Krokusskien in Paradiski! 9-16 Februari 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Paradiski, La Plagne en Montchavin - Les Coches

Het was heel lang geleden dat ik nog eens in februari op de latten stond. Omdat de Belgische krokusvakantie dit jaar niet samenviel met de Franse besloten we om dit jaar dan toch maar eens tijdens de krokus te gaan skiën i.p.v. tijdens de Paasvakantie. Het voordeel is de garantie op een goede sneeuwkwaliteit, nadeel is de drukte maar deze viel goed mee.

Algemeen
Bestemming: Les Coches, La Plagne, Paradiski, Frankrijk
Residentie: Apps. Les Marbelles in Les Coches (dorpje op 1400m; centraal gelegen in het gebied)
Aantal skidagen: 6
Mijn ski’s: Een heel verhaal. Ik ben maar liefst drie keer van ski’s gaan wisselen. Eerst kreeg ik een Rossignol Experience 78X. Deze presteerde redelijk goed in zachte sneeuw/poeder. Wanneer je echter op een hardere ondergrond skiede, kon ie moeilijk volgen. Weinig grip. Dus aan het einde van dag twee ben ik deze gaan omruilen. Ik vroeg een ski die beter presteerde op harde sneeuw en kreeg een paar oversized Rossignol SL9, weliswaar een wat ouder model. Een beetje van het ene uiterste naar het andere: heel goede prestaties op hardere sneeuw en zalig om de bochten te snijden, maar in verse sneeuw en poeder echt niet leuk om op te skiën en ik had de pech (nu ja, je kan het moeilijk “pech” noemen) dat er veel verse sneeuw was gevallen. Dus nog maar eens terug naar de verhuurshop: “Je voudrais un ski avec des meilleures prestations dans la neige fraîche”
(even vertalen voor de Nederlanders :p : ik wil een ski die beter presteert in de verse sneeuw).
De man had blijkbaar aandelen bij Rossignol, want ik kreeg opnieuw een paar van het Franse skimerk. Deze keer de Rossignol Bandit. Leuk in de poeder maar, mede door de lengte die ik kreeg 1m86, voor mij niet soepel draaiend genoeg. Voor de laatste twee dagen dan maar m’n SL9 teruggevraagd.
Moraal van het verhaal: ik ga opzoek naar een goede allmountain ski. Soepeldraaiend, goede grip op harde sneeuw en lekker licht in de poeder.

Zaterdag 9 februari
Na een stevige koffie op café (in de kroeg) waar ze nog volop het weekend aan het vieren waren, zijn we om stipt drie uur kunnen vertrekken naar de Franse Alpen. Bestemming Les Coches, een dorpje in het skigebied Paradiski bestaande uit La Plagne en Les Arcs dat in 2003 verbonden werd door de Vanoise Express. Het leek erop dat we voor de grote Krokusdrukte vertrokken waren want we hebben overal lekker kunnen doorrijden. We hebben niet de gebruikelijke route over de autosnelweg via Lyon genomen maar een stukje nationale weg naar Chambery. Hierdoor sneden we 80km af en dat levert ondanks dat je maar 70 rijdt toch tijdswinst op. Omdat we toch vroeg zouden aankomen, hebben we nog een stevige lunchpauze genomen met mooi uitzicht op het Lac du Bourget.

null

Rond de middag kwamen we dan aan op 1400 meter hoogte in Les Coches. Er lag veel sneeuw, zelfs tot in het dal en 5 graden onder nul. Toen iets later iedereen aangekomen was, zijn we de skipassen en -materiaal gaan halen. Omdat we nog even moesten wachten tot de kamers gereed waren, zijn we het dorpje gaan verkennen. Dat stelde niet veel voor. Enkele bars en een piepkleine supermarkt en dan heb je het gehad. Voor de rest alleen maar de typische Franse appartementsblokken. Vroeg gaan slapen want zo’n reisdag is altijd vermoeiend.

