Route Hinterglemm

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hinterglemm

Beste wintersporters,

Ik ga 18 Dec (begin kerstvakantie) 5 dagen naar Hinterglemm. Aangezien we vrijdag rond 11 uur aan willen rijden en de kerstvakantie net begint zijn wij benieuwd naar de drukte op de weg. Wat voor route raden jullie ons aan, en is het misschien verstandig om later te vertrekken (eerder niet mogelijk). We overnachten zo’n 100 km na Munchen.

Daarnaast ben ik benieuwd wanneer jullie denken dat de wintereinbruch plaats gaat vinden?

100 km na munchen? Dan hoef je nog maar 100 ofzo, scheelt een hoop zaterdagochtend maar ik zou doorrijden en lekker in hinterglemm slapen. Gebruik de zoekfunctie even want hier zijn verder al een paar topics over volgeschreven. Alle routes zijn goed, je kan een vignet uitsparen als je over inzell gaat en de drukte is van veel factoren afhankelijk. Vrijdag overdag rijden scheelt uiteraard wel in drukte aangezien de meesten savonds of snachts rijden.

🏂

Mijn ervaring is dat de 1e week kerstvakantie nog niet zo heel druk is.
Veel Duitsers vieren 1e kerstdag nog thuis. Maakt dus waarschijnlijk niet zoveel uit. Om op 75km afstand van Hinterglemm nog een hotel te nemen snap ik ook niet zo goed.

De laatste kilometers naar Hinterglemm vragen wel wat tijd maar ook ik zou doorrijden hoor. Ik rij steeds de eerste zaterdag van de kerstvakantie naar Oostenrijk, 2 jaar geleden naar Hinterglemm trouwens. Nooit echt zwaar in de file gezeten. Als je dan ook nog eens vrijdag kan vertrekken zou ik niet twijfelen en gewoon doorrijden.

Mijn ervaring is dat de 1e week kerstvakantie nog niet zo heel druk is.
Veel Duitsers vieren 1e kerstdag nog thuis. Maakt dus waarschijnlijk niet zoveel uit. Om op 75km afstand van Hinterglemm nog een hotel te nemen snap ik ook niet zo goed.

Daffie op 10 nov 2015 13:25

Dit heeft te maken met het feit dat we 5 dagen gaan, 18 Dec is onze accommodatie nog niet beschikbaar. Omdat we zoveel mogelijk uren op de ski’s willen maken kunnen we op deze manier uitgerust een hele skidag meepakken. Daarnaast ben ik deze manier van reizen mbt tot wintersport van jongs af aan gewend, het is dus ook een beetje jeugdsentiment en past bij mij bij het ultieme ‘wintersportgevoel’.

Maar de reden dat ik deze vraag stel is omdat ik op veel andere plekken heb gelezen dat vrijdagmiddag een van de drukte momenten op de Duitse autosnelweg is.

Iig raad ik aan om A3 te vermijden. Voor de rest zal het meevallen, 18-19 december is lang niet zo een drama onderweg als 25-26 december. Als je geen Oostenrijkse autobahnvignette wil kopen, dan op de snelweg tussen Munchen en Salzburg wat langer blijven (voorbij Chiemsee) en via Inzell en Lofer rijden. Geniet van je vakantie!

Haus Gassner in Niedernsill

Neem de A61, de A3 is een grote bouwput nu. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om net voor de Oostenrijkse grens bij Kufstein eraf te gaan en binnendoor te rijden via Scheffau, Ellmau, Kitzbuehel en Fieberbrunn. Of de optie van @Romana kan ook. Daarnaast zou ik dan gewoon doorrijden. Als je 100 km na Muenchen gaat overnachten moet je nog de dag erna rijden en daar kan je je flink op irriteren, omdat je er nog niet bent. Gewoon doorrijden dus, dan ben je er eerder en dan heb je een langer vakantiegevoel.

In ieder geval veel plezier in Hinterglemm, ik verblijf die periode zelf ook daar. Dus misschien tot op de piste of in de apres-ski :)

Carnas on Tour

@svennoo Dus jij raadt aan om via Koblenz-Mannheim-Heibronn te rijden? En vervolgens via Mucnhen-Rosenheimm aangezien we in Marquatstein overnachten.

@JesseHuijers Dat heb je goed gezien! Dan vanuit Marquatstein ga je bij Kössen de grens over en rij je via Sankt Johann im Tirol langs Fieberbrunn en Leogang. De rest spreekt voor zich.

Ik heb ook even snel op Google Maps gekeken, daar geeft de volgende route (afgezien van de A3) de snelste weer. Ik ben er wel vanuit gegaan dat je bij Venlo de grens over gaat:

  • Grensovergang Venlo A74 (NL) -> A64 (D)
  • Autobahndreieck Hockenheim A64 -> A6
  • Autobahnkreuz Walldorf A6 -> A5
  • Nabij Karlsruhe A5 -> A8: Vanaf hier is de rest hetzelfde.

Je kan natuurlijk ook via Heilbronn rijden, dan blijf je de A6 volgens en rijdt je bij Heilbronn de A81 op, om vervolgens nabij Stuttgart de A8 op te rijden. Dit lijkt mij iets logischer, want zo zou ik ook rijden.

