Skicircus Saalbach Hinterglemm 24-12 tm 31-12 2011

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Eindelijk! We kunnen vertrekken naar Hinterglemm. Drie paar ski’s, al weken staan ze klaar (gewaxt en geslepen) voor een week skiën in Hinterglemm. OP vrijdagmiddag snel de dakkoffer vullen, kleding bij elkaar zoeken en dan vroeg naar bed. We willen vroeg weg, om 01.00 uur, want het kan nog wel eens druk worden en de weersvoorspellingen van Roel geven mogelijk sneeuw aan.

De wekker gaat, vrouw en zoon wakker maken en douchen. Strak om 01.00 uur begint de reis vanuit Noord-Holland via Venlo naar Oostenrijk. Regen in Nederland bij vertrek… sneeuw in Oostenrijk? We zullen zien. De kilometers vliegen voorbij want het is rustig op de weg. Na enkele stops om te tanken, te eten en te plassen in onze favoriete Urimat (das wasserlose urinal) komen we rond 08.45 uur aan op de rondweg van München. Wat een rust! De Duitsers gaan dus echt pas op 2e Kerstdag rijden. Nog steeds regen overigens. Rond 10.00 uur even koffie in St. Johann in Tirol: natte sneeuw, bah! Maar later als we door de sneeuwgrens rijden in Hochfilzen: sneeuw!! En ja hoor, aankomst bij Hotel Gungau in Hinterglemm, vlak naast de Zwölferkogelbahn, om 11.45 uur en het sneeuwt!

Inchecken, koffers naar de kamer en de ski’s in de kelder. Snel wat eeten dus het dorp in. Uiteindelijk gekozen voor Hotel Glemmtalerhof, dat later dit verhaal nog een keer voorbij zal komen, helaas.
's Avonds uitstekend Kerstavond-diner en dan naar de kamer met uitzicht op de piste. De pistenbully’s rijden op 10 meter van ons balkon, cool!

Eerste Kerstdag: bewolkt maar wel goed zicht. Snel met de Zwölferkogel naar boven. Heerlijke sneeuw, niet overal genoeg maar we maken heerlijke afdalingen. Nog lekker rustig op de piste. We besluiten om vandaag op deze helling te blijven en sluiten de dag moe maar voldaan af.

Tweede Kerstdag: we gaan naar de andere kant van het dal en pakken de Reiterkogelbahn. We moeten dus een klein stukje lopen door het dorp naar wat blijkt? Het centrum is afgesloten door de brandweer. Vreselijk, hotel Glemmtalerhof is die nacht in brand gevlogen. Trieste aanblik en je denkt aan de gasten. Gelukkig horen we van veel mensen dat er geen gewonden zijn gevallen. Goed om te horen. Ineens zegt onze zoon: daar hebben we zaterdag gegeten! Inderdaad en we schrikken.

null

De hele dag weer heerlijke afdalingen gemaakt en gegeten bij de Goabstall. Leuke tent met lekker eten. We besluiten om via de piste onder de Hochalmbahn naar de Zwölfer-Nordbahn te gaan. En dan weer omhoog naar de Zwölferkogel want dan kunnen we afdalen naar ons hotel. Een leuke rit met de Zwölfer-Nordbahn want dat is een gondeltje met staanplaatsen en al redelijk oud volgens ons.
Na twee bewolkte dagen volgend twee zonovergoten dagen. We besluiten op de Zwölferkogel te blijven en enkele andere pistes te proberen. We vinden de 17 en 18 heerlijk en we lunchen in de volle zon zonder jas! Dat is pas genieten!!!

null

null

Donderdag 29-12 is weer bewolkt. Als we boven komen hangt er mist en sneeuwt het. Na een paar uur wordt het zicht steeds minder en zien we geen diepte meer. Lunchen dus, maar het blijft sneeuwen. Na enkele afdalingen vandaag maar iets eerder stoppen.
Maar het blijft sneeuwen, en vrijdag 30 december is er al ruim 40cm neuschnee gevallen maar hangt er ook veel mist/bewolking. Wat doen we? We horen dat er die ochtend pistes en liften zijn gesloten. Skischoenen uit, snowboots aan. We pakken de skibus naar Saalbach: shoppen! Ondertussen sneeuwt het nog steeds. In de middag probeer ik een afdaling maar merk dat het zwaar skiën is en ik slecht zicht heb. Ik stop! Dit was de laatste afdaling van de vakantie, jammer een verloren dag.

null

Ik besluit om de auto te gaan uitgraven en te starten, de auto heeft een week stil gestaan. Dan lekker aan de wijn en Monopoly.
De volgende ochtend willen we om 07.00 uur vertrekken maar… de auto ligt weer onder 40cm sneeuw. Uitgraven dus. Zijn sneeuwkettingen nodig? Ik twijfel en neem de gok. De parkeerplaats loopt naar beneden af en de weg naar de snelweg is ook naar beneden. Het lukt! De Oostenrijkers zijn al uren in de weer met sneeuwschuivers en hebben de weg redelijk begaanbaar gemaakt. Eenmaal op de snelweg kan de snelheid omhoog en rijden we de regen in. Pas bij Heilbronn verliezen we de laatste sneeuw van de auto.
Terugkijkend op deze week en omgeving:

  • het is inderdaad een skicircus! Wat een keuze uit pistes, zelfs één verlicht tot 's avonds laat;
  • zeer veel moderne liften en wifi bij de stations;
  • veel keuze uit hotels en leuke dorpskernen;
  • 2 dagen bewolkt, 2 dagen grand beau, 1 dag sneeuw en 1 verloren skidag. Zoveel smaken hadden we nog niet meegemaakt.
    Oudejaarsavond om 20.00 uur thuisgekomen. Oliebollen door oma klaargezet en zelfs vuurwerk voor onze zoon. We vieren de jaarwisseling met champagne maar vallen uiteindelijk om 01.30 uur in slaap. Dromen over Saalbach-Hinterglemm…
Piste riderrrrr

Ik heb een vijftal jaar geleden in Saalbach de slechtste omstandigheden qua weer meegemaakt waarin ik al heb geskied. We zagen heel wat mensen met de lift gewoon terug afdalen, ik en mijn kameraad (de vrouwen zagen het niet zitten) toch naar boven, daar gekomen zag je echt maar 1 meter ofzo voor je uit, toch afgedaald en paar keer naast de piste beland :-)
Was wel eens fun, was echt apocalyptisch, maar toch liever de zon voor mij.

Jammer dat je een dag kwijt was.

Plaats een reactie