Ischgl voor de eerste keer

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun

Ik ben van plan om in Februari een week naar Ischgl te gaan omdat dat 1 van de grotere mooie gebieden is waar ik nog nooit geweest ben.
Echter omdat het de reputatie heeft van een hip duur dorp twijfel ik op een paar punten.
Ik heb bij sommige recensies echt het gevoel van een geweldig mooi gebied en dorp, en in andere verhalen lijkt het wel een Russische enclave te zijn met omhoog gevallen mensen.

Kan iemand mij een beetje een beeld schetsen van Ischgl, zijn er bijvoorbeeld gezellige knusse restaurantjes ?

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Het is in mijn ogen een vreemd dorp (2 x geweest), want ja het is een erg duur dorp met veel dure 5 sterren hotels. Daardoor zijn er ook veel Russen te vinden, maar aan andere kant is er tijdens de apres ski weer weinig van te merken. Geweldige aprés ski tenten vol met hossende mensen want toch echt niet te min is voor de normaal gesproken ‘omhoog gevallen’ mensen :). Die zitten waarschijnlijk warmpjes in de lounge van het hotel.

Qua skigebied ben ik er overigens niet kapot van, vooral door het gebrek aan bomen. Maar dat is persoonlijk, maar qua apres ski en apres diner tentjes is het in mijn ogen één van de must-visits. Knusse restaurantjes zijn er volgens mij voldoende; waar naast pizza ook de standaard Oostenrijkse kost te krijgen is. Dit omdat de meeste mensen half pensioen eten in hun hotel en dus niet uiteten gaan, dus naast dure restaurants zijn er ook wel goedkopere varianten te vinden. Op de berg is het een mix van restaurants, maar geen exorbitante Franse toestanden.

Let it snow!

Kom al een jaar of 10 elk jaar een dagje skiën in ischgl-samnaun, skigebied vind ik echt geweldig! Pistes liggen er altijd goed bij en het is gigantisch dus keuze zat met wat je wil doen. Zelf houd ik wel van de zwarte pistes, die zijn er ook ruim voldoende te vinden. Wat eten betreft, kan je alle kanten op. Je kan simpel in een groot zelfbedieningsrestaurant gaan eten met normale prijzen. Echter kan je ook met gemak een smak geld kwijt zijn tijdens een luxe lunch. Wat betreft Russen, die zijn er maar een bepaalde periode van het jaar, ik weet zo niet wanneer maar de Oostenrijkers weten dat donders goed. Mijn advies is probeer de Russen te ontwijken. Om ze even mee te maken tijdens een lunch kan best grappig zijn. Zo had ik er afgelopen jaar de tafel naast mij russen zitten die waren met 2 volwassenen en 2 kinderen €400 kwijt voor de lunch. Ik moest €25 betalen voor een goede lunch en een drankje.
Maar goed Ischgl het is dus wat je er zelf van maakt, wil je luxe en een boel geld uit geven is dat niet zo heel moeilijk. Wil je geweldig skiën en gewoon een top wintersport hebben voor een normaal bedrag lukt je dat ook zonder problemen.

laat je niet afschrikken door die verhalen over vervelende Russen. Ik heb er in Ischgl nog nooit last van gehad, niet op de piste, noch op restaurant of in de apresski.

Het skigebied is prachtig en biedt genoeg uitdaging voor alle soorten boarders of skiërs voor een week. De dalafdaling naar Samnaun is heel leuk om te doen (best wel zo vroeg mogelijk op de dag).

Tijdens verlofperiodes kan het er wel vrij druk zijn, al moet je nooit echt lang wachten bij de liften (behalve dan bij de Silvrettabaan en de Pardatschgratbahn 's ochtends in het dal, maar die kan je perfect vermijden door de Fimbabahn te nemen waar er zelden of nooit wachtrijen zijn)

je kan het er ook zo duur maken als je zelf wil. Het eten en drinken op de pistes is natuurlijk niet goedkoop, maar dat is in quasi elk skigebied van deze omvang zo. In het dorp kan je perfect eten voor een mooie prijs, al zijn er uiteraard ook luxeresto’s. Een goede resto vind ik boven de Kuhstall, goed eten voor een schappelijke prijs.

Qua apresski is er eveneens voor iedereen wel iets. Hossen in de Kuhstall of Niki’s stadl, champagnebar, fire und ice (niet mijn ding) of echt luxenachtclubs en tettenbars.

Het dorp zelf is trouwens zeker mooi en levendig (en autovrij), er loopt op elk uur van de dag en nacht wel volk rond.

