Topic met info voor de Lucky few die met kerst wél naar Oostenrijk mogen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kufstein

Met oprechte excuses aan meelezers die niet af mogen reizen: er zijn toch wel wat forumleden die in Oostenrijk een eigen onderkomen (Zweitwohnsitz, Nebenwohnsitz) hebben en daardoor tóch welkom zijn. Daar ben ik er eentje van - niet met een schitterend chalet maar wél met een permanente caravan. Dit topic open ik om met andere gelukkigen onderling informatie te kunnen delen.

Reisbeperkingen:

  • Het is zonder beperkingen toegestaan om met korte tankstops door Duitsland te reizen en de grens met Oostenrijk over te gaan. NL/BE vallen onder de ‘Sichere Staaten und Gebiete’, waardoor GEEN doktersverklaring nodig is van een negatieve Corona (PCR) test die max 72 uur oud is.

  • Vanaf 19 december geldt een quarantaineplicht van 10 dagen. Na 5 dagen mag je een sneltest doen, en als die negatief is dan vervalt de quarantaine.

  • Voor terugreizen door Duitsland met alleen korte tankstops gelden opnieuw geen beperkingen.

Bron bovenstaande statements: https://www.oeamtc.at/thema/reiseplanung/coronavirus-reisei…

  • Voor Nederlanders geldt bij terugkeer een dringend quarantaine-advies van 10 dagen - niet voor kinderen onder de 12 jaar.

  • Voor Belgen die langer dan 48 uur in het buitenland zijn geweest geldt de verplichting om minstens 48 uur voorafgaand aan de terugkeer een formulier in te vullen (https://travel.info-coronavirus.be/nl/public-health-passenger-locator-form) en bij thuiskomst in quarantaine te gaan tot uitnodiging test. (Hoe het vervolgens verder gaat kon ik zo snel niet teruglezen.)

Wintersporten:

  • Tot en met 24 december zijn alle liften gesloten, daarna gaan in de meeste gebieden de liften (soms deels) weer open.

  • Veel skischolen blijven dicht tot 7 januari: De huidige stand van zaken is dat dán de horeca weer open mag en ook toeristen weer welkom zijn. Daar moet men het van hebben. Er zijn nog wel wat skischolen die open willen gaan vanaf 25 december, maar groepslessen zijn vooralsnog verboden. Houd dus rekening met privélessen - met gemiddeld 250 euro voor een dag (in ieder geval in mijn gebied Skiwelt) een stuk duurder dan groepslessen. Wel mogen meerdere gezinsleden met 1 skileraar op pad.

  • Eten en drinken zal je zelf mee moeten nemen, bergrestaurants en hutten blijven vooralsnog gesloten. Misschien dat men creatief kan/mag zijn met afhalen of iets dergelijks, maar of dat ook echt gaat gebeuren blijft afwachten.

Verzekeringen

  • De meeste reisverzekeringen dekken gewoon nog steeds alles in oranje gebied, met uitzondering van coronagerelateerde zaken. Dat wordt echter betaald vanuit je zorgverzekering. Voor Nederlanders geldt het addertje dat dit tot de Nederlandse tarieven is, dus even goed opletten dat je niet in een privatklinik terecht komt. Hoe dat voor de Belgen zit weet ik niet?

Volgens mij mis ik verder geen andere info. Als iemand opmerkingen/aanvullingen heeft of als er nieuws is dat gevolgen heeft: graag delen!

