Italië-Oostenrijk 19-07 t/m 01-08

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hintertuxer Gletscher en Gossensass (Colle Isarco)

Woensdag:

Weer: 's nachts hele lichte nachtvorst gevolgd door regen waardoor alles 's ochtends al zacht was. Overdag temperaturen tussen de 4 (GW) en 11 (TFH). Overdag was het vrij mistig. De mist hing net onder het TFH en rond de bovenste 50m op de Olperer pistes.

Sneeuwkwaliteit: Vanaf 's ochtends pap en waterstroompjes, later op de dag werd de sneeuw nog zachter.

Geopende pistes: Zelfde als gisteren

Beste piste: DSB afdaling, nogsteeds veel sneeuw.

Grappig uitzicht tussen de wolken door.

null

Precies het bovenste deel lag in de mist.
null

Vanaf de toegangsweg naar de DSB kon je een mooie panorama foto maken.
null

De matten waren van het depot in het bovenste stuk van het midden van de TFH afdaling (verwarrend he) afgehaald.
null

Het niet meer afgedekte stuk was best lang en zo’n 1-1.5 m hoog.
null

Weer tussen de wolken. Zichtbaar is het deel van de TFH afdaling die nog wel bedekt was met sneeuw. Ging je daarnaast, dan ging je over ijs.
null

Het minder goed bedekte bovenste deel van het midden.
null

Weer de TFH afdaling (of nogsteeds, hangt er vanaf hoe je het wilt zien).
null

De wolken kwamen steeds wat lager…
null

Ook bij de GW was het bewolkt.
null

Bij de 3SB Schlegeis was amper nog sneeuw te vinden.
null

En toen kwamen de wolken nog lager…
null

De DSB afdaling lag er nogsteeds goed bij, wel kwamen er wat steentjes door.
null

De GW liften met het trainingsland (ook wel schaatsbaan genoemd). Zou het geen leuk idee zijn om die Redbull crashed ice race hier te houden :p
null

Ik probeer zondag verder te gaan over het uitstapje naar het Natur Eis Palast en de 2 laatste koudere dagen + wandelen in Gerlos en de terugreis.

#proudtobepartofleswintersporters

Rond half 1 ging ik richting het TFH om daar op mijn vader te wachten. Eigenlijk zouden mijn moeder en de hond ook mee omhoog gaan maar door de mist hebben ze dat uiteindelijk niet gedaan. Bij het TFH hebben we friet met schnitzel gegeten en daarna hebben we boven nog even gechilld. We hadden de grote toch met boottocht geboekt.

Gangster

null

De ingang van de gletscherspleet, onze guide vertelde eerst nog de hele geschiedenis voor we er uiteindelijk in gingen.
null

Wow allemaal mooie ijskristallen
null

Zulke trappen lopen erg fijn op skischoenen, zeker als alle treden nog met ijs bedekt zijn.
null

Lange en hoge spleet waar we doorheen liepen.
null

Sommige plekken waren erg mysterieus verlicht…
null

Wow weer een mooie spleet met daaronder het water.
null

Vreemde ijs vormen
null

Vreemde ijs vormen
null

Dit was een soort bevroren waterval. Alleen door het midden en 1 van de zijkanten liep nog water, de rest was vastgevroren.
null

Deze put scheen meer dan 20m diep te zijn…
null

Onder het meertje kon je andere stukken ijs zien. Het water had een temperatuur van 0.01 graad.
null

Hier had ooit verlichting gezeten volgens mij.
null

Grappige ijs tunnel in het meertje. Door zo’n soort tunnel gingen we ook met het bootje alleen was die langer.
null

Hier kwam je dichter bij de berg zelf in de buurt, er zaten rotsen tussen het ijs.
null

