Kirchberg sneeuwzekerheid eind maart

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kirchberg

Wij boekten recentelijk onze skireis naar Kirchberg-Kitzbühel voor de periode 25 maart - 2 april 2017. Nu twijfelen we of er nog voldoende sneeuw zal liggen, aangezien we dit jaar vrij laat op het seizoen gaan en Kirchberg een vrij laag gelegen skigebied is (het dal is gelegen op 800 m, max. hoogte 2000 m).

Wij zijn een groepje van 5 snowboarders die reeds een 10-tal jaar samen de bergen intrekken. De vorige jaren gingen we wat vroeger op het seizoen en ook naar hoger gelegen gebieden, nl. Sölden en Ischgl.

Kan iemand met ons zijn ervaring delen betreffende de sneeuwzekerheid in Kirchberg-Kitzbühel eind maart - begin april?
Zijn de dalafdalingen nog open dan? Hoe zit het met de sneeuwkwaliteit? Zijn er al veel pistes gesloten die periode of niet?

Alvast bedankt.

*bericht bewerkt door joachimbaten op 04 okt 2016 14:08

Ik ben nog nooit zo laat in dat gebied geweest en kan je dus niet uit ervaring helpen. Wel kan je hier zien dat de kans dat bijvoorbeeld de dalafdaling niet (meer) open zijn aanzienlijk is: https://www.wintersport.nl/dorpen/kirchberg/sneeuwzekerheid…

Hoi!

Dit jaar zelf in deze periode naar kirchberg geweest . Niet ieder jaar is hetzelfde , dus geen garanties. Aller belangrijkste , dit jaar waren er in die periode nog veel dalafdalingen open, evenals de 3 s verbinding , echter sommige pistes , die geen verbindingen maken en een beeje buitenaf lagen werden of waren gesloten , en ook de kitzbuhlerhorn was gesloten.
Voordeel is zeer rustig , nadeel dat de sneeuw op de laagste pistes nogal papperig kan zijn ivm warmte .

Rustig op de piste betekent ook rustig in het dorp, en nauwelijks/ geen apres ski mogelijkheden meer , wat ook opviel was dat er ook hotels en restaurants en ook enkele piste restaurants de deuren al dicht deden terwijl het gebied nog geopend was.

Wij hadden een goede vakantie, maar zo rustig hadden we kirchberg nog niet meegemaakt ! Het was voor het mooie misschien wel iets te rustig…

Een goede reactie van @Eisbeer!

2jaar terug half maart geweest en toen was het kwa sneeuw al niet top meer, zeg van 1400 meter tot de top goede pistes daaronder al zeer vroeg slush puppy- kale plekken en gesloten pistes.
Ook de Appresskibar de eisbar (in mijn ogen de beste aldaar) stopte op de zaterdag dat wij vertrokken en de rodelbaan was nog wel geopend maar meer een waterballet dan wat anders helaas!

Maar je weet het natuurlijk nooit wat voor een winter je krijgt…

LA NORMA😍☃️

Die week is sterk afhankelijk van de sneeuwval in maart. Afgelopen seizoen was dat de laatste waarin je nog een beetje wat kon. Ofwel, die week gaat nog redelijk, maar alles loopt op zijn eind. Ik was een week later in de buurt en heb het toen in de gaten gehouden, maar meer dan de helft was al gesloten op 4 april. Wie weet heb je geluk en is (bijna) alles nog open ivm een dikke dump vlak voor jullie aankomst.

Bedankt voor jullie reacties. Wij hebben geïnformeerd en kunnen onze reis nog gratis omboeken, dus we zullen voor een hoger gelegen gebied kiezen. Bijvoorbeeld: Zillertal - Gerlos (dal gelegen op 1300m en max. 2500m) waar de sneeuwzekerheid eind maart veel beter is.

Als je naar het zillertal gaat zou ik eerder Kaltenbach-Hochfügen nemen. Veel pistes in Gerlos zijn zuidgericht en ondanks de hoogte doet de zon ook daar zijn werk. Dan zou ik zelf eerder kiezen voor Kirchberg (Skigebied Kitzbühel, niet Skiwelt) ondanks de iets geringere hoogte. In deze periode moet je altijd rekening houden met papsneeuw. 2 jaar geleden stond ik eind maart ook in de pap bovenaan de Gigijoch te Sölden.

Ik ben er zelf al regelmatig in deze periode geweest en was @Eisbeer zegt, het is sterk afhankelijk van de sneeuwval. De afgelopen jaren waren erg goed en veel sneeuw en het is heeeeeerlijk rustig op de pistes! Maar was Eisbeer ook zegt, rustig op de piste is ook rustig in het dorp en je merkt tegen die tijd dat mensen klaar zijn met de winter en er dus idd al veel dicht gaat.

Als je naar het zillertal gaat zou ik eerder Kaltenbach-Hochfügen nemen. Veel pistes in Gerlos zijn zuidgericht en ondanks de hoogte doet de zon ook daar zijn werk. Dan zou ik zelf eerder kiezen voor Kirchberg (Skigebied Kitzbühel, niet Skiwelt) ondanks de iets geringere hoogte. In deze periode moet je altijd rekening houden met papsneeuw. 2 jaar geleden stond ik eind maart ook in de pap bovenaan de Gigijoch te Sölden.

Joy85 op 5 okt 2016 12:18

Uitstekend punt van Joy85. Laat in het seizoen zijn er twee factoren die bepalen hoe je nog kan skiën. De hoogte zegt iets over de te verwachten temperatuur. Belangrijkere factor is echter de zonne-instraling. Noordhellingen houden het - tenzij er een dag is met veel neerslag en een hoge sneeuwgrens - veel langer “vol” dan zuidhellingen. Dus gebieden met veel zuidhellingen (zoals Gerlos) moeten ook veel hoger liggen dan met veel noordhellingen (zoals Kirchberg). Als stelregel heb ik weleens gehoor dat het 500 hoogtemeters scheelt. Zo bezien liggen Gerlos en Kirchberg dus even hoog en heb je evenveel kans op sneeuw in die tijd van het seizoen. Waarbij het in Gerlos waarschijnlijk papperiger is dan in Kirchberg.

welke gebieden in Oostenrijk hebben nog veel noordhellingen en zijn hoog genoeg gelegen om er eind maart nog goed te kunnen skiën / snowboarden?

De hellingen bij gerlos aan de zell kant zijn altijd wel erg goed en lekker moet ik zeggen , evenals de gelosplatte, die blijft ook altijd redelijk goed ,en in het zillertal kan je natuurlijk wel veel kanten uit … al vaker daar last in het seizoen geweest , en vaak toch redelijk goed en vooral ook levendig … ik zou met een kleine groep sowieso last minute boeken !

Plaats een reactie