Stubaier Gletscher en Ramsberglift 21.06.2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Stubaier Gletscher en Ramsau im Zillertal

Stubaier Gletscher en Ramsberglift (Ramsau im Zillertal) 21.06.2015

Al in februari/maart hadden @SnowJan en ik plannen om nog eens een tripje naar de Alpen te maken. Helaas kwam het er steeds maar niet van en hebben we besloten om eens een vroege zomertrip te maken. We hebben er voor gekozen om alles open te laten en te wachten met boeken tot op het laatste moment. Wel hadden we al ideeën waar we naartoe wilden: of Frankrijk óf Oostenrijk. Helaas werd het begin juni al snel duidelijk dat Frankrijk het niet ging worden. Alpe D’Huez had het zomerskiën afgeblazen en Tignes zou pas op 27 juni openen. Helaas hadden we het ingepland om de week voor de 27ste te gaan.

In Oostenrijk (en Italië) was er daarentegen nog genoeg aanbod:
Stelvio - heel de zomer geopend
Hintertux - heel het jaar open
Dachstein - tot gepland midden juli geopend
Stubai - tot 3 juli geopend
Mölltaler - gepland vanaf 8 mei geopend

Nu liepen we tegen het volgende probleem aan: Hoeveel dagen gaan we skiën en in welke gebieden? We hadden in totaal van zondag t/m donderdag (5 dagen) tijd. Alle 5 de gebieden bezoeken ging natuurlijk niet, want dan moesten we bijna elke dag ergens anders overnachten, wat uiteindelijk veel te duur zou worden.

Tot de dag dat we vertrokken (zaterdag 20 juni) hebben we gewacht met boeken. Uiteindelijk hebben we om 18u 's avonds nog de knoop doorgehakt, geboekt en besloten om op de eerste dag Stelvio te bezoeken. Vanuit daar zouden we naar onze accommodatie in Finkenberg rijden: Hotel Gletscherblick, om vanuit daar de volgende dag de Hintertuxer Gletscher te bezoeken. De 23ste was onze reisdag van het Zillertal naar onze volgende accommodatie in Lungau. Dat was ons uitgangspunt voor de 2 skidagen erna op de Mölltaler en de Dachsteiner Gletscher.

Na het boeken ben ik nog even snel naar bed gegaan om wat uurtjes te slapen. We wilden namelijk wel mooi vroeg op de pistes staan in Stelvio. Rond 23:30u was alles mooi in de kleine Lupo gepropt, met de ski’s op het dak (in juni, dus onderweg heel veel rare gezichten hierdoor ;) ). Ook al was het lekker rustig op de weg, hebben we toch wat tijd verloren door de vele Baustelles op de A3. Zo rond 4:00u 's nachts pauzeerden we even en vroeg ik aan Jan of hij het stuur voor een paar uurtjes over wilden nemen. Helaas bleek even later dat dat niet mogelijk was omdat Jan nogal opgevouwen achter het stuur zat. Lupootjes zijn helaas niet geschikt voor mensen die 2 meter lang zijn. :p We vervolgden onze reis dus in dezelfde opstelling als daarvoor. op de A7 bij Kempten begonnen we te twijfelen of Stelvio wel zo’n goed idee was. Dit omdat ik dan na het skiën ook nog eens 3u van Stelvio naar Finkenberg moest rijden. Dat zou misschien toch wel te vermoeiend worden. Bovendien lagen we al wat achter op schema en zouden we pas rond 10:00u boven aan de Stelviopas staan.

Last-minute hebben we dus besloten om toch maar niet naar Stelvio te gaan. In plaats daarvan gingen we naar het voor ons bekende Stubaital, waar we in februari 2014 onze carnavalsvakantie door hebben gebracht. Zo rond 9:15u arriveerden we onder aan de lift, we stonden bijna naast het gebouw, het was erg rustig. Eén auto viel ons meteen op, de auto van Starli, de man (‘bekend’ van Alpinforum/Sommerschi) die elk jaar dik 100 skidagen heeft en er ook prachtige verslagen van maakt. Helaas zijn we hem verder in het skigebied niet tegengekomen om een praatje te maken.