Zag er wel gaaf uit, de combinatie van rotsen + ijs.
null

Vreemde mini grotjes…
null

De inhoud van de vreemde mini grot
null

Toen we de grot uit liepen was het behoorlijk hard aan het hagelen. Voor de nacht was ongeveer 0.3 cm sneeuw voorspeld, niet veel dus. Nadat we zeiknat in het appartement aangekomen waren hield ik nauwlettend de temperatuur in de gaten. Deze ging in 30 min van 2.7 naar 1.6 naar 0.7 naar 0.5 dus dat zag er al erg goed uit om 4 uur 's middags. Maar toen steeg hij ineens weer om daarna een tijdje tussen de 2 en de 0.5 te blijven schommelen. Om half 7 ging de temperatuur eindelijk onder de 0 graden en om half 9 was het -2.7 met nogsteeds regen (sneeuw). De volgende ochtend was het om half 7 nog -3.9 op de GW en waren de donkerblauwe plekken vervangen voor een mooi lichtgrijs laagje. Morgen probeer ik verder te gaan maar hier een paar foto’s om jullie warm (of koud) te houden.

null

null

null

#proudtobepartofleswintersporters

Heerlijk! :D

Ik ben ook eens op de Kaunertaler in een ijsgrot geweest, maar deze is zo te zien veel groter! Mooi!

Is dat ook zo’n altijd geopende tour dan? @HenriS zeker helemaal bovenin dan? Die in Hintertux biedt rondleidingen van 30, 60 en 75 min aan en is idd best groot. Laagste punt 35m onder de oppervlakte en volgens mij de grootste van europa of van de wereld. Het stuk waar de grotten in liggen ligt in een gletscherspleet die niet meer verschuift volgens mij.

#proudtobepartofleswintersporters

Mooi,zeg! Ik wil al tijden eens zo’n gletscherspleet bezoeken maar het is er nog steeds niet van gekomen.
Op de Stubaier Gletscher schijnt er ook een te zijn maar die zal ook wel kleiner zijn dan deze.

Veel gletscher hebben zoiets idd @joepiedepoepie , maar deze is volgens mij het grootst.

#proudtobepartofleswintersporters

Donderdag:

Weer: vanaf het begin van de avond ging de regen over in sneeuw, jammer genoeg waren de zware buien gevallen voor 7 uur dus was de hoeveelheid verse sneeuw niet zo groot. 's Nachts hebben de temperaturen op de GW tussen de -5 en -7 gelegen. Er lag toen ik 's ochtends keek zo’n 2-3 cm verse sneeuw waarvan een deel al weer weg was toen ik aankwam doordat het wat harder waaide.

Sneeuwkwaliteit: Door de verse sneeuw was elke piste weer wit. Zelfs de trainingspistes waren weer wit in plaats van blauw. Doordat het de vorige dag warm was + eerst regen en een erg koude nacht kon die paar cm sneeuw de ijzigheid van de pistes niet verhullen.

Geopende pistes: nogsteeds hetzelfde

Beste piste: DSB+linker olperer

's ochtends was de rode afdaling met mijn all-mountain ski’s echt een stuiterbaan. De linker olperer piste (vanaf GW gezien) had een laagje vers op de harde sneeuw liggen. Die was dus wel goed te doen maar ook al erg snel verspoord. De Andere olperer piste was nogsteeds niet volledig bedekt, de ijs plek bleef nogsteeds gedeeltelijk open. De DSB afdaling was de hele dag goed te doen, de TFH afdaling was 's ochtends hard maar al snel weer zacht met beekjes.

Het dunne laagje vers is redelijk goed zichtbaar.

null

Ook de GW mooi wit, ookal dat het felle glimmen de ijsstukken wel verraadden.
null

Zo zag het slechte stuk van de rechtse olperer afdaling er nu uit.
null

Wow mijn schaduw
null

Mooi uitzicht op de GW, zichtbaar is ook dat de olperer pistes weer even mooi wit waren.
null

Wel was het erg bewolkt op sommige momenten.
null

Mooie, witte sneeuw
null

Ook de vlakke stukken gingen door de kou en de verse sneeuw weer erg goed. Overdag duurde het ook wel even voordat het echt warmer werd.
null

