skieen met pasen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Königsleiten

Volgend jaar willen we nog eens met Pasen gaan skieen.
De eerste week, van 1 tot 8 april. Hoe denken jullie dat dan de sneeuwcondities gaan zijn in Konigsleiten ?
Beetje schrik toch wel…

1 tot 8 april 2017 is volgens mij niet met pasen, pasen 2017 valt pas op 16 april 2017. Houd je daar wel rekening mee?
Helaas heb ik geen idee hoe het met de sneeuw in Konigsleiten, staat, maar wat me wel opvalt is dat de sneeuw over het algemeen steeds later valt. In elk geval veel succes met zoeken.

linda

In Belgie is het 2 weken vakantie voor Pasen. Dus we willen de eerste week gaan.
Konigsleiten zelf ligt op 1600m hoogte, het is een zalig dorpje en een geweldig skigebied. We zijn er al meerdere keren geweest, maar nog nooit zo laat.
Ik denk in elk geval ook wel dat de sneeuw met Pasen beter is dan met Kerst…

Nooit zover van te voren te in te schatten. Het kan ruim 20 graden zijn of er kan verse sneeuw vallen.

Je zal er zeker nog kunnen skiën, maar veel meer dan dat valt er niet over te zeggen.

Probleem met Königsleiten is dat er veel pistes vol in de zon liggen…

❄️

Ben dit jaar met Pasen een lang weekend naar het Zillertal geweest (25-28maart). Overdag was het rond het vriespunt en 's nacht vroor het licht.
Ben niet tot aan königsleiten geweest maar verder lagen de pistes in Kaltenbach/Zell am Ziller en Mayrhofen er nog perfect bij. Boven zo’n 1300m waren alle pistes open was er nog verse sneeuw gevallen. Enkel de dalafdalingen waren niet meer geopend.

Maar dat was dit jaar en volgend jaar kan het heel de week wel warm water regenen.

Kortom er is niks van te zeggen.

Als je niet met een al te grote groep gaat zou je tot heel laat kunnen wachten met boeken. Het is nou niet de meest drukke periode van het jaar dus er is altijd wat te vinden.

Succes met je keuze.

Übung macht den meister!!!

Het is relatief sneeuwzeker (ken de laatste 10 jaar geen uitval in deze periode), maar de kwaliteit kan drastisch dalen naarmate de temperaturen stijgen. Het pluspunt aan deze locatie is echter wel dat het in deze periode echt rustig kan zijn t.o.v bv. Ischgl, Sölden. Bij minder volk houden de pistes zich ook langer goed, ook bij hoge temperaturen!

@Vicky: sorry ik dacht serieus dat je vraagstelling een soort van (zuiders) grapje was. ;-)

Of de wintersporters.nl mensen straks jouw wintersport vakantie over 9,5 maand aan sneeuwcondities kunnen voorspellen…?

In de afgelopen weken zijn in NL allerlei codes afgegeven voor onweer, regenbuien en noodweer. Ik heb er gelukkig niets van meegekregen en zit voor mijn werk door heel NL. Als een instituut als het KNMI het weer niet exact kan meten voor vandaag of de volgende dag, ikzelf soms met de +3uur beelden worstel van Buienrader…wat dan ook vaak nog eens niet blijkt te kloppen.
Hoe dient een forumlid jou en/of reisgezelschap te overtuigen dat de eerste week 2017 Koningsleiten een mooie week gaat worden?

Dat er adviezen komen over, welke zijde de pistes liggen en statistieken hoe het de afgelopen jaren is geweest vind ik nog heel vriendelijk.

Rest mij jullie ook succes toe te wensen met jullie planningskeuze dat is zeker geen grapje maar oprecht gemeend.

Ik zou vanwege de zuidhelling niet naar Königsleiten of Gerlos gaan.

Serfaus / Fiss (1400-2800m) is dan rustig en vaak goede sneeuw, Obergurgl is rustig en met allemaal noordhellingen 1700-3000m erg goed (met je gezicht in de zon in de stoeltjeslift omhoog :-)

Erg rustig en schitterend: Pitztaler gletscher (als de verbinding met Sölden er althans dan nog niet is) met daarnaast het pittige Rifflseegebied. (1600-3440m)

Sölden en Ischgl blijven drukker, dus zeker bij hogere temperatuur eerder slechte pistes.

Beste tip: gezien het laagseizoen last-minute boeken: bij relatief koud weer is Kitzbühel ook geweldig,

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik zou vanwege de zuidhelling niet naar Königsleiten of Gerlos gaan.