Hopelijk dat de lucky few een positief beeld achterlaten en niet zorgen voor een ergere verspreiding zodat de kans groter is dat de unlucky vanaf februari ook lekker kunnen gaan
@aartvanes : Jij alvast veel plezier gewenst

Is het niet zo dat je ook mag overnachten zolang je maar niet langer als 24u op het grondgebied blijft?
Dit zijn bv de regels van de deelstaat baden wurtemberg:

Travel & Accommodation
• Avoidance of private travel and visits
of relatives.
• No cross-regional tourist excursions.
• No bus trips for tourist purposes.
• Carpooling to school or work allowed.
• Accommodation offers are not permitted
for tourist purposes. This also applies
to camping sites.
• Business trips, necessary trips and
overnight stays continue to be allowed

Reisen & Beherbergung
• Verzicht auf private Reisen sowie Besuche
von Verwandten.
• Keine überregionalen touristischen Ausflüge.
• Keine Busreisen zu touristischen Zwecken.
• Fahrgemeinschaften zur Schule oder Arbeit
gestattet.
• Übernachtungsangebote nicht für
touristische Zwecke gestattet. Dies gilt auch
für Campingplätze.
• Geschäftliche, notwendige Reisen und
Übernachtungen bleiben erlaubt.

*bericht bewerkt door piraat op 09 dec 2020 13:23

Hopelijk dat de lucky few een positief beeld achterlaten en niet zorgen voor een ergere verspreiding zodat de kans groter is dat de unlucky vanaf februari ook lekker kunnen gaan
@aartvanes : Jij alvast veel plezier gewenst

Togi op 09 dec 2020 13:03

Dank je wel. En mijn aanname is dat mensen met een eigen plek in Oostenrijk zich juist extra goed beseffen dat er aardig wat te verliezen valt. De meesten zullen ook niet alleen met kerst willen, je hebt dat onderkomen niet voor maar 1-2 weekjes per jaar.

Is het niet zo dat je ook mag overnachten zolang je maar niet langer als 24u op het grondgebied blijft?
Dit zijn bv de regels van de deelstaat baden wurtemberg:

Travel & Accommodation
• Avoidance of private travel and visits
of relatives.
• No cross-regional tourist excursions.
• No bus trips for tourist purposes.
• Carpooling to school or work allowed.
• Accommodation offers are not permitted
for tourist purposes. This also applies
to camping sites.
• Business trips, necessary trips and
overnight stays continue to be allowed

Reisen & Beherbergung
• Verzicht auf private Reisen sowie Besuche
von Verwandten.
• Keine überregionalen touristischen Ausflüge.
• Keine Busreisen zu touristischen Zwecken.
• Fahrgemeinschaften zur Schule oder Arbeit
gestattet.
• Übernachtungsangebote nicht für
touristische Zwecke gestattet. Dies gilt auch
für Campingplätze.
• Geschäftliche, notwendige Reisen und
Übernachtungen bleiben erlaubt.

piraat op 09 dec 2020 13:21

‘Noodzakelijke reizen’ is wat anders dan toerisme.

Ab dem 2. November bis vorläufig zum 20. Dezember sollen nach einem Beschluss des Bundes und der Länder Hotels oder andere Unterkünften Übernachtungen nur noch für notwendige Reisen anbieten. Übernachtungsangebote für touristische Reisen sind grundsätzlich nicht mehr gestattet.

Veel plezier! Ik heb het nog even nagevraagd, wij staan nu niet aangemeld bij de gemeente, alleen bij toeristenbureau. Zodra we weer naar onze camping kunnen gaan we het eens navragen bij de gemeente zelf om ons in te schrijven als Nebenwohnsitz. Ik weet niet of dat nu veel had uitgemaakt. Onze camping graaft aan dat ze helemaal gesloten zijn. Wij blijven in de kerstvakantie maar thuis en hopen dat we in februari weer heen kunnen!

Hopelijk dat de lucky few een positief beeld achterlaten en niet zorgen voor een ergere verspreiding zodat de kans groter is dat de unlucky vanaf februari ook lekker kunnen gaan
@aartvanes : Jij alvast veel plezier gewenst

