Zwarte pistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun

Hoe zijn de zwarte pistes in ischgl.
Ben afgelopen jaar in Hinterglemm geweest en heb hier alle zwarte pistes geskied en vond die goed te doen, zijn die in Ischgl vergelijkbaar en zijn er die veel moeilijker zijn ?

Een paar zwarte pistes in Ischgl zijn niet te vergelijken qua steilheid en kwaliteit. Zo zijn de 13 en 14 vanaf de Greitspitz wel pittige pistes. Vooral als de wind de sneeuw weg heeft geblazen worden ze ijzig op die steile pistes.

Maar de 20 en 21 bij de Hollenkar zijn wel steil maar prima te skien. Ligt in een kom en de sneeuw is daar vaak van prima kwaliteit. Dit geld ook voor de 34 en 35. Ook prima pistes om te skien. Te vergelijken met de Zwolfernordabfahrt of Schattbergabfahrt.

Echt zo lastig als vaak wordt geschreven zijn de zwarte pistes in Ischgl niet. Over het algemeen breed, vlakke tussenstukken/uitloop en vaak van goede sneeuw voorzien in vergelijking met zwarte pistes in andere gebieden. De 14a is onderaan wel aardig steil. Zoals in elk gebied hangt het van de omstandigheden af, een ijzige rode is lastiger dan goede sneeuw op een zwarte piste in Ischgl. Maar als je de zwolfernordabfahrt in hinterglemm goed beneden kwam zou ik me geen zorgen maken

Vaak wordt de moeilijkheid van een piste niet veroorzaakt door enkel en alleen de mate van steilheid, maar veel meer door de omstandigheden, het weer, de wind het zicht en dergelijke hebben een grote invloed daarnaat natuurlijk is de piste breed of smal, is de “vlak” of vol met buckels en dan natuurlijk de sneeuw zelf, hard, zacht een grote ijsplaat of een heerlijke dikke laag poeder.
Dus het zou mij te ver gaan om zomaar te roepen of die zwarte pistes makkelijk of moelijk zijn.

@Rob64 +1

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Uiteraard besef ik dat ook, gaat me meer om een indruk te krijgen over de breedte en of ze erg steil zijn, of de steilere stukken te omzeilen zijn via een pad zoals op de zwolfernordabfahrt. Moeilijker is dan ook niet de juiste omschrijving, smaller en steiler past beter.
Meer informatief om niet voor een verassing te staan, sneeuwkwaliteit is nooit te voorspellen

Uiteraard besef ik dat ook, gaat me meer om een indruk te krijgen over de breedte en of ze erg steil zijn, of de steilere stukken te omzeilen zijn via een pad zoals op de zwolfernordabfahrt. Moeilijker is dan ook niet de juiste omschrijving, smaller en steiler past beter.

Meer informatief om niet voor een verassing te staan, sneeuwkwaliteit is nooit te voorspellen

Cassandra op 1 dec 2015 20:13

De meeste pistes zie je goed liggen vanaf boven/uit de lift, dus kan je vooraf al bepalen of het past of niet. Ischgl heeft op een aantal pistes ook streetview, kan je ze alvast een beetje verkennen. En youtube filmpjes van pistes bekijken is ook altijd leuk en geeft veel duidelijkheid hoe het uitziet

Nummer 13 is echt wel stijl en vaak ijzig. Om hem helemaal te doen moet je volgens mij eerst een sleeplift nemen (wat in Ischgl niet de gewoonte is, ik ga daar soms een week skiën zonder een sleper te nemen) Al de rest van de zwarte pistes vallen goed mee.

Edit: ben ook al vaak in Hinterglemm geweest. Muv nummer 13 zijn ze vergelijkbaar. In Ischgl zijn de zwarte pistes gemiddeld wel wat langer.

14 is best wel pittig, maar jammer genoeg nog gesloten vorig weekend. Véél hangt inderdaad af van de omstandigheden. De 14 kan je meestal best pas in de namiddag doen, zodat ze al wat zon heft gehad.

Trouwens, de steile stukken van de dalafdaling waren afgelopen weekend redelijk donker rood. Ik heb het gevoel dat véél mensen de dalafdaling in Ischgl onderschatten. Zaterdagavond leek het wel een slagveld op bepaalde stukken.

Jazeker, ik kan met voorstellen dat veel mensen die dalafdaling onderschatten.

Ze zitten over het algemeen vanaf een uur of drie in de middag bij de paznauner thaya en gaan dan veel en veel later met zwalkende bovenbenen nog naar het dal afzakken.
De 1 nog een afzakkertje meer dan de ander.
Vooral op zaterdagavond brengt dat moedeloze acties op de piste

Nog even los van de drank, zijn de dalafdalingen als de sneeuw wat minder is en met meer volk, niet echt comfortabel. Waren er dit jaar einde seizoen en hebben er toch vaak voor gekozen lekker “boven” te skien en terug even de gondel te nemen. Waarom zou je je op het laatste stuk gaan ergeren als het niet nodig is. On topic: zwarte pistes waren toen allemaal nog prima te doen :)

Edwin van Riel

Plaats een reactie