mayrhofen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mayrhofen

Wij vertrekken komende zaterdag (17 januari) een week naar mayrhofen. We zijn nog nooit eerder in dit gebied geweest.

Nu ben ik erg benieuwd wat echte aanraders zijn kwa pistes en routes? En hoe de sneeuw condities in mayrhofen zijn?

Wij zijn een groep jonge ervaren boarders die een dagje flink boarden graag belonen met een goeie apres ski.

we zijn ook benieuwd of er in dit gebied een skischool is waar gevorderden boarders terecht kunnen? We willen graag het carven onder de knie krijgen.

Voor de apres-ski moet je bij de Ice Bar zijn onderaan de Penkenbahn. Die lift pak je 's ochtends om in Mayrhofen naar boven te kunnen gaan, daar heb je toch een paar fijne pistes. Anders de bus naar Hintertux Gletscher, zit in dezelfde skipas. Sneeuw ligt er voldoende, zeker op de gletscher. Have fun!

Wat betreft sneeuwcondities; bekijk wat webcams en sneeuwhoogte.nl. Geen idee hoe het ervoor staat momenteel. Skischool helaas ook geen idee, maar de meeste scholen zijn bedreven genoeg in allerlei talen waardoor het makkelijk zat moet zijn om een goede te vinden.

Qua pistes en routes; op de pistekaart (krijg je meestal wel bij je skipas) staan een paar leuke routes beschreven die je zou kunnen doen. Zijn een paar bij voor de maximale hoogtemeters of een waarbij je het hele gebied doorkruist, om waar wat te noemen.

Pistes die aan te raden zijn; de 7(Rood) en 7a(Blauw) achterin het gebied op de Horberg. Tevens kun je daar de zwarte 17 (Devils Run) pakken. Allemaal leuke pistes en relatief lange pistes die op hetzelfde punt uitkomen. Het gebied op de Penken zou ik een beetje vermijden, vond daar de rode 1 en 11 alleen de moeite, al zijn alle pistes behoorlijk kort op de Penken. Dan kun je beter de 150er Tux pakken en naar de Rastkogel gaan waar o.a. de blauwe 6 ligt om heel relaxt te carven. Voor meer uitdaging heb je hoger op nog wat rode pistes.

Niet vergeten een keer naar de Eggalm te gaan, om dit bereiken moet je wel een stuk over een skiroute die niet altijd open is of er even goed bij ligt. (Gaat een stuk over de weg o.a.) Maar het Eggalm gebied was de keer dat ik er was uitzonderlijk rustig met een paar hele fijne pistes.

De Ahorn kun je in principe achterwege laten. Veel korte pistes die voornamelijk blauw zijn en 1 lange dalafdaling die er zeker nu niet al te best bij zal liggen. Voor een ochtend leuk, maar niet meer dan dat.

Enne, de Harakiri, leuk om te kunnen zeggen dat je eraf bent gegaan, maar leuk is ie niet. Behalve misschien als je met de SB Knorren omhoog gaat (langs de Harakiri) dat je altijd wat te zien hebt.

Ik heb in Mayrhofen een dagje priveles gehad van een ouwe baas via die Roten Profis als ik me niet vergis. Was prima voor elkaar. Groepslessen van die club zagen er ook goed uit, maar geen ervaring mee dus.

Ahorn vond ik niet wat. Inderdaad wel heel erg kort allemaal.
Kan me ook herinneren dat we een paar x met een grote grijns de rode 12 en 13 in de richting van Finkenberg gepakt hebben. Fijne pistes.

Ook in de Brück’n Stadl is het elke dag feest met vaak lokale live muziek en niet eens zo slecht. Lekker boarden doe je op de Eggalm, lekkere brede en glooiende pistes, vaak minder druk dan op de Penken.

Skiën. What else.

