ervaring over dit skigebied

Dit onderwerp gaat over de bestemming Almenwelt Lofer

Wie kan mij iets vertellen over het skigebied Loferalm
Zijn er goede skischolen?
Zijn de pistes goed?
Hoe is het dorpje Lofer?
etc, etc,

Hoi Jan,

ik kom al enkele jaren in Lofer, en het dorp is voor mij een tweede thuis geworden. De mensen zijn gastvrij en vriendelijk, en het is de normaalste zaak van de wereld om elkaar, bekend en onbekend, op straat/op de piste/in de bar/overal vriendelijk te groeten. Lofer telt 2 skischolen, Sturm en Herbst. Beide skischolen worden beheerd door twee uitstekende skiërs/skileraren. Christoph Sturm en Georg Herbst werken samen bij de SBSSV als skileraar-leraar, en kunnen door hun netwerk daar uitstekende skileraren werven. Het skigebied telt ongeveer 46 kilometer piste, met vooral blauwe en rode pistes. Er zijn twee zwarte pistes, waarvan er een door zijn steile afdaling en ijzige piste goed zwart is. De ander begint op het hoogste punt van de Loferer Alm (Grubhörndl) en ligt in een soort gletsjerdal, waardoor er een smalle, natuurlijke halfpipe is gevormd, met extreem veel offpiste-mogelijkheden. Verder zijn er in het dorp weinig verschillende uitgaansgelegenheden. In het compleet vernieuwde Intersport-complex van skischool Sturm is de bar Bobo’s gevestigd, waar altijd wat te doen is. Daarnaast ligt er onder aan de piste een kleine, gezellige kroeg, waar er na sluitingstijd bij Bobo’s nog even wordt doorgefeest. Omdat het skigebied zo redelijk klein is, is het een uitstekend gebied voor de gezinnen en de beginnende/gemiddelde skiër. Voor de ervaren wintersporters zijn er ook genoeg offpiste-mogelijkheden. Lofer is geen dorp voor groepen jongeren/studenten, waardoor het woord “overlast” niet voorkomt in het woordenboek van de inwoners. Ik zou zeggen: probeer Lofer een keer uit, en je wilt er niet meer weg.

Veel succes en plezier!

Hallo wij gaan voor de eerste keer naar Lofer. Heeft U nog een tip waar je lekker (en nog te betalen) kunt eten in het dorp?? Verdere tips zijn van harte welkom.
Groetjes Desiree

Hallp Desiree,
ik ben met kerst vorig jaar in Lofer geweest en wij hebben erg goed gegeten in restaurant Steinerwirt. Ze hebben verschillende ruimtes in het restaurant waar je kunt kiezen tussen meer elegant en mooi gedekt (Feinschmecker), een echte salzburger stube (Jaga Stub’n) of het wirtshaus met geblokte tafelkleedjes. voor ieder wat wils dus. Wij waren in het Feinschmecker gedeelte. prijzen zijn niet overdreven duur. kijk maar eens op de homepage, daar vind je ook de menukaart. (steinerwirt punt info)

Ik zag op internet dat je kunt rodelen in Lofer, weet iemand waar dit is? Is dit in Lofer zelf??
Wat is zeker aan te raden om te doen, behalve skieen dan natuurlijk.

er zijn verschillende rodelmogelijkheden. kijk maar eens op:
http://www.lofer.com/de-rodeln.htm

Het is er wel ontzettend druk!!!Lange wachttijden bij de gondel.

dat ligt eraan wanneer hoo Jeanne, toen wij er waren was het absoluut niet druk. Ik vond het juist zo aangenaam omdat het zo gezellig was en niet te druk.

Zo, plotseling komt ook dit forum tot leven! Super, vindt het heerlijk om over mijn “tweede thuis” te praten. In Lofer is genoeg te doen, van “eisstockschießen” tot rodelen. Een aanrader in dat geval is zeker Hotel Dax, dat een compleet vrijblijvend activiteitenprogramma heeft naast het skieën/boarden. Verder is het bezoeken van de kerk in Maria Kirchental erg leuk, vooral als er een mooi pak sneeuw is gevallen en de schemering valt langzaam in (http://www.maria-kirchental.at/maria-kirchental/).
Wat betreft de woorden van Jeanne: het kan inderdaad heel druk zijn bij de gondels, vooral de zeer gedateerde 1ste gondel die je naar het “Mittelstation” brengt. Ik durf echter te stellen dat Lofer in de laatste 3 jaar qua drukte is verdubbeld, terwijl dat in zo’n dorpje niet was voorzien. Inmiddels is de zak met geld gevonden, en wordt vanaf nu tot 2017 een compleet nieuwe lift gerealiseerd, met een verdubbeling van de capaciteit. Daarnaast wordt het gebied ook nog eens uitgebreid, en denkt men over een verbinding met naastgelegen skigebieden, waardoor er een gebied met 70-100 skikilometers ontstaat! Desiree, wanneer gaan jullie? Succes, en vooral veel plezier!