Ikzelf heb het nu wel even gehad in Ischgl, maar ik zal er wel steeds blijven teruggaan.

Ischgl is zeker een aanrader! Ben er een keer of 5 a 6 geweest, altijd super. Zoals al gezegd kun je het zo gek maken als je wil qua prijzen. Midden in t dorp zit een Burger King, als je daar elke dag eet kost t geen bal. Maar er zijn ook zat restaurants waar je wel gezellig kunt eten en voor normale skiegebied prijzen.

Van de grote drommen Russen waar vaak over gesproken wordt ga jij geen last hebben. Die zijn er eerder in het jaar, de eerste drie weken van januari. Er zullen wel wat Russen/ Polen zijn, maar voornamelijk Duitsers en in mindere mate Nederlanders.

En als je de Schatzi bar mijdt tijdens de apres ski zul je ook na t boarden (afgaande op je naam ;-) ) geen of weinig Oostblokkers tegenkomen.

Niet druk maken dus! Veel plezier!

Zie nu dat Dennis tegelijk met mij een vergelijkbare reactie heeft geschreven.

En PS: lunchen doe je het best aan de Zwitserse kant. Daar zitten een paar leuke restaurants waar je bediend wordt en heerlijk kunt eten voor redelijke prijzen.

Ik ben er 1 keer geweest en ga in januari terug voor de 2e keer.

Wat betreft Russen, die zijn er maar een bepaalde periode van het jaar, ik weet zo niet wanneer maar de Oostenrijkers weten dat donders goed.

Roy7 op 10 okt. 2013 10:07

Van Kerstmis tot midden januari.

laat je niet afschrikken door die verhalen over vervelende Russen. Ik heb er in Ischgl nog nooit last van gehad, niet op de piste, noch op restaurant of in de apresski.

Denis op 10 okt. 2013 13:51

Ik merkte hun aanwezigheid toch echt wel hoor. Veel lawaai op straat. En in de restaurants zijn ze er ook en je zal het geweten hebben.

Ischgl stond ook hoog op mijn verlanglijst, ben er twee jaar geleden geweest, het was een grote teleurstelling.

Ondanks dat we buiten alle (internationale) schoolvakanties gingen waren de pistes afgeladen vol ( ja, hele gebied was open). Liftcapaciteit te over (nergens wachtrijen), maar dit staat in geen verhouding met het piste aanbod. Je bent meer bezig met mede pistegebruikers te ontwijken dan met skiën. Je lekker uitleven op de pistes ging dus niet en rond de middag waren alle pistes al kapot geskied.

Nooit meer Ischgl voor ons.

Ik ben vorig jaar in het hoogseizoen daar geweest. Ik vond het prima meevallen. Eerlijk gezegd was ik best bang na alle verhalen die ik had gehoord over dit gebied. Ik ben de rust van Obergurgl gewend. Wel vanuit Samnaun het gebied in gegaan omdat ik van rust hou en niet 45 minuten wilde wachten bij de dallift.

Bedank hoor ! ik heb inmiddels geboekt dus we zullen het gaan meemaken .

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Zie hier het mooie skigebied ischgl!

@bobdeboarder savond’s happie eten in salner hof eten is uitstekend!!
kom al ongeveer 10 jaar elk jaar in ischgl nog nooit last van de russen gehad!
met de kerst ben ik er weer anderhalve week in ischgl word weer genieten!!

Ik ga over drie weken ook voor eerst eens naar Ischgl, ben zeer benieuwd.

Een aanrader is Restaurant Almrausch. http://www.samnaun.org/. Vorig jaar afgebrand maar ondertussen volledig opnieuw opgetrokken. Vertrekkende uit Ischgl ligt dit volledig aan de andere kant van het gebied. Beneden aan piste 60. Ik ga daar altijd gaan lunchen. Rustig en lekker in het zonnetje. Tevens niet te duur en de typische bergkeuken. :-)

Als je iets zoekt om 's avonds te gaan eten is het restaurant van Hotel Sonne in Ischgl ook wel een aanrader. Wel de prijzen van bij ons op restaurant.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

in ieder geval heeft Ischgl opeens geen 200 km pistes meer, maar met de feitelijke meetmethode nog maar 170 km pistes! Er werd dus toch nog gesmokkeld in Ischgl ;-)

