Van Dachstein Gletscher nr Ramsau

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ramsau am Dachstein

Heeft er iemand wel eens van de Dachsteingletcher via de skiweg(Zauberlift) terug geskied naar Ramsau? Ik vroeg me af hoe de hellingen zijn rond Ramsau en of ze een beetje “skibaar” zijn…
En of de off-piste route vanaf de Gletcher naar beneden een beetje te doen is. (Zuidhelling)

Nou, die helling is behoorlijk steil, zeg maar rustig te steil voor de meeste skiërs (het kan wel, maar dat gaat de meeste recreatieve skiërs boven de pet denk ik). Om van de alpine en lawinegevaren nog maar te zwijgen. Met name het bovenste stuk boven 1900 meter is erg ‘uitdagend’, zullen we maar zeggen.

Geel = 30-35 graden, oranje = 35-40 graden, rood >40 graden, geen kleur < 30 graden

null

In december ben ik in dit gebied geweest (zie m’n profielfoto), als je op internet zoekt naar de zogenaamde ‘Edelgriess abfahrt’ word je denk al een heel stuk wijzer.

stukje tekst van de website van Ramsau over de afdaling:

‘Die Freeride-Abfahrt „Edelgrieß“ gilt in Insiderkreisen als die schönste Freeride-Abfahrt der Alpen. „Trittsicherheit“ und fortgeschrittenes Können sind aber notwendig, um über das Südmassiv des Dachsteins bis nach Ramsau-Ort zu wedeln. 1600 Höhenmeter Tiefschneegenuss in grandioser Felskulisse mit Blick auf die Planai und nach Schladming, Hangneigungen bis zu 45 Grad. Zwischen steilen Felsbarrieren und Kalkwänden befinden sich Kare, Rinnen und Firnflanken des Dachstein. Insgesamt acht Kilometer bis in die Ramsau ist diese spektakuläre Abfahrt lang!’

Ook op youtube kun je een aantal mooie filmfragmenten vinden indien je op edelgriess abfahrt zoekt. De dachsteingruppe is voor een gedeelte een muur die loodrecht omhoog loopt, voor de afdaling dien je over een behoorlijke eigen kunnen te beschikken en moet je materiaal in orde zijn etc etc. De plaatste skischolen kunnen je denk nog meer vertellen over deze afdaling.

ps. lijkt me een heerlijke afdaling om te nemen

Holy C… dat ziet er prachtig uit zeg.
Qua skiën wel te doen denk ik, maar de klim over de ladder en richel lijkt me wel heftig.
Staat nu wel op de To do list… ;-)

https://youtu.be/8ski87Cjaow

Het is me nu niet geheel duidelijk of je van de Gletscher naar beneden wil skiën, of enkel de skiweg wil doen die begint bij het dalstation?

De skiweg van het dalstation naar de Zauberlift is erg makkelijk. Het is een groen/blauw pad. Ze rodelen er ook op, dus heel stijl kan dat niet zijn. ;-)

Dat filmpje ziet er wel een vette afdaling uit! Ook op de to-do list nu. :D

Plan is om eens een dag Gletcher en kleinere liften rondom Ramsau vanuit Schladming te doen , maar die EdelgrieB abfahrt an sich lijkt me al interessant genoeg…

De Dachstein is zelfs de moeite zonder ski’s! De ijsgrot is een dikke aanrader, en neem ook zeker de linkse gondel, dan kan je op het dak! ;)

De Zauberlift, Klangllift, en Drachenlift zijn niet de moeite. Het zijn gewoon blauwe rechte beginnerspistes. De Rittisberg is ietsje interessanter, maar het is eigenlijk een heuvel met slechts een paar vrij makkelijke pistes. Rittisberg heeft wel een mooie rodelpiste, mocht dat je interesseren (al raad ik je dan de rodelpiste van Hochwurzen aan).

Plaats een reactie