Opening ischgl in gevaar?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ischgl

we hebben geboekt voor te vertrekken 27 november voor een weekje ischgl
elk jaar een succes met genoeg sneeuw maar…dit jaar zie ik het niet goedkomen
alles is er nog groen en tot volgende week voorspellen ze alleen maar zon en geen sneeuw
zijn we nog te voorbarig???of is de opening van ischgl echt wel in gevaar??
we denken jullie??

groetjes rudi

Het wordt wel krap… De komende 2 weken (voor zover je zover vooruit kunt kijken) wordt het wel kouder, maar de neerslag blijft wat achterwege…

Op Alpinforum was er eenzelfde vraag, heb even daar gekeken wat zo de ervaringen zijn:

  • 900 sneeuwkanonnen die, als het koud genoeg is in 3-4 dagen alles kunnen besneeuwen. Zodra de temperaturen (eind volgende week) wat teruggaan ligt daar misschien wat hoop dat er toch het een en ander opent.
  • Opening gaat hoe dan ook door. Althans het evenement. 2006 is het ook voorgekomen dat er nagenoeg geen sneeuw lag, toen was er 1 piste open en kreeg je gratis skipas. Saai wordt het zeker niet, want in het dorp is met de opening genoeg te doen. Skiën alleen wat minder ;)

Hopelijk heeft ischgl dan nog geld om de sneeuwkanonnen te laten draaien. Zag gisteren een reclamefilmpje van Ischgl op Vtm (Belgische tv) had ik nog nooit gezien :D was wel mooie reclame.

Die laatste lift halen...

@Erwin, ziet er opzich goed uit! Ze hebben een behoorlijke sneeuwlaag gemaakt in toch maar 1 week…

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Hopen op 1 goede sneeuwbui in deze twee weken en het is raak…

Ziet er al goed uit in Ischgl. Toch niet te doen daar.

hallo

als het weerbericht van weeronline.be klopt dan krijgen ze daar volgende week donderdag 1 dag zware sneeuwval
maar 1 dag in hoeverre kan dat genoeg zijn om een redelijk groot aantal pistes open te krijgen?
zijn er mensen die daar ervaring in hebben en misschien kunnen inschatten hoe dat zou kunnen verlopen???
op de site van ischgl zelf doen ze nog geen uitspraken
wie weet meer of kan meer uitleg verschaffen???

groetjes rudi

Weeronline.be wel goed/betrouwbaar genoeg? Je kunt beter de kaarten op http://www.wetterzentrale.de of http://www.wetter3.de bekijken.

auuw de laatste keer dat ik er was zag het er een stuk beter uit.

Member of global cooling initiative

Hier een interessant filmpje. De opening is niet meer in gevaar, al mist natuurlijk de natuursneeuw voor het mooie plaatje etc.

@ VH: Interessant filmpje. Wat een sneeuwkanonnen geweld daar. Vind het dan toch een beetje nep aanvoelen.

Dat is geen "filmpje", dat is een reclamespot

Voordeel van de pistes die een onderlaag van kunstsneeuw hebben is dat ze lang goed houdbaar zijn en met een sneeuwbui meteen aan gereden kunnen worden.

Voordeel van de pistes die een onderlaag van kunstsneeuw hebben is dat ze lang goed houdbaar zijn en met een sneeuwbui meteen aan gereden kunnen worden.

Toch enorm "kunstig"!!
Goed om te zien dat ze er serieus goed mee bezig zijn om de pistes op orde te krijgen daar!
Liever het echte werk maargoed dit ziet er ook erg mooi uit!

Ik kijk er met gemengde gevoelens naar. Ik vind het geweldig om te zien hoe ze er alles aan doen om pistes te creëren en om te zien hoeveel sneeuwkannon er nu aan staan. Maar ik vind er ook een andere kant aan zitten. Bereken maar eens hoeveel stroom en water het kost om die kannonen te laten draaien. Het is eigenlijk wel triest dat ze miljoenen euro’s aan de opening spenderen en daarom niet ‘kunnen’ wachten tot dat de natuursneeuw zijn werk doet en dan de natuursneeuw eventueel aanvullen met kunstsneeuw. I.p.v. 1900 sneeuwkanonnen/lanzen te laten draaien en daarmee een laag van 20 cm op te spuiten… niet helemaal goed voor 't milieu… ;)

AL met al vind ik het geweldig voor de mensen die gaan, want niet kunnen skiën zou ik echt niet leuk vinden.

