grenscontrole streng?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Samnaun

Ik heb wel op de site van Samnaun gelezen wat de regels zijn m.b.t. uitvoer van goederen, dus die zijn me bekend(ik heb overigens niets kunnen vinden over het invoeren van goederen).Maar…is er iemand die misschien weet hoe streng er wordt gecontroleerd bij de grens?
…Op de invoer en uitvoer van gewone goederen zoals souvenirs en etenswaren maar ook op sieraden/horloges(Drank/sigaretten is voor mij niet van belang want roken doe ik niet en drinken maar weinig).

Naar Samnaun kan niks ingevoerd worden, omdat het qua douanegebied een stuk ‘niemandsland’ is. Er zijn daar dus geen douaneregels. Het hoort officieel wel tot Zwitserland, maar je bent het ‘land’ zelf nog niet echt binnen. Net zoals eigenlijk op het vliegveld tussen de douane en het vliegtuig. Daar kan je ook tax free shoppen. Je bent Nederland al wel ‘uit’ maar je bent nog wel steeds op Nederlands grondgebied omdat je nog in Schiphol rondloopt.

Hoe streng de controle is kan ik je niet per definitie zeggen. Dat verschild van dag tot dag. Ze hebben wel veelal oog voor mensen met grote rugzakken en vreemde gedragingen. De Oostenrijkse douaniers hebben een goede neus voor wie ze moeten hebben. Ze skiën ook onopvallend rond de grens.

Oké, als ik het goed begrijp kan je dus alles meebrengen zonder problemen.
Bij de grenscontrole voor skiërs wordt dus geregeld goed opgelet.
Maar hoe zit het als je logeert in Samnaun en met de auto de grens over gaat?

Maximum één fles Appenzeller had ik begrepen? :)

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Met de auto passeer je een douanepost en die zijn open tijdens de winter. We hebben het nu 2 keer gedaan en nooit moeten stoppen. Het is ook niet zo opvallend als je daar met een volle koffer rondrijdt, dat doet iedereen die gaat skiën. Al skiënd nog nooit gezien dat de douane open is.

@frans Zou er niet een stilzwijgend akkoord zijn om skiërs niet te controleren ? Ischgl pakt er graag mee uit en ook de Zwitsers doen er geen slechte zaak aan…

BTW horloges doe je best aan en bonnetje verstop je ergens. Kan je nog altijd zeggen dat je ze al had.

@joepiedepoepie: Je kan van alles naar Samnaun meebrengen zonder problemen, omdat het uitsluitend uitvoer betreft. Andersom is dus een ander verhaal. Als je Oostenrijk in wilt of de rest van Zwitserland, dan moet je invoeren.

@Mathijs: In Samnaun mag je zoveel drinken als je wilt. Alleen naar Oostenrijk of Zwitserland mag je inderdaad maximaal één fles Appenzeller (of andere sterke drank) meenemen. ;)

@dr dre: Was dat maar waar! :) Op de bergkam dat de grens tussen Samnaun (Zwitserland) en Ischgl (Oostenrijk) vormt wordt soms best flink gecontroleerd. Maar je kan natuurlijk ook eens een week geluk hebben dat er weinig controle plaats vindt. Een akkoord is er dus niet, alhoewel Samnaun niet 100% ‘belastingvrij’ is. Livigno is daarentegen wel echt geheel belastingvrij.

Met betrekking tot dat horloge: Je moet kunnen aantonen dat jij je dure horloge elders hebt gekocht. Kan je dat niet bewijzen dan ligt het aan de douanier wat hij of zij ermee doet: Waarschuwen, schikkingsboete laten betalen, of gewoon de hele zaak laten invoeren en dan betaal je de volle mep aan btw. Zonder bon met aankoopprijs schatten ze de waarde van je horloge en betaal je over die geschatte waarde de btw.

Als je de officiële sites van Samnaun en Ischgl leest, hebben ze het alleen maar over het belastingvóórdeel. Maar je leest op verschillende fora nogal eens indianenverhalen over de grenscontroles en hoe die te omzeilen. Maar als ze streng controleren kan je toch eigenlijk amper wat meenemen? Daar hebben ze zelf toch ook geen voordeel aan?