Wij gaan graag eten in de Smugglers alm, een super gezellig restaurant onderaan de duty-free run naar Samnaun! Erg lekker en de duty-free run vind ik zelf echt een super fijne en leuke piste. Enige nadeel is wel dat je een flink stuk moet prikken naar de dubbeldeks gondel na het eten… Vooral aan het eind van het seizoen is dit niet echt een feestje, maar dat vinden wij het waard om daar te gaan eten… Zie alleen dat je een boarder bent, dan is het misschien een loze tip (tenzij je natuurlijk een skiër bij je hebt ;))

Verder vinden wij het panoramadek in Samnaun bij de gondeluitgang boven op de berg ook erg lekker om te zitten als het mooi weer is, heerlijk in de zon! Binnen is het net een fabriek, maar buiten zit je dus echt lekker! Eten is lekker, maar niet uitzonderlijk…

En boven in het Alpenhaus (ligt net 50m lager dan idalp, waar 2 van de 3 dalgondels aankomen) zit, als je een keer meer geld wil uit geven, een à la carte restaurant die erg goed blijkt te zijn… Lijkt allemaal VIP etc. (staat er geloof ik ook) maar als er plek is of als je reserveert kun je daar gewoon eten… (Zelf heb ik er nog niet gegeten!)

Aprèsski op de berg doe je bij Paznauner Thaja en in het dorp in de Trofana Alm… Ga bij de Paznauner Thaja wel weg voor dat de muziek uit gaat, want anders dan kom je op de dalafdaling alleen maar zatte mensen tegen, die stil gaan staan op het midden van de piste met zijn 10en naast elkaar en achter elkaar, durven allemaal niet meer of het lukt niet meer haha! Natuurlijk kun je er langs skiën/boarden maar iets eerder weg gaan is een kleinere moeite ;)

Meer tips heb ik niet echt… Heb zelf ook nooit écht last gehad van Russen, ja je hoort het voorbij komen, maar geen problemen ofzo…

24 Januari naar Val Thorens | 3 April naar Ischgl |

Een aanrader is Restaurant Almrausch. http://www.samnaun.org/. Vorig jaar afgebrand maar ondertussen volledig opnieuw opgetrokken. Vertrekkende uit Ischgl ligt dit volledig aan de andere kant van het gebied. Beneden aan piste 60. Ik ga daar altijd gaan lunchen. Rustig en lekker in het zonnetje. Tevens niet te duur en de typische bergkeuken. :-)

Als je iets zoekt om 's avonds te gaan eten is het restaurant van Hotel Sonne in Ischgl ook wel een aanrader. Wel de prijzen van bij ons op restaurant.

Ischgeil op 21 nov. 2013 21:20

Wat stom, deze herken ik niet… Alp Bella skieën we wel heel graag maar deze kende ik nog niet… Deze winter maar eens kijken! Áls we naar Ischgl gaan iig

24 Januari naar Val Thorens | 3 April naar Ischgl |

Bedankt voor alle tips, volgende week ga ik het allemaal eens bekijken :)

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Wat voor apres ski kan ik verwachten in Ischgl? Nederlandse mee zingers zoals Little Londen in Gerlos of is het puur op Duitse muziek gericht?

Ischgl is natuurlijk allang niet authentiek meer. Ze hebben een naam hoog te houden en daar doen ze alles voor. Hypermodern gebied met inderdaad nauwelijks wachttijden. Drukte op de piste vind ik ook nog wel meevallen, maar dat is omdat het groot genoeg is om een rustige hoek in te duiken.
Je bent ook zo van de ene kant van het gebied naar de andere kant.

Af en toe wel een beetje doorgeslagen. Dat pardorama restaurant vind ik vreselijk. Past toch niet in zo’n berglandschap. Een ook de Paznauner Taya… Feestmuziek die ver doorgalmt door de bergen en dronken gasten die de berg af glijden. Die Piz Val Gronda lift voegt ook weinig toe (2 weken geleden nog getest), maar staat er vooral als prestige dingetje ofzo.

Nu ben ik een Ischgl-fan hoor, maar ik vind een paar dingen gewoon wat overdreven.
De apres ski houd ik wel van, maar weiger om me in zo’n Schatzibar te proppen waar je het testosteron kan ruiken. Als je chagrijnige poolse meisjes wilt zien dansen op de bar, ga dan naar de Freerider een stukje links van de Schatzibar, stuk rustiger.
Andere tenten, Trofana, Niki’s, Kuhstall, Romantik hutte… allemaal gezellig, maar soms zo druk dat je niet eens binnenkomt. Laat dan maar zitten. Hexenkuche en Fire & Ice kan je overslaan.
In Ischgl draaien ze nog wel de echte Apres Ski hits, in het duits. In Gerlos is dat allemaal vernederlandst of zelfs nog ergere ellende uit de SkiHut.

