Nederlander omgekomen door lawine (Lech)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Lech

Een vraag die in mij opkomt en misschien door @Rogier, als bergbewoner, (deels) beantwoord kan worden.
Hoe kan het dat een (naar ik aanneem) bevoegde berggids toch een groepje skiërs meeneemt op een off-piste traject terwijl er door de overheden ernstig gewaarschuwd wordt niet off-piste te gaan skiën en het lawinegevaar ongeveer het hoogst mogelijk niveau heeft?
Je zou zeggen dat een (erkende) berggids op de hoogte is van de actuele waarschuwingen en adviezen én op dat moment heersende lawinegevaar en dus geen toeristen begeleidt op dat moment en hen dan ook op het hart drukt dit ook niet op eigen houtje te gaan doen vanwege de gevaren…
Of zijn erkende gidsen niet verplicht om voorschriften en adviezen van de overheden te volgen en opereren ze naar eigen believen en inzicht?
In het laatste geval is het nogal willekeurig om je als, niet met de lokale omstandigheden bekende, toerist je over te geven aan de kennis en kunde van zo iemand omdat het dan afhankelijk is van zijn/haar inschattingsvermogen en/of roekeloosheid of je je veilig op pad begeeft en ook weer veilig thuiskomt…

Zeeuwski op 17 jan 2017 10:40

De media dikt het allemaal aan. De media roept altijd erg snel dat off-piste af wordt geraden. En ze vinden altijd wel iemand die dat graag in media wil zeggen. Maar met een lawine gevaar 3 is echt nog heel goed en relatief veilig off-piste te skiën. Geen bergredding zal zeggen dat je dan niet off-piste mag gaan. Wel wordt er soms gezegd dat bepaalde hellingen te gevaarlijk zijn. Maar al die nuance is vaak veel te veel voor een gemiddelde krant. Er is geen enkele overheid die bij een lawinegevaar 3 off-piste af raadt of verbied. Echt niet.

Dat je als gids in dit geval off-piste gaat met je klanten is niet zomaar tegen de regels ingaan. Nee, met goede kennis en ervaring is er echt prima off-piste te skiën. Alle gidsen, bergredders en de schrijvers van de lawinebulletins gaan off-piste met dit gevaar. Juist ook om de condities zelf te aanschouwen. Lees om hier meer over te weten ook dit: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/333145/hoe-wordt-e…

Met heel veel kennis en terughoudendheid kan dit zelfs met lawine gevaar 4. Met lawinegevaar 5 kan dit niet om de enige reden dat je niet veilig bij de skibare helling kunt komen. Lawinegevaar 5 is dan ook geen stufe meer voor skiërs maar wel voor dorpen, wegen etc.

Om het allemaal in perspectief te plaatsen. Toen het KNMI de laatste keer code oranje of rood heeft gegeven hebben jullie toen wel gewoon de auto gepakt? Zijn jullie wel gewoon naar buiten gegaan?

Al zou iedereen zich met de auto aan alle veiligheidsvoorschriften houden (max snelheid, minimale afstand en dat ook afhankelijk van het weer etc) dan zou er buiten een enkel technisch mankement of een hert dat oversteekt ook nooit een ongeluk gebeuren.

Click. Click. Peace

Dan vlak je de factor mens helemaal uit en zo betrouwbaar zijn we niet gebouwd. Daarnaast zijn die codes wel degelijk iets om rekening mee te houden. Met code rood de weg op gaan is niet erg verstandig en moet je dus ook niet doen tenzij er echt noodzaak is. Dat is met een skitripje nooit het geval.

En nu een gelukje: http://bergwijzer.nl/nieuws/skipiste-235-in-lech-gesloten…

Gelukkig geen slachtoffers!