Ik ben benieuwd naar nog meer ervaringen!

Echt ? Hoe doen ze dat dan ? Ik ken véél mensen die al in Ischgl zijn geweest en heb nog nooit over controle gehoord dus echt groot lijkt de pakkans me niet. Wel eens een verhaal over de zomer.

@Frans Maar hoe zit dat dan met de sieraden en het horloge dat je draagt en wel(allang) bezit?
Die heb ik wel bij me maar niet met bonnetje. Kunnen ze ook wel denken dat ik die spullen in Samnaun gekocht heb.

Dat zien ze wel, krassen, modeljaar,… Die mannen weten achter wat ze zoeken.

Ook al vaker daar geweest en nooit een controle gezien, laat staan gehad. Nu, beter voorkomen dan genezen natuurlijk dus ik zou zeggen: overdrijf niet met je aankopen en je komt er wel mee weg.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@dr dre Oké, horloges wel maar ook damessieraden?

@ Kristof Ik heb ook niet zoveel geld hoor, maar als ik bijv. een ring koop is ie toch gauw ietsje duurder dan 300,-

@joepiedepoepie: De douaniers merken best wel dat je staat de liegen of dat je juist de waarheid verteld. Maak je er maar niet zo druk om. Ook aan sierraden zullen beslist kunnen zien of dat splinternieuw of al wat ouder is. Met splinternieuwe en dure producten daar rond te skiën is natuurlijk vragen om problemen, dus doe je er wijs aan om niet teveel mee te nemen.

@Kristof: Ze skiën daar meestal onopvallend rond. Er staan bovenop de bergkam enkele hutjes waar ze de boel in de gaten houden. Waarschijnlijk zie jij er veel te eerlijk uit om aangehouden te worden. ;)

Soms worden ook complete controles doorgevoerd, maar dat is eerder een uitzondering. Zo’n complete controle heb ik een keer gehad bij het bergstation van de Flimsattelbahn. Iedereen die Oostenrijk in wilde skiën werd kort aangesproken.

Weg met dat Schengenverdrag! Die grenscontroles zoals in Zwitserland zouden ze in elk Europees land terug moeten invoeren. Zelfs in het minste schijtdorpje staan er twee agenten te controleren.
Het zou rap gedaan zijn met al die dievenbendes uit Oost-Europa e.d.

@Niels: Da’s straffe taal!Het is niet mijn bedoeling om hele stapels spullen mee te jatten. Maar als ik in bijv.Oostenrijk iets leuks zie dan koop ik het en hoef niet precies op de prijs te letten. Mocht het nu zo zijn dat ik iets leuks vind in Samnaun, dan wil ik toch weten of ik me streng aan de regels moet houden en een lijstje moet bijhouden om niet boven het toegestane bedrag uit te komen.

Weg met dat Schengenverdrag! Die grenscontroles zoals in Zwitserland zouden ze in elk Europees land terug moeten invoeren. Zelfs in het minste schijtdorpje staan er twee agenten te controleren.
Het zou rap gedaan zijn met al die dievenbendes uit Oost-Europa e.d.

Niels op 22 jun. 2012 01:20

Groot gelijk! Hetgeen ik nooit begreep in de Europese Unie is wel het Schengenverdrag. Geen controle meer op wat binnen en buiten komt in een land, het zou de keuze moeten zijn van het land zelf. Niet voor niets dat bijvoorbeeld Zwitserland het imago van een ‘veilig’ land heeft(ook door zijn grote leger natuurlijk).