P.S. De skischolen verzamelen allebei om 10 uur boven, waardoor er tussen 9:00 en 9:30 uur een piekdrukte ontstaat. Vermijd dit tijdstip, en je hebt zo goed als nergens last van. Vooral in de Nederlandse weken (Kerst + Oud&Nieuw en in februari) is het erg druk, ook boven bij de restaurantjes. Ook daarbij kun je rekening houden met de skischolen, die tussen 12:00 en 13:00 zo’n 200+ kinderen over de restaurants, waardoor het praktischer is om rond de klok van 13:00 uur te gaan lunchen. Heerlijk relaxen op het terras is er dan ook bij, terwijl dat met de drukte van de skileraren en hun kinderen rond het middaguur wat minder fijn is. Nog meer vragen? Ik beantwoord ze graag!

ik was er vorig jaar tijdens de kerst en ik vond het inderdaad echt niet te druk, maar wij gingen dan ook om 10.00 naar boven, en pas om 13.00 lunchen, dan heb je nergens last van hoor.

Hallo allemaal,
bedankt voor jullie reacties, weet nl. niets af van Lofer, gaan nu voor de 2e keer op wintersport.
Als wij iets later gaan zo rond 09.30 uur zijn er dan nog wel parkeerplaatsen bij de lift? Wij hoeven nl. geen lessen meer hebben deze al gevolgd. Misschien onze zoon nog maar dat moeten we eerst zien. Wij hebben dit gebied gekozen omdat we denken dat hier fijne brede pistes zijn. En ook blauwe. Kunnen wel skieen maar willen gewoon lekker relaxen.
groetjes Desiree

Wij hebben altijd nog een parkeerplaats gevonden hoor, kan zijn dat je de parkeerplaats ietsje verder weg moet nemen, maar dat is niet meer als 4-5 minuten lopen. Meestal konden we direkt bij de lift parkeren, geen enkel probleem. De pistes zijn echt heel fijn. Breed, veel blauwe en ook een aantal iets moeilijkere als je na 2-3 dagen iets wilt uitproberen. Ik vond het een erg fijn skigebied. Enkel de dalafdaling vond ik echt niet fijn, die was toen heel ijzig en ondanks dat ik redelijk kan skieen, ben ik toen op het middelstation toch maar in de gondel gestapt :-)

Hey Desiree, je hoeft je geen zorgen te maken over een parkeerplaats, er is nl. met ingang van dit seizoen een nieuwe grote ‘P+S’-parkeerplaats (Parkeer & Ski) bijgebouwd. Deze parkeerplaats is speciaal voor mensen die supersnel de piste op willen, je kunt hier namelijk je ski’s aan doen op het moment dat je uit de auto stapt en direct beginnen met skiën, aangezien je iets hoger op de berg parkeert. Wat er wordt gezegd over ijzige pistes: vorig jaar was er qua sneeuwval een bar slechte winter, waardoor er relatief meer kunstsneeuw op de piste lag dan normaal. De kwaliteit hiervan is over het algemeen wat minder dan echte sneeuw, waardoor er onder andere bij vorst snel ijzige pistes ontstaan. Op dit moment ligt er echter meer dan een meter sneeuw, draaien de sneeuwkanonnen volop en verwachten de locals deze week nog minimaal een halve meter verse sneeuw. Onder deze omstandigheden is het super relaxed skiën in Lofer. Er zijn inderdaad veel blauwe pistes, maar let op: rood in Lofer is ook echt rood, onderschat deze pistes niet! Het seizoen begint aankomend weekend, ik verheug me al weer op een fantastische periode! Ik zou nog wel graag van Desiree willen weten wanneer jullie in Lofer zijn en waar jullie verblijven…?

klinkt goed Thomas, vorig jaar was het inderdaad best ijzig, maar we hebben het toch erg naar ons zin gehad, wij komen zeker nog eens.
En klopt, de rode pistes waar ik af ben geweest waren best heftig inderdaad. Mijn moeder durfde zelfs niet meer verder, haha.

