zomer skieen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Deux Alpes

Ik ga volgende week 1,5 week naar alpe d’huez om veel te fietsen, tour te kijken en feestje te bouwen. Maar wilde mogelijk ook een morgen gaan boarden in les deux alpes. Heeft iemand meer ervaring met zomerskieen op les deux alpes? Is het makkelijk om daar materiaal te huren of toch zelf meenemen? Zijn de beschikbare pistes wel een beetje uitdagend of is het een vlakke plaat, en is het snowpark wel de gehele zomer open? Of heeft er nog iemand tips?

Ik haak even aan in dit topic. Zit dan namelijk ook op Alpe d’Huez en speelde met dezelfde gedachten ;) Als ik de webcam mag geloven ziet het er best wel ok uit en is het vrij druk op het moment. 2 jaar geleden op Les Deux Alpes geweest en materiaal huren was geen enkel probleem, alhoewel dat wel in de winter was. In de zomer voor alsnog geen ervaringen.

Met de helling zit het wel goed, behalve het stuk tussen de Puy Salié en La Lauze. Daar heb je als snowboarder weinig te zoeken, want het stukje hogerop biedt niet veel meer. Steil zat om lekker bochten aan elkaar te rijgen.
Het snowpark is het zomerpark en is momenteel geopend. Of dat tot het einde blijft weet ik niet, maar over anderhalve week zal die nog wel open zijn.

Geen idee hoe het met het materiaal zit, maar dat kun je alleen beneden huren. Er zijn nog voldoende zaakjes open om dat te kunnen doen, op loopafstand van de lift naar de gletscher.

Op maandag 27-7-2015 Heb ik het zomerskieen in les deux alpes geprobeerd.

Ik weet dat je totaal niks moet verwachten van zomerskieen maar ik viel van de ene in de andere teleurstelling, klinkt erg negatief, maar kan er niet veel positief van maken.

Ik had de dag ervoor al schoenen en board gehuurd bij de dichts bijzijnde verhuurshop bij de lift, Bij het passen van de snowboardschoenen trok ik meteen al de veter kapot. Ik zei nog, liever vandaag dan morgen in de sneeuw.
Maandag op tijd opgestaan zodat ik om 6.50 bij bij de shop was, schoenen aangedaan board gepakt en naar de lift. (7.00 bij de lift) Daar stonden al vele landenteams te wachten, wat resulteerde dat ik om 8.20 de lift instapte, dan nog een 20 minuten met de liften naar de plaats waar de cabine liften eindigden. Hierna mij board onder mijn schoenen gedaan en de sleepliften gepakt. De sneeuw/ijs was hier heel slecht, hopen dat het hoger op beter werd, het werd wel iets beter maar nog echt niet wintersportwaardig, wat wintersportwaardig dan mag zijn. ondertussen was mijn linker teenrap al los, Het was gewoonweg niet mogelijk om de straps strak om je schoenen te doen, ze gingen telkens weer los. Ook zat er veel speling tussen de schoen en de binding, dit vond ik nog oke, want je kunt niet al te veel van huur boardjes bindingen en schoenen zeggen, al moest ik voor deze dag wel 32 euro betalen, Het was ook niet mogelijk om het materiaal te upgraden naar beter materiaal.
Na 1x omlaag te zijn gegaan waarbij ik m’n bindingen links en rechts meerdere malen opnieuw heb moeten vastmaken, en meerdere malen daardoor gevallen te zijn was ik het helemaal zat en heb de eerste de beste lift weer naar onder gepakt.
Ook bleek er nog een scheur te zitten in het plastic framework van de binding. Deze was nog niet door, maar bij een flinke klap zou het plastic splijten en was het zeker dat je uit je binding zou schieten.

Teruggekomen bij de verhuurshop eiste ik toch wel mijn geld terug, Ik ben normaal niet zo van het terugvragen van geld of zeur niet zo snel bij slecht eten etc. Maar dit was gewoon gevaarlijk en hield een zeer slecht gevoel over aan de poging tot zomerskieen op les deux alpes.

De winkel medewerker gaf aan hoe je de binding moest strappen, dat had ik ook gedaan, maar hij bleef zeggen dat ik mogelijk te hoog of te laat had gestrapt, en wilde in eerste instantie het geld niet terug geven. De scheur in de binding zat er wel in maar zorgde nog niet voor een risico gaf de medewerker aan. Maar 32 euro voor materiaal wat levensgevaarlijk is, is toch geen reclame voor een verhuurshop, hier was de mederwerker het niet mee eens en vond het materiaal oke, na lang doorzagen heb ik de winkel verlaten en heb uiteindelijk wel mijn geld terug gekregen.

De langere rij, slechte kwaliteit van de piste maakte me in principe nog niks uit, bleef zin houden om te boarden, maar de kwaliteit van het materiaal verprutste het wel helemaal.

Misschien off topic maar heeft er iemand anders ook zo’n slecht materiaal gehad? Ik vind het gewoon echt niet kunnen omdat zo’n shop de veiligheid van de wintersporters in gevaar brengt.

Dat van materiaal kan natuurlijk pech zijn. Die rij, ja, nog eerder zijn :D en de sneeuwkwaliteit, het is zomer he. En het is ook niet het begin van de zoner maar al ruim over de helft wat er voor zorgt dat ijsplekken op de pistes eerder regel dan uitzondering zijn. Die stukken skiën niet fijn maar als je alle pistes eenmaal een keer gedaan hebt ken je de plekken waar de sneeuw nog wel redelijk is en dan kun je er natuurlijk nog wel van genieten.
@Rob-board hmm vervelend verhaal over dat met je snowboard… waarschijnlijk gewoon pech gehad…

#proudtobepartofleswintersporters

Heb ook wel eens materiaal gehad dat niet geweldig was bij nadere inspectie (lees: gebruik). Gelukkig hoefde ik dan niet vanaf de gletscher naar beneden. En was de service daarna prima. Zonder problemen schoenen wisselen. Eén keer gewoon andere bindingen gekregen.
In Winterberg ook weinig te klagen gehad. Toen ik vertelde dat ik niet vooruit kwam werd er meteen een laag nieuwe wax aangebracht. Alles kostenloos…
@Rob-board Jammer dat alles wat zo’n beetje mis kon gaan samenviel. Dit jaar heeft de warmte trouwens wel echt zijn tol geeist op de gletschers. Al vroeg erg slechte sneeuw.

Plaats een reactie