Zondag 10 februari
Na iets meer dan een maand weer op de latten! Het was bitterkoud, vooral als je stilzat in de lift. Maar het prachtige uitzicht, o.a. op de Mont Blanc, maakte veel goed.

null

Op deze eerste dag zijn we richting Belle Plagne/Plagne Bellecote geskied. Al meteen moesten we vaststellen dat de verbinding tussen Montchavin/Les Coches en Belle Plagne verre van optimaal is. Je moet niet minder dan 4 stoeltjesliften hebben waarvan onvermijdelijk 1 trage. De sneeuw was echter top en het uitzicht was dat ook.

null

Na een koffiepauze in Plagne Bellecote, namen we de lift richting Champagny. Overigens wel een beetje overdreven al die namen, er zijn niet minder dan 11 La Plagne’s (centre, 1800, soleil…).
Als er drie huizen bij elkaar staan, krijgt het een naam :p
Anyway, Champagny is zo een beetje de achterkant van La Plagne. Je ziet zelfs Courchevel liggen in de verte.

null

Champagny is top, hier heb ik mijn mooiste afdalingen gemaakt. Na de middag betrok de blauwe hemel. Dit zou ook de volgende twee dagen zo blijven, kleine tegenvaller. Terug naar het appartement geskied en 's avonds in het enige fantsoenlijke restaurant van Les Coches gaan eten.

Maandag 11 februari
Vandaag ging de trip naar Plagne Montalbert, een dorpje helemaal aan het einde van het gebied. Het weer was slecht, maar er viel wel veel verse sneeuw. Er zijn enkele uitdagende pistes in La Plagne, maar ook heel veel skiwegen en blauwe pistes waar geen hol aan is. Zeker als je van Sankt Anton komt, valt dat tegen.

Dit is dan Plagne Montalbert:

null

Hier zijn wel enkele fijne rode pistes, maar wel een lange, trage lift om uit het dorp terug omhoog te gaat. Op de terugweg kwamen we langs Aime La Plagne, het dorp dat de eer heeft van het voor mij lelijkste Franse betonblokappartement.
Zoiets lelijks slaat toch echt alles :)

null

Dinsdag 12 februari
Op dinsdag voor de eerste keer de Vanoise Express genomen naar Les Arcs. Na eventjes wachten brengt deze je op minder dan 2 minuten naar de overkant. Het was nu al meer dan een hele dag aan het sneeuwen dus er was al lekker veel vers gevallen. Daarom in de voormiddag heel wat in de poeder geskied tussen de bomen in de buurt van Peisey-Vallandry.

null

Wat later zijn we dan naar de andere kant van Les Arcs gegaan. Hier een lekkere zwarte (piste hé) gevonden. Buckels en steil, zo heb ik ze het liefst.
(Niet letten op die amateur in z’n blauwe jas :p)
-filmpje volgt nog-
Na een deugddoend middagmaal, hebben we dan besloten de Aiguille Rouge te gaan bedwingen. Het was dus overal mistig en bewolkt, maar dan…
null

In het bovenste stukje van de lift naar de Aiguille Rouge kwamen we boven de wolken uit!
Dat leverde prachtige zichten op. Echt één van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb.
Raad de berg maar:
null

En dan de afdaling terug de wolken in (op 1:10 een beetje te fel aan het kijken naar het mooie uitzicht :p )
-filmpje volgt nog-
Na het skiën nog m’n ski’s gaan omwisselen naar Rossignol Bandit’s.

Woensdag 13 februari
Eindelijk terug zon! Na de ochtendroutine van 4 stoeltjesliften, zijn we naar de Roche de Mio gegaan. Ijskoud op deze hoogte en dus, met dank aan de trage stoeltjesliften, bevroren vingers. Ondanks dat het krokus was, werd er toch veel off-piste geskiëd. Maar in redelijk verspoord terrein toch lekker door de poeder geknald.

null

null

null

Daarna richting Champagny en enkele fijne afdalingen gemaakt.
-filmpje volgt nog-
Ook de buckelpiste die je hier onder de lift ziet:
null

's Namiddags nog heerlijk in de zon boven Plagne Centre geskied.
null

Donderdag 14 februari

null

's Morgens nog zonnig, namiddag meer wolken. Vandaag nog eens naar Les Arcs gegaan. Zoals ik eerder al zei, veel skiwegen en “gestolen” pistekilometers want er is echt niets aan. Ook redelijk druk.
Ondanks dat nog een zwarte privépiste gevonden want ik was er alleen.
-filmpje volgt nog-
Daarna nog rondgeskied in de buurt van Peisey-Vallandry. Hier lagen een paar fijne pistes tussen de bomen en bovendien lekker harde sneeuw waar m’n ski’s goed tot hun recht kwamen.

