Ervaringen

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Foux d'Allos

Ik ga dit seizoen naar La Foux, iemand die hier ooit geweest is en zijn ervaringen wilt delen?

Bijna onbereikbaar met de auto vanuit NL
Vanaf vliegveld Nice wel prima te doen (huurauto of bus)

Leuk gebiedje, vrij rustig. Wel redelijk oude liften, maar omdat het er zelden druk is maakt dat niet veel uit.
Het is anders dan de grote bekende gebieden, alles gaat er wat relaxter aan toe. Als je er van houdt direct op je wenken bediend te worden, dan kan het tegenvallen. Als je zelf ook de tijd hebt is het een fijn dorpje.

Qua skiën in ieder geval genoeg mogelijkheden, hoewel het wat pistes betreft nergens echt lastig is. Gitzwart is er niet, daarvoor zul je off piste moeten gaan.

Ben in 2008 naar PraLoup geweest. De pistes zijn er lekker afwisselend. Breed, soms is het een bospad, en soms een hele tocht met allerlei afwisselende paden met gekke jumps. Heel speels. Echt een zuid-zuid-alpen gebied. Kans op extreem mooi weer is groot hier. En hoge boomgrens, dus veel tochten tussen de bomen. Neem dus ook veel zonnebrandcrème mee. En sneeuw pakt het zeker goed mee als de zuid-alpen in de prijzen vallen. Kijk ook even de video van Geertje afgelopen seizoen.

Praloup zelf is qua dorp niet veel aan maar wel volledig op wintersport gericht (zoals veel van de betonnen steden in Frankrijk). La foux ken ik niet, maar zag er wel mooi uit. Nederlanders vind je er bijna niet. Het is inderdaad wat Hessel zegt; beetje slow-motion sfeertje hangt er. Rust vind je er zeker. Heel anders dan in de populaire oostenrijkse of franse gebieden. De indeling van het skigebied heb ik met slecht beoordeeld omdat er eigenlijk richting la foux maar 1 piste heen en 1 terug gaat waardoor als je van la foux naar PraLoup skiet wel een aantal maal dezelfde piste wil nemen. Wachttijden waren er totaal niet in de week toen ik er was (8-15 februari). De liften waren toentertijd wel echt aan de oude en trage kant. Nu is dat zeker aangepakt, want ik volg het gebied nog steeds qua ontwikkelingen en er is veel geïnvesteerd de afgelopen 5 a 6 jaar. Was ook wel nodig, maar je zult zeker nog wat oude ‘fixed’ liften vinden aangezien ze heel wat in te halen hadden. Al met al vind ik het een prima bestemming, omdat het echt anders ‘voelt’ dan een gebied in de Noord-Alpen.

''Powder to the people''

Als je terug bent hoor ik graag hoe je het hebt gevonden! Ik ben er 20 jaar geleden een keer geweest en vond het een heel grappig gebied ivm allerlei bizarre liftsystemen die daar waren. Heel kleurrijk, 3 of 4 1-persoons staliftjes achter elkaar en dat soort constructies :D

De gekke staliften en de mini-eitjesliften uit de jaren 60 zijn inmiddels verdwenen en vervangen. In 2010 volgens mij de laatste. Wel jammer stiekem want het had wel iets avontuurlijks. Maar comfort, moderniteit en snelheid is ook wel fijn :)

''Powder to the people''

Klinkt goed! Mijn keuze was uit budgetaire overweging gemaakt en ik twijfelde een beetje of ik er nu toch geen spijt van zou gaan krijgen ;) Maar dat klinkt allemaal veelbelovend! Als ik terug ben post ik zeker mijn ervaringen! :)

Hier nog even direct de link naar het filmpje, maakt het iets makkelijker te vinden ;)
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/4354/Goede-sneeuw-…

Plaats een reactie