aansluiting Zell am See - Saalbach-Hinterglemm

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Is er iemand die het laatse nieuws weet inzake de eventuele aansluiting van deze 2 gebieden ? Afgelopen krokus vanuit Hinterglemm diverse geruchten gehoord dat het over 2 jaar zover is maar wie kan dit bevestigen ?

Er was hier al eerder een draadje over:

https://www.wintersport.nl/skigebieden/saalbach/forum/topic/…

Maar er is verder veel stilte.

Op de andere wintersportfora idem dito:

http://snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?t=30480&sta…

&

http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=1404&am…

Oftewel veel (media)stilte op dit moment.

Dank je voor je informatie PHt ! Ik volg het met belangstelling, zou voor ons nl. betekenen dat we nog jarenlang vooruit kunnen qua skimogelijkheden in ons favoriete Saalbach-Hinterglemm !

Wederom een heel slecht idee. Alle twee de skigebieden zijn groot genoeg en hoeven geen aansluiting. Het zal de skipasprijs alleen maar opdrijven terwijl de afstand met de auto echt te doen is. Ik hoop dat dit project er niet komt/niet wordt toegelaten.

@Mathijs! Ik schreef elders al dat de skigebieden in de Alpen allemaal proberen zoveel mogelijk kilometers aan te bieden en door het aan elkaar plakken van bijvoorbeeld Kitzbühl en SkiWelt, en St. Anton en Kappl (en dus ook Ischgl, maar nog wel met de bus) kan SHL niet langer deze aansluiting op de Schmitten tegenhouden.

Je argument voor een hogere skipasprijs is niet echt steekhoudend: een gecombineerde pas voor beide gebieden is er al 10 jaar en deze kost ongeveer euro 20 meer voor een periode van 6 dagen in het hoogseizoen dan een kaart voor SHL of Zell/Kaprun. Losse kaarten voor de afzonderlijke gebieden zullen ze altijd blijven verkopen.

@PHT: je hebt goede argumenten waarmee ik het helemaal eens ben ! @Mathijs: wie gaat er nu de auto pakken om vanuit een groot gebied naar een ander gebied te gaan ?? Je wilt toch gewoon lekker op je skies blijven staan en juist in SHL laten we de auto een week stilstaan !
Lijkt me ook beter voor de bergen ! Dus aansluiten wat mij betreft !

@PHT: Sorry, maar jouw argumenten houden weinig steek. Het is niet omdat één skigebied een omslachtige aansluiting doet (een verbinding met veel liften en dan nog een stuk met de bus, Kitz en Skiwelt), dat zoiets voor andere skigebieden goed te praten valt. Ischgl wordt niet met Sankt Anton verbonden, als het al zou doorgaan (wat niet waarschijnlijk is) dan zou men Rendl met Kappl verbinden.

Die hogere skipasprijs komt er hoor. Als je meer liften en meer pistes bouwt zal je meer kosten hebben en er gaan niet veel meer mensen komen om dat te financiëren (wat maakt het nu uit of je 200 of 300km aan pistes hebt). Ik weet wel dat er een gemeenschappelijke is, maar er zal zeker nu een skipas komen die zowel SHL en Zell am See bevat en die zal duurder dan dan enkel SHL of Zell.

Het ergste aan zo’n verbindingen vindt ik dat ze totaal overbodig zijn (kilometers genoeg, oh nee, we zouden 20 minuten met de auto moeten rijden omdat we aan 200km niet genoeg hebben) en vooral dat ze erg slecht zijn voor de Alpen zelf en het zomertoerisme. De natuur wordt het slachtoffer met zo’n megaskigebieden en het zomertoerisme zal minder worden, waardoor ik het commercieel ook een mindere zet vind. Laat het alstublieft gewoon zoals het is, laat de natuur ook een beetje met rust!

@Mathijs! leuke argumenten, maar niet echt onderbouwd.

ik zie het probleem voor de natuur niet echt.
En hoezo heeft dit gevolgen voor de zomertoerisme?