Vrijdag 15 februari
Laatste skidag van m’n La Plagne-trip. Verse laag poeder maar wel nog steeds slecht weer. Toch heerlijk een paar verse lijnen geskied in de poeder tussen de bomen in de buurt van ons dorp Les Coches. Namiddag meer zon en dus een fijne afsluiter!

Conclusie: Paradiski is natuurlijk een goed skigebied. Met meer dan 400 pistekilometers is er enorm veel variatie en kunnen de kilometervreters onder ons hun hart ophalen. Toch moet ik bij die 400 kilometer vermelden dat er daar heel wat skiwegen en vlakke pistes tussenzitten waar eigenlijk niet zoveel aan is. Een ander minpuntje is de slechte verbinding tussen sommige delen van het gebied en heel wat trage liften die er (nog) staan. Paradiski biedt veel uitdaging zowel op en naast de piste en dat alles met een prachtig zicht op de Mont Blanc. Het gebied is goed tot zeer goed maar kan zeker niet tippen aan Les Trois Vallées!

Dit was m’n verslag, binnenkort de film!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 17:42

Leuk verslag. "Champagny is top, hier heb ik mijn mooiste afdalingen gemaakt.", goed naar het skigebied review geluisterd dan :D

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Geweldig verslag Niels! :) Ik ben benieuwd naar de filmpjes!
Dit jaar was het er niet van gekomen, maar wie weet sta ik daar volgend jaar ook wel.

Ik heb de afgelopen jaren op de Elan Pinball twin tip geskied. Deze vind ik heerlijk omdat je er heerlijk off piste mee kunt skiën, maar op de hard piste presteert hij ook verrassend goed!
Afgelopen kerst hadden we 1 dag geskied op de Ahorn in Mayrhofen, zoals je al gelezen had in mijn verslag. ;)
Die talabfahrt was heel erg hard. Ik had het niet verwacht, maar deze ski’s hadden erg goede grip!

O ja, bijna vergeten om te zeggen: Prachtige foto’s zeg! ;)

@Niels, leuk verslag!

Zeker omdat ik vorig jaar ook in dit gebied geweest ben. Zo zie je maar hoe erg het afhangt van waar je zit in dit gebied (ik zat in Champagny), van hoe je tegen de liften aankijkt.

Ik vond het namelijk helemaal niet storend, want de meeste langzame liften stonden alleen in nog in de “uithoeken” van het gebied. Les coches is toch zeker wel zo’n uitloper. Ik vond juist dat in beide “hoofdgebieden” La Plagne en Les Arcs juist veel snelle liften stonden en dat de meeste langzame liften over het algemeen zeer makkelijke te vermijden waren…Met uitzondering dus als je naar Les Coches en Montchavin wilde dus…En ja dat is wel vervelend als je die elke dag moet nemen.

V.w.b. de vlakke pistes en skiwegen…Ook deze vind je bijna alleen maar in de lagere delen. In het midden en bovenop vind je juist een heleboel leuke, speelse racebanen (blauw of rood); heerlijk om te knallen! Maar desalniettemin, zijn deze inderdaad oververtegenwoordigd in de lagere delen.

If you snooze, you loose!

Euh…
il y aura un film de votre voyage? ;-)

euh... doen!?

Sehr schön! Erg leuk verslag met dito foto’s. De dag dat ik toch eens naar Paradiski ga komt steeds dichterbij. Ik vind trouwens dat appartementenblok juist op jouw foto wel wat hebben.

Sehr schön! Erg leuk verslag met dito foto’s. De dag dat ik toch eens naar Paradiski ga komt steeds dichterbij. Ik vind trouwens dat appartementenblok juist op jouw foto wel wat hebben.

