Silvretta Arena Ischgl - Samnaun 02/02 tem 09/02

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun

ik wil jullie het verslag van mijn slechtste skireis ooit niet onthouden.

De heenreis op zaterdag 02/02 verliep goed, om 06 u vertrokken in het Gentse, nergens file behalve even tussen Bregenz en de Arlbergtunnel (daar waar er slechts 1 rijstrook is), toegekomen in een ondergesneeuwd Ischgl iets voor 15u30, nog ruim de tijd om de ski’s voor mijn vrouwtje en de skipassen te regelen, en een eerste paar Bier und Willi’s achterover te slaan in de Kuhstall. Meteen in de sfeer dus.

Dan meteen even over de terugkeer. Gisteren 09/02 om 7u30 vertrokken in Ischgl, om Oostenrijk uit te rijden toch wel tricky, heel veel sneeuw, gladde banen tot in Duitsland, maar gelukkig weinig file. Was dus wel opletten, maar uiteindelijk viel het nog wel mee, in tegenstelling tot de andere richting naar de Alpen toe, daar stonden ze al heel vroeg in file aan de Pfandertunnel en op heel wat andere plaatsen in Duitsland. Voor ons afgezien van een klein uur file door een ongeval tussen Heilbronn en Mannheim geen verdere obstakels, dus nog vrij voorspoedig toegekomen thuis rond 18u30.

Tot daar het goede nieuws…

De eerste dagen (zo-ma-di) slechte weersomstandigheden, maar goed, we waren allang blij dat we eindelijk weer op de latten stonden. Het tempo was dan wel niet zo hoog, toch genoten we er met volle teugen van, ook al lagen de pistes er niet overal even goed bij voor zover ze al open waren (de taxfreerun naar Samnaun bijvoorbeeld, niet altijd open, maar lag er ook niet goed bij wanneer hij dat wel was). Zowel zondagavond als maandagavond lekker geapresskied, maar toch treffelijk in bed om 's anderendaags mooi op de piste te staan. Dinsdagavond besloten om niet te apresskiën, want voor woensdag gaven ze zon, dus die dag zouden we kilometers maken… Toen kwam reeds een klein “kriebelke” in mijn keel

Die nacht quasi niet geslapen door hevige keelpijn. 's ochtends toch vroeg opgestaan, want de zon scheen prachtig over Ischgl dorp, en we stonden te springen om als eerste op de verse pistes te gaan staan. Meteen naar de Zwitserse kant aan Alp Trida, want daar scheen de zon het meest. Die keelpijn houdt mij niet tegen…

Na enkele prachtige afdalingen, waarbij ik wel snel buiten adem was, iets "gedronken". Tenminste geprobeerd, want ik kreeg niks door mijn keel. Op dit moment was de zon weer een beetje aan het verdwijnen, en leek het ons aan de Oostenrijkse kant weer wat mooier, dus hup daarheen.

Boven aan Viderjoch kreeg ik het al wat benauwd, ademhalingsproblemen, draaierig, en de keelpijn die erger en erger werd. Dacht van daaruit naar Idalp te skiën en daar wat uit te rusten, zou dan wel weer de baan op kunnen gaan…niet dus. Halfweg echt niet meer te houden, kon niet meer ademen, alles zag zwart voor mijn ogen en ging bijna "van mijzelf draaien" zoals we dat hier zeggen. Met mijn laatste krachten naar de hulppost aan Idalp geskied, daar zeiden ze dat ik maar een dokter in het dal moest opzoeken (zij behandelen natuurlijk voornamelijk breuken en dergelijke, maar enige meelevendheid had wel gemogen…).

Afijn, het verdict: zware "witte angina" ofte streptokokken. Het relaas van de volgende dagen is heel simpel: niet kunnen slikken, slapen, eten, drinken, spreken en moeilijk kunnen ademen. Dus 3 dagen en nachten in bed, met de ergste keelpijn die je je maar kan voorstellen (ik wens het echt niemand toe), zwaar aan de antibiotica en pijnstillers die niks leken te helpen. En als je zo ziek bent, lig je het liefst gewoon in je eigen bed.

Tegen vrijdagmiddag was de ergste keelpijn over en kon ik eindelijk een beetje eten en drinken door mijn keel krijgen, zodat we de terugreis toch nog treffelijk konden aanvatten.

Moet het nog gezegd dat dit een ***week was. En nu weer een jaartje wachten, jeuj…

Enige voordeel: al 5 dagen niet meer gerookt :-)

Herkenbaar verhaal, zelf ook afgelopen week in Ischgl geweest.