Togi op 09 dec 2020 13:03

Hoe moet je ‘meewerken’ aan het verspreiden van het virus als je alleen maar buiten kan zijn en de restaurants, bars enz. dicht zijn? Ja in de supermarkt als je boodschappen doet kan het. Die kans is hier in NL net zo groot.
Vandaag kreeg ik trouwens een mailing van mijn werkgever dat er een nieuwe regel is dat wanneer je in aanraking komt met iemand die corona heeft en je geen klachten hebt dat je dan nog maar vijf dagen in quarantaine hoeft. Het zou wel logisch zijn dat als je in het buitenland bent geweest en nauwelijks in contact komt met andere mensen dat je dan ook 5 ipv 10 dagen in quarantaine hoeft…

Peter Pos

Hoe moet je ‘meewerken’ aan het verspreiden van het virus als je alleen maar buiten kan zijn en de restaurants, bars enz. dicht zijn? Ja in de supermarkt als je boodschappen doet kan het. Die kans is hier in NL net zo groot.

peterpos op 09 dec 2020 16:53

Daar zit toch wel een klein verschil in hoor. Als je in NL blijft en het virus oploopt, verspreid je het mogelijk lokaal. Als je het virus vervolgens meeneemt naar Oostenrijk, heb je opeens twee besmettingshaarden. Terugweg naar NL zelfde verhaal.
Je zou kunnen denken dat je in NL toch ook elke keer nieuwe mensen tegenkomt in de supermarkt. Dat is niet zo. Klein verschil, maar toch.

Fijn dat jullie nog kunnen genieten van je vakantiewoning. Geniet maar een potje extra voor ons achterblijvers die de bergen missen 😊

@Martin7182 Als ik in Oostenrijk in de buitenlucht besmet kan raken en anderen kan besmetten, dan kan ik dat nog veel beter in NL als ik boodschappen ga doen in een drukke supermarkt. Daar kom je toch echt wel veel nieuwe mensen tegen. Waar ik woon zijn vijf supermarkten op 20.000 mensen. In Dienten heel zijn 500 mensen, als verder alles dichtzit.
@G11ling ik ga er zeker van genieten. Beetje compensatie voor de vier reserveringen die vanwege de laatste coronamaatregelen geannuleerd zijn. Dat is toch bijna 3000 euro dat je misloopt, zonde… Nu maar hopen dat er vanaf 10 januari wel weer mensen toegelaten worden.

Peter Pos

@peterpos, ik snap je redenatie wel, maar je verhoogt toch het totale risico een heel klein beetje. Elke nieuw contact is er 1 en als je lokaal blijft kun je alleen lokaal besmetten. Het virus is de hele wereld over gegaan door ons reisgedrag, niet omdat het zelf pootjes heeft.

Maar goed, het ging mij alleen om het principe, het extra risico is zo klein dat ik in zo’n situatie waarschijnlijk hetzelfde zou doen. Sterker nog, met een goede internetverbinding zou ik het hele seizoen en misschien zelfs langer daar gaan zitten. Ik ben sinds maart niet meer op kantoor geweest, en mijd zo ongeveer alle contacten. Dat kan in Dienten natuurlijk ook :) Geniet er inderdaad maar extra van!

Meeens met peterpos
Als je in NL de drukke winkels bezoekt is de kans groter dan dat je op je eigen stek in het buitenland vertoefd.
Grens sluiten is geen oplossing.
Het belangrijkste is de 1.5 meter afstand
Weet iemand hoe het zit in Duitsland in je eigen verblijf?

*bericht bewerkt door renéaby op 10 dec 2020 00:10

Houdt wel rekening met het feit dat bij terugkomst in NL er geen dringend advies is voor quarantaine maar een quarantainePLICHT, hier kwamen wij achter toen we de mogelijkheden voor een skivakantie in Zwitseland aan het onderzoeken waren.
Met name voor werknemers kan het afreizen naar een oranje gebied tot gevolg hebben dat de werkgever het salaris over de quarantaine niet of niet geheel hoeft te uit te betalen indien je niet volledig thuis kan werken (of toch corona oploopt tijdens je vakantie):https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-…

@AartvanEs, dank voor het overzicht en het delen van de informatie. Alvast een goede reis en geniet van je vakantie!