Mocht iemand een betere route vinden, laat mij die dan ook meteen weten :)

Carnas on Tour

@svennoo Ik denk dat dit inderdaad een goede route is. Echter geef google maps aan het laatste stukje via Waidring te rijden en niet via St. Johan.

@Jessehuijers Zo kan je ook rijden, dat klopt. Je rijdt dan door een mooi landschap met steile rotswanden en (mits deze niet bevroren zijn) watervallen. Echter heb ik de route via St. Johann gezegd, omdat je dan langs Fieberbrunn en Leogang rijdt, wat ook bij het Skicircus hoort, zo kan je kijken hoe het eraan toe is qua sneeuw. Keuze is natuurlijk aan jullie ;)

Carnas on Tour

Ik zou de 8 rondom Stuttgart vermijden en via de 6 doorrijden, om vervolgens later een keer af te zakken. Je zit dan namelijk in de standaard vrijdagmiddagspits en dat is geen pretje.

Precies, het is bij Stuttgart net zo erg als rondom Muchen. Ik zou ook de 6 doorrijden, dan via de 7 naar Ulm en verder of door naar Nurnberg en verder. Het is ietsje meer km’s, maar veel minder verkeer

@Bennie @Wouter8 Bedankt voor het meedenken, lijkt me een goeie, echter zie ik veel werkzaamheden op deze route…

Probeer dan je reis zo te plannen dat je net de drukte ontloopt. Ikzelf heb liever een normale drukte, dan drukte bij baustelle waar je al standaard langzamer moet.

Carnas on Tour

Overal in Duitsland zijn tegenwoordig werkzaamheden helaas :P Maar dan moet je even de actuele info erbij pakken voor het moment dat jij gaat

Na München zou ik gaan voor de route met de afslag Siegsdorf op de A8 en dan via Inzell en Lofer, Saalfelden en dan naar Hinterglemm. Dit heeft voor mij de absolute voorkeur boven de route via Fieberbrun. Zeker als het weer en of zicht wat minder is. Succes.

ik wilde net precies hetzelfde optypen als @Rob64 deed.
deze route heb ik nu dit jaar 2x genomen, zowel 's winters als aan het einde van de lente, en beide keren goed bevallen.
Vanaf Rosenheim is de snelweg een heel stuk rustiger.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@Rob en Ferdinand, dat is een interessante suggestie. Maar 10km om en vergelijkbare tijd. Ga dit ook eens proberen.
Je bespaart dan zelfs ook nog het oostenrijkse snelweg vignet ;)

@Rob64 @Ferdinand Is inderdaad een interessante suggestie, alleen overnachten we in marquatstein, dit betekend dat we weer een stuk terug zouden moeten rijden via siegsdorf. Verlies ik dan niet veel tijd?

… aldus mijn bericht op 10 november :-)

Haus Gassner in Niedernsill

@jessehuijers volgens google maps verlies je maar 5 minuten, is het wel een paar kilometer verder. maar dat boeit toch niet, het is toch vakantie :) :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Voor mij gaat het nog niet eens zo om die paar minuten. De weg via St Johan, Fieberbrunn en dan naar Saalfelden is veel smaller meer bochten en glooiender dan de relatief brede weg Lofer, Saalfelden. Ook het stuk Inzel, Lofer, waar wel meer “bochtenwerk” in zit is goed te doen, ook met minder weer. In de afgelopen jaren nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad, dit omdat de weg, bij sneeuwval, ook goed wordt schoongehouden.
@Romana voor wat betreft de keuze van de route zijn we het helemaal eens.

Ondertussen is er alweer het een en ander veranderd, welke route lijkt het beste om definitef te gaan rijden?

Ik weet natuurlijk niet uit welke richting je komt vanuit Nederland maar wij rijden via Keulen naar Frankfurt, daarna over de 3 richting Wurzburg om uiteindelijk aan Nurnberg de 6 op te gaan naar Munchen, vanaf Munchen ga je richting Kufstein en dan net daarvoor ff een stukje richting Salzburg, dan rij je via Lofer richting Hinterglemm.

Wij komen vanuit Eindhoven. Ik was vooral benieuwd hoe in Duitsland te rijden, aangezien de 3 vaak erg veel baustelle zijn.

Ik weet natuurlijk niet uit welke richting je komt vanuit Nederland maar wij rijden via Keulen naar Frankfurt, daarna over de 3 richting Wurzburg om uiteindelijk aan Nurnberg de 6 op te gaan naar Munchen, vanaf Munchen ga je richting Kufstein en dan net daarvoor ff een stukje richting Salzburg, dan rij je via Lofer richting Hinterglemm.

fvanveer op 16 dec 2015 15:21

Hmm, dat is precies wa in de afgelopen 20 berichten afgeraden werd :-).
Ik denk nog steeds (1) A3 vermijden, en (2) via Kufstein of via Inzell/Lofer verder. De wegen zijn schoon in Pinzgau.

Haus Gassner in Niedernsill

Totaal geen problemen gehad met de A3, maar wij zijn dan ook 's nachts gereden, kan ook wel uitmaken.

Maargoed je kan de A3 met gemak vermijden natuurlijk.

Plaats een reactie