sneeuwkettingen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kühtai

Zijn op de weg van Oetz naar Kuhtai sneeuwketting nodig rond de kerstdagen?

Kühtai kan je langs twee kanten bereiken. Langs de kant van Ötz/Hochötz (Ochsengarten) kan je rond die tijd beter sneeuwkettingen in je auto hebben. Die kant is tamelijk sneeuwgevoelig en al vanaf vroeg in het winterseizoen kan er een pak sneeuw vallen.

Van de kant van het Sellraintal af is er meestal iets langer door te komen. Neemt niet weg dat het er ook op korte tijd kan dichtsneeuwen.

Ik ben wel van ‘living on the edge’, maar heb altijd sneeuwkettingen mee. Als je vast komt te staan, is zelfs met winterbanden wegrijden lastig. Niet te denken aan wegglijden.

Of je ze wel of niet nodig hebt wanneer je gaat, naar mijn mening ben je een domme rukker als je ze niet meeneemt. Voor het zelfde geld ligt er geen sneeuw op de weg als je gaat en in de week dat je er bent valt een bak sneeuw. Dus als je naar huis gaat dan heb je ze niet en probeer dan maar eens naar beneden te komen. Ik ken de weg en het dal niet maar het lijkt me logisch. Trouwens, juist als je sneeuwkettingen nodig hebt wil dat zeggen dat er een hoop nieuwe poeder is gevallen. Dus ik wil eigenlijk altijd wel mijn sneeuwkettingen omleggen. Dat wil nl. zeggen dat er veel poeder ligt!

Of je ze wel of niet nodig hebt wanneer je gaat, naar mijn mening ben je een domme rukker als je ze niet meeneemt. Voor het zelfde geld ligt er geen sneeuw op de weg als je gaat en in de week dat je er bent valt een bak sneeuw. Dus als je naar huis gaat dan heb je ze niet en probeer dan maar eens naar beneden te komen. Ik ken de weg en het dal niet maar het lijkt me logisch. Trouwens, juist als je sneeuwkettingen nodig hebt wil dat zeggen dat er een hoop nieuwe poeder is gevallen. Dus ik wil eigenlijk altijd wel mijn sneeuwkettingen omleggen. Dat wil nl. zeggen dat er veel poeder ligt!

@Johan helemaal mee eens. Je hebt trouwens voor 15 euro bij de bouwmarkt al kettingen die goed genoeg werken (lees voor ons Hollanders die ze 1 week per jaar nodig hebben waarbij je ze vaak nog niet eens gebruikt)) dus om daar nu op te bezuiniggen…

Zou zeker sneeuwkettingen meenemen. Sowieso als je op wintersport gaat… Bij Ochsengarten word aangegeven of je sneeuwkettingen nodig hebt of niet voor het laatste stuk naar Kühtai. Wij zijn er 2 jaar geweest en hebben zelfs met een 4wiel aangedreven auto soms moeite gehad om boven te komen.

Het is toch ook wettelijk verplicht om in Duitsland en Oostenrijk sneeuwkettingen in de auto te hebben ??

Verplicht is het slechts bij weersomstandigheden waarbij de wegconditie dat vereist.

Ja precies, en er is niets zo onvoorspelbaar als het weer en dus is het handig om ze gewoon mee te nemen

sneeuw kettingen zijn verplicht bij de uitrusting van je wagen als je naar Oostenrijk gaat. Ook in duitsland is dit het geval. Nu sneeuwt het hevig kan de politie vragen deze op te leggen. Heb je een wagen die nog geen al te grote problemen ondervind. bv quattro/4x4 dan moet je ze wel bijhebben maar niet opleggen. Ben al enkele keren moeten stoppen, maar heb ze nog niet moeten gebruiken. Ook is het aan te raden deze eerst is te testen als je thuis bent. Het weer is onvoorspelbaar. En als je deze dan moet opleggen en het vriest en sneeuwt is geen pretje. Heb verschillende mensen zien sukkelen.

Het was al een ellende hier in de straat …en mijn vrouw maar over mijn rug meekijken !!