Wel was het erg bewolkt op de hogere stukken :/
null

Aan het begin van de middag werd dit stuk toch weer grijs…
null

De olperer pistes vanaf een niet standaard perspectief.
null

Rond 12 uur waren er richting het TFH nogsteeds verse sporen te vinden.
null

Ik probeer zo snel mogelijk de laatste dag + Gerlos + terugreis te maken. Gisteren had ik de video van de mountaincarts geëdit maar die uploade hij in 360p terwijl in de settings 1080p stond…

#proudtobepartofleswintersporters

Het webcam beeld 's ochtends…

null

Mooi uitzicht vanaf de weg onder ons appartement :D
null

Het uitzicht vanaf het panorama platform. Dit was de eerste dag zonder bewolking en het uitzicht was overal prachtig! Wat verse sneeuw op de gletschers in de omgeving. Dat webcam beeld was jammergenoeg al verdwenen… De ondergrond was natuurlijk overal veel te warm voor die 2 cm en de zon was er ook al vroeg bij.
null

Panorama foto, deze ga ik wss nog boven m’n bed hangen ;)
null

ooohh wauw
null

Op en naast de olperer pistes kwam door de ligging de grijze kleur al weer naar boven, maar het gaat natuurlijk ook hier weer om het verre uitzicht.
null

Het gletscherflohpark en weer mooie uitzicht.
null

Nog een paar mooie, grote gletschers met een behoorlijke dikte + sneeuwdek.
null

Alles weer even mooi wit. De 2 dagen ervoor waren ze bezig om de grote schansen af te dekken.
null

Wauw… en als 1 van de 1ste boven! of dat nou echt handig was is de vraag… 2 cm op oude sneeuw+bevroren water (ik bedoel ijs) werkt niet zo goed met all-mountain ski’s…
null

Nog heerlijk rustig, en ik denk dat de afdaling geweldig was geweest op piste ski’s. Deze ski’s misten net de perfecte grip.
null

Machtig panorama met de GW, de olperer pistes en de mooie bergen achter de GW.
null

Na een klim van 20m (die 5 minuten duurde omdat ik een paar keer terug naar beneden gleed) stond ik op het hoogste stukje piste bij de olperer en had je ook weer een mooi uitzicht de andere kant op.
null

Ook nog wat besneeuwde bergen.
null

Ziet er toch prachtig uit zo :D
null

Het keerpunt van de bully’s, sommigen van mijn foto’s zijn een beetje gelig wat best vreemd is.
null

Iets later en vanaf dit punt zag het er allemaal al weer wat minder uit…
null

Het tussenstuk was ook weer mooi wit in plaats van blauw.
null

Ook dit stuk was een wit biljartlaken. Bij de gletscherboden lift hadden ze een hele lading sneeuw in het liftpad opeen gegooid.
null

ooo ribbeltjes, om 11 uur nog!
null

ooo nog meer ribbeltjes, nogsteeds om 11 uur!
null

Wit is het hier waarschijnlijk mooier maar zo zag het er ook wel gaaf uit.
null

De foto is een beetje donker maar vanaf dit punt leek het net winter. Witte bergen naast je, witte piste en temperatuur die net onder 0 lag.
null

Allemaal skiteam kiddo’s
null

Inzoom op de gletschers achter de GW
null

Dat bord moet het beeld weer verpesten…
null

Doei Hintertux en gletscherresten…
null

Hoi Sommerbergalm
null

Dalstation van de 2er Lärmstange
null

Ohh daar nog sneeuwresten die verstoppertje spelen met de zon!
null

Het Tuxertal
null

Het besneeuwingsmeer
null

De 6er Sommerberg welke samen met de 6er in Landgraaf een van de enige niet-koppelbare 6ers ter wereld is.
null

We zijn er bijna (we = ik en mijn ski’s)
null

Skigebiet Tuxerjoch
null

Blik het Tuxertal in
null

De Hintertuxer gletscher vanaf een afstand. Dit was ook de 1ste dag dat ik hem vanaf de Sommerbergalm kon zien liggen.
null