Een beetje off-topic: in Zwitserland hebben ze ook een nog democratischer politiek systeem, ik ken het niet helemaal in detail, maar de mensen mogen voor bepaalde wetten zelf stemmen of ze dit willen of niet. Bijvoorbeeld de afschaffing van minaretten is er door de bevoling gekomen. Ik denk dat in België de meerderheid voor bijvoorbeeld zo’n verbod er ook wel is, maar geen meerderheid in het parlement zoiets durft voorstellen.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Als ik even hierop mag inhaken (om misverstanden te voorkomen): Het Schengenverdrag betreft alleen ‘vrij’ verkeer van personen. Dat heeft nog niks met douane regelgeving (m.b.t. goederen) te maken. In Zwitserland is ook het schengenverdrag geldig, dus mogen ze niet zomaar meer om je paspoort vragen, maar goederen controleren gaat gewoon door. En door goederen te controleren wordt de persoon ook nog ‘indirect’ gecontroleerd. Daarbij mogen ze ook weer om paspoorten vragen…

Met of zonder Schengenverdrag: Voor Samnaun maakt het niks uit, want dit valt buiten het douanegebied van de Europese Unie en Zwitserland. Grenscontrole is er dus altijd, alleen dan eerst wanneer je een douane-unie binnenkomt.

Een beetje off-topic: in Zwitserland hebben ze ook een nog democratischer politiek systeem, ik ken het niet helemaal in detail, maar de mensen mogen voor bepaalde wetten zelf stemmen of ze dit willen of niet.

Mathijs op 22 jun. 2012 02:00

Dat klopt. Het volk mag zelfs direct stemmen over hun eigen belastingen die ze moeten betalen. Met veel referenda (circa vijf per jaar exclusief lokale referenda) heerst er in Zwitserland een veel directere democratie.

Als ik even hierop mag inhaken (om misverstanden te voorkomen): Het Schengenverdrag betreft alleen ‘vrij’ verkeer van personen. Dat heeft nog niks met douane regelgeving (m.b.t. goederen) te maken. In Zwitserland is ook het schengenverdrag geldig, dus mogen ze niet zomaar meer om je paspoort vragen, maar goederen controleren gaat gewoon door. En door goederen te controleren wordt de persoon ook nog ‘indirect’ gecontroleerd. Daarbij mogen ze ook weer om paspoorten vragen…

Frans op 22 jun. 2012 09:37

Ja heeft te maken met het feit dat Zwitserland niet bij de EER (Europese Economische Ruimte) zit. Daarom wordt er nog gecontroleerd op goederen. Wat mij betreft controleren én op personen én op goederen.

Het volk mag zelfs direct stemmen over hun eigen belastingen die ze moeten betalen. Met veel referenda (circa vijf per jaar exclusief lokale referenda) heerst er in Zwitserland een veel directere democratie.

Hoewel ik niet anti-referendum ben, moet ik er niet aan denken dat we dat in Nederland ook zouden krijgen.

Een beetje off-topic: in Zwitserland hebben ze ook een nog democratischer politiek systeem, ik ken het niet helemaal in detail, maar de mensen mogen voor bepaalde wetten zelf stemmen of ze dit willen of niet. Bijvoorbeeld de afschaffing van minaretten is er door de bevoling gekomen. Ik denk dat in België de meerderheid voor bijvoorbeeld zo’n verbod er ook wel is, maar geen meerderheid in het parlement zoiets durft voorstellen.

Mathijs op 22 jun. 2012 02:00

In belgië is het bij grondwet verboden, behoudens uitzonderingen. Beslissind mag het nooit zijn, wel indicatief. Maar omdat de ‘wil’ van het volk ontegensprekelijk is zijn ze eigenlijk gewoon binden. Nationaal mag ook nooit, zelfs niet indicatief. Op gemeentelijk en provinciaal vlak mag het wel, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.

Ik heb het even voor je opgezocht. In de periode '75-'2000 waren er 72 referenda in Zwitserland met betrekking tot 222 onderwerpen. Dit is 10 keer zoveel als de 2de in Europa, nl Ierland.

