Mayrhofen 2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mayrhofen

Hoi wintersporters,

ik ga in februari naar Mayrhofen, en zie dat de laatste forumposts toch al weer een jaar oud zijn. Bij deze even een opsomming van wat ik tegen kwam als do’s (don’ts eigenlijk niet gevonden. Zal daarnaast ook proberen dit topic bij te houden met alle suggesties, “for future reference”.

Handige links

Wat zijn verder nog mooie pistes/routes om te volgen? Hoe zijn de skiroutes? En heeft iemand ervaring met de nieuwe funslope op de Hintertuxer?

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Ik vind vooral de route van mayrhofen naar de eggalm leuk. je hebt dan een leuk stuk skiroute, en onder kom je uit bij een restaurantje waar ze goeie spareribs hebben :) restaurant vogelnest is dat volgens mij, als ik nu de pistekaart bekijk. vervolgens neem je daar de eggalm nord omhoog. wij hebben toen een keer of 4 achter elkaar de piste (ik denk de rode) terug naar het vogelnest gedaan. die lag er perfect bij en was heerlijk rustig, dus dat was lekker knallen.

De tip die ik nog wel eens gekregen heb maar nooit heb uitgetest, is 's ochtends meteen de trip naar de eggalm beginnen, daar de dalafdaling richting tux-vorderslanersbach nemen, en dan de bus naar hintertux. Dat is dan niet meer zo ver, en dan heb je door de dag heen allerlei verschillende pistes gehad.

Ben erg benieuwd, ik ga er over 2 weken voor het eerst heen en ik zal zeker wat van de Do’s doen.
Eventuele aanvullingen zal ik posten!

May the Frost be with you

Met betrekking tot uitgaan: Ice Bar

Waar ik nog benieuwd naar ben; vanaf hoe laat kan je met de liften naar boven? Volgens de site van Mayrhofer Bergbahnen gaan ze open om 8.00 en lopen de liften vanaf +/- 9.00 tot 16.00 met een laatste run om 16.30.

Heeft het zin om rond 8.00 - 8.15 te beginnen? Ik ben er zo’n 1 die het liefst van 8.00 - 16.00 op de pistes rondhangt… Of van 8.00 tot ik moet ben en dan een biertje in de aprés-ski… Want ik heb een hekel aan moeten haasten/terug komen aan het einde van de dag!

*bericht bewerkt door ronaldkoopmans op 05 jan 2017 14:39

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

De tip die ik nog wel eens gekregen heb maar nooit heb uitgetest, is 's ochtends meteen de trip naar de eggalm beginnen, daar de dalafdaling richting tux-vorderslanersbach nemen, en dan de bus naar hintertux. Dat is dan niet meer zo ver, en dan heb je door de dag heen allerlei verschillende pistes gehad.

Juul op 5 jan 2017 12:53

Dat is inderdaad prima te doen. Vorig jaar deze route vanaf de Horbergbahn geskied en rond 11 uur stonden we boven op de gletsjer. Let wel op als je teruggaat dat je de juiste bus richting Vorderslanersbach pakt, er zijn verschillende lijnen en een gaat (ging) vrijwel rechtstreeks naar het centrum van Mayrhofen.

Volgens mij kan je vanaf 8u al omhooggevallen met de Penkenbahn. Zag in ieder geval al al veel mensen naar de liften toe lopen op dat uur, zelf ben ik er nooit voor 9u ingeraakt. Immense drukte als je later als 9u omhoog wilt.

Après ski op de berg zelf, de cirkelvormige bar met het open dak. Geen idee meer hoe die heet, maar een zalig sfeertje daar. Als je een nachtje wilt doordoen is die Brücke echt wel de place to be.

Verder zijn de routes bij de egg alm allemaal dik in orde. Wel niet te laat op de middag want dan heb je daar nogal wat buckels. Wij deden meestal de piste bij de Ahornbahn smorgens om even op te warmen, gevolgd door de dalafdaling. Daarna kan je te voet of met de bus naar de Penkenbahn.

Veel plezier in Mayrhofen alvast!

Doen :
Je hebt een zillertaler skipas. Maak daar gebruik van, en ga ook eens een kijkje nemen in de andere gebieden voor de afwisseling. Vanuit mayrhofen zit je zoin zell am ziller voor het zillertaler arena , of iets verder in kaltenbach voor het hoch zillertal, en wat dacht je van spieljoch bij fugen. Geen groot gebied , maar rustig , en de afdalingen die daar zij zijn werkelijk heerlijk !

Met betrekking tot uitgaan: Ice Bar

ronaldkoopmans op 5 jan 2017 14:01

Wij vinden de Bruck 'n Stadl leuker. Als je niet van moderne housebeats houdt, is de Harakiri bar echt een don’t. Ook qua inrichting vonden we het niet gezellig overkomen. Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen. En om smaak valt zeker wel te twisten. ;-)

Doen :
Je hebt een zillertaler skipas. Maak daar gebruik van, en ga ook eens een kijkje nemen in de andere gebieden voor de afwisseling. Vanuit mayrhofen zit je zoin zell am ziller voor het zillertaler arena , of iets verder in kaltenbach voor het hoch zillertal, en wat dacht je van spieljoch bij fugen. Geen groot gebied , maar rustig , en de afdalingen die daar zij zijn werkelijk heerlijk !

