Sneeuw in maart????

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

gaan al zeker 10 jaar naar Hinterglemm, alleen omdat we erg laat zijn met boeken is alleen de eerste week van maart 2008 nog beschilbaar. Nu is mijn vraag wat rond die periode het weer was (ik weet resu;taten uit het verleden…) maar toch. hopelijk dat iemd hier ervaring mee heeft en de moeite wil nemen een antwoord te geven.

Alvast bedankt.
Gabriël

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar begin maart is meestal prima te doen. Niemand zal je zekerheid kunnen geven, maar ik voorzie geen problemen

Nou, vorig jaar midden maart geweest in Saalbach, het was nog OK en heb leuke dagen gehad, maar na pasen (viel vroeg vorig jaar) viel het gebied leeg. Dan is er echt niets meer…dus snel onze koffers gepakt en naar Ischgl gereden, daar nog volop bedrijvigheid, veel apres ski en betere sneeuw.
Dus zelf zou ik Saalbach vanaf midden maart niet nog een keer doen. Het kan best, maar ik raad het niet aan. Ga dan richting Ischgl of St Anton…

Net zoals Alex zei: vanaf half maart gaat de sneeuw snel achteruit beneden de 1500/2000 m en zeker na pasen valt er nog weinig te beleven. Met wat geluk heb je een dump voor je vertrekt, maar dat is meestal maar goed voor enkele dagen… .
Begin maart is meestal nog relatief goed te doen, maar beneden de 1500 m is het s’namiddags dikwijls pap aan de zuidkant. Aan de noordkant vb bij de schattenberg heb je nog de meeste kans op goede sneeuw. Ook hoe steiler een noordgerichte piste, hoe minder vat dat de zon op de sneeuw heeft! Firnskiën kan je natuurlijk ook!
Nog andere leuke skigebieden in begin/half maart zijn Hochzillertal, Silvretta Nova en Axamer Lizum. Deze gebieden hebben hoofdzakelijk pistes op de NW tot O-hellingen.
Hier heeft de zon zowiezo veel minder vat op de sneeuw!

Wij gaan in het weekend van 12 maart ik hoop dat het dan ook nog goed is?? Is dit nog een goede tijd???

thanxxx

Sneeuw ligt er zeker nog! Alleen de zuidhellingen boven het dorp zijn over het algemeen sneeuwvrij. Hier krijg je de moderne kunstsneeuwbanen.
De sneeuw is s’namiddags (over het algemeen) pas goed vanaf 1400/1800 m en dit op de noordhellingen= zijn er niet veel. Dus voor echt een week te gaan skiën en op voorhand boeken raad ik je persoonlijk af.
Het kan natuurlijk nog feller dooien en dan krijg je ook hier in de loop van de dag pap.
Voor het zelfde geld dumpt het nog lekker en heb je poeder tot beneden… .
Enkele goede noordhellingen:

  • Kl. en gr. Asitz
  • schattberg x-press bovenste deel
  • schattberg sprinter
  • Zwölferkogelbahn bovenste deel
  • Reiterkogel Ost

Wij gaan de laatste jaren steeds rond 12 maart en de sneeuw is super goed! Vorig jaar kwam er zelfs nog een flinke dump.
Zoals Roel al vermeld, is het altijd goed aan de noordzijde (zelfs onderin !). Alleen als het flink gaat dooien wordt het in Saalbach onderin pap en Reiterkogel/Hochalm onder in ook. Maar dat is al een paar jaar terug dat wij dit hebben meegemaakt.

Weet iemand een beetje of de condities vorig jaar hetzelfde waren…als ik nu zo de berichten aan hoor, wordt ik nog niet gelukkig, en we gaan pas eind maart,

Dus, eind februari zijn de bergen om ons heen nog wit? Of hebben we groen uitzicht met alleen witte pistes?

Dat hangt wat van de laatste sneeuwval en temperatuur af maar normaal is alles wit dan. Sowieso zullen nog (bijna) alle pistes open zijn.

Enkele jaren gelden in H’glemm geweest, ook de eerste week van maart.
Sneeuwcondities vielen me toen erg mee, zeker gezien de relatief lage ligging (tot 2000 m.).
Maar het is natuurlijk elk jaar weer anders dus garanties zijn er niet. In het dorp zal de sneeuw in ieder geval weg zijn, zoveel is wel zeker. En de dalafdalingen zullen er ook niet allemaal even florissant meer bij liggen.

Nogmaals dat hoeft zo niet te zijn, ik heb gehad dat het er begin april nog hard sneeuwde in het dorp. Door de kanonnen kan je wel met zekerheid zeggen dat er naar alle waarschijnlijk nog kan geskied worden.

Zwolfer (boven Hinterglemm, noordelijke kant) zal zeker nog sneeuw hebben. Anders een korte rit naar Kitzsteinhorn, de gletscher boven Kaprun. Komt goed.

Dank jullie wel!

Kijk en lees ik de berichten hoop ik niet op een bijna lente tussen 9 en 16 maart, anders zal het wel eens een dagelijs ritje Kitzsteinhorn worden.

Ik ga het wel zien wat het vanaf 16 maard word

Ik ben een aantal jaar half maart gegaan, altijd prima kunnen skiën. 1x week gehad dat het erg warm was maar toen waren de pistes 's ochtends prima te skien en 's middags werd het een beetje waterskiën.

Twee jaar geleden was het in Saalbach eind maart een ijspaleis. Vorig jaar was het in Hinterglemm half maart goed te doen tot de lunch. Daarna werd het onderaan vrij pappig. Nu valt er nog geregeld sneeuw, dus hopen dat het goed koud blijft!

Hoe hoger hoe beter natuurlijk. Zwolfer zal heel waarschijnlijk ok zijn, anders de gletsjer boven Kaprun.

Haus Gassner in Niedernsill

Plaats een reactie