Ik ben resoluut tegen referenda omdat :
a) Indirecte democratie persisenter is, beslissingen durft nemen die anders niet genomen worden (belastingsverhoging BV) en je kiest nog altijd wie jou vertegenwoordigt.
b) In de Belgische (grond)wet zitten een aantal mechanismen (denk aan alarmbelprocedure) die een minderheid beschermen tegen de macht van de meerderheid. Het land België is NIET leefbaar als de meerderheid (Vlamingen) hun wil opleggen aan de minderheid (Walen) onder het mom van democratie. Een meerderheid is goed, als ze een territoriale afspiegeling heeft. Een goed voorbeeld is de koningskwesie. Leopold 3 werd beschuldigd van collaboratie in WOII en er werd een referendum gehouden of ie terug mocht komen. (Hij zat op dat moment ‘gevangen’ in Zwitserland. Bijna alle Vlamingen waren voor, bijna alle Walen tegen. Hij mocht dus terugkomen want er was een meerderheid, alleen lokte dit zo’n fel protest uit dat hij de eer aan zichzelf heeft gehouden en troonafstand deed. Het principe van de meerderheid beslist had zo afgedaan in België.

Weg met dat Schengenverdrag! Die grenscontroles zoals in Zwitserland zouden ze in elk Europees land terug moeten invoeren. Zelfs in het minste schijtdorpje staan er twee agenten te controleren.
Het zou rap gedaan zijn met al die dievenbendes uit Oost-Europa e.d.

Niels op 22 jun. 2012 01:20

Als je je land zo gaat afschermen maak je echt een louter economische muntunie. Die werken niet heeft het verleden al uitgewezen. Oftewel maak je van een Europa een soort van land met verschillende staten met eigen wetgeving oftwel stoppen we er beter gewoon mee.

@dr dre Oké, horloges wel maar ook damessieraden?

[/post]

Gedraag je zo onopvallend mogelijk (rara maar als je dit probeert van je juist op :) ) Ik zou geen rugzak meenemen maar alles je zak stoppen. Als je douaniers ziet geef ze dan niet te veel aandacht maar negeer ze ook niet. Als ze iets vragen kom je uit de lucht gevallen. Maar de kans dat zoiets gebeurd. De grens lift echt op de bergkam en de lift komt daar een meter of 5 voor aan. Je kan ook gewoon de piste terug nemen richting Zwitserland als je douaniers aan het werk ziet. (Dit is geen waterdichte methode want ze kunnen je gewoon tegenhouden en je moet ooit wel eens terug )

Om maar terug te komen op de vraag van de topicstarter… In portes du soleil zijn wij echter wel een keer aangehouden toen we uit een skilift kwamen die van Frankrijk naar Zwitserland ging. Een vriend van mij moest meer naar een kantoortje van hun. Papier laten zien, rugzak leeghalen, vragen wat ie kwam doen (…) etc. Verder niks boeiends, maar ze controleren dus wel.

@dr dre: Referenda gaat ook niet zomaar werken als het volk nooit gewend is om belangrijke beslissingen te kunnen nemen. In Zwitserland gebeurd het al jaar en dag. Daar stemt de bevolking ook best voor een belastingverhoging, omdat men weet dat tegenstemmen niet goed voor het land zal zijn.

Maar ik ben het absoluut met je eens dat zoiets in Nederland of België absoluut niet zomaar gaat werken. Iedereen stemt dan maar wat raak. In Zwitserland weet men niet beter. Daar is het onderdeel van hun cultuur en hoe ze zijn.

Heeft wel een nadeel dat Zwitsers vrijwel overal een uitgesproken mening over hebben. Dat komt soms een beetje betweterig over, alhoewel ik persoonlijk met Zwitsers hele goede contacten heb.

Appenzellers worden door andere Zwitsers wel eens voor gek uitgemaakt, maar als buitenlander zijnde vind ik ze naar gasten toe juist super gastvrij en doen ze echt wat voor je zonder direct geld te willen zien. In Wallis willen ze bijv. alleen maar je schoonmoeder verkopen.

Hebben de Zwitsers een sterk samenhorigheidsgevoel ? Of is het meer regio per regio zoals in België of Italië ?

@dr dre: Ja dat klopt. Dat is ooit begonnen op 1 augustus 1291 toen de boeren kantons Schwyz, Uri en Unterwalden tezamen een eed hebben gezworen om voor altijd elkaar te helpen. Later hebben zich steeds meer regio’s (kantons) daartoe gevoegd totdat Zwitserland zo is gevormd zoals dat nu is. Nu vieren de Zwitsers het ontstaan van het land elk jaar nog op 1 augustus met flink wat vuurwerk en bergvuren.