Tja geluk, dat wel
Maar weer een keer dat een piste geraakt wordt door een lawine. Lekkere veiligstelling van de pistes

@Superskismurf Het blijven de bergen…

Click. Click. Peace

@Rogier Zeker, maar denk jij dat Jan Modaal op de hoogte is van de gevaren? Hier op het forum heeft iedereen nog een redelijke basiskennis en kent/deelt de mening dat er in de bergen altijd risico is. Maar als jij in een skigebied gaat rondvragen, denk ik dat 90% er van overtuigd is dat een skipiste volledige lawineveilig is.

Kijk, het skigebied zal die lawine ook niet opzettelijk naar beneden laten denderen, maar het is natuurlijk een terechte opmerking dat ze OF de pistes beter moeten beveiligen OF meer aandacht moeten besteden aan de gevaren op (!) de piste. Amerikanen die in Amsterdam gaan fietsen vertel je toch ook even dat ze moeten uitkijken voor de voetgangers? Hoeveel moeite is het nou om als bedrijf (skigebied) je verantwoordelijkheid te nemen en je klanten te informeren over de gevaren?

@Rogier120 Gebieden doen echt enorm veel om pistes zo veilig mogelijk te laten zijn. Net als de overheid in Alpenlanden, want ook wegen willen wel eens te maken hebben met lawines en steenslag.

100% veiligheid bieden kan in de bergen niet. Net als dat op het strand niet kan, in bossen niet kan en ga zo maar door. In de natuur is risico 0 gewoon niet mogelijk. Je kunt er wel heel dichtbij komen. En dat doen skigebieden. Want lawines op geopende skipistes zijn echt een zeldzaamheid.

Verder doen skigebieden enorm veel aan voorlichting, alleen lijkt het erop dat veel toeristen dat niet willen zien. Ik denk dat skigebieden meer aan voorlichting doen dan dat gemeente Amsterdam aan fietsvoorlichting doet eerlijk gezegd…

Click. Click. Peace

@Rogier Je eerste twee alinea’s ben ik volledig met je eens!

De laatste alinea ben ik volledig met je oneens. Ik heb nog nooit ergens in een skigebied informatie gekregen die er op zou moeten duiden dat het op de piste niet 100% veilig is en waarschuwt voor de kans op lawines op een. Terwijl het op hele makkelijke manieren kan: banners in het skigebied, een brochure bij elke skipas die gekocht wordt, boekjes neerleggen bij hotels en appartementen. Om bij het voorbeeld fietsers te blijven: er zijn meerdere campagnes inclusief banners die zich focussen op fietsen (denk aan ‘Ik wil gezien worden’). Toen ik met Amerikaanse vrienden fietsen ging huren, werden alle regels uitgelegd en moesten ze zelfs eerst even een proefrondje fietsen.

Als dit de keuze is van het skigebied, is dat ook prima hoor! Mij hoor je niet klagen en ben ik me bewust van het (geringe) risico op pistes. De realiteit is echter dat het merendeel zich hier niet van bewust is en dus moet er dan ook niet verontwaardigd worden gereageerd als er wordt opgemerkt dat er (weer) een lawine over een piste is gegaan.

Risico 0 bestaat niet ,helemaal mee eens. Maar ik heb het idee dat er de laatste jaren wat gemakkelijker mee omgegaan wordt. Ik zie juist steeds meer berichten over lawines op geopende pistes/ skigebieden. ( serfaus, meiringen hasliberg , saint francois longchamp ) Als een lawine een piste bereikt heb je m.i. een achterstand in preventie, wat nu juist het uitgangspunt is in lawine bestrijding sinds de jaren 50 van de vorige eeuw

Overigens vind ik hetzelfde voor wegbeheerders. Neem de Col du Lautaret, daar geldt aan de kant van Briancon een verbod op stilstaan ,wegens lawinegevaar op het bovenste stuk. Bij slecht weer en bakken met sneeuw sta je er rustig een uurtje stil. Dan had de weg afgesloten moeten zijn

*bericht bewerkt door Superskismurf op 22 feb 2017 20:41

Plaats een reactie