Italië-Oostenrijk 19-07 t/m 01-08

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hintertuxer Gletscher en Gossensass (Colle Isarco)

Hallo iedereen!

Komende vrijdag vertrek ik 's ochtends vroeg ( 5 uur ) naar Italië. De bestemming is het dorpje Gossensass. De bedoeling is om daar te gaan wandelen, misschien wat steden te bezoeken en nog veel meer :D

De 2e week vind ik persoonlijk nu al de leukste, de bestemming is namelijk Vorderlanersbach en zoals sommigen weten ligt dat dorp op enkele minuten rijden van de Hintertuxer Gletscher :D Afhankelijk van hoe de sneeuwcondities zijn ga ik 1-4 dagen skiën.

Deze vakantie zal vooral anders zijn dan mijn andere zomervakanties omdat dit de 1ste keer is dat onze hond meegaat. Ze is net 20 weken oud dus ze kan ook nog niet veel lopen wat er waarschijnlijk voor zorgt dat ik altijd met 1 van mijn ouders onderweg ben in plaats van met iedereen.

Algemene info:

Week 1:

Dorp: Gossensass
Regio: Zuid-Tirol
Skigebied: Sterzing/Roßkopf, het skigebied heeft 16 km pistes. Het gebied maakt deel uit van het skigebied Rosskopf-Ladurns. Het gebied heeft de langste rodelbaan van Italië met 15 km welke verlicht en besneeuwd is.
Activiteiten: 1, Mountain carts in Ladurns, de bedoeling is dat je op een soort drie wiel fiets van de berg af rijdt, een soort rodelbaan maar dan op een fiets. 2, Veel verschillende wandellingen, ook de gondel is geopend dus dat is makkelijk. 3, Grote skigebieden in de buurt, o.a. de skigebieden van de Dolomiti superski pas, en daarbij dus ook het Sella massief. 4. Waarschijnlijk nog wel meer.

Week 2:

Dorp: Vorderlanersbach
Regio: Tirol
Skigebied: Zillertal 3000 / Hintertuxer Gletscher
Activiteiten: 1, Hintertuxer Gletscher, daarover zo meer. 2, Wandellen
3, De Zillertal Arena bezoeken :D Na afgelopen winter wil ik graag nog een keer terug naar Zell/Gerlos.

Hintertuxer Gletscher:

Dit verhaaltje heeft iedereen waarschijnlijk al eens gehoord maar toch.
De Hintertuxer Gletscher is de enige Gletscher in Oostenrijk die het hele jaar geopend is. Tot en met Juni met goede condities, in Juli met ‘sneeuw’ en in Augustus vaak ‘sneeuw’ en ijs. Op dit moment is er 21 km pistes geopend en dat blijft waarschijnlijk ook zo. De afdaling naar het Tuxerfernerhaus wordt tegenwoordig besneeuwd waardoor het bovenste en het onderste deel altijd genoeg sneeuw hebben, het midden is te breed voor de besneeuwing waardoor er daar alsnog ijs doorheen komt.

De winter was niet bijzonder sneeuwrijk waardoor er geen enorme reserves opgebouwd konden worden. Wel duurde het tot en met Juni voordat de zomer begon. Ook viel er in Mei en Juni nog een hoop sneeuw.
Begin Juli kwam jammer genoeg de hittegolf, die werd gevolgd door regen en nu weer een paar warme dagen. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat buiten de pistes al gletscher ijs zichtbaar is en dat het ijs net onder de sneeuw ook steeds beter zichtbaar wordt.

De komende dagen blijven warm, daarna koelt het wat lichter af waardoor het afsmelten wat langzamer zal gaan. Nadat ik een paar minuten geleden de webcams checkte schrok ik behoorlijk. Vanacht heeft het vrij zwaar geregend en dat is te zien… De afgelopen 4 dagen was er niet zoveel veranderd aan hoe het eruit zag, daarom gebruik ik de foto’s uit Starli’s verslag op Alpinforum ( http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=46&t=53804… ) voor een vergelijking) De 14 dagen vooruitzichten ( niet accuraat jammer genoeg ) geven aan dat het over +/- 10 dagen redelijk sterk kan gaan afkoelen met temperaturen in het dal van 15 graden en regen. Nu is dit niet fijn wandel weer maarja, dat zorgt wel voor nacht/dag vorst en sneeuw op de gletscher. Ik vind dit geen slecht plan maar mijn ouders denken daar weer anders over… Zonder die sneeuw zal het waarschijnlijk echt alleen maar ijs en water zijn.

Afhankelijk van het weer en de sneeuw ga ik 1-4 dagen skiën. De ski’s huur ik bij Sport Nenner, ik ga waarschijnlijk voor de Nordica Nrgy 90 op aanraden van @GiGi . In verband met de papsneeuw zou ik wat beter blijven drijven op een allmountain ski en die draait tegelijk ook makkelijker door de pap. Deze ski behoudt tegelijk ook nog wel de grip op ijs en is ook nog zeer geschikt voor op de piste.

Foto impressie:

null

Gossensass

null

De mountaincarts

null

Skigebied Roßkopf

null

De bergen bij Gossensass

null

Gerlos in de zomer

null

De Tuxerfernerhaus afdaling, het middenstuk is nu waarschijnlijk al een ijsplaat.

null

Olperer 11-07 van Starli

null

Vergelijkfoto 1 ( Starli 11-07 )

null

Vergelijkfoto 2 ( Webcam 16-07 ) Let ook eens op het gletscherijs bij de Gefrorene wand zelf…

null

Gefrorene wand ( Starli 11-07 ) vergelijk deze ook is met de hoeveelheid ijs zichtbaar op de webcamshot…

Al met al word ik niet erg vrolijk van hoeveel sneeuw er over blijft… maar ik heb goede hoop op die sneeuw over 10 dagen :D

Ik ga dit verslag elke dag/paar dagen updaten, inclusief wat foto’s. Het grote foto verslag komt pas als ik terug ben want dat kost teveel tijd.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:05

#proudtobepartofleswintersporters

Cool, een trip-report voordat de trip heeft plaatsgevonden. Leuk dat je de voorpret met ons deelt, @vic2000

De komende week blijft warm met (vooral in oostenrijk) regen. De week daarna, wanneer ik naar de gletscher ga, wordt als ik de 16 dagen prognose van wetter.com moet geloven voor mij perfect. Zaterdagnacht zullen de temperaturen gaan zakken wat mogelijk al voor de eerste sneeuw op de gletscher kan zorgen. De 2 dagen daarna zullen de dagen verder zakken waarbij er op dinsdag en woensdag mogelijk zelfs nachtvorst, en dus sneeuw, in het dal is. Die dagen regent (sneeuwt) het vrij hard. De dagen erna zal het wat warmer worden maar alsnog niet extreem. De andere weer websites met 14 dagen voorspellingen bevestigen de lagere temperaturen maar iets minder extreem dan hier. Dit zou voor meer dan 60l (60cm volgens mij) aan sneeuw kunnen zorgen aangezien bij zulke temperaturen in het dal (zondag 16 - maandag 8 - dinsdag 9) zelfs overdag op de gletscher sneeuw valt. Weet iemand wat de temperatuur op de gletscher ongeveer is met zulke temperaturen in het dal?

null

#proudtobepartofleswintersporters

Toen ik er was betekende graadje of 15 net aan vorst op de gletsjer. Met 8 of 9 graden overdag moet je dan op de gletsjer zeker verse sneeuw gaan zien.