Serfaus / Fiss (1400-2800m) is dan rustig en vaak goede sneeuw, Obergurgl is rustig en met allemaal noordhellingen 1700-3000m erg goed (met je gezicht in de zon in de stoeltjeslift omhoog :-)

Erg rustig en schitterend: Pitztaler gletscher (als de verbinding met Sölden er althans dan nog niet is) met daarnaast het pittige Rifflseegebied. (1600-3440m)

Sölden en Ischgl blijven drukker, dus zeker bij hogere temperatuur eerder slechte pistes.

Beste tip: gezien het laagseizoen last-minute boeken: bij relatief koud weer is Kitzbühel ook geweldig, of toch Königsleiten…

Harry(Winterberg) op 13 jun 2016 12:22
Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik zou vanwege de zuidhelling niet naar Königsleiten of Gerlos gaan.

Serfaus / Fiss (1400-2800m) is dan rustig en vaak goede sneeuw, Obergurgl is rustig en met allemaal noordhellingen 1700-3000m erg goed (met je gezicht in de zon in de stoeltjeslift omhoog :-)

Erg rustig en schitterend: Pitztaler gletscher (als de verbinding met Sölden er althans dan nog niet is) met daarnaast het pittige Rifflseegebied. (1600-3440m)

Sölden en Ischgl blijven drukker, dus zeker bij hogere temperatuur eerder slechte pistes.

Beste tip: gezien het laagseizoen last-minute boeken: bij relatief koud weer is Kitzbühel ook geweldig,

Harry(Winterberg) op 13 jun 2016 12:22

Beetje raar om Serfaus aan te raden als je Königsleiten afraadt vanwege veel hellingen op het zuiden.
Maar mocht je met een niet al te grote groep zijn dan is afwachten vaak wel het beste.

Beetje raar om Serfaus aan te raden als je Königsleiten afraadt vanwege veel hellingen op het zuiden.
Maar mocht je met een niet al te grote groep zijn dan is afwachten vaak wel het beste.

Tiny-M op 13 jun 2016 13:00

Ik wilde het nét zeggen.

@Vicky: sorry ik dacht serieus dat je vraagstelling een soort van (zuiders) grapje was. ;-)

Of de wintersporters.nl mensen straks jouw wintersport vakantie over 9,5 maand aan sneeuwcondities kunnen voorspellen…?

In de afgelopen weken zijn in NL allerlei codes afgegeven voor onweer, regenbuien en noodweer. Ik heb er gelukkig niets van meegekregen en zit voor mijn werk door heel NL. Als een instituut als het KNMI het weer niet exact kan meten voor vandaag of de volgende dag, ikzelf soms met de +3uur beelden worstel van Buienrader…wat dan ook vaak nog eens niet blijkt te kloppen.
Hoe dient een forumlid jou en/of reisgezelschap te overtuigen dat de eerste week 2017 Koningsleiten een mooie week gaat worden?

Dat er adviezen komen over, welke zijde de pistes liggen en statistieken hoe het de afgelopen jaren is geweest vind ik nog heel vriendelijk.

Rest mij jullie ook succes toe te wensen met jullie planningskeuze dat is zeker geen grapje maar oprecht gemeend.

Laagvlieger op 13 jun 2016 12:08

Bedankt voor de reacties ! @laagvlieger : zo bedoel ik het inderdaad niet !! :(
Wou gewoon eens vragen wat andere wintersporters denken van die periode. Voor diegene die zo laat al eens geweest zijn, hoe het dan kan zijn…
Meestal gaan we met de krokus vakantie, dan hebben we ook al ‘alle soorten weer’ gehad. Volgend jaar zal het niet anders kunnen waarschijnlijk, met schoolgaande kids en andere zaken.

Beetje raar om Serfaus aan te raden als je Königsleiten afraadt vanwege veel hellingen op het zuiden.
Maar mocht je met een niet al te grote groep zijn dan is afwachten vaak wel het beste.

Dat valt in SFL toch vrij goed mee vind ik: Masner, Pezid, Lazid, Scheid, Fisser Nord, de beide Waldabfarhten en zelfs de dalafdaling naar Ladis zijn toch allemaal eerder N/NO gericht en hebben dus vrij weinig last van de zonnewarmte.

Ok, je hebt een aantal stukken die Z gericht zijn (Lawens, pistes onder Sunliner en Köningsleithebahn, Fisser Süd en vooral het onderste stuk van de Frommes), maar die liggen allemaal (sommige ruim) boven 1500m en hoef je mits degelijke dagplanning niet te doen na de middag

Beetje raar om Serfaus aan te raden als je Königsleiten afraadt vanwege veel hellingen op het zuiden.

Maar mocht je met een niet al te grote groep zijn dan is afwachten vaak wel het beste.

Tiny-M op 13 jun 2016 13:00

Ik wilde het nét zeggen.

GiGi op 13 jun 2016 13:01

De Fisser noordhellingen, Masner, Plazid, Lazid en dalafdalingen liggen toch echt op noord- en oosthellingen, en dat is het merendeel

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Bij Königsleiten heb je toch ook gewoon kanten die niet op het zuiden liggen… De hele Gerlosplatte bijvoorbeeld.

