grenscontrole streng?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Samnaun

"…"

Ja, als je naar het model van democratie kijkt wel. Maar er zijn internationale verdragen die zo’n fysiek geweld verbieden.

Mathijs op 23 jun. 2012 00:01

Nee, dus niet. Democratie gaat uit van het beginsel dat de meerderheid beslist, maar met respectering van de minderheid. Dat respecteren is vastgelegd in grondwettelijke rechten waar niet aan getornd zou mogen worden.

Ik heb zowel bij de Oostenrijkse, als bij de Italiaanse grens in het Engadin (Landeck - St-Moritz - Como) grenscontrole gezien, en die VW Golf uit 1985 met chauffeur + petje werd er uiteraard tussenuit gehaald. In Ischgl heb ik geen enkele controleur gezien op de piste. Ik zie er dan ook heel braaf uit.

In Ischgl heb ik geen enkele controleur gezien op de piste. Ik zie er dan ook heel braaf uit.

Harry (Winterberg) op 27 jun. 2012 11:14

Haha als je het zelf al zegt :p

@ harry: Gelukkig heb ik dan geen VW Golf uit 1985 en ook geen pet op in de auto. Een klein braaf Mazdaatje 2 zullen ze toch niet zo snel aanhouden? Daar zit geen geld in! Op de piste zal het dan ook wel meevallen want mezelf kennende, heb ik die gasten zelf waarschijnlijk niet eens in de gaten. Kan ik me dus niet eens verdacht gedragen. (Hoeft ook niet want ik kan toch geen Rolex bekostigen.)

Begin maart in Samnaun geweest. Fantastisch gebied! Geen controles gezien. Op de grens staan her en der wat schaftketen maar nooit iemand gezien.Idd verhaal van douane in burger heb ik ook gehoord maar niet gezien (zoals het hoort). In Samnaun overnacht. Bij vertrek vroeg de eigenaar nadrukkelijk naar smokkelwaar. Er
"kan" gecontroleerd worden. Zoals iemand eerder aangaf over het aantonen van bonnen mbt dure horloges e.d. klopt. Dit gaf de eigenaar aan. Ook voor horloges die je ook al had voordat je CH binnenkwam. Maar achteraf kun je vanuit NL waarschijnlijk wel bewijzen dat je het al had.

Overigens 'sochtends om 5 uur vertrokken. Bij de grens geen douane gezien, er brandde volgens mij zelfs geen lamp. Theoretisch kon toen vanalles!

Nu ik heb in Juni 2012 een groot probleem gehad met de vliegende Brigade van de Douane Oostenrijk.
Wij waren in Samnaun geweest en reden weer terug naar beneden om naar Oostenrijk te gaan.
Wij waren net Samnaun uit, en jawel hoor daar stond de Douane met 3 man, ze hielden alleen buitenlanders aan viel mij op.
Dus deze zagen een Nederlands kenteken en ja hoor aan de kant.
Er werdt gezegt Belasting Controle wat ik bij mij had, nu ik had 2 flessen stroh rum meegenomen voor een vriend van mij, ik maakte de koffer open en liet de flessen zien geen probleem.
Maar het was mooi weer en ik had een hemd aan met korte mauw, en daar zag hij een Breitling horloge, hij vroeg hoe ik daar aan kwam, ik antwoorde in Nederland gekocht en het horloge is al 6 jaar oud zie ook div.kleine beschadigingen van het dragen.
Gelijk kwam daar nummer 2 bij, deze had meer bevoegdheden om mij te kontroleren, hij ging in de auto kijken en was duidelijk iets aan het zoeken, ik vroeg hem wat hij zocht daar op antwoorde hij een kwitantie, waarop ik antwoorde dat ik geen kwitantie had want de horloge kwam daar niet vandaan.
Het was een zeer onplezierig persoon, zeker niet toerist vriendelijk.
Toen hij niets in de auto kon vinden kwam hij naar mij en vroeg mijn portemonnee, ik heb deze gegeven omdat ik niets te verbergen had, hij heeft heel de portemonnee op zijn kop gezet alle pasjes er uit gehaald, maar ook geen kwitantie, toen heeft hij de tas van mijn vrouw helemaal op zijn kop gezet, maar ook niets te vinden.
Ik bleef maar netjes want als je ze tegen je hebt dan had ik daar misschien nu nog gestaan.
Toen moest ik mijn horloge afdoen en gingen zij het serienummer opvragen in welk land deze horloge gekocht was, ik mee naar de bus met deze Douanier en ik dacht eens horen wat die gaat doen.
Maar mis er werdt voormij de deur dicht geschoven van de bus, deze is geheel ingericht als kantoor, dus ik kon niet horen waar hij mee bezig was, hij vroeg de prijs van het horloge deze heb ik hem verteld.
Na een hele poos kwam hij uit de bus en zij tegen mij dat hij er niet door kon komen wegens drukte, ik vermoed dat dit een lul verhaal was, hij heeft gewoon gehoord dat deze horloge uit Nederland komt.
Ik mocht weer vertekken, naar het Hotel in Oostenrijk.
Ook al is de horloge daar 6 jaar geleden gekocht, op dat moment kunnen hun je nog aanslaan voor de BTW met een extra boete.
Dus ik adviseer als je van plan bent om in Samnaun een horloge te kopen ga dan met 2 auto,s en laat er een voorrijden sta dan met elkaar inverbinding via de telefoon of een portofoon, dan speel je het op zeker.
Hopende jullie zo een goede tip te hebben gegeven.
Groetjes,
Wim

