Skicircus Saalbach Hinterglemm 9 maart - 16 maart 2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Hier mijn eerste reisverslag van onze reis naar het Skicircus Saalbach Hinterglemm, de keuze voor dit gebied was aast het aantal pistes ook de mogelijkheid voor als je even niet wilt skiën, ook moest de onze slaapplek dicht bij een skilift zijn en redelijk dicht in de buurt van winkels. Naast dit was ook de weg erna toe voor een van de reisgenoot belangrijk, de laatste keer in Gerlos ging er iets fout. Het was glad na hevige sneeuwval waardoor we van de weg gleden en een paar meter naar beneden gingen waar we uiteindelijk door en sneeuwduin net voor een boom tot stilstand kwamen.

Met dit in het achterhoofd ging ik opzoek naar een gebied waar we in een dal verbleven, dit vond ik in Saalbach Hinterglemm. We wilden weer naar Oostenrijk dus andere landen hoefde ik niet na te kijken.

Na en lange voorbereiding werd er eindelijk geboekt ergens in juni 2012 Saalbach was de locatie de periode was 9 tot en met 16 maart 2013, de gezelschap was ik, vrouw, zusje en mijn 4 jaar oude zoon en we verbleven in het residence Saalbach.

We konden nog een keer buiten de vakantieperiodes aangezien mijn zoon nog niet leerplichtig was.

null

Ons verblijf was dus het residence Saalbach een complex die nog maar net 3 jaar oud was en alleen via Sunweb te boeken is. Het was wel prijzig maar het totaal plaatje van o.a. de ligging, hoe de kamers eruit zagen, de reviews op b.v. Zoover enz. gaf de doorslag, zo lag het appartement aan de pistes, kon de auto onder het complex geparkeerd worden (als het hier vol is kan je in een andere garage parkeren), zat een restaurant onder het complex, gelegen in het centrum maar toch rustig.

Zaterdag 9 maart 2013

Eindelijk was het zover we vertrokken om 03:15 in de nacht van vrijdag op zaterdag vanaf ons huis en de Tomtom voer ons via de A28 richting Gieten en Emmen naar de snelweg 31 in Duitsland. Deze volgden we richting Keulen om vervolgens richting Frankfurt, München naar Saalbach te rijden. Uiteraard waren er de nodige stops onderweg, de eerste was om 05:15 (een snelle sanitaire stop) de volgende 1,5 uur later waar we moesten stoppen aangezien ik moe werd door het rijden in het donker. Zeker het eerste stuk was in het donker zwaar aangezien je geen tegenligger tegenkom, pas rond Keulen werd het beter.

We hebben in totaal 4 stops gemaakt de meesten even een snelle sanitaire stop en een voor wat eten en om te tanken, uiteindelijk kwamen we aan om 15:45 een rit van 12,5 uur wat toch netjes is met een kind van 4 op de achterbank en reed max. 120 Km/u.

null

De eerste impressie van het dorp was knus en gezellig, de wegen vanaf de snelweg richting Saalbach waren perfect en schoon. Vanaf de München reden we richting Rosenheim om daar de afslag Kufstein te nemen, Op de autoweg 93 (München - Kufstein) nemen we afslag 59 en rijden we richting Lofer. Deze weg leidt ons o.a. langs Waidgring door Lofer en Saalfelden, vlak voor Zell am See gingen we de Glemmerstr. in. Toen was het een klein stukje rijden en eenmaal in Saalbach rechtsaf bij het tankstation en dan de tunnel in, einde van de tunnel was dan aan de linkerkant Oberdorf en gelijk het residence Saalbach.

We werden vriendelijk ontvangen en na de nodige uitleg en betalingen (parkeergarage, borg en toeristenbelasting)  kon de auto uitgepakt worden en konden we naar onze kamer. De entree van het complex was rustig en schoon, links de entree van het complex en rechts de entree van Vida het restaurant wat onder het complex bevindt. Ook binnen was het netjes en schoon, dit zette zich voort op de kamer.

