Sneeuw met Kerst?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Nauders

Ik wil dit jaar, na een aantal jaar niet geskied te hebben, komende Kerst een week naar de sneeuw met mijn gezin (ook onze 2 kinderen van 7 en 9).
Nauders trekt me enorm qua sfeer, skigebied, kindvriendelijkheid ed., echter twijfel ik of er dan al voldoende sneeuw ligt om de kunnen skiën. Ik lees hier wat wisselende verhalen over. Hebben jullie ervaringen met de Kertstweek? Groetjes, Yfke.

Afgelopen kerst was het (overal in Oostenrijk) redelijk drama qua sneeuw. Maar als je de ‘Ski 6’ pas neemt, kan je ook in bijvoorbeeld Serfaus-Fiss-Ladis gaan skiën, waar je met het Masnergebied en de Nordseite bij Fiss de sneeuwzeker gebiedjes in het dal hebt… In SFL heb ik in de kerstweek heerlijk op de Masner geskied, en toen het echt ging sneeuwen was meteen alles boven de 1900 meter open, behalve off-piste. Nog een heerlijke nieuwjaarsweek gehad.

https://www.serfaus-fiss-ladis.at/en/winter/ski-pass-prices/…

Dit jaar was bijzonder slecht met kerst in de gehele alpen. Volgens locals in Chatel (weliswaar totaal niet in de buurt, maar toch) was dit sinds de jaren tachtig niet meer voorgekomen. Ervaringen van dit seizoen zijn dus eerder uitzonderlijk dan normaal.
Normaal valt er wel te skiën met Kerst, Nauders ligt er hoog genoeg voor, maar het is gewoon nog vroeg in het seizoen en dus is de basis niet altijd even dik. Sneeuwkanonnen helpen natuurlijk ook.

Wij zijn twee keer met de Kerstweek in Nauders/Resia geweest. Mede gekozen voor de hoge ligging van de dorpen en pistes.
De eerste keer, 4 jaar geleden, lag er in het dorp geen sneeuw van betekenis maar waren wel alle pistes open.
Twee jaar geleden wederom geen sneeuw in het dorp maar weer alle pistes met voldoende sneeuw, halverwege de week een pak verse sneeuw en dus droomcondities op de piste én in het dorp.
Wat ons telkens is opgevallen, ook deze Krokus-vakantie in Resia, is dat de pistes in Nauders altijd wat harder worden geprepareerd en in Resia meer ‘losser’. Daar lijken de sneeuwkanonnen ook vaker aan te staan.
Resia is onze favoriet maar ook Nauders heeft mooie en lange afdalingen.

De Kerstweek is altijd spannend, afgelopen Kerst in Lech konden we maar op 2 pistes skiën (de rest was gewoon dicht) en zelfs in Zürs was het behelpen. Wij boeken niet meer en kijken 2 dagen van te voren waar er sneeuw ligt en zoeken dan een accomodatie.

Piste riderrrrr

Afgelopen 3 jaar met Kerst wezen skiën, 2keer Obertauern en 1 keer Grindelwald. Wij proberen altijd een hoog gebied te zoeken. Grindelwald hield niet over, prima kunnen skiën maar dalafdaling was dicht. Obertauern lag er dit jaar ook goed bij alleen wel met de billen bij elkaar qua sneeuw, een week voor de kerst was het daar nog groen.

Dit jaar zeker weer skiën met Kerst wederom hoger gelegen gebied.

In het voorjaar zitten wij in Livigno daar ligt altijd wel sneeuw.

Groeten, Harald

Dank jullie voor de reacties! Ik ga ermee aan de slag!

Wij gaan met het voorjaar naar NAuders, zaten te twijfelen om ook met kerst een aantal dagen te gaan maar ga dat nu nog niet boeken. Ik kijk tegen die tijd wel hoe het met de condities is.

Plaats een reactie