Vorarlberg wilde destijds ook bij Zwitserland horen, maar dat is niet doorgegaan. Tergelijkertijd wilde Tirol een eigen staat stichten, tezamen met Zuid-Tirol en Oost-Tirol. Als dat ooit gebeurd zou zijn, dan bestond Oostenrijk alleen nog uit een bolletje zonder staart.

Amai, dat wist ik niet. Ik dacht dat het eerder een soort van 2e België was op dat gebied. Een "kunstmatig" landje met weinig gehechtheid aan het vaderland door oa. de 4 verschillende talen in Zwitserland en het feit dat het vroeger als een bufferstaatje gold voor het op territoriale expansie gerichte Frankrijk.

Nog even over dat democratische gehalte van een referendum: Jaren lang heeft men in Zwitserland om de zoveel tijd een referendum gehouden over vrouwenkiesrecht.
En de democratische uitslag van die referenda? De meerderheid besliste jarenlang dat vrouwen geen kiesrecht mochten hebben. Hé niet zeuren, is democratisch besloten ;-)
pas in 1971 (en ik dacht in sommige kantons zelfs later) werd er besloten dat vrouwen ook mochten stemmen. 1971! Zelfs in flink wat Arabische landen bestond vrouwenkiesrecht toen al jaren.

Referenda lijken democratisch, maar zijn dat veelvuldig niet. Er wordt te snel gekozen voor puur eigenbelang en het belang van de samenleving wordt uit het oog verloren.

Mijn mening dan hè ;-)

De Zwiters maken echt wel beslissingen in het voordeel van hun land. Ze stemmen zelfs voor belastingsverhogingen. Het vrouwenkiesrecht in Zwitserland werd in 1973 het eerst toegekend in Ünterbach in Wallis.

De Zwitsers maken juist wel beslissingen in staatsbelang. Zo moest de toekomstige kabelbaan in Saas-Fee naar meer dan 4000m ook worden goedgekeurd door heel de vallei. Democratie noemen we zoiets, naar mijn mening hadden ze dat in Frankrijk en Oostenrijk soms ook moeten doen.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

De meerderheid kan zich ook vergissen Mathijs… Als de meerderheid van de Zwitsers morgen vind dat homo’s in elkaar mogen geslagen worden, is dat dan democratie ?

De meerderheid kan zich ook vergissen Mathijs… Als de meerderheid van de Zwitsers morgen vind dat homo’s in elkaar mogen geslagen worden, is dat dan democratie ?

dr dre op 22 jun. 2012 23:34

Ja, als je naar het model van democratie kijkt wel. Maar er zijn internationale verdragen die zo’n fysiek geweld verbieden.

Wanneer presenteert Rogier eens een skiverslag in het Frans?

Interessant om te lezen dat ik een flinke discussie over democratie heb ontketend door een simpele vraag te stellen over grenscontroles.

Wat de democratie betreft:
Ik wordt wel eens moe van onze indirecte democratie maar té direct lijkt me ook niet prettig. Er zou eigenlijk een soort tussenvorm moeten zijn.

Er zijn nog wel andere manieren om je mening aan het beleid duidelijk te maken dan louter om de x jaar eens te stemmen. Denk maar aan de truckers die elk jaar wel eens een autostrade blokeren :)

Als we meer moeten (Nederlanders mogen) gaan stemmen neemt de regering minder nodige ,maar niet populaire, beslissingen omdat ze meer bezig zijn met kiezers te winnen. Zo is het in België toch…

"…"

Ja, als je naar het model van democratie kijkt wel. Maar er zijn internationale verdragen die zo’n fysiek geweld verbieden.

Mathijs op 23 jun. 2012 00:01

Je kan uit zowat elk verdrag stappen en zolang je maar voldoende olie hebt zal de internationale gemeenschap niets doen. Kijk maar naar Syrië.

Plaats een reactie