Goed om je te realiseren dat als je ergens heen gaat het niet alleen gaat om jouw reisbewegingen en de kans dat je daarmee Corona oploopt. Er zijn namelijk nog veel meer mensen nodig om jouw reis mogelijk te maken. En ook die zijn daarvoor allemaal onderweg en hebben daardoor contacten met andere mensen. Precies dat is ook de reden dat de recreatieve sector ook zo’n substantieel economisch belang heeft, zeker in toeristische gebieden. Je kan dus een mooie redenering opzetten waarom jouw reis hooguit tot marginaal verschil leidt, het leidt overall tot een substantieel verschil. Thuisblijven is daarmee altijd veiliger.

Voor de goede orde: ik wil zeker niet beweren dat we allemaal thuis zouden moeten blijven. Maar wel goed om het hele plaatje te zien.

Goed om je te realiseren dat als je ergens heen gaat het niet alleen gaat om jouw reisbewegingen en de kans dat je daarmee Corona oploopt. Er zijn namelijk nog veel meer mensen nodig om jouw reis mogelijk te maken. En ook die zijn daarvoor allemaal onderweg en hebben daardoor contacten met andere mensen. Precies dat is ook de reden dat de recreatieve sector ook zo’n substantieel economisch belang heeft, zeker in toeristische gebieden. Je kan dus een mooie redenering opzetten waarom jouw reis hooguit tot marginaal verschil leidt, het leidt overall tot een substantieel verschil. Thuisblijven is daarmee altijd veiliger.

Voor de goede orde: ik wil zeker niet beweren dat we allemaal thuis zouden moeten blijven. Maar wel goed om het hele plaatje te zien.

77steve op 10 dec 2020 11:53

Hoewel ik dit topic niet heb geopend ten behoeve van deze discussie triggert het me tóch.

  • In Nederland betaal ik mijn benzine aan de pomp. In Duitsland en Oostenrijk ook. De sanitaire stop houd ik op een P, ik hoef geen restaurant in.

  • In Nederland is de Horeca gesloten, in Oostenrijk ook. Ik doe mijn boodschappen in NL in de supermarkt met mondkapje, in Oostenrijk doe ik hetzelfde. De (veel rustigere) supermarkt is open voor de locals, en zo word ik daar ook gezien vanwege mijn eigen plek daar.

  • In Nederland sport ik binnen: ik speel tennis in een hal en Snooker in een club. In Oostenrijk sport ik buiten, en ik mijd gondels bewust.

  • In Nederland kom ik soms mijn buren tegen die ik potentieel zou kunnen besmetten of andersom. In Oostenrijk geldt hetzelfde.

Bottom line: ik zie absoluut niet waarom ik in Oostenrijk meer kans heb om een besmettingshaard te zijn dan in Nederland. Ik zou het snappen als ik in een hotel zou zitten, 's-morgens fijn met anderen van een ontbijtbuffet genieten, overdags en 's-avonds in een restaurant zou eten en verder nog flink zou apres-skien. Van dat alles is momenteel geen sprake, voor niemand met die eigen stek in Oostenrijk die net als ik besluit te gaan.

Steve, ik begrijp je verhaal. Ik kan je één ding vertellen en dat is dat ik als leerkracht (op twee verschillende scholen) echt veel meer kans loop om besmet te raken en een virus evt te verspreiden.
Ik heb het hier al vaker geschreven… zolang de scholen volledig openblijven terwijl iedereen ziet dat scholen enorme verspreiders zijn, dan ben je als overheid niet serieus bezig om de corona verspreiding tegen te houden.
Voor de goede orde, als de scholen dichtgaan heb ik als invaller geen inkomsten, dus persoonlijk ben ik er blij mee dat ik door kan werken. Maar het is gewoon niet uit te leggen met andere maatregelen.

Als ik terugkeer heb ik precies tien dagen tot m’n eerste werkdag. Dus die quarantaine zit ik zonder probleem uit. Ook al is het totale onzin in mijn ogen.