Het is alleen nog wel ver vooruit, dus kan nog alle kanten op met het weer, zal voor je duimen.

Ik heb de afgelopen dagen amper de tijd gehad om hier iets voor te schrijven en ik heb geen wifi waardoor ik dit op mijn telefoon moet typen :/ Daarom nu toch een kleine update.

Zondag: de reis verliep behoorlijk snel tot aan de fernpas. Het uitzicht vanaf de auto was ook mooi totdat het ging regenen… Het verbaasde me hoeveel restsneeuw er nog lag op sommige toppen aangezien het al langere tijd regenachtig en warm was. Rond 8 uur kwamen we aan bij ons hotel. Dat bleek niet in Gossensass te liggen (zoals de beschrijving zei) maar in st. Anton. Het hotel bestaat uit een nieuw en een oud deel. Onze kamer ligt in het oude deel omdat dat speciaal voor mensen met honden is.
Na het avondeten hebben we niks meer gedaan behalve spelletjes spelen.

Maandag: Deze dag wilden we de dorpen in de buurt een beetje gaan verkennen. St anton is behoorlijk klein, de enige winkel is een mini-markt bij een hotel. Er is wel 1 sleeplift die achter ons hotel ligt en over een best oke blauwe afdaling beschikt. Naast de piste stond een soort kraan waar waarschijnlijk een sneeuekanon op aangesloten kan worden. Naast de piste lag nog een soort gemodelleerde afdaling die stijler en langer was. Naast die afdaling was een stuk bos gerooid wat op een liftpad leek maar een lift was niet meer te bekennen. Hierna gingen we naar Gossensass. Na de sluiting van het skigebiedje van Gossensass is het dorp een stuk saaier geworden. Sommige hotels, restaurants en winkrls zijn gesloten. Een echte supermarkt is er sowieso al niet maar ze hebben wel een vvv en een zwembadje. Aangezien het pas 11 uur was reden we terug het dal in naar Ladurns. Ladurns veschikt over een skigebied met 2 koppelbare 4er stoeltjesliften en een oefenhelling. De pistes zijn gelegen op een hoogte van 11… to 20… meter. Zomers is er een mountaincart baan (later hierover meer) en kun je wandelen, waarvoor de stoeltjeslift ook open is. Mijn vader en ik zijn maar gewoon omhoog gegaan met de lift. Boven gingen we nog wat verder omhoog omdat we wel een mooi uitzicht wilden hebben :D dan is een mooi uitzicht natuurlijk niet zo moeilijk in de alpen maar toch. Van de hagelbuien van de vorige dag waren de sporen nog goed zichtbaar, in sommige schaduw plekken maar ook soms midden op de pistes lag een laag van 10 cm aan hagelstenen. De wandeling naar beneden duurde ongeveer 1.25 uur waarbij ik nig een hoop foto’s gemaakt heb van alles wat ongv met wintersport te maken had :D De rest van de dag hebben we alleen nog in het hotel gechilled.

Dinsdag: Vandaag zouden we naar de Sella Ronda gaan. Mijn vader wilde de hele tour wel rijden en aangezien het een erg warme dag was vonden we de airco niet erg ;) Na ongeveer 1.5 uur rijden kwamen we aan bij Ortisei waar we even een plaspauze hielden voor de hond + een kleine wandelling door het parkje bij het riviertje. Daarna gingen we door via st. Christina langs Selva naar Alta Badia. Continu dat uitzicht op het Sella massief hebben was erg appart. Zeker omdat je er echt op minder dan 100 m vanaf reed en we het dak open moesten doen om het te kunnen zien (we hebben zo’n raam in het dak waar we de afdekking vanaf kunnen halen). Ik vond het ook wel leuk om te zien dat je waar je ook keek, je altijd wel ergens een lift of een piste zag. Je kon goed zien hoe uitgestrekt de skigebieden daar zijn. Bij Alta Badia aten we wat en daarna gingen we richting Arabba. Onderweg hadden we een geweldig uitzich op de Dolomieten vanaf de hooggelegen wegen. Het viel me op dat de Marmolada gletscher nog voor 4/5 bedekt was met sneeuw wat behoorlijk in contrast staat met veel andere gletschers. Vanaf Arabba gingen we door naar Canazei waarvandaan we weer terug lang Selva en St Christina naar Ortisei. Ook deze dag hebben we na het avondeten niks meer gedaan aangezien het toch best vermoeiend was. Ik ben nog aan het proberen of ik mijn ouders over kan halen om ergens deze week nog naar Passo Dello Stelvio te gaan :D het is 2.5 uur rijden dus dat id wel ver…

Woensdag: 's ochtens gingen we de wasserfal wanderung doen omdat dit een makkelijke wandelingwas en de hond dus mee zou kunnen. De klim omhoog was zwaar dodelijk door de toch al vrij felle zon. Eenmaal boven werd je wel beloond door een uitzicht op 3 verschillende watervallen, sneeuwresten op verschillende bergen en de Feuersteinferner die we ook vanaf het hotel kunnen zien. De tocht terug naar beneden was leuker en minder vermoeiend en ging door het bos. Beneden kwamen we een oud en veroest sneeuwkanon tegen wat bij sportverrein Gossensass hoort. Ook lager er slalompaaltjes, stonden er start en finish bogen en waren er enkele gebouwen. Het ene gebouw was de kaartverkoop van iets en een langlaufverhuur + opslag voor nog meer slalompaaltjes. Het andere gebouwtje was ook iets van een verkoopgebouw en een opslag voor spullen en een sneeuwscooter. Aan de muur hing een kaart waar verschillende loipes op stonden + de skiliften toendertijd in het dal. In de tijd dat die kaart gemaakt was had Gossensass nog een eigen sleeplift, wat dus waarschijnlijk was nadat de verschillende andere liften al gesloten waren. Na bij de lunch een enorme pizza gegeten te hebben hebben we mijn moeder afgezet bij het zwembad en ging ging ik een mountainkart huren. De huur voor een mountainkart kostte 11 euro per uur en je kon ongv 2 keer per uur. De liftticket was 13.50 voor 2 keer volgens mij. Een mountaincart is een driewieler zonder motor of trappers maar met tereinbanden en remmen. De cart wordt in de lift geladen en vanaf boven ga je van een 6.5 km lang pad naar beneden. Je snelheid kun je net zoals bij een rodelbaan zelf bepalen door wel of niet te remmen. De meeste stukken zijn een beetje kronkellig waardoor je niet teveel hoeft te remmen. Er zijn soms wel haarspeldbochten en een tunnel. Ook ga je een stukje door een groepje huizen, toen ik erde 1ste keer langs kwam stond een vrouw 2 meter naast het pad een koe te melken :D ik heb allebei de afdalingen ook gefilmd dus daar ga ik nog een video van maken. 's avonds heb ik nog spelletjes gespeeld en ben ik weer verder gegaan met overhalen om naar de Stelvio pas te gaan…