@Jos5: Ja, ik niet echt gezegd waarom, bij deze dan: de verbindingsliften en pistes zorgen al voor veel natuurschade + je krijgt een aaneengesloten skigebied van ±300km ipv 200 en eentje van ±80, dat zorgt voor een aaneengesloten belasting van de natuur van 300km. Het zomertoerisme zal minder draaien, omdat de toeristen graag rondlopen in de natuur en niet onder liften en/of op de pistes. Het zal zeker voor vele potentiële zomerklanten zeer groot nadeel zijn dat je in een skigebied van 300km zit, terwijl je voor dezelfde prijs (vaak zelfs goedkoper) in één gebied zit waar geen skiindustrie is en mooie ongerepte natuur is. Dat is de reden waarom veel mensen in de zomer naar het Kaunertal gaan en niet naar Serfaus, naar Vent gaan, maar niet naar Sölden,…

Ik denk dat de toename van de natuurschade minimaal is. Vergeet niet dat de verbindingspiste al bestaat. Verder is er maar 1 verbindingslift nodig. Daar was het plannetje van Zell am See richting Piesendorf een stukje gewaagder.
Ik denk dat een verbinding niet per definitie slecht is voor het zomertoerisme. Niet iedereen kiest voor een ongerepte natuur. Neem hier Serfaus Fiss Ladis als voorbeeld. Gelijk na het winterseizoen wordt daar de hele zomerkermis weer opgebouwd. En dit is een succesvolle kermis. Serfaus Fiss Ladis heeft in de afgelopen 10 jaar het aantal overnachtingen in de zomer weten te verdubbelen. En nog ieder jaar laat deze regio een toename zien van het aantal overnachtingen dat ligt op ongeveer 5%.

Onze pensionhoudster vertelde dat er komend seizoen al een skibusverbinding komt tussen Zell am See en Saalbach en dat er over twee jaar verbinding met tussen Zell am See en Viehofen met liften/pistes wordt gerealiseerd. De hotels Saalbach zitten hier niet direct om te springen omdat ze concurrentie krijgen van goedkopere accomodaties in Zell. Er zijn overigens twee liften nodig. In Viehofen is nog geen lift omhoog richting noordzijde. Dus die moet er ook komen. Dan wordt die prachtige piste naar Viehofen ineens een stuk minder mooi. Nu is het daar zo lekker rustig omdat er geen lift is.

Afgelopen wintersport gebivakkeerd in Viehhofen. Volgens diverse locals is de kans groot dat er deze zomer begonnen wordt met de bouw van de liften aldaar. 1lift richting Leogang (zal wel uitkomen daar waar de dalafdaling naar Viehhofen begint) en de andere lift gaat richting het gebied van Zell am See. De locatie van de liften in Viehhofen is op de kleine skipiste van Landal, naast de apresski bar. Verder zal de volledige dalafdaling voorzien worden van sneeuwkanonnen.

Zoals gezegd, dit is wat een aantal locals beweren. Had niet de indruk dat ze er erg blij mee waren. Nou ja, of de bouw echt gaat beginnen weet ik niet. Voorlopig beschouw ik het nog maar even als gerucht.

Een lift op de afdaling maar viehofen is wat mij betreft een van de weinige minpunten. Ik kom hier al sinds ik klein ben en andere tochten maken dan die er nu mogelijk zijn door verbinding lijkt me wel leuk.

En dan ook nog even Fieberbrunn aan de Kitzb. Horn koppelen. … skiën van Hopfgarten tot Zell am See

http://www.meinbezirk.at/kitzbuehel/wirtschaft/ab-in-richtun…

Laatste update. Lift met Fieberbrunn staat gepland voor 2015.

Er is zowaar nieuws over het Hochsonnberg-project, het uitbreiden van de Schmittenhöhe richting Piesendorf met 3 gondels en vijf pistes. Het Verwaltungsgerichtshof (VwGH) heeft vorige weke groen licht gegeven aan dit project. Echter, een nog hoger orgaan, het Bundesverwaltungsgericht (BVwG), moet zich hier nu als laatste over buigen, waarbij een uitspraak over ongeveer een jaar wordt verwacht.