Overigens is de middelbare school van m’n dochter sinds vandaag dichtgegaan… Ivm te veel besmettingen. Dus eindelijk thuisonderwijs… Hè hè…

*bericht bewerkt door peterpos op 10 dec 2020 15:44

Peter Pos

@zeeuwski dat klopt niet, er bestaat in Nederland geen quarantaineplicht. Daarvoor is een wetswijziging nodig, waarover nog veel discussie is. Zie bijvoorbeeld dit artikel in de Trouw van vanmorgen: https://www.trouw.nl/binnenland/we-nemen-het-niet-meer-zo-n…

Hoewel ik dit topic niet heb geopend ten behoeve van deze discussie triggert het me tóch.

  • In Nederland betaal ik mijn benzine aan de pomp. In Duitsland en Oostenrijk ook. De sanitaire stop houd ik op een P, ik hoef geen restaurant in.

  • In Nederland is de Horeca gesloten, in Oostenrijk ook. Ik doe mijn boodschappen in NL in de supermarkt met mondkapje, in Oostenrijk doe ik hetzelfde. De (veel rustigere) supermarkt is open voor de locals, en zo word ik daar ook gezien vanwege mijn eigen plek daar.

  • In Nederland sport ik binnen: ik speel tennis in een hal en Snooker in een club. In Oostenrijk sport ik buiten, en ik mijd gondels bewust.

  • In Nederland kom ik soms mijn buren tegen die ik potentieel zou kunnen besmetten of andersom. In Oostenrijk geldt hetzelfde.

Bottom line: ik zie absoluut niet waarom ik in Oostenrijk meer kans heb om een besmettingshaard te zijn dan in Nederland. Ik zou het snappen als ik in een hotel zou zitten, 's-morgens fijn met anderen van een ontbijtbuffet genieten, overdags en 's-avonds in een restaurant zou eten en verder nog flink zou apres-skien. Van dat alles is momenteel geen sprake, voor niemand met die eigen stek in Oostenrijk die net als ik besluit te gaan.

AartvanEs op 10 dec 2020 15:13

@AartvanEs : volgens mij zie je nog steeds het hele plaatje niet. Omdat je op reis gaat, moet je tanken. Er zijn dus mensen nodig die werken om de benzine aan de pomp te krijgen. Idem om de WC schoon te maken. In de supermarkt zal het weinig uitmaken, al is mijn ervaring wel dat thuisleveringen van boodschappen in Nederland makkelijker zijn dan in het buitenland. Grootste “voor-het-werk-verplaatsingspost” zit dan in het open doen en houden van de skigebieden. Dat kost onwijs veel voorbereiding, personeel voor onderhoud, pistenbullybestuurders, liftbedienden, lawinecommissie, bergredding etc. etc. Door die nu grotendeels te sluiten, worden heel veel woon-werk verplaatsingen voorkomen. Als die weer op grote schaal (moeten) gaan draaien omdat er weer toeristen komen, zal dat aantal weer fors toenemen. Vandaar mijn stellige overtuiging: thuisblijven is het veiligst. Alles wat je meer doet, leidt niet alleen tot jouw verplaatsing maar ook tot die van anderen. Zo werkt de economie, dat is de maatschappij. Normaalgesproken niks mis mee, nu is er een extra risico aan verbonden. Zolang je dat risico voor jezelf en anderen goed inschat en de overheden het aanvaardbaar achten, moet je vooral doen wat je wilt.

@peterpos : mijn vriendin werkt ook in het middelbaar onderwijs en ik heb 2 kinderen op de basisschool. Ik denk dat je gelijk hebt dat de risicocalculatie leert dat de kans dat je daar Corona oploopt groter is dan op de piste. Ik snap alleen niet waarom je die met elkaar vergelijkt? Mijn punt was thuisblijven versus wintersport. Volgens mij heb jij omdat je werkzaam bent in het onderwijs die keuze tussen onderwijs of wintersport helemaal niet? Je zit sowieso vast aan de schoolvakanties - en dan is de keuze weer thuisblijven versus wintersport ;-).