Ik had sneeuwkettingen gekocht en toen zat maat 10 in de gesealde zak van maat 8 ofzo. Veels te groot! Ik snapte er geen kut van. Last minute nog ff kunnen ruilen. Die winter zelf de kettingen er om heen gelegd op de rit naar Les Menuires en een stuk terug moeten rijden naar beneden omdat een maat van me ze er niet omheen kreeg (oude BMW 5, verlaagd en met achterwielaandrijving). Dat was een partijtje kutwerk in de sneeuw, 's ochtendsvroeg 7:30 na een nacht gereden te hebben.

voor alles is er een eerste keer. Ook dus voor het opleggen van kettingen.
Een goede raad: Oefen dit op voorhand in slechte weersomstandigheden. Zo leer je dat het meenemen van extra materiaal je het leven minder zuur zal maken.
Neem alvast mee: werkhandschoenen, een doek of karton waar je kan op werken, een schopje om de sneeuw weg te halen, een klein houten plankje als steun voor een autokrik.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Aldoende leert men.

Begrijp deze vraag nooit, natuurlijk neem je altijd sneeuwkettingen mee. Vaak heb je ze helemaal niet nodig, maar zoals al gezegd, niets is veranderlijker en verraderlijker dan het weer!

Fazit:

  • op wintersport neemt een intelligent mens ze mee
  • tijdens herfst/voorjaar, wanneer je weet dat je op de betere passen komt, neemt een voorzichtige mens ze mee

En inderdaad, oefen op voorhand eens een keer thuis. Nee, niet bij 25°c en stralende zon, maar als het donker en koud is ;-). Ook handig, voor mensen met toegang tot een medisch of onderzoekslabo, zijn de latex handschoenen en fijne wollen handschoentjes voor eronder. Scheelt een hoop half bevrozen vingers :).

En dan nog te zwijgen over winterbanden. Wist je dat je als je een accident maakt in belgie(Ardennen). En je bent niet in fout. Je aansprakelijk kunt gesteld worden vermits je geen winterbanden hebt. Verschillende kantons maken al gebruik van deze regel. Mijn winterbanden worden van de namiddag erop gezet. Vrijdagavond vertrek ik naar stubail voor openingsweekend.

Dat van die aansprakelijkheid is toch in bijna elk land?

Niet als je in je recht bent.
Belgische wetgeving zegt niet dat je verplicht bent winterbanden te gebruiken. Ze raden het wel aan. Om zo ongevallen te vermijden.

Ehm, Carl … waar staat het net dat winterbanden in België wel worden aangeraden? Voor de volledige wetgeving kan je gaan zoeken op wegcode.be ;-). Politie heeft geen poot om op te staan, verzekeringen betalen zonder omnium hoe dan ook al niet uit, en mét omniumverzekering is het een kwestie van navragen of een dergelijke uitzondering letterlijk in je contract staat. Anders, heb je (spijtig genoeg in mijn ogen, maar dat is een andere discussie) geen enkel probleem (wettelijk gezien).

Misschien voor de duidelijkheid: ik ben wel degelijk een groot voorstander van winterbanden, ook in België onder een reeks omstandigheden ;-)…

Carl, ik heb het niet specifiek over wel of geen winterbanden, maar over dat je aansprakelijk gesteld kan worden als je je niet aanpast (in welke zin dan ook) aan de omstandigheden.

Quote van ANWB.nl: In de Franse wet is het uitgangspunt dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond hiervan kan het rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid bij ongevallen en strafrechtelijke vervolging.

En: In welke landen is het gebruik van winterbanden verplicht?
De verplichting om uw voertuig aan te passen aan de wegomstandigheden geldt in: Italië, Duitsland, Oostenrijk, Finland, Frankrijk, Noorwegen, Zweden en Zwitserland

Dat is dus het nadeel van verschillende wetgevingen in verschillende landen. Een echte harde plicht voor winterbanden gaat zo goed als zeker nooit in alle EU landen worden ingevoerd. Een verplichting om je voertuig aan te passen aan de omstandigheden kan er mogelijk ooit nog wel eens komen.

Maar, nu is dat in BE (zeker) en NL (voor zover ik weet) zeker nog niet het geval. In de typische landen met stevige winters (IT, D, O, F, FI, S, N) is er ofwel een expliciete verplichting om sneeuwbanden te leggen ofwel een clausule in de wetgeving die je verantwoordelijk maakt indien je een ongeval hebt en je voertuig niet is uitgerust met winterbanden.

En dan Zwitserland, die toch doet wat ze zelf wilt en niks aantrekt van de EU. En gelijk hebben ze.

even wat extra uitleg geven. Het probleem dat je aansprakelijk kunt gesteld worden geld voor de ardennen.
Het kan dus zijn dat je in je recht bent. Maar heb dit vorig jaar vernomen van onze buren,die een chalet hebben vlakbij de Botrange. Dat je best winterbanden gebruikt. Nu ik denk zelf dat dit ookwel aangeraden is. Want met gewone banden ga je niet ver geraken. Ze vertelden me dat eral regelmatig ongevallen gebeurd zijn. En de politie schrijft ook op het ongevallen papier dat je met zomerbanden rijd. En er zijn verzekeringen die dan alles gaan betwisten. Ok het kan mss zijn dat de verzekering toch alles dekt. Maar ze zullen altijd proberen iets te zoeken. Trouwens,zoveel mensen rijden niet me omnium rond hoor.