Kom net van 3 dagen Mayrhofen…

Apres ski - Icebar als je tussen de nederlanders wilt zijn, Bruck n stadl ( 250m over de brug gelegen) voor meer international volk. Wij (tussen 35j en 47j) vonden bruck n stadl leuker, veel groter, dus meer ruimte, niet allemaal van die 16-20 jarige, maar echt een gemixt volk van 20-60j, en de meters bier en flying hirsch :D :D
Je hebt ook mikes sportbar dat woensdag avond jagerbomb acond doen, en de schotland yard bar ( maar de laatste hebben wij niet bezocht).
Bij ons begon de apres ski rond 16.00 boven aan de penkenbahn voor enkel biertjes aan de Pilzenbar, om dan door te zakken naar het dorp rond 17.00

Boarden -
Condities waren tot gisteren heel slecht( voor ons 3 dagen), veel ijs in de middag, heel veel wind ( veel liften dicht op ene dag, dus alles op 40km geropt ) Het heeft blijkbaar gisteren de hele dag gesneeuwd.
Wij vonden de pistes aan de andere kant van de 150erTUX het leukste, zowel rood, zwart of lange brede blauwen, heerlijk om te spelen.
Naar de Eggalm zijn wij niet geraakt, dus hier kan ik niks over zeggen. Persoonlijk vind ik Kaltembach beter, en hadden wij misschien beter de bus/auto gepakt om naar daar te gaan.
De Vans Funpark is ook wel leuk, de lift is snel en nooit druk, gezien deze special voor de slalom piste of the funpark is.

Ik was voor het eerste keer met zo’n grote groep ( 11 man ) en het was wel gezellig, maar voor mij een te grote groep, volgende keer maar met 4 man of zo, zeker als je om de 500m moet wachten, daar werd ik niet echt vrolijk van…

Veel plezier en hopelijk valt er nog wat deze week voor je

En? Hoe was het? :)
Wij zijn ook net terug uit Mayrhofen (zie mijn review hier: https://www.wintersport.nl/skigebieden/zillertal3000/ervarin…)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

De pistes onder de 6er katzenmoos aijn zeker de moeite waard. Ook het deelgebiedje Rastkogel is de moeite waard.

Gotta go fast

En? Hoe was het? :)
Wij zijn ook net terug uit Mayrhofen (zie mijn review hier: https://www.wintersport.nl/skigebieden/zillertal3000/ervarin…)

Quisa2 op 25 jan 2016 15:46

Heb je dus misgelopen in Mayrhofen vorige week :) in jou review kan ik in veel dingen inkomen. Enkel die vlakke stukken is ter hoogte van Penken, Rastkogel en Horberg soms wel heel erg, zelf skiërs gezien die uit de ski’s gaan om te stappen, dit heb ik nog nooit meegemaakt in Frankrijk. Dan de drukte, op zondag was volgens mij heel München (Beieren) afgezakt naar daar, een drukte dat er was. Voor de rest van de week soms toch ook eens 10min moeten aanschuiven aan een lift wat ik ook nooit heb meegemaakt in Frankrijk in Januari. Maar ga je meer naar de uithoeken van het gebied is het zeer kalm. Verder zijn blauwe pistes echt veelal vlak en saai. Rood was in mijn mening blauw. Maar ik spreek nu wel over het gebied boven Mayrhofen, wij zijn ook een dag naar Kaltenbach-Fugen en Zell-Gerlos maar daar waren piste kleuren zoals ze moesten zijn.
Nog iets negatief was de aanduidingen van pistes met nummer ben ik niet gewoon en vond het ook moeilijk voor deze nummeringen te onthouden als je bv een Tour wilt maken, geef mij maar piste namen. Ook was de aanduiding voor naar dorpen te gaan zeer slecht aangegeven of zelfs niet op bepaalde plaatsen. Maar dit is dan ook weer enkel in Mayrhofen.
Nu ik klink wel heel negatief misschien maar heb ook genoten van veel zaken, maar één van de belangrijkste dingen was dat het weer steeds goed was en ook de condities en dat doet al veel aan een wintersportvakantie.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