In de lift naar boven besefte ik overigens dat het op 2 dagen na 9 maanden geleden was, dat ik mijn skiseizoen 14/15 hier in het Stubaital geopend had (23 september 2014), wat een seizoen :D
https://www.wintersport.nl/forum/topic/163602

Pistekaart:

null

Prijs dagpas volwassenen (voorjaar) :
±€37,-

Weer/Temperatuur:
Onder aan de lift lichte regenval, boven de 2300 meter ging dit over in sneeuw. Boven in het gebied was het grijs, mistig en waaide er een fris windje. De temperatuur lag iets onder 0, best winters dus, en dat voor 21 juni! :)

Wachttijden:
Bij de Rotadlbahn niets, bij de Daunferner sleeplift af en toe 1 minuutje.

Beste piste:
Eisjoch-steilstuk van de rode 1b om 12:00u, vers geprepareerd voor ons :)

+/-:

  • Lekker winters gevoel
  • Best lange afdalingen (500 hm)
  • Skiën in juni :D
  • 2 liften open, eigenlijk kon bijna heel het gebied (tot 2600m hoogte) geopend zijn, maar helaas is het daarvoor te rustig.
  • Rotadl tot 12:15u geopend, sleeplift tot 13u.

iSki GPS:

null

Aantal pistekilometers: 23.45km
Aantal liften: 13
Aantal hoogtemeters: 4452m
Maximale snelheid: 85 km/h
Hoogste punt: 3132m

Foto’s:

null

^Gamsgartenbahn II met de bouwput voor de nieuwe 3S Eisgratbahn

null

^Mijn nieuwe ski’s voor komend seizoen (en hopelijk ook nog meer seizoenen natuurlijk ;) )

null

^Uitzicht op het Gamsgarten bergstation met de (oefen)liften

null

^8-CLD/B Rotadl

null

^De weg richting het Eisgrat bergstation is uitgegraven.

null

null

^8-CLD/B Rotadl

null

^Offpiste terrein met skiroutes. Jammer dat we dit stukje niet hebben gedaan.

null

^Ook Jan zit net zoals ik te genieten van het heerlijke winters gevoel :)

null

^Nog flink wat sneeuwwanden langs de weg, helaas zijn die nu alweer allemaal weggesmolten.

null

^8-CLD/B Rotadl

null

^Boven aan de Rotadlbahn richting Schaufeljoch en de Eisjoch gekeken met alle gesloten gletscherliften.

null

^Daunferner sleepliften, vandaag was de rechtse (korte) geopend.

null

^8-CLD/B Rotadl

null

^Eisgrat Bergstation

null

^Op de verlaten gletsjer

null

^Verbindingspiste van Rotadl naar Eisgrat

null

^Eisgrat bergstation

Na een mooie afdaling namen we weer de Rotadlbahn en bekeken we de sneeuwcondities op de Daunferner. De rechterpiste was helemaal gesloten voor ons, daar waren de skiteams druk bezig met trainen. De linkerpiste was voor de helft geprepareerd, maar dus nog steeds breed genoeg.

null

^Daunferner

null

^De Daunscharte, helaas dat hij gesloten is, want deze afdalingen zijn altijd zo heerlijk.

null

^En daar achterin heb je ook nog de Daunjochlift, de oude Rotadlbahn.

null

^Daunferner

null

^Jan

null

^Verder heb ik maar weinig foto’s gemaakt, ik heb Stubai al vaak genoeg gefotografeerd inmiddels, en met dit weer kun je toch niet echt los gaan met fotograferen. Deze afdaling was de beste van de dag. De pistebully’s waren de piste alvast aan het prepareren en wij konden daar nog mooi één keer gebruik van maken, voordat de Rotadlbahn sloot.

null

^In dat terrein kwamen nog een aantal mensen naar beneden

Conclusie:
Skiën op de langste dag van het jaar, het is nu wel zeker: @SnowJan en ik zijn verslaafd ;)
We hebben een paar uurtjes lekker op ons gemak kunnen skiën. Met juniskiën verwacht je meer zweten in je skikleding of skiën in je zwembroek, maar vandaag was het echt fris, heerlijk! :)

Na deze heerlijke ochtend reden we op ons gemakje verder. Na zo’n 2 uur rijden kwamen we aan bij onze 2de activiteit van de dag, de eenpersoons stoeltjeslift Ramsberglift in Ramsau im Zillertal. Jarenlang ben ik langs dit liftje gereden, maar helaas nooit zijn we er gestopt. Nu we pas hebben gehoord dat de Ramsberglift in gevaar is, moesten we er hoe dan ook naartoe. In 2017 verloopt de concessie van de lift, waardoor het voor de eigenaar van de ‘Zeller Bergbahnen’ duidelijk is dat het genoeg is geweest. De lift is blijkbaar te onrendabel.