Martijnski op 20 feb. 2013 22:31

Dat ziet er toch niet uit zo’n gebouw! :P Ik vind het maar lelijk.

V.w.b. de vlakke pistes en skiwegen…Ook deze vind je bijna alleen maar in de lagere delen. In het midden en bovenop vind je juist een heleboel leuke, speelse racebanen (blauw of rood); heerlijk om te knallen! Maar desalniettemin, zijn deze inderdaad oververtegenwoordigd in de lagere delen.

Jeff op 20 feb. 2013 22:20

Door de strenge koude vonden we het prettig om vrij laag te blijven en niet zo dikwijls heel hoog te gaan, dus het kan daar wel eens mee te maken hebben :)

Ik vond het namelijk helemaal niet storend, want de meeste langzame liften stonden alleen in nog in de “uithoeken” van het gebied. Les coches is toch zeker wel zo’n uitloper. Ik vond juist dat in beide “hoofdgebieden” La Plagne en Les Arcs juist veel snelle liften stonden en dat de meeste langzame liften over het algemeen zeer makkelijke te vermijden waren…Met uitzondering dus als je naar Les Coches en Montchavin wilde dus…En ja dat is wel vervelend als je die elke dag moet nemen.

Jeff op 20 feb. 2013 22:20

Maar als je van Les Arcs naar La Plagne gaat en omgekeerd moet je wel langs Montchavin/Coches dus het is niet echt vermijdbaar imho.

Sehr schön! Erg leuk verslag met dito foto’s. De dag dat ik toch eens naar Paradiski ga komt steeds dichterbij. Ik vind trouwens dat appartementenblok juist op jouw foto wel wat hebben.

Martijnski op 20 feb. 2013 22:31

Dat ziet er toch niet uit zo’n gebouw! :P Ik vind het maar lelijk.

Henri. op 20 feb. 2013 22:35

Ik schrijf ook ‘juist op jouw foto…’. Als je de mensen weg denkt ziet het er voor mij een beetje The Shining 2.0 uit. Mistig, desolaat, groot gebouw…here’s Johny :)

Euh…
il y aura un film de votre voyage? ;-)

Antoine op 20 feb. 2013 22:23

Jep maar dat zal nog enkele weekjes duren.
Maar ik ga er morgen al een paar losse filmpjes bijzetten als ze geüpload zijn. ;)

Dacht al… Dat hij er geen film van maakt… ;-)

euh... doen!?

Ik vond het namelijk helemaal niet storend, want de meeste langzame liften stonden alleen in nog in de “uithoeken” van het gebied. Les coches is toch zeker wel zo’n uitloper. Ik vond juist dat in beide “hoofdgebieden” La Plagne en Les Arcs juist veel snelle liften stonden en dat de meeste langzame liften over het algemeen zeer makkelijke te vermijden waren…Met uitzondering dus als je naar Les Coches en Montchavin wilde dus…En ja dat is wel vervelend als je die elke dag moet nemen.

Jeff op 20 feb. 2013 22:20

Maar als je van Les Arcs naar La Plagne gaat en omgekeerd moet je wel langs Montchavin/Coches dus het is niet echt vermijdbaar imho.

Niels. op 20 feb. 2013 22:37

Ach, 1 langzaam liftje op een dag is nog wel te overleven. Doordat we aan de andere kant van het gebied zaten kwamen wij bijna alleen maar snelle liften tegen. Maar als je elke dag perse die langzame lift moet hebben om überhaupt ergens te komen is dat heel erg vervelend ;-)

If you snooze, you loose!

Ach, 1 langzaam liftje op een dag is nog wel te overleven. Doordat we aan de andere kant van het gebied zaten kwamen wij bijna alleen maar snelle liften tegen. Maar als je elke dag perse die langzame lift moet hebben om überhaupt ergens te komen is dat heel erg vervelend ;-)

Jeff op 20 feb. 2013 22:42

Langs de andere kant ben ik misschien een beetje te verwend wat snelle liften betreft (3V, Ischgl, Sankt Anton) ;)

Heerlijk verslag, de off-piste zag er goed uit :) Je kan precies wel de ‘Tour des villages laids’ doen in La Plagne lijkt me. De uitdaging in dit gebied lijkt me wel om van Montalbert in één dag naar Villaroger en terug te skiën.