Meer details in dit bericht: http://salzburg.orf.at/news/stories/2681769/

Ik zie de toegevoegde waarde niet zo van dit soort aansluitingen. Fieberbrunn nog wel een beetje, omdat dit met 1 lift te realiseren is en het hemelsbreed over slechts een aantal kilometers gaat.
Naar Zell am See gaat het om meer dan 10 km tussen de twee uiterste punten en met meerdere liften. Dan krijg je een enorm uitgestrekt gebied met alleen maar verbindingsliften en -pistes. Je bent een halve dag bezig om in Zell am See te komen en de andere helft om weer terug te komen, maar leuk skiën is het meestal niet.
Geef mij maar een compact gebied…

Daar ben ik het niet mee eens @Jay… ik vind het zelf gaaf net als in Skiwelt en andere uitgestrekte gebieden het leuk om tochten te maken en zo min mogelijk dezelfde pistes te pakken overdag… Dan zie je nog eens wat. Daarom lijkt me het (vind het erg tof zelfs) dat ze het gebied groter maken en uit elkaar trekken dat je elke dag naar verschillende uithoeken kan van het gebied. Maar dat is mijn mening!

@Tim. Natuurlijk, zoveel mensen zoveel meningen :-)
Met compact bedoel ik uiteraard niet ‘klein’. Ik denk dan bijv. aan Ischgl. Groot gebied, maar je bent binnen een half uur van helemaal rechts naar helemaal links op de kaart. En aan diversiteit geen gebrek daar.

@Jay, True that! ooh zo. Ja dat vind ik natuurlijk ook niet erg haha :) Nee dacht dat jij bedoelt een klein gebied waar je telkens dezelfde piste zou moeten nemen. Maar ik deel die mening van jouw ook hoor, is ook totaal niet erg ;)

Daar ben ik het niet mee eens @Jay… ik vind het zelf gaaf net als in Skiwelt en andere uitgestrekte gebieden het leuk om tochten te maken en zo min mogelijk dezelfde pistes te pakken overdag… Dan zie je nog eens wat. Daarom lijkt me het (vind het erg tof zelfs) dat ze het gebied groter maken en uit elkaar trekken dat je elke dag naar verschillende uithoeken kan van het gebied. Maar dat is mijn mening!

Tim. op 1 dec 2014 15:22

@Tim

Dat is ook leuk. Een gebied als 4-berge SkiSchaukel (Planai / Schladming) is ook zo’n verbindingsgebied. Op zich is dat wel leuk, gezien de hemelsbrede afstand echt enorm is, anderzijds is het wel zo dat alle liften hierdoor verbindingsliften worden. Hierdoor zijn zij vaak erg druk.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Wat ik heb gelezen is vanaf seizoen 2015/2016 een verbinding zal komen tussen Zell am See en Saalbach Hinterglemm, dit zal gebeuren op de reeds aanwezige route 38 die vanaf het bergstation Sonnengratbahn richting Viehofeh zal voeren.

Er zal een 10 persoons gondelier gebouwd worden tussen Viehofeh en Zell am See, als dit eenmaal gerealiseerd is zal er ook een verbinding komen tussen Viehofeh en Asitz.

Bron: http://www.skiweltbrixental.nl/nieuwe-lift-zell-seesaalbach-…

De stand van zaken: vanaf seizoen 2015-2016 is de verbinding met Fieberbrunn gereed.
Zeer waarschijnlijk wordt de verbinding naar Zell am Seel één of mogelijk twee jaar later gerealiseerd. Dat deze er komt is vrijwel zeker.

@AJB2015, verbinding met Fieberbrunn was al bekent zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/178231

En de verbinding met Zell am See ook zie link in mijn antwoord op 1-12-2014.

Plaats een reactie