Eisbeer op 5 jan 2017 19:24

Absoluut! Wij zijn vorig jaar bijvoorbeeld ook naar Kaltenbach en Gerlos geweest. Kaltenbach vonden wij een leuk gebiedje. En de “supermarkt” 100 meter van de parkeerplaats vandaan is een aanrader voor boodschappen. Ruime keuze.

Volgens mij kan je vanaf 8u al omhooggevallen met de Penkenbahn. Zag in ieder geval al al veel mensen naar de liften toe lopen op dat uur, zelf ben ik er nooit voor 9u ingeraakt. Immense drukte als je later als 9u omhoog wilt.

Après ski op de berg zelf, de cirkelvormige bar met het open dak.
Veel plezier in Mayrhofen alvast!

Sidinic op 5 jan 2017 16:56

Mij is de drukte afgelopen jaar (in de carnavalsvakantie) reuze meegevallen bij de penkenbahn. Sinds de vernieuwing hiervan is de capaciteit verdubbeld, en dat is goed merkbaar!

En die ronde bar is de pilzbar dacht ik.

*bericht bewerkt door Juul op 06 jan 2017 10:30

De tip die ik nog wel eens gekregen heb maar nooit heb uitgetest, is 's ochtends meteen de trip naar de eggalm beginnen, daar de dalafdaling richting tux-vorderslanersbach nemen, en dan de bus naar hintertux. Dat is dan niet meer zo ver, en dan heb je door de dag heen allerlei verschillende pistes gehad.

Juul op 5 jan 2017 12:53

Dat is inderdaad prima te doen. Vorig jaar deze route vanaf de Horbergbahn geskied en rond 11 uur stonden we boven op de gletsjer. Let wel op als je teruggaat dat je de juiste bus richting Vorderslanersbach pakt, er zijn verschillende lijnen en een gaat (ging) vrijwel rechtstreeks naar het centrum van Mayrhofen.

Timmy op 5 jan 2017 14:08

Green line brengt je terug naar mayrhofen.

Met betrekking tot uitgaan: Ice Bar

Waar ik nog benieuwd naar ben; vanaf hoe laat kan je met de liften naar boven? Volgens de site van Mayrhofer Bergbahnen gaan ze open om 8.00 en lopen de liften vanaf +/- 9.00 tot 16.00 met een laatste run om 16.30.

Heeft het zin om rond 8.00 - 8.15 te beginnen? Ik ben er zo’n 1 die het liefst van 8.00 - 16.00 op de pistes rondhangt… Of van 8.00 tot ik moet ben en dan een biertje in de aprés-ski… Want ik heb een hekel aan moeten haasten/terug komen aan het einde van de dag!

ronaldkoopmans op 5 jan 2017 14:01

Op je piste plannetje kan je een aantal vooruitgestippelde tours zien. Als je de hoogtemeter tour maakt heb je redelijk wat pistes gedaan en eindig je normaal op ahorn beneden. Hier kan je dan een diploma gaan halen ;-)

Heb je direct wat te vieren. Smaakt dat biertje eens zo goed!

Met al deze suggesties geloof ik dat een week te kort is, tof om te lezen en dank voor alle tips en reacties!

Samenvatting;
Pistes

  • Hoogtemeter tour
  • Naar de Eggalm, bus naar de Hintertux (Met de Green Line weer terug)
  • Andere gebieden proberen! (Gerlos, Kaltenbach)

Uitgaan/Aprés Ski

  • Harakiribar als je van house houdt
  • Bruck’n Stadl
  • Pilzbar
  • Ice Bar

Eten

  • Schneekarhutte, zit op de Horberg, als je met de 6-persoons Schneekar stoeltjeslift naar boven gaat zie je dit restaurant met terras links van de lift.

*bericht bewerkt door ronaldkoopmans op 06 jan 2017 14:11

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Je vergeet de icebar, dat vond ik persoonlijk de leukste kroeg. nadeel is wel dat je er veel nederlandse muziek hoort

Alle liften zijn inderdaad vanaf 8 uur open, ook op de Gletscher. Afgelopen winter meerdere malen om 8 uur voor de deur/hek gestaan. Jammer dat de eerste bus naar Hintertux niet eerder vertrekt, zit meestal wel aardig vol.
Nog een tip voor een hapje op de piste: Schneekarhutte, zit op de Horberg, als je met de 6-persoons Schneekar stoeltjeslift naar boven gaat zie je dit restaurant met terras links van de lift. Je kan er simpel eten, of heel luxe en daar smaakt het erg goed! Je kan er ook een overnachting doen, zie: http://www.schneekarhuette.at/

Je vergeet de icebar, dat vond ik persoonlijk de leukste kroeg. nadeel is wel dat je er veel nederlandse muziek hoort

Juul op 6 jan 2017 13:43

Nog een tip voor een hapje op de piste: Schneekarhutte, zit op de Horberg

Marijnt op 6 jan 2017 14:09

Toegevoegd :)

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

Hoe zijn de weersvoorspellingen rond 21 januari? Ik ga dan lekker een weekje naar mayrhofen.
Hoe is het met de apres ski daar?

