Bernkogelsleeplift

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Ik ga in feb naar saalbach en zat nu dus even de kaart te bestuderen.
Klopt het dat als je via de Bernkogel richting Hinterglemm wil boarden je altijd met zo’n snowboardonvriendelijk sleepliftje moet (Bernkogelschlepplift)? Is toch wel vreemd dat dat nog geen gondel of stoeltjeslift is?

Ja dat klopt. Toen ik hoorde dat ze deze zomer in die hoek een nieuwe stoeltjeslift gingen bouwen (Wetterkreuzebahn) was mijn eerste hoop dan ook een vervanging van deze sleeplift. Dat is niet het geval maar deze nieuwe stoeltjeslift betekent nu wel zonder sleepliften van Hinterglemm naar Saalbach via de Bernkogel :-).

Een Bernkogel 2 bahn zal ongetwijfeld de volgende nieuwe lift worden!

Snap het geklaag niet zo. Bernkogel is weliswaar een vrij lange sleeplift maar absoluut niet stijl. En het ziet er niet naar uit dat dit de volgende nieuwe lift gaat worden. Ik tip op Polten.

In eerste instantie was het de bedoeling om de Bergkogelbahn door te trekken en dan de stoeltjeslift en sleeplift meteen te vervangen maar doordat dit slecht is voor de omzet van het restaurant die halverwege zit ging dit nog niet door. Het zou wel een lust zijn als die vervangen wordt.

De volgende uitbreiding die volgens mij al vast staat is in Leogang een nieuwe gondelbahn vanuit het dorp naar boven. Voor mij hoeft Polten nog niet per direct vervangen te worden, ik zou veel liever zien dat de verbinding met Zell am See er komt of natuurlijk het vervangen van de Bernkogelschlepplift.

Volgens Skiresort zit dit in de planing. Ze zitten er regelmatig naast en zijn niet voor 100% betrouwbaar, maar ik heb er wel vertrouwen in. Ook op het Alpinforum wordt dit vermeld.

Europa Österreich Salzburger Land Pinzgau
Saalbach Hinterglemm Leogang (Skicircus)

In Planung: Poltenbahn (Bj. 2014)
8er Hochgeschwindigkeits-Sesselbahn (kuppelbar) mit Abdeckhauben
Länge: 500 m · Beförderungskapazität/h: 3000
Skigebiet: Saalbach-Hinterglemm (Skicircus)
Ersetzter Lift: 4er Sesselbahn fix geklemmt

In Planung: Bernkogel II (Bj. 2013)
6er Hochgeschwindigkeits-Sesselbahn (kuppelbar) mit Abdeckhauben und Sitzheizung
Länge: 1341 m · Beförderungskapazität/h: 2400
Skigebiet: Saalbach-Hinterglemm (Skicircus)
Ersetzter Lift: Schlepplift , Schlepplift

Geen zorgen, Inmiddels is de sleeplift (Bernkogel II) vervangen en bijna klaar. Van het weekeinde nog langs gewandeld. Een verbinding met Zell am See zal er voorlopig niet komen, men ziet er hier (Saalbach-Hinterglemm) geen voordeel in. Dit onderwerp is deze zomer uitgebreid besproken binnen de gemeente met als conclusie dat een aansluiting voorlopig niet gewenst is.

Graag een bewijs van deze bewering. Volgens mij weet zelfs de liftmaatschappij niets van deze bouw. De Wetterkreuzbahn is niet de vervanging van de Bernkogelsleepliften.

Mag ik u erop wijzen dat dit niet het geval is. De sleeplift is ook dit seizoen nog gewoon in gebruik, de Bernkogelschlepplift is nog niet vervangen, alleen de wetterkreuz…

Snap het geklaag niet zo. Bernkogel is weliswaar een vrij lange sleeplift maar absoluut niet stijl. En het ziet er niet naar uit dat dit de volgende nieuwe lift gaat worden. Ik tip op Polten.