Dronken gasten door de dorpsstraat vind ik ook altijd een beetje sneu. Soms al om 19u, klapt een dronken kerel met z’n ski’s de burger king binnen. Ik schaam me dan als het nederlanders blijken te zijn. Gelukkig vaak duitsers…
Russen zie je inderdaad niet heel veel, ook al was ik er het tweede weekend van januari. Die zitten in andere hotels en doen aan andere apres-ski. Die gaan echt niet tussen die hossende duitsers en nederlanders staan.

Leuke eettentjes op de piste… Alp Trida (de achterste), Alp Bella, of Schwarzwand.
In het dorp: pizzeria boven de Kühstall… tsja en verder eten we 's avonds niet zo veel. Af en toe eens een snipperschaap tegenover hotel Sonne, maar dan moet je wel een paar biertjes op hebben :)

Voor wat betreft het prijsniveau, dat vind ik reuze meevallen. Skipassen, overnachten, lunch, diner… allemaal prima betaalbaar, ook op de piste. Het enige wat ik te duur vind is een biertje, en die wordt ieder jaar duurder. Dit jaar tussen de €4 en €4,50 betaald voor 0,3 liter.

Wat de vraag over apres ski betreft : gelukkig !!! GEEN vernederlandse onzin apres ski, maar echte duitse en internationale muziek in de apres ksi bars! En kwa drukte in de Kuhstall of trofana, ja dat klopt,maar dat valt echt wel mee als je een beetje naar achter gaat in die bars.

Ga op het eind van het seizoen voor de 8ste keer. Ben wel nog maar 2x een week geweest in het seizoen (telkens in maart) en de rest telkens voor 4 dagen op het afsluitfeest in Mei.
Alleszins in maart of eind april nooit last gehad van vervelende Russen.

Wel dronken gasten op het eind van het seizoen maar op zo een moment kan ik dat wel verdragen want het is tenslotte "end of season" en iedereen zet dan nog eens zijn beste beentje voor ;-)
Er zijn dan overal drank- en eetkraampjes en er staat dan zelfs een discobar op het plein aan de Kuhstall en Silvrettabahn.
Op de eerste en laatste skidag van die 4-daagse is zelfs amper volk op de pistes want sommige skiën zelfs niet, ze komen enkel voor het concert boven op de berg en het feest in het dorp.

De apres-ski op zich vind ik aangenaam want ik hou niet van Nederlandstalige muziek. Dat is misschien vreemd voor sommigen maar om een echt vakantiegevoel op te wekken luister ik naar de Duitstalige versies. Je kan in Ischgl ook eens naar wat anders gaan luisteren, bijvoorbeeld wat dance en top40 in de Pacha (Hotel Madlein) en house onder in de kelder bij hotel Post in de dorpsstraat.
Hoeft niet constant apres-ski muziek te zijn wat mij betreft.
Ik vind ook de muziek in de Schatzi-bar wel aardig maar ik hou wel niet van die kwijlende mannen die enkel voor de topless danseressen komen.
Na 20u stoppen deze wel met dansen dacht ik en dan wordt het daar beter qua sfeer (en rustiger)…

Het skigebied is best uitdagend genoeg op voorwaarde dat alle zwarte pistes (14a,b,c en routes open zijn.
De dalfafdalingen (7,7a,4,5) richting Ischgl vind ik trouwens niet zo lastig, misschien enkel het stuk van de laatste 300m aan de Pardatschgratbahn.
De Zwitserse kant is misschien de mooiste, en zeker het restaurant op de Alp Bella verdient een bezoekje.
Ook de "smokkel-piste" nr.80 richting Samnaun is een must en dit is op het eind van het seizoen soms niet meer mogelijk.
Je kan dan wel nog wel de lift richting Samnaun maar dat is uiteraard niet hetzelfde.

Restaurants in het dorp zijn zeker betaalbaar en voor ieder wat wils.
Vraag mij soms waar iedereen dat haalt om te beweren dat Ischgl duurder is dan elders in een groot skigebied. Je kan gerust daar een pizza van 10€ vinden of een Wiener Schitzel van 13€.
Enkel een biertje kost daar misschien iets meer maar het is tenslotte vakantie dus wie maalt daar echt om?