Donderdag: Gisteravond kreeg mijn moeder om 12 uur ineens het idee dat we vandaag nog zouden kunnen gaan raften :D snel 's ochtends gebeld en er was nog plek. Om half 10 stonden we met wetsuit, reddingsvest en helm klaar om opgepikt te worden door de skibus die ons naar een wat wilder stukje rivier bracht. Eerst kregen we uitleg over wat we moesten doen als we van de boot vielen en wat de commando’s waren en daarna vertrokken we. Na een rustige 3.6 km gingen we met de andere 2 boten zwemoefeningen doen. Het water scheen 8 graden te zijn maar zo koud als toen ik erin sprong heb ik het nog nooit gehad. Iedereen moest moeite doen om niet te gaan hyperventileren… na die oefeningen gingen we verder. Onze guide liet ons wat oefeningen doe zoals op de rand gaan staan en luchtgitaar spelen en stand-up pedelling, dat ging goed totdat de boot draaide en we een hogere golf raakte. Mijn vader en ik vielen in de boot maar de 2 aan de andere kant in het midden vielen over de rand heen. Allebei konden ze gelukkig het touw vasthouden waardoor we snel weer verder konden. Rustige stukken en wilde stukken wisselden elkaar af waarbij de wilde stukken soms behoorlijk heftig waren. Bij het laatste deel kregen we een ‘douche’ daarbij zouden we recht lang een soort watervalletje varen. Dat ging alleen niet zoals gepland… de linkervoorkant van onze boot kwam onder de waterval waarbij die volledig onderwater ging en mijn vader met een soort salto uit de boot werd gelanceerd. We konden hem 300 m verderop oppikken aangezien hij nogal ver wegdreef door het wilde water. Na 15 km (in totaal) was de tocht klaar. Het koste ons 50 euro pp voor de volledige tocht. Na weer een grote pizza gegeten te hebben gingen we 's middags naar Sterzing. Daar hebben we een beetjr rondgekeken met een misselijke hond die zonodig op de straat moest kotsen. Nog even langs de supermarkt geweest (soort aldi) waar we de hotelbaas nog tegen kwamen die spullen aan het kopen was voor het avondeten… Drank is echt gek goedkoop daar, 4 euro voor een 5 liter fles wijn :D net mijn moeder bijna overgehaald om toch naar de Stelvio pas te gaan zaterdag… hopelijk wel :D vanavobd gaat het net zoals gisteravond keihard onweren. Gisteravond was de brandweer zandzakken aan het leggen voor een huis schuin tegenover ons hotel omdat de rivier in 2 uur tijd meer dan 1.5 meter gestegen was. Vanavond gaat het misschien nog harder inweren dus ben benieuwd :D wat we morgen gaan doen weten we nog niet. De foto’s komen als ik terug ben want dat zijn er echt enorm veel.

Toch niet zo’n kleine update… sorry dat er nog geen foto’s bij staan maar dat lukt niet via mijn mobiel.

#proudtobepartofleswintersporters

Binnenkort komt de rest. gisteren terug gekomen met bijna geen file. Veel foto’s gemaakt dus dat wordt nog een goed gevuld verslag.

#proudtobepartofleswintersporters

Ik zeg kom maar door met deze infotainment :) Prima vermaak zo in de zomer!

Aequilater Nubila

Vrijdag: mijn moeder wilde nog graag een keer gaan wandelen in Italië. Mijn vader zou in de kamer blijven en op de hond letten en mijn moeder en ik zouden wel kijken waar we uitkwamen. We kozen voor de route naar de Alrishutte, een middelzware wandelling van 1.5 uur. Het wandelpad ging voor een groot deel over het traject van de winterrodelbaan waardoor het niet te zwaar was. In de Alrishutte verkochten ze voornamelijk Oostenrijks eten, wat ik niet erg vond aangezien ik al een week aan het wachten was op een plek waar ze Kaiserschmarrn verkochten. Overal waar we kwamen hadden ze geen Almdudler maar alleen een variant erop genaamd Spuma die bijna hetzelfde smaakt. Ookal dat ze qua smaak redelijk gelijk waren was er toch iets heel verschillends aan de Italiaanse en de Oostenrijkse Apfelstrudel en Kaiserschmarrn. Na het eten en het genieten van het uitzicht zijn we weer naar beneden gelopen. 's Middags zijn we naar het Brenner Outletcentrum gegaan. Ze hebben daar allemaal winkels van grote merken maar dan met goede korting. Een soort van Rosada maar dan indoor. Op de terugweg nog even broodjes voor de volgende dag gekocht aangezien we toch alsnog naar de Stelvio pas zouden rijden. Mijn vader wilde op zijn vroegst om 6 uur eruit maar dat zou nogal laat zijn…

Zaterdag: om half 5 vroeg mijn moeder of ik al wakker was, 1 uur eerder dan bedoeld. Om 10 over half 5 stond ik dus broodjes kruidenkaas te smeren met de hoofdlamp van mijn vader terwijl mijn vader nog sliep en mijn moeder de hond uit liet. Om kwart over 5 maakten we mijn vader dan maar wakker en om half 6 zaten we met de meest chagrijnige man ooit gezien in de auto. De reis verliep zonder files en ongeveer 2.45 uur en een hoop gevloek later stonden we boven op de pas waar het maar 5 graden was met een gevoelstemperatuur van -1 door de wind :D. Snel ski’s gehuurd voor 25 euro. Ik kreeg de Head Supershape Magnum aangezien ik een medium-good skiër was. Het verbaasde mij en mijn ouders hoe de bouwstijl op de pas was. Allemaal gebouwen die zo uit 1955 Soviet Unie geimporteerd konden zijn en overal lag afval naast de gebouwen en naast de weg. De man achter de kassa vertelde me dat de sneeuw erg zacht was. Dat had ik natuurlijk niet verwacht aangezien het toch maar zomer is… :D Ik kreeg een kinderticket terwijl die maar tot 11 jaar ofzo gaan :D Om 9 uur was ik onderweg in de pendelbaan. Op de dalafdaling en de zwarte skiroute na was alles open geloof ik. De afdaling van Livrio naar Trincerone was wel in gebruik maar of die open was weet ik niet. Dat stuk was alleen gletscherijs waarop de gletscherspleten dichtgeschoven waren. Ze hadden nog een stuk van de rotsen aan het einde met een soort sneeuwbrug bedekt maar de afdaling stopte toch al +/- 100m voor het bergstation van de trincerone. Op geen enkele van de andere pistes was ijs zichtbaar. Bij de Geister liften waren wat viese plekken met wat harde plekken zichtbaar maar daar hield het ook verder mee op. Toen ik aan kwam was de sneeuw al enigszins zacht. De pistes waren allemaal goed te doen. De linker piste bij de Geister lift (piste 1) en allebei bij de Payer werden door skiteams gebruikt. Die bij de Payer kon je nog wel gewoon doen maar piste 1 was afgesloten. De rode piste bij de Payer lift vond ik persoonlijk niet zo heel fijn: een behoorlijk stijl stuk, buckels van de ski teams, redelijk zachte sneeuw en nog meer buckels. De rechter piste vond ik daarentegen erg mooi, jammer dat er de hele ochtend slaloms op gereden waren waardoor je soms even gelanceerd werd, maarja dat mocht de pret niet drukken… Rond 11 uur begon de sneeuw erg zacht te worden. De overige tijd tot sluiting heb ik besteed met steeds rondjes door het gebiedje skiën. De Cristallo lift heb ik na half 11 niet meer gedaan omdat ik daar geen 1 bocht op kon draaien want ik maakte geen snelheid door de pap :/ Bij de Geister pistes moest je het laatste stuk ook lopen maar de rest ging nog goed. om kwart voor 1 met de sluiting van de liften ging ik ook weg. Het viel me op hoe gemotiveerd die Italianen zijn… om 12 uur sloot de Cristallo omdat er geen rij meer was, de man van de Payer lift had om 10 voor half geen zin meer en de Geister lift sloot iets na half. Bovenin bij de Livrio lift liet ik mijn stokken liggen… In mijn gebrekkige Duits probeerde ik het aan de liftbediende van de Trincerone lift uit te leggen die er een Engelse collega bij haalde. De liftbediende zou tegelijk met dat hij de mensen boven ophaalde ook meteen mijn ski stokken meenemen. Beneden aangekomen kwam hij erachter dat hij het alsnog vergeten was… En toen ging hij weer terug :D Uiteindelijk kwam ik ongeveer 1 uur later beneden aan dan de bedoeling was. Mijn ouders hadden zich kapot verveeld maar de hond vond de sneeuw helemaal geweldig :D Na weer een lange rit kwamen we weer terug aan bij het hotel. De haarspeldbochtenrit staat vanaf deze vakantie op mijn moeders blacklist van dingen die ze nooit meer wilt doen.