We zijn op zoek naar jullie!
Meld je aan en wordt beloond voor je moeite.

Vanaf nu worden wintersportfans, die hun belevenissen en aanstekelijke enthousiasme delen beloond.

Meld je nu aan als kandidaat-ambassadeur en win je wintersportvakantie in Oostenrijk!
Kijk op http://www.ambassadeur.austria.info

groetjes Sabine

Hallo Thomans,
Bedankt voor je vele info. hoe meer hoe beter, kan ik me al een goed beeld vormen over Lofer en het skigebied.
Wij gaan in maart als wij carnaval hebben. Liggen in een pension in de buurt van de camping iets buiten Lofer. Kom even niet op de naam. Hoop dat er dan nog genoeg sneeuw ligt.
groetjes Desiree

Hey Desiree,

waarschijnlijk (gezien het lage aantal campings + pensions) zit je dan in Grubhof, een grote zomercamping waar afgelopen zomer 80% Nederlands was (helaas?). Er ligt een klein kasteeltje bij, waar je “vroeger” een heerlijke pizza kon eten, of dat nu nog zo is weet ik niet precies. Het is echter niet op loopafstand van de lift, aangezien je via een provinciale weg richting Lofer moet. Afgelopen jaren was het met maart meestal wel goed wat betreft de sneeuwhoogte (zo’n 50 cm op de berg), vanwege het feit dat je in februari/maart meer zonuren hebt dan in december kun je iets langer genieten op de berg in de sneeuw. Nu het gebied bijna klaar is met het plaatsen van de meeste sneeuwkanonnen, worden er steeds meer pistes sneeuwzeker, al gaat de kwaliteit er niet altijd op vooruit. Nog meer vragen, kom maar op ;)

Hoi Thomas,
We liggen in pension Grubhof, hoort bij een pension dat aan de lift ligt, weet hier de naam niet meer van. Misschien kunnen we daar onze auto parkeren. Ik heb nog nooit op sneeuw geskied van sneeuwkanonnen. Dat zal dan wel een beleving gaan worden. Alhoewel we hebben in Snowworld geskied kan ik dat met elkaar vergelijken?
Ken je dit pension? Als het ons bevalt in Lofer kun jij ons misschien iets adviseren om te logeren? Iets korter bij de pistes, zoeken een appartement. Hoe is het dorp zelf? Zijn geen drinkers, maar willen toch wel een keerte apres ski.

Hmm… Het vergelijken tussen indoor-kunstsneeuw en outdoor-kunstsneeuw is in mijn ervaring toch wel een verschil. De sneeuw in Snowworld is meestal wat harder, ijziger en gewoon “minder”, terwijl je in de bergen natuurlijk te maken hebt met allerlei natuurverschijnselen die allemaal invloed hebben op de kwaliteit van de sneeuw, waardoor elke dag anders is (positief dan wel negatief).
Ik ken pension Grubhof inderdaad, enkele vrienden/locals hebben daar wel eens een zomer gewerkt. Niets dan goede verhalen hierover, al is de afstand tot de lift toch groter dan een ander pension/hotel/appartement in Lofer. Als het bevalt in Lofer (en dat hoop ik zeker!) dan wil/kan ik zeker wat aanbevelen.
Het dorp zelf is heerlijk rustig, je kunt 5 minuten midden in het dorp gaan zitten zonder iemand te zien. Maar als je toch een keertje wil après-skiën, kun je terecht bij Bobo’s, de bar van skischool Sturm, direct aan de piste. Dit is in ieder geval mijn favoriete bar, aangezien het nooit superdruk is waardoor het ongezellig wordt. Je kunt het hier zo gezellig maken als je zelf wilt.

Thomas bedankt voor je reacties, heb hier veel aan.
Heb jij verder nog tips over Lofer of over de pistes?

