Verbinding Nauders / Schoneben

Dit onderwerp gaat over de bestemming Nauders

Er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van een verbinding tussen Nauders en Schoneben. Er wordt geld gestoken in een onderzoek voor dit project.
https://www.dervinschger.it/de/gesellschaft/schoeneben-naude…

Het zou een onnodige en gekunstelde verbinding zijn tussen de twee skigebieden. Ik kan me niet meteen inbeelden hoe dit op een efficiënte manier georganiseerd zou kunnen worden, maar het subsidiebeleid van de Italiaanse (deel)staat zal waarschijnlijk de voornaamste reden zijn om een dergelijke studie te bestellen.

Er is meer potentieel aanwezig in de verdere ontsluiting van het Rojental of de herontsluiting van de bergcoulissen boven Sankt Valentin (waar het vroegere Haideralm bestond).

helemaal mee eens. Al is er heel vroeger wel al een piste geweest die van Schoneben naar beneden liep en bij de Pofel uitkwam. Van daaruit is het maar een klein stukje omhoog naar Nauders. En uiteraard een lift terug omhoog naar Schoneben.

Maar liften bovenin Valentin zou beter zijn. Dan kan je ook skien bijvoorbeeld naar het middenstation van de verbindingslift.

Het dal is daar best breed, waardoor het wrs nirt helemaal skitechnisch te verbinden valt. Maar denk dat de hellingen zich wel lenen voor pistes?Nauders en Schoneben zijn wel gebieden die zouden kunnen profiteren van de verbinding. Ze zijn beide net te klein voor een week en te diep in de Alpen voor dagjesmensen.

Totaal overbodige verbinding. Laat ze beter nog eens naar Haideralm - Schoneben kijken en iets uitbreiden zodat die verbinding ook skiënd gedaan kan worden. Als er dan zo nodig groter gegaan moet worden en er verbonden moet worden, is Watles een betere optie imo. Wel zonde, die omgeving is nu zo heerlijk rustig nog. Voor de grootse kermis moet je maar een paar afslagen eerder pakken naar SFL of Ischgl.

Zeker waar. Er stond ook een piste gepland van Haideralm naar het middenstation van de verbinding naar schoneben. Die is er echter nog niet dus laat ze dat eerst maar realiseren.

Bij een verbinding met Watles ben ik bang dat het teveel verbinding en te weinig pistes worden. Als je dan vanuit Watles naar Schoneben gaat zit je vrij lang in de liften. Als het in stapjes met leuke pistes gaat brengt het echt iets.

helemaal mee eens. Al is er heel vroeger wel al een piste geweest die van Schoneben naar beneden liep en bij de Pofel uitkwam. Van daaruit is het maar een klein stukje omhoog naar Nauders. En uiteraard een lift terug omhoog naar Schoneben.

Maar liften bovenin Valentin zou beter zijn. Dan kan je ook skien bijvoorbeeld naar het middenstation van de verbindingslift.

Arjen1 op 19 mrt 2021 13:02

Op oudere pistenplannetjes werd een blauwe piste ingetekend vanuit Rojen naar Pofel. Later werd er nog tijdelijk een rodelbaan/wandelroute aangegeven, maar deze (lijken) tegenwoordig afgevoerd. Ik weet niet waarom deze piste werd uitgegomd, maar misschien was het skitechnisch niet interessant.

Waarom de piste weg gehaald is weet ik niet exact maar het was ook niet echt een hele brede piste maar meer een skiweg. (op einde na)
Daarnaast was er natuurlijk ook geen manier om van die plek terug te komen. Er was wel een Pofel 2 lift maar die liep niet naar Rojen en je kon vanaf daar ook niet elders heen. Die is afgebroken wegens te weinig gebruik.

De rodelbaan is er nog wel al start die niet helemaal vanaf Rojen en staat ook nog op de kaart. ( https://www.schoeneben.it/de/winter-spass/skipistenplan/… even rodel selecteren)

Met de avond Rodel kan je ook met de shuttle bus naar halverwege gebracht worden om nog eerst een stuk door het bos te gaan en dan op de rodelbaan uit te komen.

Ben overigens wel benieuwd wanneer de piste gerealiseerd wordt van de Haideralm naar het tussenstation van de verbindingslift. Deze stond bij de originele tekening er gelijk al in maar is nog niet gekomen.

Die nieuwe piste was sowieso een deel 2 bij succes van deel 1. Deel 1 was zeer succesvol volgens de bergbanen, dus normaliter zou deel 2 dan volgen. We hebben natuurlijk wel de heftige coronaimpact. En iets wat niet te onderschatten is: de eerste verbinding werd bijna totaal gesubsidieerd omdat die 2 gebieden verbond. De uitbreiding zal voor kosten van de bergbanen komen geloof ik.

Watles is meer gekunstel dan Nauders qua verbinding. Het is geen compleet logische verbinding naar Nauders, maar het terrein ziet er qua helling wel erg geschikt uit voor pistes. Als dat net als met de Haider Alm verbinding weer een explosieve overnachtingen stijging is kan dat wel degelijk heel interessant zijn.

Gewoon onder aan de Almlift schuin naar rechts afdalen en je staat in Reschen. Ik denk dat je de boel met 2 liften kan verbinden: 1 over het dal vanuit Schoneben en dan 1 lift naar het begin van de Almlift. Ik zal ze even bellen om wat advies te geven. haha. Tip, lift over het meer, het ultieme landmark!

Zit nog wel een tankversperring tussen…

*bericht bewerkt door Dinictus op 23 mrt 2021 16:20

Plaats een reactie