#proudtobepartofleswintersporters

Op een zonnige dag zijn de dalafdalingen dus al snel de klos (oosthellingen krijgen immers als eerste de zon), de rest zijn uithoeken van het gebied. De hellingen die het minste zon krijgen zijn echt vrij klein. En het gebrek aan echt hoge bergen rondom het gebied maakt ook dat de zon nog tot laat in de middag flinke invloed heeft, zeker laat in het seizoen. Dat weet ik uit ervaring. En ook op de kaart kan je dat goed zien:

null

Maar als je de vraag stelt: waar dan wel in die periode? Als je per se in Oostenrijk op vakantie wil is denk ik Ski Arlberg een optie of Ischgl. Maar persoonlijk zou ik naar Frankrijk gaan. Espace Killy of Les Trois Vallées bijvoorbeeld. Of naar Italië. Ik kan het Aostadal aanraden in die periode…

Arlberg is ook zuid geöriënteerd, dan beter Ischgl.
Noord-oosthellingen blijven trouwens het langste goed. In die zin is Kotzbühel ondanks de geringe hoogte vaak nog erg goed. Maar dan moet het geen + 15 op 800m zijn en dat gebeurt wel vaker begin april.
Nogmaals: last-minute, is het beste, er is overal plek zat en bij goede omstandigheden zijn lager gelegen gebieden fantastisch rustig (Saalbach, Kitzbühel, Skiwelt, Schladming, Mellau-Damüls, e.v.a.)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Nogmaals: last-minute, is het beste, er is overal plek zat en bij goede omstandigheden zijn lager gelegen gebieden fantastisch rustig (Saalbach, Kitzbühel, Skiwelt, Schladming, Mellau-Damüls, e.v.a.)

De beste adviezen mijns insziens, tenzij je echt met een groep gaat. Met name in Oostenrijk zijn grotere accomodaties schaars. Kijk naar de basislaag sneeuw en wat er in de laatste twee weken ervoor gebeurt.
Afgelopen april zat ik in die week in de buurt (Kaprun) en was maart een prima maand. Temperaturen klommen echter en alles onder de 1500m was niet best meer, tot zelfs totaal drama, ook de noordhellingen.
Terug in Frankrijk echter waren de omstandigheden nog fantastisch.

Dus om nog samen te vatten: Ga je voor Oostenrijk, durf dan de last-minute aan en ga waar de omstandigheden goed zijn. Moet er nu al geboekt worden en wil je meer zekerheid, ga dan voor de (hoge) Franse gebieden of Aosta. Wil je helemaal niemand tegenkomen dan kun je ook nog Zwitserland overwegen.

Hochgurgl-Obergurgl is wel vaak goed qua sneeuwkwaliteit (in vergelijking met andere Oostenrijkse gebieden). Het is alleen niet immens veelzijdig en na een dag of 3 heb ik het er vaak wel gezien. Maar als je het juist fijn vind om in een vrij overzichtelijk gebied te skiën en lekker te genieten van de pistes, is het helemaal prima.

Arlberg is ook zuid geöriënteerd, dan beter Ischgl.

Arlberg (en dan vooral de kan van St. Anton, m.u.v. Rendle deelgebied) is inderdaad geen topper laat in het seizoen: door de vele sneeuwval meestal wel voldoende sneeuw, maar al voor de middag overal paphopen.

Ischgl is wat mij betreft de beste optie in die periode.

Al bijna 20 jaar ga ik in het Paasweekend skiën in Königsleiten, of het nu eind maart of eind april is. Voor volgend jaar alweer geboekt. Het is er altijd goed! Vorig jaar het eerste weekend april tot mijn middel in de poeder en wanneer het een seizoen wat minder is, kun je altijd terecht op de Gerlos Platte (noordhelling). Mijn inziens een perfect gebied om te gaan voorjaarskiën, wat wil zeggen: vroeg beginnen, laat lunchen en dan lekker in het zonnetje van een biertje genieten!

null

Almliebe

Al bijna 20 jaar ga ik in het Paasweekend skiën in Königsleiten, of het nu eind maart of eind april is. Voor volgend jaar alweer geboekt. Het is er altijd goed! Vorig jaar het eerste weekend april tot mijn middel in de poeder en wanneer het een seizoen wat minder is, kun je altijd terecht op de Gerlos Platte (noordhelling). Mijn inziens een perfect gebied om te gaan voorjaarskiën, wat wil zeggen: vroeg beginnen, laat lunchen en dan lekker in het zonnetje van een biertje genieten!

null

Lenilson op 28 jun 2016 15:49

Klinkt super, ben benieuwd !

Plaats een reactie