Leuk te horen dat je het op prijs stelt, super. Als ik het goed begrijp is dit het tweede jaar dat jullie op wintersport gaan? Misschien is het dan toch nog wel praktisch om een paar dagen skiles te nemen (bv. 1 dag privéles of 3 dagen groepsles) om toch even de techniek op te frissen. Qua prijs is het best wel te doen, en voor de volwassenen is het vaak zo dat je skiles 's ochtends of 's middags hebt, waardoor je maar 2 uurtjes per dag “verplicht” bent te skiën. Daarnaast neemt de skileraar je natuurlijk mee naar de mooiste pistes en plekken op de berg, die je zelf nooit zou ontdekken. Verder denk ik vooral dat je Lofer zelf moet beleven: ik heb tientallen mensen gesproken over het dorp, en niemand heeft dezelfde mening. Sommigen zijn heel tevreden over de kleinschaligheid van het dorp, terwijl anderen juist op zoek willen naar professionele gebieden, waar liften altijd draaien, de pistes top zijn en op elke hoek een bar te vinden is. Ik vertrek aankomend weekend weer voor twee weken naar Lofer, en ben als sinds augustus de dagen aan het aftellen. Daarnaast nog een kleine tip: knoop eens een gesprek aan met een skileraar! Veel leraren/leraressen zijn Nederlands of spreken half-Nederlands, maar ze staan overal voor open en willen je altijd te woord staan of helpen. Wat betreft de skileraren/skischolen: Lofer is op dat gebied een klasse apart. Ik durf te stellen dat 60% van de skileraren hier al langer dan 5 jaar komt, en ze vinden het geweldig! In het begin wordt er over het algemeen een beetje wantrouwend en argwanend gekeken naar Lofer, het is immers niet heel groot en de kwaliteit is natuurlijk ook niet zoals de gigantische professionele gebieden. Maar na 1 of 2 dagen is 60%-80% om: Lofer is fantastisch!

Wij zijn niet op zoek naar een groot skigebied, daarom denken wij dat Lofer wel bij ons zal passen. Mijn man en ik hebben al eerder geskied. Wel zo’n 10 jaar geleden. Vorig jaar hebben we samen prive les gehad. We hadden gelijk weer het gevoel. We zijn geen top skieers maar dat hoef voor ons ook niet. Zal zeker eens een skileraar vragen naar leuke en mooie pistes.
Thomas heeeeel veeeel skiplezier en laat nog weten hoe het was.
groetjes Desiree

Hey Desiree, ik ben weer thuis. Alhoewel, thuis… Ik raak er toch steeds meer van overtuigd dat Lofer mijn thuis is, maar helaas ben ik nog steeds zo’n 49/50 weken in het jaar niet in Lofer.
Het waren in ieder geval voor mij weer twee geweldige weken, veel geskied, en een paar prachtige dagen gehad. Vooral de eerste 2-3 dagen waren er perfecte omstandigheden op de berg: strakblauwe hemel, heerlijke pistes die super geprepareerd waren. Kortom, super.
Helaas werd de kwaliteit van de sneeuw steeds minder, en was het de laatste dagen alleen maar ijs en ijs. Het kleine beetje sneeuw dat daar boven op viel werd als snel weer naar beneden geschoven door skiërs en snowboarders, waardoor er ook nog eens heel veel hobbels ontstonden.
Maar goed, ook alles er om heen kan heel veel goed maken: op 1 januari hebben we genoten van een spetterende skishow van ski- en snowboardleraren van beide skischolen gemengd, en was het qua skiën die dag ook geweldig (strakblauw, uitstekend geprepareerd, etc.). Ik kijk nu al weer uit naar de volgende keer Lofer…

Hallo Thomas,

Wij gaan in de voorjaarsvakantie naar de Lofeler Alm, hoe laat gaan de liften open? De kids gaan op les, 4 uur per dag las ik in de brochure! Eten ze dan tussen de middag met de leraren? Hoe kom je op tijd al er zo’n wachtrij staat beneden? Of moet je dan voor openingstijd al bij de lift gaan staant? Wij zijn voorheen altijd in Frankrijk geweest, heel lange afdelingen, zijn die er ook in Lofer? Mijn vriend skied namelijk nogal fanatiek, ik ben juist heel blij met blauwe brede pistes…

groetjes
Reina

Hey Reina,

welk weeknummer zitten jullie in Lofer? Er ontstaat dit jaar namelijk misschien een rare situatie: Noord- en Midden Nederland hebben sowieso week 8 vrij, terwijl op dit moment het zuiden nog officieel ook in week 8 voorjaarsvakantie heeft (al valt carnaval in week 10, dus logischerwijs gaat het zuiden ook in week 10 op vakantie). Maar goed, mocht er niets veranderen, dan wordt het druk. Heel druk.
De liften gaan rond 8:30 uur open, en met Kerst stonden er rond die tijd al zo’n 5-10 mensen voor de lift. Als je zorgt dat je de eerste dag tussen 8:30 en 9:00 uur in de rij staat, kun je daarna zelf wel inschatten of het nodig is om de volgende dag(en) ook zo vroeg te gaan.
Bij welke school nemen jullie les? Hebben jullie al les geboekt? Daar hangt namelijk vanaf hoe het is ingedeeld qua lestijd en opvang tussen de middag.
De Alm herbergt zo’n 46 km piste, de langste afdaling is de dalafdaling, die natuurlijk bestaat uit meerdere pistes. Echt langgerekte afdalingen zul je hier niet vinden, maar ik vermaak me er altijd uitstekend met de voldoende uitdagende pistes.