@job

je hebt wel een punt wat betreft milieu. Maar als je de vervuiling gaat bekijken van al dat gereis naar de bergen???
Als we niet gaan hoeven ze ook geen sneeuw te spuiten.
En dat zou wel heel erg jammer zijn. Daar is iwntersport veel te leuk voor.

@Huub daar heb je natuurlijk gelijk in. Natuurlijk zijn er heel veel milieuvervuilende dingen op deze aarde (auto’s, fabrieken etc.) Maar ik bedoel te zeggen open pas als het weer het toelaat, en dan sneeuw bij spuiten vind ik geen enkel probleem, maar om 1900! sneeuwkanonnen/lanzen een sneeuwlaag van 20 cm te laten spuiten vind ik toch wel erg veel. ;)

Desondanks alleen maar goed dat ze er zijn, want zonder sneeuwkanonnen kunnen we vaak niet skiën in sneeuwarme periodes :D

Heeft iemand een idee hoeveel er nu zal opengaan? Pistes rond de idalp, Alp Trida zie ik geen beweging.

Er gaan 3 pistes open, skipassen voor de helft dus blijf maar met z’n allen thuis.

@Huub daar heb je natuurlijk gelijk in. Natuurlijk zijn er heel veel milieuvervuilende dingen op deze aarde (auto’s, fabrieken etc.) Maar ik bedoel te zeggen open pas als het weer het toelaat, en dan sneeuw bij spuiten vind ik geen enkel probleem, maar om 1900! sneeuwkanonnen/lanzen een sneeuwlaag van 20 cm te laten spuiten vind ik toch wel erg veel. ;)

Desondanks alleen maar goed dat ze er zijn, want zonder sneeuwkanonnen kunnen we vaak niet skiën in sneeuwarme periodes :D

Job op 18 nov. 2011 11:25

Als er ergens een vulkaantje uitbarst staat dat gelijk aan een vervuiling van 10 of meerdere jaren door de mens, dus waarom maakt iedereen zich hier zorgen over? Die opwarming van de aarde is maar een klein deel te danken aan de mensheid, en dat landen gaan overstromen is puur natuur, pech voor degene die er wonen de natuur was er eerst denk ik dan. De natuur is echt wel meer gewoon dan dit :).

Die laatste lift halen...

@ Job: De meeste skigebieden hebben in hun begroting een bepaald budget begroot voor het produceren van kunstsneeuw. Een groot gedeelte daarvan wordt hoe dan ook, ongeacht de laag natuursneeuw, aan het begin van het seizoen opgespoten om een zo sterk mogelijke basislaag voor de rest van het seizoen te creeëren. Ook als er in Ischgl nu een meter had gelegen, dan nog hadden de meeste kanonnen aangestaan. Het is dus niet zo dat ze nu miljoenen extra uitgeven dan normaal om een opening mogelijk te maken. Het valt nu alleen extra op ;)

Bekijk de huidige situatie op http://www.facebook.com/paznaun.ischgl
Foto’s van vandaag zijn toegevoegd. Morgen komt de lijst met pistes zie opengaan.

Correctie;
Je kan de liften en pistes die opengaan zien op http://www.ischgl.com/anlagen-lifte.de.shtml#content…

Er gaan dus toch nog zo’n 15 pistes open… Zonder enige natuursneeuw, knap gedaan.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

23 liften en 71km pistes gaan open (Bron: Facebook)

Hier de lijst van Ischgl: http://www.ischgl.com/anlagen-lifte.de.shtml#content…

“Beschneiung rettet opening Ischgl”
http://tirol.orf.at/news/stories/2510226/

Plaats een reactie