*bericht bewerkt door 77steve op 10 dec 2020 16:18

Ik ga niet mee in je redenering. Dan kan ik ook zeggen dat wanneer ik in NL blijf ik hier benzine tank die vervolgens door mensen moet worden aangeleverd bij de pomp, dat ik hier in de supermarkt eten koop die moet worden aangeleverd, dat ik hier pies op mijn sportclub zodat mensen vervolgens het toilet moeten schoonmaken, etc…

Geloof me, ze gaan daar de boel echt niet speciaal voor mij opengooien, de rastettes, P’s, supers en pistes niet. Ik maak gebruik van de faciliteiten die toch wel open zijn, of ik nu kom of niet.

Hoewel ik dit topic niet heb geopend ten behoeve van deze discussie triggert het me tóch.

  • In Nederland betaal ik mijn benzine aan de pomp. In Duitsland en Oostenrijk ook. De sanitaire stop houd ik op een P, ik hoef geen restaurant in.

  • In Nederland is de Horeca gesloten, in Oostenrijk ook. Ik doe mijn boodschappen in NL in de supermarkt met mondkapje, in Oostenrijk doe ik hetzelfde. De (veel rustigere) supermarkt is open voor de locals, en zo word ik daar ook gezien vanwege mijn eigen plek daar.

  • In Nederland sport ik binnen: ik speel tennis in een hal en Snooker in een club. In Oostenrijk sport ik buiten, en ik mijd gondels bewust.

  • In Nederland kom ik soms mijn buren tegen die ik potentieel zou kunnen besmetten of andersom. In Oostenrijk geldt hetzelfde.

Bottom line: ik zie absoluut niet waarom ik in Oostenrijk meer kans heb om een besmettingshaard te zijn dan in Nederland. Ik zou het snappen als ik in een hotel zou zitten, 's-morgens fijn met anderen van een ontbijtbuffet genieten, overdags en 's-avonds in een restaurant zou eten en verder nog flink zou apres-skien. Van dat alles is momenteel geen sprake, voor niemand met die eigen stek in Oostenrijk die net als ik besluit te gaan.

AartvanEs op 10 dec 2020 15:13

@AartvanEs : volgens mij zie je nog steeds het hele plaatje niet. Omdat je op reis gaat, moet je tanken. Er zijn dus mensen nodig die werken om de benzine aan de pomp te krijgen. Idem om de WC schoon te maken. In de supermarkt zal het weinig uitmaken, al is mijn ervaring wel dat thuisleveringen van boodschappen in Nederland makkelijker zijn dan in het buitenland. Grootste “voor-het-werk-verplaatsingspost” zit dan in het open doen en houden van de skigebieden. Dat kost onwijs veel voorbereiding, personeel voor onderhoud, pistenbullybestuurders, liftbedienden, lawinecommissie, bergredding etc. etc. Door die nu grotendeels te sluiten, worden heel veel woon-werk verplaatsingen voorkomen. Als die weer op grote schaal (moeten) gaan draaien omdat er weer toeristen komen, zal dat aantal weer fors toenemen. Vandaar mijn stellige overtuiging: thuisblijven is het veiligst. Alles wat je meer doet, leidt niet alleen tot jouw verplaatsing maar ook tot die van anderen. Zo werkt de economie, dat is de maatschappij. Normaalgesproken niks mis mee, nu is er een extra risico aan verbonden. Zolang je dat risico voor jezelf en anderen goed inschat en de overheden het aanvaardbaar achten, moet je vooral doen wat je wilt.

@peterpos : mijn vriendin werkt ook in het middelbaar onderwijs en ik heb 2 kinderen op de basisschool. Ik denk dat je gelijk hebt dat de risicocalculatie leert dat de kans dat je daar Corona oploopt groter is dan op de piste. Ik snap alleen niet waarom je die met elkaar vergelijkt? Mijn punt was thuisblijven versus wintersport. Volgens mij heb jij omdat je werkzaam bent in het onderwijs die keuze tussen onderwijs of wintersport helemaal niet? Je zit sowieso vast aan de schoolvakanties - en dan is de keuze weer thuisblijven versus wintersport ;-).