Zondag: Na het ontbijt hebben we snel de laatste spullen ingepakt en zijn we richting Vorderlanersbach vertrokken. Onderweg kwamen we nog door Innsbruck. De rit duurde zo’n 2 uur en omstreeks 1 uur stonden we voor ons appartement. Eerst reden we verkeerd maar na de aanwijzingen van DJ Mox (misschien kennen sommigen Zillertal 3000 gangers hem wel) kwamen we alsnog goed terecht. Vanaf buiten leek het gebouw ongeveer groot genoeg voor 2 appartementen maar van binnen was het enorm. Qua grootte was ons appartement te vergelijken met een 8 persoons stacaravan maar dan voor 3 personen + een hond in dit geval. Na het uitpakken zijn mijn moeder en ik eerst nog naar het centrum gelopen, daarna naar Lanersbach en vanaf daar via de Wald wandeling terug naar ons appartement. Ondertussen lagen mijn vader en de hond hun favoriete hobby te beoefenen: Slapen. Onderweg terug kwamen mijn moeder en ik langs de Kaser Mandl, het restaurant/Après skibar van DJ Mox. Zoals elke zondagmiddag traden de Zillertaler Bergzigeuners er op. Was wel leuk om te horen. De avond hebben we gevuld met spelletjes spelen en slapen.

Hierna komen de foto’s van Italië, daarna komt Oostenrijk + foto’s.

#proudtobepartofleswintersporters

Zondag:

null

Tussenstop bij Höhr-Grenzhausen
null

Vreemde berg
null

Oooo de bergen :D
null

Tussenstop na de file :D
null

Actie foto van spelende hond.
null

Toch altijd mooi, de bergen.
null

De Zugspitze denk ik? Het restaurant waar we langsreden heette Zugspitzblick dus ik dacht van wel.
null

De Feuersteinferner vanaf ons hotel gezien.

Maandag:

null

Blik het dal in richting Ladurns en Gossensass.
null

De Pflerscher Tribulaun (3097m)
null

De sleeplift + bergen achter het hotel.
null

De Feuersteinferner met het grootste deel van de gletscher in de wolken.
null

De Obernberger Tribulaun
null

Kassa hokje van de sleeplift, mooi opgeruimd.
null

Ooit ook een piste geweest + sleeplift? Zeker vanaf de zijkant zag het stijle stuk er nogal gemodelleerd uit en het klopte niet echt met de helling ernaast.
null

Pad van de sleeplift.
null

De piste + best behoorlijke besneeuwingsinstallatie.
null

De sleeplift in de winter
null

Moeder + hond
null

Uitzicht vanaf bergstation sleeplift, jammer van die boom…
null

De Roßkopf geloof ik.
null

Dalstation Ladurns vanuit de auto.
null

Midden door Gossensass liep een soort riviertje.
null

Feuersteinferner vanaf een andere hoek.
null

Dalstation koppelbare stoeltjeslift.
null

Gedeelte van het pad van de kleurrijke lift.
null

Kaart van het skigebied.
null

Wow de sleeplift bij St. Antonio staat er ook bij.
null

Pistenbully
null

pistenbully
null

Sneeuwkanonnen, op skiresort staat dat ze er maar 36 hebben maar alleen de sneeuwlansen aan de dalafdaling zijn er bij elkaar al meer dan dat…
null

Nog 2 pistenbully’s
null

Technische specs
null

Brede piste + andere stoeltjeslift.
null

Mooie rotsachtige bergen.
null

Hele brede afdalingen bij Ladurns.
null

Panorama van de Pflerscher Tribulaun en de Obernberger Tribulaun + de liften.
null

Het bergstation van de Wastenegg + in het midden de enige zwarte piste(s) van het gebied.
null

Meneer moet weer torens bouwen…
null

Meneer moet weer torens bouwen…
null

Meneer moet weer torens bouwen…
null

Weer de hele brede afdalingen met het bergstation van de Wastenegg stoeltjeslift.
null

Na de hagel van gisteravond was het 's nachts aan elkaar gevroren. Ik kon mijn volledige hand in de hoop ijsballen stoppen aangezien het best veel was.
null

Helemaal toppie.
null

Dalstation Wastenegg en begin dalafdaling.
null

Het hokje van de skischool met de netten, slalompaaltjes en het bord met de racetijden was gewoon open.
null

Veel sneeuwresten op die berg.
null

Dalstation Wastenegg
null

Stoeltjeslift stalling, aangezien alles open stond en er niemand aanwezig was ging ik maar gewoon even kijken.
null

Ook het controle hok was geopend, sleutels lagen naast het contact…
null

Technische specs
null

Enorme mierenhopen naast het wandelpad.
null

Leuk uitzicht, alleen jammer van de sneeuwlans.
null

Linksonder een waterval + een aantal aardverschuivingen.
null

Splitsing tussen de dalafdalingen, was een beetje te vergelijken met de Tuxerfernerhaus afdaling, beginnen samen en eindigen samen.
null

Meneer moet weer torens bouwen…
null

En toen kwamen ze weer samen.
null

Vreemde stenen muurtjes midden in het bos…
null

De Roßkopf
null

Wow de brandweerkazerne
null

De rivier in het dal was een stuk wilder na alle regen van de voorgaande avond.
null

De Obernberger Tribulaun weer
null

Dinsdag:

null

Het ene moment zeurt ze dat we meer foto’s van haar moeten maken, dan doen we dat en dan is het weer niet goed…
null

Roßkopf gondel
null

Mooi kasteel op de berg.
null

Dalstation Seceda in Ortisei
null

Vreemde vrouw met hond.
null

Seceda gondelbaan
null

De gondels gaan bijna tot zover je kunt kijken.
null

Midden - Sella massief
rechts - Langkofel
null

Langkofel van vooraf. Misschien is de Langkofel wel een van de vreemdste bergen die ik tot nu toe gezien heb. Vanaf de zijkant komt hij ineens <> uit de grond omhoog en vanaf de zijkant is hij behoorlijk smal terwijl hij vanaf vooraf juist weer heel breed is.
null