Ha Thomas,

wat leuk dat je reageert. We zitten helaas in week 8, dat wordt dus dringen, maar als je eenmaal boven bent valt het wel mee toch??!
We weten nog niet welke skischool, kun jij eentje aanbevelen? Ik heb wel een brochure, maar daar staat niets over aanvangstijden en lunch.
Ben jij ook wel eens naar de nabijgelegen skigebieden geweest?

Hoi Reina,

Week 8, inderdaad, dat wordt toch wel aardig druk bij de lift. Boven valt het op de piste over het algemeen nog wel mee, maar houd er rekening mee dat er 5000 mensen moeten worden verdeeld over 46 km piste… Het enige echte knelpunt is en blijft echter de lift, maaaaar… Vanaf volgend jaar wordt een begin gemaakt met de nieuwe gondel naar boven, dus dan is er geen probleem meer!
Ik heb zelf enige jaren les gehad bij Sturm. Deze skischool ligt op 30 meter van de piste en 20 meter van de lift. Ze hebben beneden kluisjes met verwarming voor je spullen, oftewel, de randvoorwaarden zijn ideaal. Voor zover ik kan beoordelen is er verder niet veel verschil tussen beide skischolen, maar Sturm is de grootste en staat sinds enige jaren beter aangeschreven dan Herbst. Sturm organiseert daarnaast ook bijna elke dag (kinder-)activiteiten zoals een kinderdisco, kinderbioscoopavond, "Luftballonsteigen", etc…
Mochten jullie les nemen bij Sturm, dan kun je "mittagsbetreuung" bijboeken. Dat betekent dat de kinderen les hebben tussen 10:00 en 12:00 uur, tussen 12:00 en 13:00 samen met de skileraar gaan eten, en dan vanaf 13:00 tot 15:00 uur nog twee uur lessen. Per dag betaal je hier 10 euro voor, en dat is naar mijn mening vrij goedkoop voor een maaltijd (soms zelfs bestaande uit twee gangen), een skileraar die overal voor zorgt en gezelligheid bij de kinderen in de groep die allemaal samen aan een tafel eten.
Ik ben helaas nog nooit in de nabijgelegen skigebieden geweest, maar ik weet uit verhalen dat je een skipas kunt kopen waarbij je naar meerdere skigebieden in de buurt kunt. Nog meer vragen, kom maar op :)

Hoi Thomas,

We zijn gisteren terug gekomen uit Lofer, super skivakantie gehad. Het was helemaal niet druk, we hadden het geluk dat de Duitsers een week later en de Oostenrijkers een week eerder vakantie hadden. De wachttijd bij de gondel beneden was om 09.00 uur een kwartiertje, viel reuze mee dus en om kwart voor 9 kon je nog gewoon doorlopen. Bij de andere liften hoefden we ook niet te wachten. Leuk skigebiedje, gemoedelijke sfeer. De kids hebben bij Sturm les gehad, met Mittagsbetreuung. Ideaal, wij konden onze gang gaan van 10.00 tot 15.00 uur en ze vonden het superleuk. We zijn ook nog op de Steinplatte geweest in Waidring, langere afdelingen, maar wel erg druk.
Een echte aanrader is Fieberbrunn, prachtig gelegen, snelle liften en mooi pistes, ook niet druk. We verbleven op de camping Grubhof, hadden daar een caravan gehuurd. Harstikke leuk met prachtig vernieuwd sanitair en een schitterende wellness ruimte compleet met sauna’s, net opgeleverd en bijzonder sfeervol. Ook als je niet op de camping staat kun je er gebruik van maken voor 9 euro per persoon. Daarna kun je een hapje eten in het wirtshaus (voor 5,80 heb je al een lekkere pizza). Kortom zeer geslaagde wintersportvakantie!

Bevriende skileraren vragen wat de namen van jullie kids waren en bij wie ze les hadden. In ieder geval, leuk om te horen dat het beviel, betekent dat volgend jaar weer?

Hoi Thomas,

Ingmar heeft les gehad bij Iris en Ella bij Stefan. Als het aan mij ligt gaan we weer naar Lofer, maar ik ben bang dat mijn vriend weer een nieuw gebied wil ontdekken…

Plaats een reactie