Vooral bewolking en sneeuw gezien op de woensdagochtend na, echter fantastisch skiën juist vanwege al die sneeuw. Vrijdag nog de afdaling naar Samnaun gemaakt en prima te doen, terug over Idalp wel weer weinig tot geen zicht vanwege hernieuwde sneeuwval.

Veel mensen om mij heen (incl. mijzelf) halverwege de week last gekregen van keel- en andere pijnen, zo erg als jij het beschrijft gelukkig niet. Tot op het moment van schrijven nog steeds last van.

Terugweg om 6 uur vertrokken uit Ischgl en niet druk op de weg maar wel ontzettend veel sneeuw tot in Duitsland. Niet te berijden die donkere wegen zonder licht in Oostenrijk alhoewel de locals daar wat minder moeite mee blijken te hebben.

Al met al een hele sneeuwrijke en fantastische week gehad met veel skien en apres-ski in Niki’s Stadle, Nevada, de Champagne Hutte en eten bij Baerra-Falla boven de Kuhstall (aanradertje)

Jullie hoeven Oostenrijkers niet zo te beledigen. In Die Niederlande zijn ze pas slecht voorbereid op sneeuw…

@ SerfausFissLadis: Wie beledigt je landgenoten dan? Iets beter leren lezen en niet als een malle op elk bericht waar je landje wat negatief belicht wordt reageren. Ik vind dit niet kunnen, ik ga op niet ok drukken…whoehahaha.

waar worden hier de oostenrijkers beledigd dan?

@denis:

Oh man wat is dat toch erg he, als je door ziekte of een blessure je wintersport naar de haaien ziet gaan, vreselijk weer een jaar wachten.
Ik heb zelf eens een reis van 23 uur gehad en na een halve dag boarden werd ik niet lekker, gevolg zware griep!
Echt de hele week met koorts in mijn mandje gelegen en de allerlaatste dag koortsvrij, volgende dag weer naar huis, dat was de wintersport in Jochberg

Dit jaar 2de dag geblesseerd aan schouder, ook einde vakantie.
Volgend jaar op meer geluk hopen!

@gast561, mijn vrouwtje is ook donderdag even minder geweest, maar bij haar helemaal niet zo erg als bij mij, zij kon nog lekker gaan skien. Wij hebben dinsdag de afdaling naar Samnaun gedaan in de voormiddag, toen was het weer en zicht redelijk goed, maar de piste zelf lag er slecht bij, aan elk iets steiler stuk zware buckels, en dit al in de voormiddag.

@Tim, yep, zwaar klote. Normaal zou ik proberen om nog ergens een week te gaan, maar eind mei trouw ik, dus het budget laat het dit jaar niet meer toe helaas. Ben wel liever geblesseerd dan echt ziek zoals ik ben geweest. Als je geblesseerd ben kan je tenminste nog buitenkomen en mee iets drinken en eten, ik heb nu gewoon 3 dagen en nachten in bed gelegen.

Dat huwelijk kan wachten Denis… ;)

+1 Harm!

Da’s k*t, hé man, 'k heb 't ook ooit eens voorgehad en toen gingen de pijnstillers er enkel “langs den onderkant” in ;)

't Was 4 jaar geleden in Ischgl beter, hé! ;)

Wel grappig, ik had vanmorgen je post al gelezen maar mijne frank was toen nog nie gevallen, tot je zusje 't aan mijnen bureau nog eens kwam vertellen…

Soit, veel plezier met de voorbereidingen voor den trouw, wij gaan met 10 collega’s volgende maand nog een lang weekend naar 't Zillertal ;)

ah skiwi, wist niet dat gij hier ook rondhing.

idd, 4 jaar geleden was het een pak beter in Ischgl, zowel het weer als mijn gezondheid… maar van mijn gat blijven ze af, dan nog liever via een pijnlijke keel :-)

ben toch aan het kijken om ergens in maart ofzo toch nog te kunnen skiën, mss een weekje Marbella combineren met de Sierra Nevada, schijnt ook de moeite te zijn.

@Harm, als ik dat thuis vertel kan ik zeker gaan skiën, want dan gaat de trouw helemaal niet door denk ik :-)

Het ligt er wel een beetje aan wat voor blessure je hebt, lijkt me! Ik heb meerdere malen blessures gehad die dermate lang duurden dat je nog liever 3 griepjes tegelijk had!

Maar toch… het is behoorlijk balen als je ziek bent in je allerbelangrijkste vakantie van het jaar!
Misschien kan je een skihuwelijksreis voorstellen?

Dit jaar ga ik voor het eerst naar dit skigebied. Ik ben benieuwd hioe het daar zal zijn!

Plaats een reactie