Status pistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Plagne Centre

Zo te zien komt er in la Plagne weinig tot geen sneeuw bij en dat is erg jammer want het wordt daar toch steeds slechter, ook op de hogere pistes.
Wij hebben ook nog nooit zoveel bananen en helicopters in actie gezien als in deze week. Zelf heb ik nog een Franse vrouw geholpen en moed ingesproken totdat haar man terug kwam lopen. Zeer waarschijnlijk haar kruisband gescheurd. Ook zij ging even later met de banaan naar beneden.
Volgens mij is de kunstsneeuw daar de belangrijkste oorzaak van; kan dat kloppen??

Nog een ander vraagje:
Ik weet dat Franse blauwe pistes vaak te vergelijken zijn met Oostenrijkse rode pistes maar voor mijn gevoel spant la Plagne wel de kroon. ( in vergelijking met oa. Flaine, la Clusaz en Val Cenis ). Ik heb het gevoel dat men daar veel rode pistes voor de commercie een blauw tintje geeft… Delen andere la Plagne-hangers die mening ook?

dat een aantal franse blauwe pistes in oostenrijk als rood geclassificeerd zouden staan is oud nieuws, verder is het natuurlijk wel zo dat een ijzige blauwe piste een heel stuk zwaarder is dan een goed geprepareerde blauwe pistes. uit mijn eigen ervaring moet ik zeggen dat ik de blauwe pistes niet veel zwaarder ervaar dan de blauwe pistes in andere franse gebieden, dus ik zou zeggen dat het aan de ijzige omstandigheden ligt

Zo te zien komt er in la Plagne weinig tot geen sneeuw bij en dat is erg jammer want het wordt daar toch steeds slechter, ook op de hogere pistes.
Wij hebben ook nog nooit zoveel bananen en helicopters in actie gezien als in deze week. Zelf heb ik nog een Franse vrouw geholpen en moed ingesproken totdat haar man terug kwam lopen. Zeer waarschijnlijk haar kruisband gescheurd. Ook zij ging even later met de banaan naar beneden.
Volgens mij is de kunstsneeuw daar de belangrijkste oorzaak van; kan dat kloppen??

Nog een ander vraagje:
Ik weet dat Franse blauwe pistes vaak te vergelijken zijn met Oostenrijkse rode pistes maar voor mijn gevoel spant la Plagne wel de kroon. ( in vergelijking met oa. Flaine, la Clusaz en Val Cenis ). Ik heb het gevoel dat men daar veel rode pistes voor de commercie een blauw tintje geeft… Delen andere la Plagne-hangers die mening ook?

Ewald op 3 jan 2015 22:36

Is het zo’n probleem met de condities? Ik dacht na die goeie sneeuwval en kou, dus kanonnen konden op, dat het niet slecht kon gaan.
Ik vertrek binnen kleine 14 dagen.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Het valt toch wel tegen; zie ook de topic over de sneeuwcondities in Les Sybelles.

Het klopt dat de kanonnen aan zijn gegaan maar dat is net poedersuiker. Daaronder ligt een harde laag die na 2 uur weer ‘bloot’ ligt en die heel glad is. Zelfs heel ervaren skiërs gingen daar geregeld onderuit. Wat wel zal schelen is dat het over 2 weken een stuk rustiger zal zijn dan de afgelopen week. De pistes zullen het dan wel wat langer uithouden… En in 2 weken kan er nog wel wat bij gaan vallen

Ik vertrek aanstaande vrijdag-zaterdag richting La Plagne. Deze week nog flink duimen voor sneeuw maar die kans lijkt helaas klein.

Net terug uit Champagny en vanoise (in het skigebied van La Plagne) en in het begin van de week super condities met veel zon en overal genoeg sneeuw. Op de laatste dag (vrijdag) op elke piste enorm veel groene en bruine plekken door de extreme warmte, hoger is het wel al beter.

En ja ik deel je mening ook! Deze vakantie met mindere skiers van blauwe pistes afgeweest en die klaagden er ook veel over! Een goed voorbeeld is de blauwe piste die van de Verdon Sud afloopt (ik ben even zijn naam kwijt maar je kan vanaf daar naar de rode Carina piste)

Plaats een reactie