verblijf fiss of serfaus

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

hallo
kan iemand mijn eventueel een paar prijsbewuste verblijven aanraden in fiss of serfaus. dat mag een hotel,app,pension enz…wij zijn met 5 pers liefst met ontbijt. p.s wij zijn er nog altijd nog niet uit welk dorp het mooist is daar ?
alvast bedankt voor jullie hulp !
groetjes een prijsbewuste belg!

Angerhof in Serfaus.

Ben al 3 keer in dit gebied geweest, het is een geweldig skigebied en ook ‘den apres’ is in orde.Fiss is authentieker en ligt centraler om alle kanten van het gebied te doen.Serfaus is iets mondainer.

Als je als Belg de Nederlanders wil ontwijken, kies dan voor Fiss, want Serfaus is een ‘holland-enclave’. Wil je onze noorderburen echt ontmoeten ga dan naar Serfaus.

groetjes van een ski-belg.

Haus Tschuggmall
http://www.tschuggmall.at/Frames.htm

Vind Fiss zelf aangenamer, in alle opzichten

Fiss voor de (Low budget)wannabees, Ladis voor echte (rust) wintersporter en Serfaus voor de verwende wintersporter. Voor mij dus Serfaus. Beter dan Verbier, Val Thorens, Val d’Isere, Kitzbuhel of wat dan ook (hoewel het daar ook heel leuk is!)

Appartement ideal, serfaus! Dat mondaine vond ik erg meevallen. Sinds gisteren terug.

@ Jasper K. het appartement dat je noemt, ligt dat ver van liften/dorp? weet je ook prijzen? staat niet op site. bedankt

Haus am Kirch appartement zit naast de kerk kun je rechtstreeks boeken dan moet je de duurste kamer hebben 2 badkamers etc.

@Patchi
bedankt, heb je ook een link naar website?

Fiss blijft favoriet. Ben er nu zo’n 10x geweest. Apres-Ski is top in de Hexenalm. Ben o.a. vaak in Haus Bergkonig geweest http://www.bergkoenig.at en ook en ook vaak in Haus Brunnacker gezeten. http://www.brunnacker.at. Bergkonig ligt gelijk onder aan de lift. Brunnacker is wat verder het dorp in, nog prima te doen qua loopafstand en ligt dicht bij de supermarkt. Ga dit jaar weer min. 2x naar Fiss!!

Als je echt prijsbewust kun je beter een ander dorp/skigebied kiezen. Het is er sowieso erg druk.

Ben alleen in Serfaus geweest dus kan moeilijk over Fiss oordelen.
Mondain? Onzin, het is maar wat je mondain noemt.
Ik noem het liever skiën op niveau.

In Serfaus ben ik in Haus Central geweest en in Haus Plojen. Beiden zijn zeer aan te bevelen, Plojen ligt direct t.o. de lift, Haus Central ligt middenin het dorp (vandaar de naam).

Wij hebben zowel goede ervaringen met Serfaus als Fiss. Dorpen verschillen niet veel van elkaar, is mijn mening.

In Fiss is Haus Kofler een goede optie.

Bedankt voor jullie reacties. Helaas is alles volgeboekt voor dit winterseizoen. Wordt nog moeilijk om een appartement in Fiss te vinden met 2 slaapkamers.
Iemand tips voor andere leuke kindvriendelijke skigebieden?

Mondain is een verkeerde beschrijving voor Serfaus. Op een paar verdwaalde Russische ijsberen na.
Tot in de puntjes verzorgd vind ik een beschrijving die beter past bij dit dorp.
Ga er zeker weer naar toe.

@Klooster

Wanneer je met kinderen wilt gaan skiën, kijk dan eens naar wat minder grote en bekende skigebieden in Oostenrijk.
Oké, die gebieden zijn vaak wat kleiner en hebben wat minder pistes. Maar je bent er met de kids dus je kunt / wilt waarschijnlijk toch niet de hele dag vol gas gaan, dus wat heb je aan 300 km aan pistes?
Daarnaast zijn deze gebieden vanwege kun kleinschaligheid vaak ideaal voor kinderen, ook omdat de skiklasjes wat kleiner zijn (maar er daardoor meer aandacht voor jouw kind is!).
Ik heb goede verhalen gehoord over Bad gastein en Rauris.

Ik heb vandaag nog vrije appartementen in Serfaus gevonden. Als je wil, kan ik er even een lijstje van maken. In Fiss is alles bezet als ik zo kijk. Dat komt denk ik ook omdat Fiss een kleiner dorpje is.

Fiss is eigenlijk beter dan Serfaus. Ten eerste ligt elk huis/app/hotel op loopafstand vd piste, terwijl je in Serfaus een langgerekt dorp hebt. De dorpsmetro maakt dat niet goed vind ik, hij is altijd stampvol en rijdt niet vaak genoeg.
Ten tweede zijn de pistes (en liften) in fiss beter (mening, maar in fiss zijn nieuwere liften (alleen moseralm en sonnenbahn wat oud)). In serfaus is de sunliner, alpkopf, komperdell, lazid, plansegg nou niet bepaald modern meer. Dat wil niet zeggen dat het minder mooi is, de Masner in Serfaus is juist het mooist!
De pistes in Serfaus zijn sneller kapot, omdat het er ook eel drukker is; hierdoor ook langere wachttijden bij de liften.
In fiss heb ik goede ervaringen met haus Traummuller, ruime kamers, behoorlijk modern.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Gek genoeg ben ik het altijd met Thijmen oneens, maar dat komt misschien ook omdat ik al meer dan 10x in het skigebied geweest ben. Ik ben vaker in Fiss geweest(veel vaker zelfs) dan in Serfaus, al is Serfaus beter op de volgende punten:

  • Het maakt niet uit waar in het dorp je zit, je hoeft maximaal 5 minuten op de metro te wachten.

