Directeur neemt ontslag vanwege vele dronken skiers.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Großarl

De directeur van Großarl heeft ontslag genomen vanwege de vele ongelukken en bijna ongelukken met dronken skiers in zijn skigebied. Hij was het zo beu dat hij daar niet meer de verantwoordelijkheid voor wilde dragen. Na weer een bijna ongeluk pas geleden waarbij een pistenbully chauffeur pas op het allerlaatste moment een slapende skier op de piste zag liggen was de maat vol en heeft hij besloten zijn ontslag in te dienen. In Großarl zijn veel hutten op de berg waar tot ver na sluitingstijd van de liften veel word gedronken. Nu vraag ik mij af of ze dan niet beter gewoon de hutten kunnen verplichten om te sluiten op het moment dat ook de liften sluiten zodat de kans op ongelukken met pistenbullies veel kleiner worden.

Born to Ride

Hé ja, daar liggen inderdaad behoorlijk veel drankgelegenheden aan de pistes.
Maar zo’n directeur kan toch onmogelijk verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval waarbij iemand te veel gedronken heeft en een ongeval veroorzaakt?

Bla, bla, bla.

Inderdaad Bart, maar je kan je wel verantwoordelijk VOELEN en als je constant tegen windmolens vecht wordt je moe, héééél moe.😭

Born to run. B.S.

Hé ja, daar liggen inderdaad behoorlijk veel drankgelegenheden aan de pistes.
Maar zo’n directeur kan toch onmogelijk verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval waarbij iemand te veel gedronken heeft en een ongeval veroorzaakt?

bartvwg op 7 feb 2020 10:21

Hij is wel verantwoordelijk voor zijn personeel dat door de dronken mensen regelmatig in grote problemen komt. Ook al is een bestuurder misschien niet verantwoordelijk wanneer een dronken skier onder zijn pistenbully terecht komt, kan het wel zeer traumatisch zijn voor de bestuurder. Als directeur ben je dan wel verantwoordelijk voor de juiste zorg en opvang en eventueel vervanging van je personeel. Je moet niet onderschatten wat dat van iemand kan vergen als je als directeur oprecht betrokken bent bij je personeel, en ja dat soort directeuren zijn er ook nog volop.

Born to Ride

In Frankrijk dacht ik dat de pisteurs nadat de liften gesloten zijn nog een ronde doen van alle pistes om zeker te zijn dat er niemand achtergebleven is, voordat deze vrijgegeven worden aan de pistenbullies.
Als er nog een hut op de berg is, wordt dit waarschijnlijk pas gedaan nadat deze hut gesloten is.

Op die manier blijft enkel het gevaar van omhooglopende fanatiekelingen over die graag de zonsopgang boven op de berg meemaken of op eigen houtje een first run willen doen.

Glide on!

In Frankrijk dacht ik dat de pisteurs nadat de liften gesloten zijn nog een ronde doen van alle pistes om zeker te zijn dat er niemand achtergebleven is, voordat deze vrijgegeven worden aan de pistenbullies.
Als er nog een hut op de berg is, wordt dit waarschijnlijk pas gedaan nadat deze hut gesloten is.

Op die manier blijft enkel het gevaar van omhooglopende fanatiekelingen over die graag de zonsopgang boven op de berg meemaken of op eigen houtje een first run willen doen.

Vivace op 7 feb 2020 10:44

Dan moet je de hutten eerder sluiten of heel laat beginnen met prepareren. Laat preparen zal geen optie zijn. Personeel is veel later klaar en mijn verwachting is dat het s’nachts lastiger (Aanvriezen) preparen is. Alleen omdat er een stelletje dronken personen naar beneden komen. Ieder zijn eigen belangen. Hutten eerder dicht of een alcoholkontrole invoeren…

La Folie Douce Arc1800 sluit om 19:30 (zeer laaggelegen + de verlichte piste ernaast is lang open voor avond/nachtskiën en rodelen)
La Folie Douce Val d’Isère sluit om 17:00
La Folie Douce Val Thorens sluit om 17:00
De pano bar in L2A sluit om 17:00 uur

Ze sluiten de berghutten dus op tijd om de pistes vrij te kunnen geven en de daarbijhorende pistes zullen wel als laatste gecontroleerd worden door de pisteurs.
Safety first.

Glide on!

In Oostenrijk waren ze ook veel later dan de andere Alpenlanden met rookverbod in horeca.

Dronken skieen vind ik net zoiets als dronken rijden.
Dat je jezelf in gevaar brengt of schade aandoet is nog tot daar aan toe. Al heeft zelfs dat maatschappelijke kosten tot gevolg, waaraan ik eigenlijk niet wil meebetalen.
Maar het ergste nog; je brengt anderen in gevaar. Die daarom niet gevraagd hebben.

Vergelijk het maar met de NS. Die hebben een team voor psychologische bijstand van de machinisten.
Vrijwel iedere dag weer een zgn. "springer".

Uit eigen ervaring.
Les Menuires, heeft een hut met prachtig terras en uitzicht bovenop de Mont de la Chambre. Hoe mooi is het om einde dag op 1700, daar nog wat te drinken. En dan dan in de ondergaande zon naar beneden te skieen of boarden, over de vers geprepareerde piste.
Lang geleden (20 jaar ofzo) lukte dat nog. Maar een jaar of 15 geleden werd je echt een kwartier na sluitingstijd van de lift, vriendelijk doch dringend van het terras geveegd. En als je op de piste bleef staan, stuurden ze je ook naar beneden. Vriendelijk, dat wel. Maar ook heel duidelijk en beslist.

Safety first

*bericht bewerkt door Onnem op 07 feb 2020 13:56

The older I get, the better I was

In heel wat gebieden in Frankrijk geldt dat eens de lift stopt met draaien, er geen drank meer wordt geserveerd in de gelegenheden die aan de piste liggen.

Een kwartiertje of zo later komen de pisteurs langs om iedereen de berg af te jagen 😎.

Dat vind ik wel een goed systeem.

In L2A laten ze de lift met opzet net iets langer draaien, net om degenen die niet meer heelhuids op latten beneden zouden komen de kans te geven om (al dan niet onder lichte dwang van de pisteurs) met de lift naar beneden te gaan.

Ze hebben daar wel het geluk dat de Pano Bar net aan het middenstation van de hoofdlift staat en niet halverwege een piste.

Glide on!

Ik kom net op een andere site tegen dat het op tijd sluiten van de hutten niet makkelijk is omdat mensen er ook overnachten. Lastig vraagstuk dit.

Vind het zelf ook leuk om nog even te blijven hangen nadat de liften al gesloten zijn, en een klein stukje in het donker te doen, maar tussen de pistebullies naar beneden is wel een beetje veel van het goede.

Plaats een reactie