Gast946 op 2 okt. 2012 11:48

Ik neem aan dat jij een skier bent?

http://ski3.intermaps.com/saalbach/index.asp?Lang=de&amp…

zoals hierboven te zien is de wetterkreuz het vervolg op de bernkogel schlepplift…

wat een zegen zou het zijn als daar een stoeltjeslift zou komen, hinterglemm is nu 4 jaar onze uitvalsbasis, maar elke keer zie ik tegen die ellenlange sleeplift op. niet omdat ie stijl is maar zo lang duuuuuuuurt…

ik doe een jubeldansje als ze hem vervangen.

edit:

http://www.skiresort.info/ski-resort/saalbach-hinterglemm-le…
New at Saalbach Hinterglemm Leogang (Skicircus)
Planned project
Poltenbahn (YOC 2014)
8pers. High speed chairlift (detachable) with bubble
Bernkogel II (YOC 2013)
6pers. High speed chairlift (detachable) with bubble and seat heating
2012/2013
Finishing Wetterkreuz reservoir with 164,000 m³ capacity
Wetterkreuz 6er
6pers. High speed chairlift (detachable) with bubble and seat heating

Addict.

Het vermoeden onder de plaatselijke bevolking bestaat dat het vervangen van bernkogel 2 word uitgesteld tot het moment dat fieberbrunn de verbinding bouwt.

De sleeplift is inderdaad vervangen door een 6-persoons stoeltjes lift, zie saalbach.com en het skiplan voor 2012/2013

Ik zie op het interactieve skiplan toch nog steeds de bernkogel schlepplift staan. De wetterkreuz is wel een stoeltjeslift geworden. Ik zal er vanzelf wel achter komen hoe het nou echt zit.

@ Christiaan: ik ski en board, maar voorkeur gaat uit naar skiën. Een sleeplift hoort er nu eenmaal bij en ik heb er niet zoveel problemen mee.

Nogmaals Bernkogel 2 staat nog gewoon en Wetterkreuz is nieuw. De oude Wetterkreuzsleeplift moest wijken voor een waterreservoir voor de besneeuwing dus gelijk maar een nieuwe stoeltjeslift neergezet van nog geen 400m.
Dit alles is alleen niet zo duidelijk zichtbaar op de kaart.

@ Gast946: Ik weet dat er altijd wel een paar sleepliften aanwezig zijn maar in een modern gebied als Saalbach had ik geen sleeplift verwacht op zo’n cruciaal punt. In de meeste moderne gebieden zijn de sleepliften toch een beetje de achterafliftjes of gletscherliftjes.

Het is jammer dat er een sleeplift zit,

volgens de saalbachsite staat er nog steeds een sleeplift, mocht er iets anders staan, graag een linkje?

@Christiaan. De vervanging van de Bernkogelsleeplift stond oorspronkelijk vorig jaar gepland. Het was namelijk de bedoeling om in een keer de 3-pers stoeltjeslift en de sleepliften in een keer te vervangen (zonder tussenstation). Alleen bij de plek waar de overstap (nog steeds) plaatsvindt, bevindt zich een restaurant en de eigenaar van dit restaurant is ook de eigenaar van de omliggende gronden. Deze persoon heeft er simpelweg niet mee ingestemd dat er een direct verbinding werd gebouwd over zijn grond.
Overigens Polten stond ook voor dit jaar op het programma om te worden vervangen. In het voorjaar waren al de paaltjes zichtbaar die het dalstation, mastplaatsen en plaats van het bergstation aangaven. Zover ik weet wordt Polten tegelijk gebouwd met een nieuw waterreservoir voor de besneeuwing.

Trouwens is de Bernkogelsleeplift wel zo cruciaal? De lift is alleen voor de verbinding vanaf Leogang komend nodig. En als het nu een steile lift was, maar dat is ook niet zo. Daarnaast nodigt de piste niet echt uit voor een herhalingsafdaling en verder is de capaciteit volgens mij ruim voldoende.

Trouwens is de Bernkogelsleeplift wel zo cruciaal? De lift is alleen voor de verbinding vanaf Leogang komend nodig. En als het nu een steile lift was, maar dat is ook niet zo. Daarnaast nodigt de piste niet echt uit voor een herhalingsafdaling en verder is de capaciteit volgens mij ruim voldoende.

Gast946 op 3 okt. 2012 16:26

Wij zitten in Saalbach en mijn vrouw durft alleen blauwe pistes af. Via de Noordzijde kom je alleen via een rode piste in Hinterglemm terwijl je er via de zuidzijde ook via blauwe kan komen . Vanuit Saalbach via de Zuidzijde naar Hinterglemm moet je dus zowiezo met een sleeplift.Dit maakt het voor een beginner wel een cruciale lift.