77steve op 10 dec 2020 16:17

Maar in jouw logica is dan de enige oplossing een totale lockdown. Want als persoon X, die dan niet op skivakantie gaat, een paar keer op daguitstap gaat en bv eens naar een skihal gaat of gaat winkelen is de impact vrijwel hetzelfde als wanneer die persoon op vakantie zou gaan. Want dan rijdt hij ook rond, moet hij ook tanken en bij die skihal en in de winkles werken ook mensen.
Dus niet op vakantie gaan en thuis in complete lockdown gaan zal zeker een goed effect hebben.
Niet op vakantie gaan, thuis vrij hebben zonder lockdown, daarvan ben ik echt niet overtuigd dat dit veiliger is.

Ik geloof niet dat Aart dit topic geopend heeft voor allerlei te voeren discussies…waar hier trouwens MEER dan genoeg andere topics voor zijn.

Wel om een overzicht te creeren voor diegenen die wel kunnen gaan.

@Errant : ik stel helemaal geen keuze voor. Ik hoop alleen dat mensen snappen dat het totale risico van op reis gaan groter is dan alleen het risico dat ze zelf lopen. Dat geldt inderdaad ook als je naar een skihal of de winkel gaat.

Ik geloof niet dat Aart dit topic geopend heeft voor allerlei te voeren discussies…waar hier trouwens MEER dan genoeg andere topics voor zijn.

Wel om een overzicht te creeren voor diegenen die wel kunnen gaan.

Pedro187 op 10 dec 2020 17:03

Ik zie Aart gewoon reageren en constructief meediscussiëren, dus begrijp niet zo wat je probleem is.

Peter Pos

@77steve, vanwege mijn wintersportverslaving ben ik bewust invaller in het onderwijs, zodat ik wel kan gaan wanneer ik zou willen. Alleen deze winter moet ik helaas overslaan (herstellende van chemo’s en fysiek nog niet in staat om te skiën), dus heb ik toegezegd om tot het einde van het schooljaar te blijven en zit ik daardoor wel aan de twee schoolvakanties vast. Mijn kinderen gaan overigens niet mee, omdat ze toch niet kunnen skiën. Hopelijk wel in de krokus.

Ik weet dat ik daar alleen in de supermarkt terecht kan en verder nergens met anderen in contact kom. Dat het dorp verder uitgestorven is enz. Anders was ik niet gegaan. Dan had ik de vakantie door moeten brengen met bezoekjes aan de IKEA, Action, Media Markt enz… ;-)

Peter Pos

Een korte update in verband met de a.s. opening van de (meeste) skigebieden in Oostenrijk:

  • Het gebruik van FPP2 mondkapjes in de liften is vereist. Wellicht dat de bergbahn-bedrijven en sportwinkels zo slim zijn om ze zelf te gaan verkopen, maar vooralsnog is dat nog niet het geval en zijn ze alleen te vinden bij de apotheek. Er staat duidelijk FPP2 op aan de buitenkant.

  • Hoe het elders gaat weet ik niet, maar in Skiwelt en Kitzski gaan diverse restaurants en hutten op de berg tóch open voor afhalen van eten en drinken.

null

Heel veel plezier voor degenen die wel kunnen gaan.
Wellicht is het handig om aan te kunnen tonen dat je er een zweitwohnsitz hebt?

Collega van me is net naar Zweden vertrokken en heeft de eigendomsstukken van zijn huis in Zweden meegenomen.
Dat bleek toch handig!

Hier net uit quarantaine. Bij mijn man op het werk gaat het als een fakkel rond (gevangenis). En bij mijn schoonzus op het werk is de tweede IC geopend. Dat is geen best teken.

It is an amazing world

Plaats een reactie