Het Sella massief past niet op 1 foto :/
null

Mooie rotsen
null

Is dit dan tussen Dantercepies en Alta Badia? Ja toch?
null

Nogsteeds te groot voor 1 foto.
null

Links - Sella massief
linksmidden - irritant bord
midden - Langkofel
null

Die bergen zijn helemaal in de wolken (ha-ha-ha)
null

Mooie omgeving :D
null

Hot wings waren goed te eten.
null

Uitzicht vanaf het restaurant.
null

Weer dezelfde bergen…
null

De Marmolada dacht ik?
null

Weer zo’n geweldig uitzicht.
null

De dalliften in Arabba.
null

Het Sella massief vanuit een of andere speeltuin in Arabba gezien.
null

Toch best hoog opzich.
null

Een weids uitzicht
null

De liften + pistes naar en van de Passo Pordoi.
null

Volgens mij liepen er 3 liften parallel aan elkaar en overal zag je sneeuwlansen in de weides staan.
null

Best hoog opzich
null

Zeer scherpe foto van volgens mij de Marmolada? Er lag nog behoorlijk veel sneeuw.
null

Zeer scherpe foto van volgens mij een ander deel van de Marmolada? Er lag nogsteeds behoorlijk veel sneeuw.
null

Best rotsachtig, die dolomieten
null

Links - Col Rodella of Piz Setëur denk ik (ben nog niet zo bekend met dit gebied)
midden - Piz Sella en Ciampinoi(?)
null

Eindstuk Saslong
null

Overview links - rode Saslong afdaling
midden - racetijden afgelopen seizoen + de vreemde Saslong gondelbaan
rechts - zwarte Saslong afdaling
null

Uitzicht vanaf Ortisei richting het Sella Massief.
null

Wauw
null

Groot klooster/kasteel midden op de berg.
null

Wauw

Waarschijnlijk morgen het volgende deel van Waarschijnlijk woensdag t/m zaterdag.

#proudtobepartofleswintersporters

Leuke foto’s met leuke beschrijvingen ;)

Zo op het eerste gezicht lijkt het alsof er inderdaad een sleeplift daar naarboven ging. Links op de foto kun je wel iets van een lifttraject zien.

Ladurns lijkt me wel echt leuk voor een dagje skiën!

Leuke foto’s!

Mooie foto’s. Heb ook weer zin om naar de Dolomieten te gaan. Waarschijnlijk de week van Oud en Nieuw…

@HenriS tnx! Ja klopt dat leek mij ook, heb verder nog op die helling gekeken en het was echt een recht pad naarboven links van die helling. Geen verdere sporen gezien. Wel was er een aansluitstuk voor besneeuwing ongeveer op 1/3 van het stijle stuk half tussen de bomen maar dat kan ook voor de blauwe piste geweest zijn.

Ladurns zag er idd goed uit voor 1 dag, alleen zo ver rijden…
@joepiedepoepie tnx!
@GiGi Tnx! 's Winters lijkt me het nog veeel mooier dan in de zomer :D

#proudtobepartofleswintersporters

Afgelopen 3 winters in de Dolomieten geweest (Ortisei, St Christina in de Val Garden en Corvara in Alta Badia) maar zeker met ff goed kijken veel herkenbare plekken gezien op je foto’s @vic2000. Erg leuk om te zien!

Aequilater Nubila

Vanaf nu zet ik de tekst boven de foto’s aangezien dat makkelijker leest.

Woensdag:

Van de mountaincartbaan op woensdag heb ik geen foto’s aangezien ik daar niet aan toe kwam. Wel heb ik een video van allebei de afdalingen met mijn SJ4000 gemaakt maar die moet ik nog editten. Van het raften heb ik ook geen foto’s.

Mooi weer + mooi uitzicht, wat wil je nog meer? (sneeuw :D)

null

Mooie bergen :)
null

Begin van de Wasserfall route
null

Dat uitzicht gaat eigenlijk nooit vervelen :D
null

Random sneeuwkanon tussen de bosjes
null

Waterval nummer 1 (of 2 als je die kleine meegeteld hebt)
null

De hond vond het bergwater erg lekker geloof ik. Zij was ook de enige die geen moeite had met de klim in combinatie met 30 + graden.
null

Waterval nummer 2 met mooie berg op de achtergrond
null

Waterval nummer 1 vanaf een andere kant.
null

De toppen lagen in de wolken
null

Blik het dal in richting St. Anton
null

Das best ver naar beneden.
null

Waterval 3
null

blik richting de Feuersteinferner.
null

‘Waterval’ 4, ik heb niet alle watervallen gefotografeerd, in totaal waren er zo’n 6 grote en meer dan 10 kleinere, de grote watervallen kwamen van de hogere bergen (Pflerscher Tribulaun, Schwarzwand, enz, enz) waar soms nog behoorlijke sneeuw/ijs plakken op lagen.
null

Berg kappel, je zou denken dat het dorp St. Anton misschien wel eens naar deze Anton genoemd zou kunnen zijn…
null

Squad
null

Heey weer een waterval (nummer 5)
null

Ziet er vrij oud uit, vroeg me wel behoorlijk af wat hij hier deed. Ernaast lagen start en finish bogen van het 50 jarige jubileum van Amateur Sport Verein Gossensass. De bogen kwamen uit 2005. Naast het sneeuwkanon stond een gebouwtje wat in de winter een langlaufverhuur is geloof ik.
null

Kassa’s en heel veel langlaufski’s of hoe je ze ook noemt. Achter de hut lagen dan weer slalompaaltjes, wat die hier weer mee te maken hadden weet ik niet…
null

Oude sneeuwscooter + allemaal buizen om het kanon ergens op aan te sluiten. In dit hutje zat ook een kassa + nog meer slangen, een paar vreemd soort buizen op een statief (geen sneeuwlansen maar ook geen aansluitbuizen, misschien verplaatsbare sneeuwkanonnetjes ofzo?) en weer slalompaaltjes.
null

In de tijd dat deze kaart gemaakt werd had Ladurns alleen maar een 2er sesselbahn. De linker Skiwiese is die achter ons hotel, die rechter bestaat voor zover ik gezien heb niet meer. Die lange loipe is er nogsteeds en loopt door het volledige Pflerschtal. Ergens in een van de schuren achter ons hotel stonden behalve sneeuwlansen/kanonnen en een pistenbully ook nog apparaten om loipes mee te prepareren.
null

's Middags ben ik gaan mountaincarten, die video ga ik zo snel mogelijk editten en dan plaats ik hier de link wel.
's avonds zou het keihard gaan onweren. Onderweg terug naar het hotel zagen we op verschillende plekken naast de rivier dat de brandweer al zandzakken aan het leggen was. Ook bij veel huizen waren de garage en deuren al afgeschermd. Rond half 10 kwam de brandweer voorbij racen met zo’n 7 wagens. Het was toen al zo’n 3 uur aan het stort regenen. De volgende dag hoorden we van de eigenaar dat de rivier in die tijd zo’n 1.2 meter in hoogte gestegen was en dat de brandweer die avond continu metingen aan het doen was in die lager gelegen bocht en dat er extra zandzakken klaar lagen. In ons hotel lag naast de voordeur ook al een hele stapel klaar, maar die is gelukkig niet nodig geweest.

null

Donderdag:
De Roßkopf Seilbahn, het verzamelpunt voor onze raftingtocht.

