Route en EUR/CHF

Dit onderwerp gaat over de bestemming Scuol Motta Naluns

Voor eind december heb ik een verblijf in Oberinntal (Pfunds) gepland met dagtripjes naar o.a. SFL, Nauders en Reschen. Ook overweeg ik uitstapjes naar de Zwitserse plaatsen Samnaun en Scuol. Volgens de routeplanner beide een half uurtje rijden vanuit Pfunds. Is iemand bekend met de kwaliteit en drukte van de betreffende wegen (zowel droog als nat)? Verder vroeg ik me af of ik Zwitserse Franken bij me moet steken voor parkeergeld, skipassen, e.d. of dat men vanwege vele toeristen ook Euro’s accepteert. Ook zeer benieuwd naar eventuele ski ervaringen met Scuol. Aanrader of afrader voor een dagtrip?

De route naar Samnaun wordt goed schoon gehouden. De skibus gast ook vanuit Pfunds die kant op. In Samnaun kun je gewoon met euro’s betalen. Parkeren is bij al de gebieden die je noemt gratis Hoewel ik dat van Scuol niet zeker weet. Ben daar nog nooit geweest.
Kijk of je één van de twee gezamenlijke passen geschikt vind. Ski6 of SnowcardGold.
In Pfunds zit een skipassenwinkeltje waar ze beide hebben.

Aftellen maar!

Hoewel je heel veel met Euro’s kunt betalen, zou ik je toch adviseren om altijd wat Zwitsers contant bij je te hebben.

Rob

In Scuol zijn de grote parkeerplaatsen nabij de lift betaald parkeren. Volgens mij kunnen deze met een betaalkaart afgerekend worden. De weg erheen is zeker doordeweeks ronduit rustig te noemen, en gaat door het dal. Wel wat bochtig, want het is een smal dal, maar niet moeilijk en een vrij kleine kans op sneeuw. Bovendien houden ze de hoofdroute erg goed sneeuwvrij.

Scuol is zeker de moeite waard. Alle pistes in een dag haal je misschien net. Maar door de bomen naar Ftan is mooi genoeg om vaker te doen, wij vermaakten ons hele dagen rond Motta Nolens met brede carvepistes en een paar leuke zwarte (niet te zwart). Er is een easy blauwe (die ze de Autobahn noemen, dacht nr 25) die ideaal is voor kunstjes en techniek. En natuurlijk de traumpiste naar Sent. Als die open is en je kunt ergens de bustijden vinden, zou je de auto 's ochtends in Sent kunnen zetten, met de bus ri Scuol, daar de lift in en eind van de dag na de traumpiste de auto in. Halverwege de Traumpiste is nog een hutte.

Ik zou zeker CHF meenemen (of pinnen in CHF als dat kan). Maar Zwitsers zijn erg klantvriendelijk, doen echt niet moeilijk. Als jij je kop koffie van 6 CHF met 20 euro betaalt, krijg je gewoon 14 CHF wisselgeld terug. Leuke hoofdrekenoefening voor de kids in de lift: hoeveel kost je kopje koffie dan als de wisselkoers 0,92 is…

*bericht bewerkt door Sndr op 14 okt 2016 08:24

Maar Zwitsers zijn erg klantvriendelijk, doen echt niet moeilijk. Als jij je kop koffie van 6 CHF met 20 euro betaalt, krijg je gewoon 14 CHF wisselgeld terug.

Tja, en maar zeuren dat Zwitserland zo duur is …
Het zijn ook meestal de Nederlanders die ‘moeilijk’ doen als het om het wisselen van de CHF gaat.

Rob

@RCGrootveld ik klaag niet hoor, kom er graag en beschouw het gewoon als ontwikkelingshulp :-) TS vroeg wat wij zouden doen. Gewoon gaan dus en wel CHF meenemen (of pinnen) en anders ook geen probleem.

*bericht bewerkt door Sndr op 14 okt 2016 09:07

Maar Zwitsers zijn erg klantvriendelijk, doen echt niet moeilijk. Als jij je kop koffie van 6 CHF met 20 euro betaalt, krijg je gewoon 14 CHF wisselgeld terug.

Tja, en maar zeuren dat Zwitserland zo duur is …
Het zijn ook meestal de Nederlanders die ‘moeilijk’ doen als het om het wisselen van de CHF gaat.

