sneeuwzeker

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kössen

Goedemorgen, is dit een sneeuwzeker gebied voor de periode feb.?

met vriendelijke groet,

C. Dorland
cedorl@hetnet.nl

Kossen is niet sneeuw zeker in februari. We hebben vorig jaar goede sneeuw gehad op de berg maar konden niet naar het dal afdalen. Het jaar ervoor was er nog minder sneeuw, alleen op de top van de berg waren er enkel liften open.

Februari is juist een van de meest sneeuwzekere maanden. Dat je niet naar het dal kon afdalen ligt aan de geringe hoogte van 600 meter, dan is er gewoon een kleine kans op sneeuw in het dal. En het jaar ervoor was sowieso en beroerd jaar, toen lag er zelfs op 2000 meter weinig sneeuw. Als je echt veel sneeuw wilt moet je het gewoon hogerop zoeken.

Kössen, niet direct een topper voor alpine-skiérs, is wel het ideale gebied voor langlaufers. Een groot netwerk aan loipes in alle mogelijke gradaties. En, heel belangrijk, onderweg voldoende mogelijkheden om even een pauze in te lassen.

Dit is een van de laagste skigebieden van de Kitzbüheler Alpen, klimatologisch ook minst neerslagrijke! Als je toch in de buurt wilt skiën, kan je best naar het gehucht Seegatterl bij Reit im Winkl(D) gaan (skigebied Steinplatte-Winklmoos) Misschien wel drukker, maar 95% van de pistes liggen boven de 1200 m.
De prijs/kwaliteit verhouding is in Duitsland veel beter(Reit im Winkl is aan te raden).
http://www.bergfex.at/koessen/#/winklmoos-steinplatte/…

Ik kom al 30 jaar in Kössen, en de keren dat er geen of weinig sneeuw lag is op 1 hand te tellen. Kössen is voor een laag gebied sneeuwzeker en er ligt meestal meer dan in Walchsee dat hoger ligt. Elk jaar hetzelfde plaatje, ga je de grens over en via Walchsee naar Kössen, hoe dichter je bij Kössen komt hoe meer sneeuw er ligt. Een gezellig dorp en leuke bestemming voor families. Snowtubing bij de Staffenberg, alleen jammer dat de lift toendertijd gesloten werd, was leuk skieën. Veel mogelijkheden voor langlaufen en ook voor wandelaars.

De keren dat ik naar Kössen geweest ben lag er altijd voldoende sneeuw om tot het dal te skieën. Leuk gebied, klein, maar wel afwisselend. Ik heb er m’n eerste “stappen” op ski’s gezet. Het dorpje ligt wel een eindje van de pistes af, maar de verbinding is prima en maar enkele minuten. Rondom de dallift zijn ook een aantal leuke accomodaties… althans, toen.

Plaats een reactie