null

Voor mij was het de 1ste keer en mijn vader had het al 1 keer gedaan. We konden kiezen tussen de Eisack 1 of 2. Het verschil was dat 1 10 km was en 2 15. Wij gingen voor 2 omdat die laatste 5 km ruiger schenen te zijn. Het eerste deel ging gewoon helemaal goed, soms rustig water, soms wat wilder. na 3.7 km gingen we een zwemoefening doen. Ik had wel verwacht dat water van 8 graden met gevoelstemperatuur 0.5 koud zou zijn maar dit was wel heel extreem. We moesten ons af laten drijven om daarna naar de rubberboten te zwemmen. Vooral het gedeelte van het zwemmen was ondanks de stroming goed te doen aangezien je het daar tenminste warm van kreeg… Het afdrijven was dodelijk, bijna iedereen lag hyperventilerend in het water :D Na de oefeningen gingen we weer verder met 3 boten. Wij hadden een guide die verdacht veel op Arnold Schwarzenegger leek, veel te bruin, foute zonnebril en in zo’n superstrak wetsuitehemd iets… Hij was de enige van de 3 guides die de mensen in zijn boot wat oefeningen liet doen. Eerst moesten we gewoon in de boot gaan staan, nog goed te doen. Daarna moesten we op de rand gaan staan, met veel op je peddel leunen nog te doen. Toen werd het leuk, luchtgitaar spelen terwijl je op de rand staat, mijn vader lukte het als enige totdat er een klein golfje kwam, boem en toen lag hij in de boot. We hadden al wel veel geoefend wat te doen bij iemand over boord, de guide vertelde dat er gewoonlijk ongeveer 1 persoon overboord slaat, en dat hij meestal die 1e persoon in zijn boot heeft… Daarna liet hij ons nog een oefening doen waarbij we op onze knieën op de rand moesten gaan zitten en dan peddelen. De boot draaide een klein beetje naar rechts en BOEM, toen lagen mijn vader, ik en de andere man aan onze kant in de boot, en BOEM toen lagen de vader met zijn zoon aan de andere kant in het water :D ze konden zich gelukkig vasthouden aan de boot maar het ophalen van hun peddels duurde wel lang… De rest van de toch tot de uitstapplek van Eisack 1 verliep zonder veel problemen. Soms draaide de boot natuurlijk net voor een watervalletje maar over het algemeen verliep het best soepel. Na het uitstappen kwamen we onder een soort Indiana Jones kapotte hangbrug met van die Inca torens ernaast door die volgens de guide uit 1700 kwam, vanaf daar werd het water ook echt wilder. Onze boot bleef nog 2 keer op een rots hangen waarbij de boot half dubbelgevouwen werd (die dingen zijn echt vreemd flexibel). Bijna op het eind vroeg de guide of we zin hadden in een douche… Aan de linkerkant was een grote waterval waar hij ons recht op af stuurde. Zoals ik al zei, de boot was heel erg flexibel en toen de waterstraal met alle kracht linksvoor op de boot beukte, vouwde dat ding zich natuurlijk weer half dubbel en werd mijn vader met een hele leuke 1.5 salto (geen grapje) gelanceerd om ergens 10 meter verderop (ook geen grapje) half op een steen te landen (ook geen grapje). 300m verderop na weer een wild stuk konden we hem weer in de boot hijsen :D hij zei dat hij het wel ‘een leuke ervaring’ vond.

's middags zijn we naar Sterzing gegaan.

Man met hond nadat hij half verdronken was (de man).

null

Onderste stuk van de Feuersteinferner vanaf Sterzing gezien.
null

In Sterzing hebben ze het goed voor elkaar, daar hebben ze behalve een foute pistekaart van Ladurns ook nog een foute pistekaart van hun eigen skigebied :D:D Liften staan op andere plekken en pistes kloppen niet…
null

Ladurns zoals het echt is.
null

Ladurns volgens Sterzing…
null

Roßkopf zoals het echt is.
null

Roßkopf volgens Sterzing…
null

Grapig doorkijkje in Sterzing
null

Mevrouw met haar veel te grote telefoon + vrolijke man.
null

Vrijdag:

Uitzicht tijdens de klim naar de Alrishutte

null

Eindelijk mijn eerste portie Kaiserschmarrn van deze vakantie…
null

Uitzicht vanaf het terras :D
null

Het Brenner outletcenter
null

Ziet er leuk uit! Jammer dat het zomer is…
null

Voorgerecht pasta, lekkerste die ik in Italië gegeten heb.
null

#proudtobepartofleswintersporters

@Winterwonderland In de zomer is het heel anders idd, maar bepaalde plekken zijn altijd te herkennen. Had ik ook met Gerlos en Königsleiten, 2 keer winter geweest en nu ook weer 1 dag, je ziet dingen die je 's winters niet ziet. Ben benieuwd of ik dingen van mijn foto’s ga herkennen komende winter :D

#proudtobepartofleswintersporters

Zaterdag: Passo dello Stelvio/Stilfserjoch

Het skigebied: Passo dello Stelvio/Stiflserjoch
Algemeen: Dit is het enige skigebied van de Alpen wat alleen in de zomer geopend is. In de herfst en winter valt er zoveel sneeuw dat het gewoonweg niet te doen is om de pas open te houden. De pas is vooral bekend van de Giro d’Italia waarbij de wielrenners de pas op moeten klimmen door 48 haarspeldbochten. Het skigebied is hedendaags kleiner dan het ooit was. Ik vermoed (weet ik niet zeker) dat de gletscher ooit tot de pas zelf liep, nu stopt hij bij Trincerone op ongeveer 3000m. In vergelijking met andere gletscherskigebieden is dat erg hoog, zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld de Hintertuxer gletscher en de Kaunertaler gletscher (of de Kaunertaler rots met ijsrestjes zoals het tegenwoordig eerder is) rond de 2650 m eindigen. De gebouwen aan de pas lijken zo uit Siberië of Soviet Rusland geïmporteerd. Allemaal verouderde betonblokken die al 30 jaar nieuwe verf nodig hebben maar die vanbinnen juist weer super goed onderhouden zijn. Het skigebied loopt normaal vanaf de pas op 2760m tot de Dreisprachenspitze op 3450. De ‘dalafdaling’ is gewoonlijk alleen aan het begin van het seizoen geopend aangezien daar geen gletscher meer ligt, er geen besneeuwing is en de sneeuw daar dus gewoon snel op is. Het hele skigebied heeft 1 sneeuwkanon maar die doet verder niks volgens mij. Het skigebied heeft als alles geopend is 9km pistes waarvan 8 blauw en 1 rood. In de beste periode van het skigebied had het 20 km pistes waarvan 10km blauw en 10 rood, de kaart van toen staat nog op het forum. Toendertijd waren er 7 sleepliften, nu zijn er nog 5 waarvan er 1 gerenoveerd wordt. Sinds enkele jaren is de lift van Trincerone naar Livrio vernieuwd.

Geopend: Alles op de dalafdaling na, de afdaling naar het middenstation was volgens mij officieel geopend maar liep over gletscherijs + sneeuwbruggen.

Beste piste: Blauwe pistes 2 en 6, door de stijlheid van piste 2 hield je constant tot het vlakke stuk vaart genoeg om lekker bochten te maken. Piste 6 bleef over het algemeen ook goed te doen door de stijlheid, de piste was behoorlijk breed maar door de sporen van de slalomtrainingen was het toch soms wat gestuiter.

Op de kaart staan bij de Geisterliften maar 2 pistes, piste 1 en 2. Eenmaal boven bleek er bij allebei de pistes nog een parallel afdaling te liggen die niet genummerd maar wel geprepareerd was.