Toch een paar aanvullingen (het is m’n beroep geweest per slot van rekening):

  • als je een éénzijdig ongeval hebt, is een verzekering verplicht om de schade aan jouw voertuig uit te betalen bij omniumverzekering tenzij je in een situatie zit/zat waar expliciet een uitzondering voor is aangegeven. Bv. ongeval met zomerbanden op sneeuw moet expliciet zijn aangegeven. Sommige (!) verzekeringsmaatschappijen gaan mogelijk wel proberen een lager voorstel te doen, maar het staat je altijd vrij om dit voorstel te weigeren en te dagvaarden. En ja, dat zal je meestal winnen als de contractuele bepalingen duidelijk zijn nageleefd, of verliezen als ze niet zijn nageleefd. Het aantal omniums is trouwens niet te onderschatten … laatste keer dat’k ernaar informeerde zat dat rond de 32%. Wanneer je geen omnium hebt, heb je überhaupt niets om naar te vragen.
  • als je een ongeval met meerdere partijen hebt, geldt voor je -eigen- voertuig hetzelfde verhaal als hierboven maar voor de andere betrokken partijen geldt een ander verhaal. Je verzekering zal in eerste instantie uitbetalen aan de betrokken personen (in zover ze niet in fout zijn, voldoen aan hun eigen contractuele bepalingen, etc.). In tweede instantie zal je verzekering echter nagaan in welke mate jij zelf aan je contractuele bepalingen hebt voldaan (bv. alcoholintoxicatie, roekeloos rijden, -eventueel- winterbanden).

In beide gevallen is het dus belangrijk wat er in je verzekeringscontract staat. Staat er niets in over winterbanden, ben je (jammer genoeg, in mijn ogen) niet alleen strafrechtelijk in orde, je bent ook verzekeringstechnisch in orde.

Nog een paar randopmerkingen:

  • strikt genomen moet dat probleem zich niet alleen voordoen in de Ardennen. Regio Leuven heeft vorig jaar (net zoals heel België dacht ik) genoeg sneeuw gezien om ook twee keer na te denken.
  • ik hoop dat de politiediensten hun werk grondig doen en een foto nemen van de typeaanduiding én markering van de band. Opschrijven "het waren winterbanden of niet" is niet voldoende als bewijslast gezien de hele discussie rond typemarkering.
  • betwistingen met verzekeringen worden meer en meer schering en inslag. Dat is de reden waarom’k steeds aanraad om een rechtsbijstandsverzekering bij een andere verzekering dan je eigenlijke voertuigverzekering te nemen.
  • winterbanden staan bij mij buiten vraag. Ik heb ze, ik gebruik ze. Als het aan mij lag, was er zowel in de wetgeving mbt het wegverkeer als de verzekeringswetgeving absoluut geen twijfel over wat nu wél mag en niet mag ;-).

grtz
Lars

hm, aanvulling (belangrijke laatste zinnetje):
… als je een ongeval met meerdere partijen hebt, geldt voor je -eigen- voertuig hetzelfde verhaal als hierboven maar voor de andere betrokken partijen geldt een ander verhaal. Je verzekering zal in eerste instantie uitbetalen aan de betrokken personen (in zover ze niet in fout zijn, voldoen aan hun eigen contractuele bepalingen, etc.). In tweede instantie zal je verzekering echter nagaan in welke mate jij zelf aan je contractuele bepalingen hebt voldaan (bv. alcoholintoxicatie, roekeloos rijden, -eventueel- winterbanden). Als je niet aan je contract hebt voldaan, gaat je verzekering de kosten op jou terugvorderen.

Ik dacht toch zeker dat dit wintersporters.nl was en niet wintersporters.be!!!

Aangezien er genoeg NL in BE zitten … ook tijdens de wintermaanden, kan het ook voor hen wel eens interessant zijn ;-). Daarnaast is de NL verkeerswetgeving heus niet zo verschillend van de BE verkeerswetgeving. Verzekeringstechnisch weet’k het niet zo zeker.

Maar goed … je ziet maar wat je ermee doet. Je -moet- het ook niet lezen he ;-).

BE = NIET NL!!! Gelukkig niet!

Plaats een reactie