@Arno11 Haha, ja, leuke vakantie gehad dus? :)

Ik sluit me dan weer aan bij jou stuk over de pistenummers: wat wennen was dat! Na een week wisten we gelukkig zelf hoe alles in elkaar zat, maar de eerste 2 dagen zijn we nog wel eens verkeerd geskied. Overigens hoorde ik van locals dat zij gewoon namen hebben voor gebieden / pistes en dat ze zich van de nummers niks aantrekken ;) (veel makkelijker imo)

Dat jullie nog tijd hebben gehad om verder te gaan: wij hebben ons prima vermaakt in Mayrhofen met de superskipas. Verder sluit ik me idd aan bij je commentaar over te makkelijke blauwe/rode pistes. Echter, ik ben blij als beginner, om alleen rode pistes gedaan te hebben :P (en verder denk ik dat het begrip ‘rood’ er gewoon te breed is: sommige rode pistes waren dan weer pittig… (bv einde van de 66 panoramarun is 's middags één glijpartij)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@admins, misschien is het leuk deze thread onder ‘Mayrhofen’ te zetten? Staat wel wat leuke info in :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik zou die Ahorn wel doen hoor, ik vond de dalafdaling daar mooi. Standaard spelletje daar is om te proberen de gondel te verslaan: Met de grote gondel naar boven en dan proberen eerder beneden te zijn dan de gondel waar je in zat. Succes!

Ik zou die Ahorn wel doen hoor, ik vond de dalafdaling daar mooi. Standaard spelletje daar is om te proberen de gondel te verslaan: Met de grote gondel naar boven en dan proberen eerder beneden te zijn dan de gondel waar je in zat. Succes!

KarelJansma op 26 jan 2016 12:42

Na mijn afdaling daar op het terras aan de gondel had ik net het zelfde in gedachten :)

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

@Arno11 Haha, ja, leuke vakantie gehad dus? :)

Ik sluit me dan weer aan bij jou stuk over de pistenummers: wat wennen was dat! Na een week wisten we gelukkig zelf hoe alles in elkaar zat, maar de eerste 2 dagen zijn we nog wel eens verkeerd geskied. Overigens hoorde ik van locals dat zij gewoon namen hebben voor gebieden / pistes en dat ze zich van de nummers niks aantrekken ;) (veel makkelijker imo)

Dat jullie nog tijd hebben gehad om verder te gaan: wij hebben ons prima vermaakt in Mayrhofen met de superskipas. Verder sluit ik me idd aan bij je commentaar over te makkelijke blauwe/rode pistes. Echter, ik ben blij als beginner, om alleen rode pistes gedaan te hebben :P (en verder denk ik dat het begrip ‘rood’ er gewoon te breed is: sommige rode pistes waren dan weer pittig… (bv einde van de 66 panoramarun is 's middags één glijpartij)

Quisa2 op 26 jan 2016 08:22

Jaja tuurlijk heb ik mij vermaakt.
Was nog vergeten zeggen dat ik ook nog een dagje Hintertuxer gletscher ben geweest :) dus eigenlijk maar 3 dagen in Mayrhofen zelf geweest. Zoal je zegt panoramarun is wel glijpartij op het einde, Allez toch veel zien gaan.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ik zou die Ahorn wel doen hoor, ik vond de dalafdaling daar mooi. Standaard spelletje daar is om te proberen de gondel te verslaan: Met de grote gondel naar boven en dan proberen eerder beneden te zijn dan de gondel waar je in zat. Succes!

KarelJansma op 26 jan 2016 12:42

Na mijn afdaling daar op het terras aan de gondel had ik net het zelfde in gedachten :)

Arno11 op 27 jan 2016 18:02

En, gelukt? :)

Plaats een reactie