Drukte: Snel geteld waren er 17 recreationele skiërs en snowboarders, 0 langlaufers en ongeveer 10 miljoen van skiteams (grapje heb die skiteams niet geteld, waren er zoveel).

Pistekaart:

null

De foto’s:

Mijn vader wilde niet voor half 7 gaan rijden. Mijn moeder en ik vonden dat een beetje laat maarja. Om half 5 vroeg mijn moeder of ik al wakker was en toevallig was ik dat net. Om 10 over half 5 stond ik broodjes te smeren met een zakmes en met een hoofdlamp op. Om half 6 zaten we met een nogal chagrijnige man in de auto die maar door bleef zeuren over ons complot en nooit meer zulke dingen enzo. De reis verliep zonder files. na 2 uur en 25 minuten begonnen we aan de haarspeldbochten en om kwart over 8 stonden we op de pas. Ski’s gehuurd, kleren aangetrokken, skipas gehaald en snel gegaan. Bij het tickethok was de man achter de kassa nog zo slim om te vermelden dat de sneeuw redelijk zacht was. om kwart over 9 stond ik onderaan de gletscher met mijn Head Supershape Magnums.

Onderweg in de auto richting de pas.

null

Overal vies ijs en smeltende sneeuw.
null

Mooie moderne gebouwen
null

De pas met uitzicht op de Ortler.
null

De afdalingen bij de Geister liften gezien vanaf Livrio. Goed zijn de parallel afdaling bij piste 1 (links) en die bij piste 2 (rechts) op deze foto te zien.
null

Piste 2 + parallel afdaling vanaf Geister lift gezien. De sneeuw leek vanaf een afstand heel vies maar eenmaal vlakbij viel dat wel mee.
null

De Ortler met zijn massieve gletscher + parallel lift Geister
null

Overview piste 1+2 en Geister 1+2
null

Leuk uitzicht vanaf de Geister lift, volgens mij lagen er ooit ook 1/2 sleepliften tegen de gletscher links aan.
null

Trainingsland op piste 1, hij was volledig gereserveerd jammer genoeg.
null

Piste 2, door de stijlere stukken ook later op de dag nog best goed te doen. Vanaf 11 uur viel je wel soms bijna stil op de vlakkere stukken.
null

Ortler + Trainingsland op piste 1
null

Stijle gletscherwanden met veel spleten, leuk stuk off-piste als je meteen dood wilt :D
null

Erg weids en ver uitzicht over de sneeuwloze bergen met recht voor me ook nog de plek waar alle skiteams hun tassen neerlegden.
null

Piste 2 + parallel afdaling met uitzicht richting Livrio. Het laatste stuk naar het middenstation van de sleeplift moest je uiteindelijk prikken.
null

De enige rode piste die nog over was. Behoorlijk stijl dit gedeelte en door de sporen van de skiteams niet leuk om te doen, behalve dan als je je is als een stuiterbal wilt voelen, dan kan ik hem zeker aanraden :D
null

Blauwe piste 6, tussen de slalom stukken door was het erg fijn skiën aangezien daar rond half 12 nog vers geprepareerde stukken te vinden waren.
null

Rechts de piste bij de Cristallo lift, links de rode piste bij de Payer lift. De blauwe piste was 's ochtends om half 11 nog goed te doen. Toen ik hem om kwart over 11 probeerde ben ik de hele piste recht naar beneden gegaan en zelfs toen moest ik nog prikken. Moet een erg mooie piste zijn rond half 9 's ochtends.
null

Het bord met slow in het midden van de piste zag ik de 1ste keer te laat waardoor ik in noodstop over de heuvel erachter vloog, moet er leuk uitgezien hebben voor de omstanders :D
null

De Payer lift + bergstations Geister liften en de hoogte loipe die bereikbaar is met een pistenbully.
null

Nu nog blauwe lucht.
null

En toen werd het mistig bij de Cristallo lift.
null

En toen was het heel mistig.
null

De Ortler lag nog in de zon.
null

Cristallo lift die toen door de slechte sneeuw behoorlijk verlaten was.
null

Lager was het nog niet mistig.
null

Vanaf zo’n 3250-3300 m werd het mistig.
null

de 2 pistes bij de Payer lift met daartussen een stukje off-piste.
null

Best stijl opzich
null

Cristallo lift en piste met de hoogte loipe die niet gebruikt werd. Op verschillende plekken waren er gletscherspleten bij de loipe maar de gevaarlijke waren dichtgeduwd.
null

Uitzicht richting een andere gletscher.
null

Mooie, schone, witte sneeuw…
null

En toen was er een wolk.
null

Goed afgedekt, echt nuttig zo. De onderste palen bij de Geisterlift waren afgedekt en in het onderste deel van de Geisterlift lag een behoorlijk groot sneeuwdepot. Qua hoe het eruit zag kunnen ze in Italië nog wel wat leren van Oostenrijk als het om matten leggen gaat… Ooit lag op dit punt waarschijnlijk nog gletscher want de officiële uitstap van de Payer lift ligt bovenop de rots die zichtbaar is.
null

Hier lagen eerst de tassen van de skiteams, wat overblijft is mooie, schone, witte sneeuw.
null

Erg mistig, beneden zie je Trincerone.
null

Piste 2 + variant, nu zien ze er wel wat minder mooi uit.
null

Ook weer zo’n goed afgedekte paal…
null

Blik richting een andere gletscher tussen Stelvio pas en de Ortler in.
null

Trainingspiste 1 en variant, nu zonder slalomteams. Gedurende de dag heb ik onder andere het skiteam van Rusland, van China en van Bulgarije gezien. Die Rusische skidames waren niet verkeerd :P De officiële piste heb ik nog wel gedaan maar ook die was een stuiterbaan, de variant had ik geen tijd meer voor gedaan.
null

Graafmachine om een gletscherspleet dicht te duwen.
null

Het vlakke stuk terug naar Livrio…
null

Zoals eerder ookal gezegd, ze zijn hier erg goed in het leggen van matten. In het verlengde van dit deel lagen meer afgematte stukken.
null

Veel sneeuw op de naastgelegen bergen, vooral de Ortler had een massief dik sneeuwdek, maar de regen van afgelopen nacht viel daar natuurlijk ook weer als sneeuw, wat verklaard waarom hij zo mooi wit is/was.
null

De pistenbully’s, dit was het enige deel waar er waterplassen op de piste lagen.
null

De afdaling naar Trincerone vanuit de nieuwe lift gezien. Ook zichtbaar is de Naglerspitze, de sleeplift daarop wordt momenteel gerenoveerd.
null

Traject van de Passo Stelvio - Trincerone lift. Vindt het nogsteeds onlogisch dat hier geen gletscher meer ligt, maar dat heeft vast een verklaring.
null

Smaakt niet slecht.
null

De Ortler
null

Dikke gletscher
null

Vreemde berg onderweg terug.
null

Kasteel/klooster
null

Sneeuwkanonnen fabriek
null

Sneeuwkanonnen fabriek
null

Dat was mijn afsluiting van het skiseizoen :( de week daarna starte het weer op de Hintertuxer Gletscher :D Over een paar dagen komt het volgende deel van het verslag.

#proudtobepartofleswintersporters

Wauw! Prachtig verslag, Vic! Ook heerlijk om zo laat in het seizoen nog even te kunnen gaan wintersporten, ben echt stik jaloers :(

Carnas on Tour

Leuk daar boven op de Stelvio. Die Ortler ziet er ook goed uit. Ik ben benieuwd hoe het er daar in de kerstvakantie uit ziet als ik in Sulden ben.