RCGrootveld op 14 okt 2016 08:35

Nee, waarom zou je zeuren als een kop koffie 6 euro kost? Koopje, dat Zwitserland.

Nee, waarom zou je zeuren als een kop koffie 6 euro kost? Koopje, dat Zwitserland

1: Ik kom zo ongeveer elk jaar wel in dat land en heb zelfs in de mondaine wintersportgebieden als Adelboden en Jungfrau Region nog nooit 6 Frank voor een kop koffie betaald …
2: Als je niet bereid bent om diep in je buidel te tasten, moet je ook niet naar dat land gaan
3: Als je dan toch gaat en je betaalt alles in je vertrouwde Euro omdat je geen zin hebt om te wisselen, maak je het je zelf moelijk (lees: duur)
Dit is echter dan een bewuste keuze en dan heb je bij mij geen recht van spreken

Zo, de ‘altijd dat gezeur over dure Zwitserland’ frustratie is er ook weer even uit …

Rob

Adem in, adem uit @RCGrootveld. 1. Wij betaalden een paar jaar geleden soms al zes (of meer) CHF in Zwitserland. Voor capuccino dan ☺. 2. Als je niet gaat, benadeel je vooral locals die ook geen invloed hebben op de harde munt. Ik zei al, ik betaal het graag en zie het als ontwikkelingshulp. En 3. Als iemand met euros wil betalen, hoef je niet per se een koersverschil in eigen zak te steken. Vind ik een fatsoendingetje, maar ieder zijn mening. Voor TS alleen de geruststellende boodschap dat je prima met euros uit de voeten kunt in Zwitserland.

Scuol is zeker de moeite. Ga je erheen, rijd dan even door de dorpsstraat van te voren. Zit vlak bij de Coop een pinautomaat, en je kunt er makkelijk parkeren. Gewoon de hoofdstraat vervolgen, bij de rotonde rechts en je rijdt zo naar het station en de liften.

Bedankt voor de reacties iedereen; ben een stuk wijzer geworden. @Sndr goede tip over parkeren van auto onder aan de Traumpiste; had die piste inderdaad al ontdekt op de pistekaart en baalde al dat daar geen lift was ingetekend; dat plan werkt dan alleen niet in combinatie met de tip van @Bennie om te pinnen in de dorpsstraat. Maar goed, ik kom er wel uit, desnoods een extra rondje rijden.

*bericht bewerkt door Patrick1980 op 15 okt 2016 01:47

Parkeren in Sent is een stukje lastiger. Het is een prachtig authentiek dorpje met smalle straatjes en verstopte pleintjes. Bovendien is het fijner om de traumpiste niet op het eind van de dag te doen, want dan zijn de laatste twee kilometer niet zo leuk. Dat is al een relatief smal pad, en is dan helemaal omgeploegd. Als het je er een paar extra euro’s voor over hebt gewoon in de hütte halverwege lunchen en dan door naar beneden. Besteed je tijd 's ochtends voor de tocht naar Ftan, terug omhoog en door naar de Mot da Ri om via de autobahn naar de Salaniva te sjezen. Ben je vroeg, doe je de uitdagende rode piste terug naar de lift en anders dus door naar de traumpiste. Kun je de middag hogerop doorbrengen. Door zijn enorme breedte blijft de hoofdpiste op de Motta Naluns lang goed, dus prima om aan het eind van de dag nog een paar keer te doen. Als de dalafdaling naar Scuol open is kun je deze meepakken, maar het is kwalitatief één van de minste pistes van het gebied.

Wij betaalden een paar jaar geleden soms al zes (of meer) CHF in Zwitserland. Voor cappuccino dan

Aangezien wij standaard cappuccino drinken, is dat mijn referentiekader …
2)
Ik betaal ook graag in dat land (gewoon in CHF), maar niet omdat ik dat als ontwikkelingsland zie, maar omdat ik me daar als “gast” behandeld voel. Dit in tegenstelling tot landen als Frankrijk en Oostenrijk, waar ik mij behandeld voel als “voor jou 10 anderen” klant.
3)
Zij moeten die Euro’s uiteindelijk toch weer wisselen voor CHF en dienen daarvoor transactiekosten te betalen.
De “ons ben zunig” Hollander is niet bereid om te wisselen en zadelt de uitbater vervolgens met die kosten op.
Dus als we het over “fatsoen” hebben …

Rob

Plaats een reactie