Ik heb de afgelopen jaren op de Elan Pinball twin tip geskied. Deze vind ik heerlijk omdat je er heerlijk off piste mee kunt skiën, maar op de hard piste presteert hij ook verrassend goed!
Afgelopen kerst hadden we 1 dag geskied op de Ahorn in Mayrhofen, zoals je al gelezen had in mijn verslag. ;)

Henri. op 20 feb. 2013 22:17

Ik ben een beetje bevreesd dat AllMountain ski’s te veel moeten inboeten op hardere sneeuw. Die Rossignol SL9’s waren daarop echt zalig. Uiteraard kan je niet dezelfde prestaties verwachten van een allmountain ski. Maar bijvoorbeeld die Rossignol Experience viel echt door het water vond ik.
Voorlopig gaat mijn voorkeur naar Fischer Hybrid’s die ik in Sankt Anton had en waarvan ik zeer tevreden was. :)

De uitdaging in dit gebied lijkt me wel om van Montalbert in één dag naar Villaroger en terug te skiën.

Mathijs! op 20 feb. 2013 22:46

Als ik 1 tip mag geven wat betreft Paradiski: probeer niet van dorp tot dorp te skiën want je zit je tijd te verdoen op skiwegen en drukke blauwe pistes. Zoek fijne pistes op (Champagny, Roche de Mio…) en blijf daar skiën. Veel leuker vond ik!

Btw, bedankt voor de positieve reacties iedereen!!!

@Niels. , dat dacht ik dus ook eerst, dat het op de pistes veel minder was. Maar met deze ski’s is het me behoorlijk meegevallen…Gelukkig, want ik zit er waarschijnlijk nog een paar jaar aan vast, ik wil veel te veel skiën waardoor ik bijna geen geld overhoud voor nieuwe ski’s ;) …en mijn rijbewijs…:p

Leuk leuk, als je nog eens in Oostenrijk bent ( of met mij gaat skiën ;) ) vraag je maar eens achter een setje atomic nomad TI in 181. Je moet harder werken maar ze geeft je wel ± de prestaties van een pisteski. Raar dat je de Bandits niet goed in korte bochten vond, de mijne draaide ontzettend vlotjes.

Zit je seizoen erop of zit er nog iets in’t verschiet ?

Heerlijk uitgebreid verslag Niels! Ook ik was opslag fan van het gedeelte bij Champagny. Niet zo druk als de rest van het gebied en heerlijke pistes en poedervelden. Het is dat ik voorlopig niet meer naar Frankrijk zal gaan, maar La Plagne staat samen met Les Trois Vallées wel op de wishlist als ik weer terug ga.

Toen we er eind februari 2011 waren was het helaas wel 1 van de slechtste winters die ik me kan herinneren waardoor ik veel groene plakken op de bergen heb gezien. Alleen daarom zou ik nog wel een keer terugwillen.

Heerlijk uitgebreid verslag Niels! Ook ik was opslag fan van het gedeelte bij Champagny. Niet zo druk als de rest van het gebied en heerlijke pistes en poedervelden. Het is dat ik voorlopig niet meer naar Frankrijk zal gaan, maar La Plagne staat samen met Les Trois Vallées wel op de wishlist als ik weer terug ga.

Toen we er eind februari 2011 waren was het helaas wel 1 van de slechtste winters die ik me kan herinneren waardoor ik veel groene plakken op de bergen heb gezien. Alleen daarom zou ik nog wel een keer terugwillen.

ReneS op 20 feb. 2013 23:56

Bedankt Rene Sebastian, als je twijfelt tussen die 2 gebieden, zou ik wel voor L3V kiezen ;)

Komen de videos nog :P ?

Gang is alles

Komen de videos nog :P ?

Jesper op 14 nov. 2013 16:59

Ik heb recent een nieuwe laptop gekocht die wél HD-Videobewerking aankan, dus ze komen eraan.

YES

Gang is alles

Plaats een reactie