Ikzelf neem deze kant ook nooit als ik naar Hinterglemm ga, altijd vanuit Saalbach met de Schattberg naar boven en dan de sprinter in om de Westgipfelabfahrt te doen omdat die zo heerlijk is. Ik vind de bernkogelabfahrt wel leuk om even lekker te carven maar dan niet aan het eind van de dag als het druk is en de sneeuw wat zwaarder…

@ Christiaan. Voor een beginner mag het dan misschien een cruciale lift zijn, maar juist een beginner die skiles heeft gehad (althans behoort te hebben gehad) heeft ook geleerd om een sleeplift te gebruiken. En het enige dat over deze lift valt te zeggen is dat deze lang is maar verder geen gevaarlijke pistekruisingen heeft of erg stijl is en/of een ijzig spoor heeft. Of een gebrekkige capaciteit heeft.

de lange afdaling achter de schatberg langs is een heerlijke afdaling, als je dan rond wil naar hinterglemm; wat veel mensen doen, dan is die lift cruciaal… hij is niet met 5 min. te omzeilen.

het is geen naar steil of gevaarlijk ding, alleen lang… na een dag of wat stevig werken gaat ie me gewoon zeer doen aan de beentjes ;)

Addict.

Er gingen verhalen als je vanuit Zell am see (kettingbahn) naar Vorderglemm skiede de grond eigenaar je bent een luchtbugs beschoot als je gezien werd…

Er gingen verhalen als je vanuit Zell am see (kettingbahn) naar Vorderglemm skiede de grond eigenaar je bent een luchtbugs beschoot als je gezien werd…

martijn op 5 okt. 2012 19:56

das de uitdaging waard, kan het ook de andere kant op :) dan neem ik mijn hazenpak mee :D

Addict.

@ Christiaan. Voor een beginner mag het dan misschien een cruciale lift zijn, maar juist een beginner die skiles heeft gehad (althans behoort te hebben gehad) heeft ook geleerd om een sleeplift te gebruiken. En het enige dat over deze lift valt te zeggen is dat deze lang is maar verder geen gevaarlijke pistekruisingen heeft of erg stijl is en/of een ijzig spoor heeft. Of een gebrekkige capaciteit heeft.

Gast946 op 4 okt. 2012 19:42

Na drie jaar skiles in frankrijk (Val thorens) heb ik nog nooit een sleeplift genomen. Dit jaar voor het eerst naar Oostenrijk en ik begin net niet te hyperventileren wanneer ik denk dat ik straks waarschijnlijk een sleeplift aan mijn been heb :(

aanvulling gast 837: we zitten in leogang dus dan is die sleeplift blijkbaar wel essentieel

(off topic: ga mij hier toch eens moeten registreren)

Nog 2 jaar en alle cruciale sleepliften zijn vervangen door stoeltjesliften. Ook voor de Rosswald in Hinterglemm staat vervanging (waarschijnlijk 2013) in de planning. Hoogstwaarschijnlijk dus 3 nieuwe liften in SHL in 2013. (Bernkogel 2, 2e gondel Leogang en Rosswald). Polten volgt dan in 2014 om een groot waterreservoir mogelijk te maken.

Vanuit Zell am Zee is wel flinke interresse voor een verbinding; dus er wordt weer veel over gesproken. Realisatie verwacht ik niet voor 2016.

Is er al niet jaren interesse vanuit zell am see om de verbinding te maken? En is het niet net Saalbach dat dit wil verhinderen dat die verbinding er komt aangezien deze enkel in het voordeel is van Zell am See en er daardoor minder verblijf zal zijn in Saalbach zelf aangezien Zell am See (het stadje dan) gezelliger, groter is.

Conclusie: veel gepraat maar realisatie zie ik écht niet snel gebeuren.

ik ook niet. Zell am zee heeft zich nu natuurlijk gericht op de verbinding met de maiskogel in kaprun. De bouw naar Piesenfdorf wordt volgend jaar gestart. Later is dan de verbinding met de gletscher vanaf de maiskogel gepland. Verbinding naar Fieberbrunn staat wel gepland. ook de aanluiting van Viehofen naar Schonleiten

http://regpi.at/stuff//Regionalprogramm2011/April2012/201204…

De verbinding naar piesendorf gaat niet door is afgekeurt. hele plan de kast weer in helaas . boer van de grond heeft rechzaak gewonen. Anders was de eerste lift al klaar geweeest van de winter.

klaassen

blauwe pistes hadden vroeger vaak een sleeplift

Plaats een reactie