Ook qua accommodatie zijn er zeker betaalbare plekken te vinden, wij betalen +/- 45 € pp voor een nacht in een mooi appartement.
Voor 5€ per persoon maken we dan enkel zelf een uitgebreid ontbijt met lekkernijen die we halen bij de slager, bakker en supermarkt.

Alles bij elkaar vind ik Ischgl zeker een topgebied maar niet geschikt voor de echte beginners wegens geen oefenmogelijkheden beneden in het dal.
Apres-ski in alle soorten, maten en gewichten.
Voor ieders budget is er een restaurant of accommodatie te vinden.
De mogelijkheid om even de Zwitserse sfeer op te snuiven is een extra troef. Vroeg vertrekken naar Samnaun is de boodschap…

8 jaar naar Ischgl en je spreekt over topless girls??? Bij mijn weten hebben de dames in Schatzi’s/Arena/Freerider/… nog al hun kleren aan. Ik vermoed dat jij spreekt over de coyote ugly.

8 jaar naar Ischgl en je spreekt over topless girls??? Bij mijn weten hebben de dames in Schatzi’s/Arena/Freerider/… nog al hun kleren aan. Ik vermoed dat jij spreekt over de coyote ugly.

hansvdz op 6 feb. 2014 15:21

Inderdaad, in de Schatzi houden ze nog net hun beha aan maar in de Coyote niet. Enkel op het einde van het seizoen (weekend 1 mei) kan je eens een borst opvangen als ze buiten op tafel dansen. Even in de war.
Hoedanook, ben een liefhebber van vrouwelijk schoon maar dit hoeft niet voor mij op wintersport.
Dergelijke toestanden trekken meestal een gefrustreerd volkje aan.

Zo, mijn week "eerste keer Ischgl" zit erop en vandaag weer verder met het "gewone" leven.
Ik heb een prima vakantie gehad met goede sneeuw, soms storm maar soms ook heerlijk het zonnetje, kortom van alles wat.
Ik vond het leuk om het een keer allemaal gezien te hebben maar volgende keer kies ik toch iets anders.
Het skigebied is mooi, voorzien van de meest moderne liften, mooi geprepareerd, echt goed verzorgd. De route door Samnaun daar had ik me toch wel meer van voorgesteld, de rode piste is mooi maar het pad dat volgt is voor een snowboarder niet echt uitdagend en 10 minuten lopen is denk ik aardig ingeschat.
Wat skigebied betreft zou ik nog wel eens terugkomen maar voor het dorp echt niet.
De meeste mensen vinden het ontzettend interessant om gezien te worden, een normaal t-shirt is amper in de winkels te vinden. Als je van jassen houd van 1300,- euro en dat soort fratsen ben je op de goede plaats.
Nattuurlijk zijn er ook de "gewone" wintersporters die gewoon voor het lekkere skieen en het gezellige apreskien komen, maar het gedeelte "aso" vind ik er erg hoog en die groep schroomt zich ook niet om elkaar af en toe met skihelmen te lijf te gaan.
Skigebied prima, dorp niet mijn type mensen daar komt het eigenlijk op neer, de oostenrijkse "gemütlichkeit" mist (ook in de bergrestaurants).

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

als er nog iemand naar ischgl gaat en graag een hamburger wil eten en tegelijkertijd reggae muziek wil horen… links de dorpstraat ingaan vanaf de silvretta platz, dan net al te ver aan je rechterhand.
Rest van de kaart ziet er ook ok uit en de prijzen zijn niet te gek

niet… niet al te ver aan je rechterhand

Hoe zit het precies met het eten op de piste?

Natuurlijk kan het zo duur maken als je zelf wilt maar wij zijn altijd van het skien en dan tussen de middag lunchen op de piste of in het dal. Is dit wel te betalen of lopen ook deze prijzen uit de klauw?

Ik vond de prijzen prima te doen. Je kan het zo goedkoop of duur maken als je zelf wil.

Is daar idd zeer betaalbaar. Pita, burger king beneden in het dal is niet duur. Op de piste een warme maaltijd met drank was ongeveer 13€. Dus dat valt ook goed mee…

Alles is prima betaalbaar kwa piste restaurants. Ook het meest centraal gelegen Idalp Panorama ( https://www.wintersport.nl/dorpen/ischgl/locatie/idalp-panor… ) heeft nog prima prijzen (niet on-Oostenrijks in ieder geval). Andere piste-restaurants en tips kun je hier vinden: https://www.wintersport.nl/skigebieden/ischgl/restaurants…

Plaats een reactie