van de sneeuwval van gisteren, of eigenlijk vooral sporen van de wind.

null

Het is eigenlijk een vrij sfeerloze berg. De pistes zijn veel van hetzelfde, het landschap spreekt niet tot de verbeelding en om eerlijk te zijn is deze kant van het gebied gewoon ronduit saai. Na een uur of twee skiën hadden we tot onze verbazing alle pistes die open en geprepareerd waren al gehad. Drie pistes waren wel open, maar ongeprepareerd. En met onze GS’sen door de verspoorde sneeuw hadden we geen zin in. We snappen ook goed waarom aan deze kant van Livigno alle funparken worden aangelegd (men was er hard mee bezig op vier locaties). Verder is hier eigenlijk niets te beleven. Een chronisch gebrek aan variatie en gezellige hutten. Welgeteld twee gelegenheden op de berg die beiden erg ongezellig zijn. Eén met DJ-herrie en een groot terras (maar binnen niet echt de mogelijkheid om sfeervol op te warmen); de andere hebben we niet bekeken. Maar voor de hoeveelheid mensen die op de piste zijn toch behoorlijk beperkte mogelijkheden.

null
null

Hoewel het Kaiserwetter was, was het koud en guur en hadden de pistes veel meer te leiden onder de skiërs dan Carosello 3000 op zondag, bij vergelijkbare omstandigheden. Alles onder de boomgrens (wat niet veel is trouwens, slechts twee pistes) was door Moeder Natuur omgetoverd in ingeïjsde wedstrijdpistes. De regen van gisternacht en -ochtend en dan de strenge vorst van vannacht eroverheen maakte het een ijzig geheel. Het deed me denken aan de afgeschraapte baan van Snowworld op zaterdagmiddag.

Al met al dus geen geslaagde dag voor mij. We zijn dan ook tegen 13.00 uur terug naar het appartement gereden om wat te lunchen. Menno is nu aan de Carosello-kant nog naar boven om wat afdalingen te nemen. Met wat rugpijn, ‘derde dag-perikelen’ en wat teleurstelling over Mottolino hou ik het verder voor gezien vandaag. Al met al is deze helft van het skigebied er een die je kan overslaan. Dan blijft er van deze bestemming niet zo veel over. Een flinke reis met haken, ogen, drempels en kosten en een gebied dat voor een paar dagen leuk is (de Carosello-kant althans). Een vinkje op mijn lijst, maar in Livigno zal ik niet snel meer komen denk ik.

Op naar Bormio.

*bericht bewerkt door GiGi op 25 dec 2018 13:59

Hoy @GiGi,

Je minder goede ervaring zal dan toch te maken hebben met de mindere kwaliteit van de piste-en skiomstandigheden want wij hebben ons er wel enkele keren kunnen vermaken, vooral dan de achterkant-afdalingen naar Teola . Ook daar een héél kleine herberg aan de overkant van de straat , lekkere bombardino met bediening door een héél oud vrouwtje .👌😎

Born to run. B.S.

Nou nee. Het feit dat we na twee uur skiën alle pistes hadden gezien en van maar een handvol de behoefte hadden hem nog eens te doen was voor mij het punt. En gebrek aan sfeer. Daar ben ik zelden gevoelig voor, maar hier viel het mij gewoon op. In negatieve zin dus. Dat en de eentonigheid. Alle zwarte pistes skieden hetzelfde, alle rode ook, en allen blauwe ook (voor zover we daar bochten op hoefden te maken). Lang niet zo vermakelijk als de overkant van het dal.
En als je tijdens een skidag Bombardino’s (of andere alcoholische dranken) nodig hebt om er een aangenaam gevoel aan over te houden, dan is dat ook niet mijn gebied.

PS ik bedoelde Trepalle kant en niet Teola natuurlijk.😥

Born to run. B.S.

Hey Gigi,

wat bedoel je met een gebrek aan sfeer ? wat maakt voor jou een sfeervol gebied ?

gr.

Had al zo mijn vermoedens over Livigno. Ik kijk uit naar het vervolg. 😉

Bla, bla, bla.

Hey Gigi,

wat bedoel je met een gebrek aan sfeer ? wat maakt voor jou een sfeervol gebied ?

gr.

Domi75 op 25 dec 2018 16:13

Het Is er allemaal kaal. Weinig bomen, gebouwtjes… echt een kale berg. Een beetje Mont Ventoux.

