Obermosen? op zoek naar een geschikte skischool

Dit onderwerp gaat over de bestemming Königsleiten

Op de site zie ik dat Konigsleiten over 2 skischolen beschikt.
Volgens de reviews wordt Obermosen als de beste ervaren? Klopt dit?
Iemand van jullie ervaring met de skischolen?
Kan er ook iemand wat praktische ervaring of tips geven? bv verzamelplaats en/of tijdstip aanvang en einde lessen…mijn zoon is 10 jaar en heeft reeds enige ski ervaring, dus ik veronderstel dat hij niet naar de oefenweide zal moeten? Kan niet zo goed de afstanden en ligging van accommodaties inschatten in het dorp.

Wij hebben zelf geen ervaring met de skischool, wel verschillende keren gelogeerd in de accomodaties van de fam. Obermoser… Wij zaten toen in Hotel Konigsleiten en dat zat aan de oefenweide vast, waar veel klasjes bij elkaar kwamen… Aan de andere kant van het dorp is ook een verzamelplaats voor de wat oudere kinderen… Dat is bij de sterrenwacht, misschien kun je dat op de plattegrond bekijken… Dat is 5 minuutjes lopen vanaf de oefenweide bij het hotel… Ik hoop dat je hier wat aan hebt…

Naast de Obermosers is er ook een skischool van Unterwurzacher. Wij hebben hier goede ervaringen mee. Zij lessen over het algemeen (in het begin) op de Marchenwaldpiste vlak bij de Sterngucker. Vanuit het dorp rijden ze er met een treintje naar toe. Zit je wat dichter bij de Sterngucker dan glij je er zo naar toe!

Hallo,

Afgelopen week zijn wij in de krokusvakantie in Königsleiten geweest. Voor ons was dit de tweede keer maar de eerste keer in het super-hoogseizoen. Vorig jaar waren we er begin februari dus buiten de Nederlandse krokus.

Wij hebben een dochter (5) die vorig jaar voor het eerst les heeft gehad. Vooraf op internet gezocht naar ervaringen met beide skischolen, Obermoser en Unterwurzacher. Inderdaad lijkt het erop dat Obermoser iets beter bekend staat, aan de andere kant is dat een nogal voorbarige conclusie op basis van enkele (al wat oudere) meningen op het internet…

Vorig jaar dus les voor onze dochter en toch maar voor Obermoser gekozen. We waren bijzonder tevreden. Erg leuke en begripvolle skileraar die begrijpt dat skiles aan kleine kinderen vooral een feest voor de kids moet zijn en waarbij het skiën zelf misschien af en toe op het tweede plan komt. Klein klasje ook dus veel aandacht voor de kinderen. 's Middags kan je je kind(eren) ophalen of ze bij de skischool laten, dan worden ze meegenomen naar een restaurant in het dorp en eten ze daar. Prima geregeld, we waren zeer content.

Dit jaar dus opnieuw naar K’leiten en opnieuw skiles bij de Obermosers. je kunt op hun website geen lessen boeken maar we hadden wel een mail gestuurd (geen reactie) en nog nagebeld enkele dagen voor vertrek, specifiek omdat wij een accommodatie van zondag tot zondag geboekt hadden en graag wilden weten of dat consequenties had voor de skiles (die op zondag starten).

Maandag ochtend dus naar de skischool, waar we te horen krijgen…dat ALLE skiklasjes vol zitten en dat er een wachtlijst is van 70 (!!!) kinderen. Pardon? Gelukkig kon ik bewijzen dat ik via mail had geïnformeerd waardoor onze dochter toch in een klasje ingedeeld kon worden maar dit vonden wij toch erg vreemd. Ze weten een jaar van tevoren dat het druk wordt maar daar was onvoldoende rekening mee gehouden (zo gaven ze zelf ook toe).
Veel andere mensen met kinderen kwamen van een koude kermis thuis en hebben hun kinderen noodgedwongen dus zelf maar op sleeptouw genomen.

Dan de skilessen zelf: mijn mening over Obermoser heb ik toch wel wat moeten bijstellen. Het ging er allemaal niet zo professioneel aan toe. Op ons kwam het nogal ongeorganiseerd over. Skilessen begonnen later dan gepland, veel wisselingen van leraren en eigenlijk al bij de indeling van de kinderen was er al onduidelijkheid.

Maar het toppunt was wel de laatste lesdag (vrijdag). 's Ochtends zou er een ‘wedstrijd’ gehouden worden waarna de kids met de Dorfbahn naar boven zouden gaan en terug zouden skiën. De wedstijd begon om 09.30 uur, zo was verteld. Maar pas om kwart over 10 was de skileraar er. De wedstrijd zelf was echt een aanfluiting zonder enige sfeer. Daarna gingen de kids naar boven. Wij vroegen aan de skilerares (een andere, want de eigenlijke skilerares was ziek) of ze wist met hoeveel kids ze naar boven zou gaan en of ze de namen van de kinderen kende. Dat was niet het geval, dat moest ze nog ‘even uitzoeken’.
Sorry hoor, maar als je met kinderen van 4-6 jaar de berg op gaat dan lijkt het ons vrij essentieel wanneer je weet welke kinderen je mee neemt, hoe zij heten, etc.

Kortom: de vakantie was erg leuk maar de organisatie van Obermoser was (in ieder geval dit jaar) redelijk amateuristisch te noemen. Over de andere skischool, Unterwurzacher, kan ik geen oordeel geven.

Plaats een reactie