@Svennoo Tnx! Het is echt vreemd om in de sneeuw te staan terwijl instagram volgezet wordt door mensen die ergens in de zon liggen. :D
@joepiedepoepie, moet mooi zijn 's winters, de Ortler is idd erg mooi.

#proudtobepartofleswintersporters

Mooi zeg, krijg meteen zin om ook in de zomer richting de bergen te gaan!

Wannabe Pro.

@vic2000 Wat een vakantie! Wat een foto’s!:D Bedankt voor het delen:) Zag er nog niet zo heel slecht uit op de Stelvio gelukkig…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@DikkiedikG tnx!
@Snowjan en dit is alleen week 1 ;) tnx!
Viel idd nog mee, nergens echt ijs gelukkig.

Het volgende deel komt binnenkort.

#proudtobepartofleswintersporters

Zondag:

De Feuersteinferner vanuit de auto. Aan het einde van dit verslag zal ik nog een vergelijkfoto posten van dag 1 en dag 8.

null

Doei hotel :(
null

Innsbruck
null

Onze route verliep door Innsbruck.
null

Onderste deel dalafdaling Zell am Ziller
null

De 1 persoons stoeltjeslift bij Ramsau
null

Mooi ding
null

De Hintertuxer gletscher vanaf de weg boven het appartement gezien.
null

Het appartementencomplex
null

Photobomb
null

Vergeleken met Italië waren dit echt heuveltjes. Dat zijn het natuurlijk niet maar na al die 3000 meter hoge rotsen leek voelde dit toch wat anders aan.
null

Rechtsboven is het appartementencomplex zichtbaar. De foto is genomen tijdens de Waldwanderung vanaf Lanersbach naar Vorderlanersbach.
null

Overview Vorderlanersbach
null

Weer photobomb
null

Maandag:

Bewolkt :/

null

Best oke lunch voor mijn vader.
null

Ik ging voor het nog betere werk natuurlijk :D
null

De Gletscherbus en de 8er Sommerberg waarvan de hele week alleen die laatste in bedrijf was.
null

Best mooie ski’s in de verkoop bij Sport Nenner. 2e van links waren mijn huurski’s bij de Stelvio pas. @GiGi naast de heads staan die Atomic ski’s waar ik je een paar maanden van tevoren vragen over had gesteld, de redster XTi, ze hadden een redelijke laag ijzer er nog tussen zitten volgens mij.
null

Blik dal inwaards
null

Dinsdag:

Weer: 's nachts hele lichte vorst dus 's ochtends wat hardere pistes. Later op de dag zonnig met om 1 uur 5 graden op GW en 11 bij het TFH.

Sneeuw: 's ochtends redelijk hard op TFH afdaling na, later zacht.

Geopende pistes: Het zomerskigebied met de Olperer liften + 3 pistes ( alleen rechter variant gezien vanaf GW niet open) de Gefrorene wand liften + 2 pistes en 2 trainings pistes ( de 2 ijsvlaktes waren trainingspistes en de zwarte afdaling was gewoon niet open, ookal dat daar veel sneeuw lag) en de 10er + TFH afdaling.

Beste piste(s): DSB afdaling bij de GW, aangezien daar besneeuwing staat ligt daar ook nu nog een goede laag sneeuw. De TFH afdaling was ook erg fijn 's ochtends, 's nachts had het licht geregend en gevroren waardoor de afdaling (op 1 ijs en 1 water stuk na) een grote egale vlakte was. Ik had op aanraden van @GiGi all-mountain ski’s gehuurd en dat zorgde er dus ook voor dat die papsneeuw qua gevoel behoorlijk dicht in de buurt kwam van poedersneeuw :D

Het middelste deel van de TFH afdaling

null

Onderste deel TFH afdaling gezien vanuit de 10er Gefrorene wand.
null

Olperer pistes vanaf bergstation 10er Gefrorene wand gezien.
null

De GW liften met bijbehorende pistes. Zoals zichtbaar is, is de trainingspiste onderin 1 grote ijsvlakte maar is de DSB afdaling nog volledig wit op het laatste stukje bij de 10er Gefrorene wand na.
null

Enorme wachtrijen bij de geopende Olperer lift.
null

Van links naar rechts: Trainingspiste (ijs), rode piste die ook zwart had kunnen/mogen zijn (ijs+sneeuw en onderste deel water) en rechts blauwe oefenpiste + bergstation en afmatting bij 3er Schlegeis.
null

Wolken tussen de 2 helften in.
null

Bewolkt en erg goede sneeuw… Die bewolking zorgde er wel voor dat ik in ieder geval niet helemaal smolt.
null

1ste deel TFH afdaling vanaf de 10er Gefrorene wand met op de achtergrond de DSB afdaling en de andere pistes op de GW.
null

Bouwwerkzaamheden Käserer en status van de sneeuw daar… niet veel meer.
null

Morgen komt er weer een dag denk ik.

#proudtobepartofleswintersporters

Leuk uitgebreid verslag weer!
Jouw foto’s van Stelvio heb ik even vergeleken met die van mij 2 jaar geleden op bijna dezelfde dag. Veel verschil in sneeuwhoeveelheden was er niet, nu net wat meer blank ijs onderin. Helaas is het de afgelopen maand wel weer echt veel te warm geweest…

Leuk verslag en dito plaatjes. Ik ben benieuwd naar de rest.

Je kan wel zien dat het een warme zomer is, daar op de Hintertuxer gletscher.
Gelukkig is daar inmiddels weer wat sneeuw gevallen en ziet het er weer wat witter uit.

Pfff. Bizar hoe weinig sneeuw er ligt in vergelijking met andere jaren. Hopen op een zeer witte en strenge winter, in heel Europa :) Mooie foto’s ook en een lekker weglezend verslag.

Carnas on Tour

@Henri Tnx! Door het koude voorjaar lag er natuurlijk nog best wat sneeuw, ookal dat het door die hittegolf toch minder geworden was. Was bij jou de middelstation afdaling al sneeuwvrij? Jep…
@joepiedepoepie Tnx :D Jep… in 2 weken al een enorm verschil. Als het zo koud was gebleven als het voorjaar, was alles wit geweest zoals vorig jaar.
@Svennoo jep… t was niet zoveel meer nee… Ik hoop het ook. Tnx :D

#proudtobepartofleswintersporters

@Vic2000, er lag nog wel wat sneeuw, te weinig om er nog op af te dalen. 50/50 denk ik zo.

Lekker veel foto’s, leuk om te kijken! :)

@HenriS hmm das wel jammer… bij mij waren op de afdaling naar het middenstation de spleten dichtgeduwd met sneeuw, de rest van de afdaling liep over het gletscherijs. Het laatste deel waar nu geen gletscher meer is liep over een soort sneeuwbrug die op sommigen stukken zo’n 4-5 m hoog was, ook lagen er nog kleine sneeuwdepots zonder afdekking die daar over verspreid konden worden. Alsnog eindigde dat sneeuwstuk 50m voor de lift dus moest je alsnog lopen… Aan het begin van die afdaling stond een soort waarschuwingsbord maar ik weet niet waarvoor :/
@EricH Tnx :D

Morgen (deze keer echt) het volgende deel.

#proudtobepartofleswintersporters

Plaats een reactie