Veel plezier allemaal!
@andycorten: Ik ben ook wel benieuwd wat er dit jaar wordt gedraaid in de Bruck 'n Stadl. Maar op de piste met de Pilzbar en de Elchbar en in het drop met de Bruck 'n Stadel en de Icebar zit dat wel goed!!!

Wij moeten nog even geduld hebben, Wij gaan de week van 11 maart.

Na jarenlang te hebben genoten in Westendorf e.o. gaan we dit jaar naar Mayrhofen.

Gezien de ligging van onze vakantiewoning nemen wij de lift “Horbergbahn” omhoog.
Nu zag ik dat de skiroute 30 richting het dal loopt?

Kan iemand mij vertellen of dit te doen is??

Wij hebben vorig jaar skiroute 30 niet gedaan, dus ik kan je helaas niet helpen.

Zojuist terug uit Mayrhofen, en uiterst genoten!

  • Icebar en met name Bruck n Stadl, wat n tent!

  • Eggalm absoluut het mooiste stukje gebied en heerlijk skiën, vaak ook lekker rustig!

  • Eten bij Landenhof en metzgerei perauer in Mayrhofen, twee toppers!

  • En natuurlijk slagerij Gasser maar dat spreekt voor zich.

  • Penken, erg druk en ik had niet het gevoel tochten te skiën maar echt van lift naar lift.

  • Ik vond de Schneekarhutte een absolute tegenvaller, je betaald behoorlijk veel, echter is de kwaliteit die je daarvoor terugkrijgt niet veel beter dan bij concurrerende restaurants.

@jessehuijers: dank voor het delen van je + en - punten!

Ja, slager Gasser tegenover de lift. Hoe hebben we die kunnen vergeten!

Ik ga maar eens voorstellen om het stuk richting Eggalm te gaan doen.

Kan iemand mij vertellen of dit te doen is??

Tim Ski op 9 jan 2017 20:24

Als de afdaling open is dan kan het begin uitdagend zijn maar daarna kan je kiezen tussen een bospad en een ietwat lastigere korte route. Houd er wel rekening mee dat de afdaling niet heel vaak open is, er is geen besneeuwing en de afdaling wordt niet al te regelmatig geprepareerd.

De start is achter de Kombibahn en komt uit bij de parkeerplaats van de Horbergbahn.

*bericht bewerkt door Timmy op 10 jan 2017 14:10

wij gaan in februari richting mayrhofen en de +/- zijn erg handig,

kan iemand misschien wat meer vertellen over het rodelen in mayrhofen?
waar we dat het beste kunnen doen

ik draag dus een pet

De Pistes onder de 6er Katzenmoos vind ik ook de moeite waard.

Gotta go fast

wij gaan in februari richting mayrhofen en de +/- zijn erg handig,

kan iemand misschien wat meer vertellen over het rodelen in mayrhofen?
waar we dat het beste kunnen doen

bob0 op 10 jan 2017 14:55

Daar is in het dorp zelf een winkeltje dat rodelen en parachute/gliding aanbiedt, als ik me niet vergis is het 2 keer per week

wij gaan in februari richting mayrhofen en de +/- zijn erg handig,

kan iemand misschien wat meer vertellen over het rodelen in mayrhofen?
waar we dat het beste kunnen doen

bob0 op 10 jan 2017 14:55

Daar is in het dorp zelf een winkeltje dat rodelen en parachute/gliding aanbiedt, als ik me niet vergis is het 2 keer per week

Rodelen doe je het beste in gerlosstein op de 7km lange afdaling. Mijn tip is om daar savonds met de taxi een keer heen te gaan rond een uur of 7. Na 50 meter op de slee een biertje en schnaps te drinken in het op de berg gelegen hotel icm het hamerspel en daarna de afdaling maken.

De white lounge, dit is de iglo boven aan de ahornbahn. Mooie sneeuwsculpturen.

Wie had gedacht dat een beetje glijden zo leuk kon zijn?

Ook net terug van Mayrhofen, wat velen zeggen is de Eggalm. Zeker de moeite waar om daar de skien. De Penken blijf ik tegenvallen door de massale drukte dat telkens de kom in duikt. Wat ook zeker de moeite waard is om naar Zell am Ziller te gaan en dan door te skien naar Gerlos / Koningsleiten. Mooie tochten maken.

Wat is wel blijf missen is een dalafdaling vanaf de penkenbahn waar een goede apresski bar zal moeten zitten net als de Mooserwirt in St. Anton. Helaas niet te realiseren door de steile bergen rond Mayrhofen.

Plaats een reactie