@Gast789 / Wim: Bijzonder verhaal. Het lijkt alsof de douaniers hun tijd wilde verdrijven en een beetje interessant probeerden te doen. Kan gebeuren, het zijn ook slechts mensen, maar wel een beetje flauw en misbruik van macht. In theorie hebben ze wel gelijk. Je moet kunnen aantonen dat je dure spullen daar niet hebt gekocht.

Wij waren net Samnaun uit, en jawel hoor daar stond de Douane met 3 man, ze hielden alleen buitenlanders aan viel mij op. Dus deze zagen een Nederlands kenteken en ja hoor aan de kant.

Gast789 op 12 okt. 2012 16:00

Je rijdt vanuit Samnaun naar Oostenrijk officieel de EER (Europese Economische Ruimte) binnen. De Oostenrijkse douaniers controleren als het ware ook al voor Duitsland en Nederland, welke allemaal tot de EER behoren. In principe wordt je hier door eigen mensen van de EU gecontroleerd. In Zwitsers zullen ze daarom niet geïnteresseerd zijn.

Dus ik adviseer als je van plan bent om in Samnaun een horloge te kopen ga dan met 2 auto,s en laat er een voorrijden sta dan met elkaar inverbinding via de telefoon of een portofoon, dan speel je het op zeker.

Gast789 op 12 okt. 2012 16:00

Je zou in het vervolg ook kunnen overwegen om via de Zwitserse kant van Samnaun naar beneden te rijden via Vinadi. Deze weg heeft wel zeer smalle tunneltjes en een slecht wegdek, waar je wel rekening mee moet houden. Eenmaal beneden ga je linksaf naar de Oostenrijkse grens. De douane die daar staat gaat ervanuit dat je uit ‘normaal’ Zwitserland bent gekomen en zullen minder moeilijk doen.

Beste Frans,
Help mij even, wat moet ik doen om een reactie te geven op een bericht, zoals jij dat deed.
Ik heb mij al aangemeld.
Ik zie graag een antwoord van je te gemoed.

Groetjes,

Wim

Welkom op het forum, Rechts boven staat een knopje ‘quote’

Click. Click. Peace

@Wim: Gewoon op de knop ‘quote’ drukken naast ‘niet ok’ rechtsbovenin elk bericht. Vervolgens kan je tekst dat je van mijn verhaal niet wil quoten gewoon verwijderen, zodat er een paar regeltjes overblijven waarop je wilt reageren. ;)

Edit: Ah, zie… Moderatoren zijn zeer attent. Rogier was me net voor. :)

Bedankt allemaal voor de hulp.

Groetjes,

Wim

Frans,
De weg van de tunneltjes heb ik ook al diverse keren gereden, deze zijn inderdaad erg smal.
Je moet goed voorruit kijken of er niets aankomt anders moet je terug rijden.
Bedank voor je hulp.

Groetjes,

Wim

Plaats een reactie