„Die Bergbahnen leben vom Winter. Und beim Ramsberglift lebt man von nichts, weil er am Sterben ist“

http://www.tt.com/wirtschaft/standorttirol/8866642-91/ramsbe…

Helaas helaas, maar daarom moesten we er deze dag naartoe! In september was ik gelukkig ook net op tijd voor de Sonnwendjochbahn in Kramsach, die nu ook stilligt en waarschijnlijk nooit meer zal lopen.

null

^Pistekaart Gerlosstein

null

^Het rode racemonstertje in de Zillertaler Alpen ;)

null

null

^Terugblik naar het dalstation

null

null

^Alles voor een mooie foto, zo hoort het! Als hij hem maar niet laat vallen :p

null

^Het einde van het Zillertal met Mayrhofen achterin en het skigebied Ahorn.

null

null

^Op een heerlijk rustig tempo zweven we naar boven en genieten we van de frisse lucht en de mooie omgeving.

null

null

^Niet verkeerd om zo’n huisje te hebben naast een piste in een mooi skigebied

null

^Het ongebruikte middelstation

null

null

null

null

^Via deze helling kan je in de winter ook afdalen naar het dalstation. Helaas heb je maar weinig dagen in de winter waarop je dat kan doen.

null

null

^Boven aan de Ramsberglift heb je meteen het skigebied, met de DSB Sonnalmbahn.

null

^Bergstation Ramsberglift

null

null

null

^Piste bij de DSB Sonnalm, ziet er heerlijk uit!

null

null

^Boven de 2200 meter lag er een mooi laagje verse sneeuw! :)

null

^Prachtig uitzicht op het Zillertal richting het noorden

null

null

^Helaas was het na een kwartiertje al weer tijd om naar beneden te gaan.

null

^Naar beneden heb je constant een prachtig uitzicht, zeker nu de zon lekker doorkwam.

null

null

null

null

^Richting de Horbergbahn gekeken

null

^Middelstation van boven

null

null

^Horbergbahn + Skiroute

null

null

null

null

^En helaas weer bijna beneden.

null

null

We waren allebei toch erg blij dat we dit liftje nog even mee hebben gepakt :) Nu was het tijd om naar onze accommodatie te gaan, Hotel Gletscherblick. Voor een prijs van 23 euro p.p.p.n. hadden we een overnachting + goed ontbijt, en de kamer zag er erg netjes uit en was ruim genoeg! Prima prijs :)

null

^Vanaf het balkon hadden we ook nog eens een mooi uitzicht op o.a. Mayrhofen.

null

^En in het midden de Brandberger Kolm (2700m).

null

>>> Hintertuxer Gletscher 22.06.2015 >>>

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:08

Mooi verslag :D toen lag er nog veel sneeuw…

#proudtobepartofleswintersporters

Wauw! Ik heb echt met open mond van de mooie foto’s gekeken en genoten van dit verslag. En dan ook dat verschil van op de gletscher en in Ramsau, echt enorm verschil. Vooral het verslag van Ramsau is erg mooi, fantastisch en mooi uitzicht, vooral naar beneden. Top verslag, Henri!

Carnas on Tour

Leuk om te lezen, bedankt voor het verslag. Erg gelachen om Jan en de Lupo. :-)

Mooi :)

Leuk dat jullie nog even die oude bahn hebben meegepakt, vooral omdat ze steeds schaarser worden. Hebben jullie ook nog gekeken wat ze in Mayrhofen nu aan net bouwen zijn?

Ziet er weer goed uit Henri!

@HenriS Oooooohhh mooi hoor!:D Even nagenieten dit:D
Wat begon de zomer toch goed qua weer hè;)
Hahaha wel een luxe, overal naartoe gereden worden. Voor mij toch een flink voordeel:p
Ik kijk uit naar de volgende!
@EricH Dat hebben we zeker:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@EricH, ja we zijn bij de eerste liftpaal bij Astegg wezen kijken. Een enorme liftpaal zeg!
@SnowJan, we hebben inderdaad echt geluk gehad met die verse sneeuw :)
Ik vond het trouwens ook niet erg om steeds te rijden hoor! Is altijd wel leuk, zeker in de bergen.

mooi verslag weer!

Certified ski-boy, glijbewijs

Geweldig zo laat nog zulke winterse condities :)
En +1 voor de ESL natuurlijk

Gang is alles

Plaats een reactie