Na het uitpakken en ons settelen konden we het dorp in voor wat kleine boodschappen en ons oriënteren, ski’s huren deden we pas op de zondag.

Zondag 10 maart en maandag 11 maart 2013

Vanaf de zondag werd pas echt geskied, altijd met zijn tweeën waardoor er een altijd met zoonlief aan het sleeën was. Start was altijd de lift Turm 6er achter ons appartement waar een rustig stuk was om te kunnen sleeën en kon er ook rustig geoefend worden. Dit was ook het begin van mijn ski tochten die ik vanaf woensdag gemaakt had.

De eerste dagen was het warm waardoor we op papsneeuw moesten skiën en sleeën, niet echt prettig aangezien het niet echt goed glijdt. Rond een uur of 2 was het dan ook gedaan.

Dinsdag 12 maart 2013

Op dinsdag hebben we een "rustdag" in gelast en gingen we de omgeving verkennen, zo zijn we naar Hinterglemm gelopen een stukje van ongeveer 4 kilometer. Hinterglemm is een echte ski- en feestdorp, terwijl Saalbach meer op families is georiënteerd. In Saalbach vind je een hoop winkels terwijl je dit bijna niet ziet in Hinterglemm, hier zijn de bars enz. in de meerderheid.

Na een dagje van verkennen sloten we af met sleeën om zo ook weer zoonlief zijn dagelijkse pleziertje te gunnen.

De dinsdag voelde je tegen de avond dat de kou eraan kwam, er stak een koude wind op en i.p.v. een mooi zonnetje kwam er de nodige mist en bewolking. Later die avond begon het te sneeuwen en dat hield pas vrijdag op. Doordat het de heel nacht naar woensdag hard gesneeuwd had merkte je dit ook op de pistes, eindelijk konden we skiën op echte sneeuw. Hierdoor was een tocht maken leuker en ook voor de vrouw, zij kon niks worden met de papsneeuw maar nu was een tocht maken leuk.

Zusje merkte gelijk dat er wat veranderde door de verse sneeuwval, in de papsneeuw stond ze heel snel stil nu kon ze goed oefenen en merkte je ook dat de bochten enz. beter werd idem met mijn vrouw.

Natuurlijk werd het sleeën ook mooier en vooral sneller wat zoonlief geweldig vond.

Woensdag 13 maart tot en met vrijdag 15 maart 2013

Het sneeuwde de laatste dagen vrijwel constant, van enige papsneeuw zoals we dat hadden in het begin was geen sprake meer van, de piste lag er ‘s morgens mooi bij en de temperatuur was ook lekker. Zo was sneeuwde het vaak ‘s morgens en werd het ‘s middags droog zodat op de piste kon genieten van het uitzicht.
Uiteindelijk is de voorpret langer dan dat je uiteindelijk daar bent, de week vloog voorbij maar we komen zeker terug.

null

Door de warmte van de eerste paar dagen kwam van skiën niet veel terecht, maar dat kon ik nog enigzins goed maken op de donderdag en paar uurtjes op de vrijdag. Maar uiteraard met de slee van een oefenweide met zoonlief was ook geweldig.

null

Saalbach 's avonds rustig maar wel sfeervol.

null

Uitzicht vanaf ons appartement, skilift Turm 6er is vanaf hier te zien.

null

Bernkogelbahn bijna pal naast ons appartement

null

Een van de twee toegangen met lift om op de piste te komen.

null

Apresski tent aan de piste.

null

Saalbach vanaf de piste.

null

Vreemd om in te zitten 5 gondels aan elkaar.

null

Piste uitkomend in Saalbach.

null

Mooi uitzicht.

En niet te vergeten een trailer van dit allemaal, de privefilm wil ik jullie niet mee vermoeien.

Ons volgende reis is weer naar dezelfde complex in hetzelfde skidorp, zeer goed bevallen.

Bedankt voor het verslag! Mooie foto’s en een leuk filmpje!
Weer een gebied dat op mijn to-do-list komt :)

Moet je zeker doen

Plaats een reactie