De Käserer liften met opzich nog genoeg sneeuw.
null

Het laatste stukje zichtbaar van de gletscher :(
null

Het dalstation + hotels
null

Nog net uitzicht op de gletscher.
null

Dat was dan de laatste skidag… Bij de lift vanaf TFH naar sommerbergalm maakte de lifthulp nog een grapje tegen me of ik nog veel poeder gevonden had met mijn ski’s ;)

In verhouding met Stelvio waren er hier veel meer toeristen dan daar. Zeker vandaag was het er druk met toeristen, denk dat de verdeling skiteam kiddo’s - toeristen ongeveer 55-45 was. Boven waren er ook zoals gewoonlijk veel gezinnen om even te kijken. Vaak schijnen ze toch niet te snappen dat het ook in de zomer met -2 gewoon koud is. Vaak genoeg zag je de hele familie in korte broek en t-shirt staan…

Zo snel mogelijk komt het verslagdeel van Gerlos en de terugreis maar dat zijn ook vrij veel foto’s.

#proudtobepartofleswintersporters

Ziet er weer erg lekker uit!


De video van afdaling 1, is een edit. De muziek heb ik uit een ander topic gehaald. Was het eerste nummer waar ik een 10 min versie van kon vinden :D


Afdaling 2, dit is geen edit. Ik heb er ook geen muziek onder gezet.

Ik ga zo snel mogelijk aan het laatste deel van het verslag werken en ook aan de video’s van het skiën zelf.

#proudtobepartofleswintersporters

Eindelijk weer tijd om hieraan verder te gaan :D

Op vrijdagmiddag gingen we naar Gerlos. Mijn moeder en ik waren er afgelopen voorjaar en 3 jaar geleden hadden mijn ouders er al eens in de zomer gewandeld. Sommige dingen herkenden we en sommigen, zoals de koeienstallen overal, niet.

De Isskogelbahn, de dalafdaling loopt normaal volgens mijn net langs die schuurtjes.

null

De Königsleitenspitze met op de voorgrond de Möstret-X-Press en de Füssalm-X-Press.
null

Nog behoorlijk grote met sneeuw bedekte stukken tegenover Gerlos. Zou hier nog voormalig gletscherijs onder liggen?
null

Mooie blik het dal in. Op die berg rechtsboven lagen 3 jaar geleden nog veel meer sneeuw + ijs resten, waarschijnlijk is het ooit een grote gletscher geweest maar nu niet meer…
null

null

Bijna dezelfde foto maar dan winter en vanaf dichterbij de Isskogelbahn genomen.
null

De 2 stoeltjesliften, de Krummbach-X-Press en Ebenfeld-X-Press.
null

De oefenweide met op de achtergrond de Latschenalm, kunnen jullie de sneaky olifant vinden? En kunnen jullie de foto verpestende vrouw vinden?
null

Mooi uitzicht, jammer van die sneeuw/ijs resten die de foto verpesten ;)
null

Het stijlere stuk van de enorm brede blauwe piste. Die piste bestaat eigenlijk uit 3 besneeuwde pistes, die bij genoeg sneeuw tot 1 piste gemaakt worden.
null

Het stijlere stuk boven Seppi’s hutte, 's winters staan er netten om de beginners op te vangen. Rechts was een grote bouwplaats, wat ze daar bouwen weet ik niet. Waarschijnlijk heeft het te maken met de nieuwe gondel.
null

De Königsleitenspitze, het linker lichtere pad op de berg (ongeveer naast de liftpaal bovenin) is de besneeuwing van piste 42 en het rechter pad is de Gipfelbahn.
null

De toegang naar de Ebenfeld-X-Press
null

Weer de Königsleitenspitze, ookal dat er ook hier rots aan de oppervlakte zichtbaar is, oogt het allemaal net wat vriendelijker dan in Italië.
null

Blij
null

Linksboven de berg met kleine sneeuw/ijs resten, midden de Ebenfeld-X-Press en midden-boven de grote sneeuw/ijs resten.
null