@GiGi wel ff naar Kosmo of Camanel di Planon zijn wel leuke tenten om te eten en een borrel te doen na het skiën. Geen idee hoe het tijdens de kerst periode daar is maar in het voorjaar prima apreski.

Groeten, Harald

Bij die Camanel was die DJ herrie. Après ski doe ik niet, dus daar beoordeel ik ook niet op.

Tussen Sponda en Camanel ken je heerlijk freeriden in heel toegankelijk terrein.

Je hebt er zelfs een kleine couloir, met een heel hoge beginners factor.

Wat betreft een kale berg volg ik je wel wat, maar ik vindt dat de gezelligheid in het dorpje dit ruim compenseert.

Dag 4 - Livigno, Mottolino (persoonlijke toevoeging)

Mijn indruk van Mottoline zijn iets anders dan die van @GiGi. Ik vond de pistes over het algemeen erg lekker om te skien. Allemaal meer dan breed genoeg en goed geprepareerd. Alleen op de lagere delen, ruw weg boomgrens werden ze harder, duidelijk de restanten van de regen, maar ook hier was het heerlijk bochtjes draaien mits je voldoende op je kanten stond. De zwarte 23 was heerlijk en heb ik meerdere keren gedaan, hier kon ik lekker techniek oefenen. En alle rode pistes boven de boomgrens nodigde ook uit voor lekker carven. Veel pistes liggen wel op dezelfde helling en dat viel hier meer op dan aan de Castello 3000 kant, maar voor mij geen nadeel of probleem.

Qua hutten heb ik alleen de Camanel di Planon van binnen gezien, prima service en lekkere hete choco, maar niet echt een blijvende herinnering. De hut voldeed voor mij, net als zoveel hutten die ik bezoek. Ik hou zelf niet van apres ski en muziek heb ik in de bergen ook niet nodig (dit ter referentie).

Carosello 3000
Tussen 13:30 en 16:15 heb ik nog lekker geskied op bij Carosello 3000. Hier was de wind duidelijk voelbaar en de (verbindings) lift Blessaccia II werd gesloten in verband met de harde wind, ik heb toen een aantal rondjes gedraaid op en via Federia en Carosello 3000 II. De pistes rond de Federia lift lagen er goed bij en het stukje zwart was elke keer heerlijk. De lagere pistes beneden het midden station van de Carosello waren wat kaal geschraapt en aan de harde kant. Ik had hier weinig problemen mee (net zoals op de Mottolino kant), maar voor veel mensen was het behoorlijk pittig. Het onderste deel van de zwarte Blessaccia Carosella 3000 piste vanaf Tea Borch (een prima en gezellige hut; dit type hut kan ik het meest waarderen) was soms een echte bottle neck, te ijzig voor veel van de mensen die hem probeerde. De pisteur met banaan achter zich aan (zonder patient:) verkoos een route door de crud rechts van de piste.

Al-met-al was Livigno een leuke ervaring, met prima aanbod aan rode en zwarte pistes, jammer dat het gebied in twee delen gesplits is, ik zou een verbinding tussen de twee delen wel een aanwinst vinden. Het off-piste terrein ziet er erg mooi uit en zou het niet erg vinden om nog een terug te komen als er meer sneeuw ligt en genoeg verse poeder. Ook het dorp is me positief mee gevallen. Livigno lijkt mij dan ook het idealle reisdoel voor een vader die graag off-piste gaat, waarbij vrouw en kinderen zit lekker vermaken op de pistes.

Ik herken mij ook niet in het verslag over de Mottolino kant. Maar gerust wegblijven dan ;) hebben wij meer de ruimte. Uitstekende freeride (splitboard) en freecarve kant waar de sneeuw door de ligging de hele dag goed is. Ontzettend brede (zwart, rood en blauw) pistes waardoor je lekker de ruimte hebt, wat wil je nog meer! Misschien oogt dat ongezellig, maar dat interesseert mij niet. Het enige dat tegenvalt vind ik zowel aan deze kant als de andere kant, is het gemis aan kleine gemoedelijke eettentjes op de hoger gelegen pistes.

Goeie reports allebei! Maar lijkt de westkant qua indeling van de helling niet op de oostkant (gebaseerd op de pistekaart?) Met al die liften naast elkaar zo

*bericht bewerkt door Jor!an op 26 dec 2018 11:01

Plaats een reactie