Seppi’s hutte, daar heb ik afgelopen winter nog goddelijke Kaisersmarrn gegeten. Jammer genoeg is het 's zomers niet geopend.
null

Wauw
null

Hmm afgelopen winter stond daar op de koudste dag 's ochtends -2 :D
null

Wandelpad + transportweg voor bouwmaterialen.
null

Normaal is dit pad 's winters deel van de rode dalafdaling (sommige ‘saaiere’ stukken zoals dit kun je met zwarte pistes ontwijken).
null

Links komt de behoorlijk pittige rode piste vanaf het funpark weer bij de dalafdaling. Ook het zwarte deel van de dalafdaling komt er hier weer bij. Die rode piste was afgelopen voorjaar niet te doen op snowboard. Helemaal bebuckeld, verijst en in de schaduw… De materiaalkabelbaan loopt ook door dit deel.
null

Leuk dalletje.
null

Hond in racehouding
null

Gespeeld vrolijk
null

Blik richting het dalstation van de Isskogelbahn. Al die gebouwen links (vanaf dit standpunt gezien) hadden we afgelopen winter helemaal niet gezien…
null

Het laatste stuk, achter dat hek kwamen we koeien tegen die allemaal bang waren van onze hond die zo nodig moest gaan blaffen…
null

Wit is het mooier ;)
null

Rechts van die schuurtjes loopt 's winters de dalafdaling.
null

De zon ging langzaam onder, wat voor mooie plaatjes zorgde.
null

Grote paal van de Penkenbahn.
null

Nog lekker gegeten bij Luigi’s en nog een nieuw skipak gekregen omdat het uitverkoop was bij de Isskogelbahn. De intersport daar verkocht al hun merk broeken voor 50 euro, dus ik heb nu een Spyder skibroek voor 50 euro. De broek kwam wel uit 2011 maar was nog nieuw en het is dezelfde als die door de skileraren gedragen wordt. Ook nog een jas van Stryke voor 120 euro die normaal 430 was. Daar kan ik nog wel een paar jaar mee door :D Tijdens de heen en terugreis herkende ik een hoop punten van de voorjaarsvakantie aangezien we toen ook via Hainzenberg reden. Toen moesten we eerst mensen in Kaltenbach en Mayrhofen dumpen dus toen liep de route zo. De volgende ochtend moesten we al om kwart voor 6 uit bed omdat we voor de spits onderweg wilden zijn, het was namelijk zwarte zaterdag…

De zon kwam net op.

null

Shit, net te laat met het maken van een laatste Hintertuxer Gletscher foto…
null

Mooi zo met dat zonlicht
null

Het dal was nog in de schaduw van de bergen gehuld.
null

Mooi in de zon
null

Afgelopen voorjaarsvakantie keek ik uit het raam en toen was alles vlak, ik keek 3 seconden omlaag en toen ik opkeek zag ik deze berg ineens. Als je links in de bus zat was dit de allereerste echte berg die je zag. Ik helemaal blij dat er eindelijk bergenwaren en mijn moeder chago omdat ik haar om kwart voor 6 wakker maakte…
null

Aan de andere kant waren er voor langere tijd nog zulke ‘lagere’ bergen.
null

En ze werden steeds kleiner…
null

Doei :( :( het vervelende aan deze weg was dat hij zo lang was, daardoor zag je de bergen steeds kleiner worden… Net voorbij München toen we een of andere heuvel op reden zag ik deze topjes heel ver in de verte ineens weer, terwijl het laatste oogcontact daarvoor 45 minuten geleden was.
null

Weer die vreemde berg in de Swabische Alb
null

Mooi spul
null

Dit was het verslag dan. Binnenkort plaats ik nog een samenvatting en ik ga zo snel mogelijk de video’s van het skiën maken. Als iemand daar tips voor heeft hoor ik die graag!

#proudtobepartofleswintersporters

Leuk verslag en mooie foto’s weer! Altijd leuk om een gebied in de zomer te bezoeken dat je ook van de winter kent.

Plaats een reactie