  • In Fiss is het echt een enorme kluun omhoog om vanaf je accommodatie naar de liften te lopen, de taleleweg is misschien wel een 50% helling.

  • In Serfaus zijn de liften minder druk dan in Fiss, omdat zij nu het boarding-systeem hebben ingevoerd, wat nog niet in Fiss gedaan is. Ikzelf heb wel eens toen ik een jaar of 7 was drie kwartier bij de Moseralmbahn gestaan.

  • Als er enorme storm is, en de liften tussen Serfaus en Fiss worden afgesloten, kun je beter in Serfaus zitten, omdat het stuk skigebied in Serfaus beduidend groter is dan in Fiss.

  • De skiklassen zijn minder druk, mede doordat de beginners meestal in Fiss gaan zitten.

  • De Apres-ski is in zowel Serfaus als Fiss bagger. Al denk ik dat op dit gebied Fiss beter is.

  • De pistes in Serfaus zijn een stuk moeilijker dan in Fiss, hieruit kun je zelf opmaken wat voor jou voordeliger is.

  • Fiss is wel iets goedkoper, dus dat is dan een pluspunt voor Fiss.

-Fiss ligt niet centraler in het gebied, alleen als je 5x per dag die ene afdaling naar Ladis wil maken(wat overigens een leuke afdaling is).

  • In Serfaus zijn veel meer winkels en bakkers etc. In Fiss lijkt het wel of ze verboden zijn.

Samengevat, Serfaus staat niet voor niets bekend als het hoofdplaatsje binnen het gebied is. Ook daarom is Serfaus het dure stukje van de 2.

De reden staat hierboven(ik was even niet ingelogd, maar ik schreef dat). Ik ben vergeten te zeggen dat de keuze natuurlijk Serfaus moet zijn.

@Bodi, ik kom al meer dan 10 jaar in Serfaus/Fiss.

-Ik heb een keer 2 metro’s moeten wachten, omdat ze vol zaten. Dat was dan wel hét hoofdseizoen.
-Ik loop elke ochtend van de accomodatie naar de liften. De weg is prima te doen en niet steil. Grootste deel van het dorp kan het over een ligt steigende weg bereiken. Aan het eind van enkele wegen staat zelfs een Förderband, waardoor je niet eens hoeft te lopen.
-In de laatste 2 jaar heb ik slechts 1x dat “easy boarding” systeem zien werken, in mijn ogen een slecht systeem. Zelfs 's ochtends om ~10uur (topdrukte) werkt het niet (1 poort open, andere dicht, geen aanwijzingen om in de lift te stappen).
-Bij storm wordt in Fiss de Nordseite afgesloten, in Serfaus is dan Masner/Pezid/Obere Scheid (en meestal ook Plansegg en Scheid) gesloten. Ik weet niet of je dan zoveel meer kilometers hebt? Waarschijnlijk wel iets meer.
-Skiklassen minder druk kan ik niet over oordelen, zit nooit in een skiklas. Meestal zijn het in beide gebieden even grote klassen. In Serfaus zie je wel minder klassen.
-Pistes in Serfaus uitdagender. In Serfaus heb je inderdaad iets uitdagender pistes, maar daardoor heb je wel "loop"stukken, zoals van Scheid/Lazid afdalen naar Komperdell, of Sattelsüd naar Serfaus. Toch krijgt Fiss steeds meer uitdagendere pistes, zoals: Frommes Extrem (heel kort), Kamikaze, Diritissima, Schonjoch abf. West, Zwölfer Sportiv (misschien wel de lekkerste zwarte piste ooit).
-Apres ski is inderdaad bij beide slecht; geen ervaring, ik ga voor skiën, niet voor apres-skien.
-Fiss ligt niet centraal in het gebied? En dan je reden? Alleen als je Ladis wilt maken? Ik weet niet wat je bedoelt. Vanuit Fiss kun je makkelijk naar alle stukken in het gebied (vanuit fiss ben je sneller op Plansegg dan van Serfaus op de Nordseite).
-Weinig winkels klopt, iedereen gaat naar die ene supermarkt onderaan het dorp, waardoor het daar altijd erg druk is.

Oja, ik ben geen Serfaus-hater, maar ik zeg gewoon mijn eigen ervaringen. Ik vind juist het mooiste stuk van het gebied in Serfaus liggen (Masner, alhoewel; is wel redelijk "verknalt" door de sneeuwkanonnen en de nieuwe lift (was vroeger zo lekker rustig, nu veel drukker)). Ook bij de Lawensbahn kun je heerlijk skiën (vooral hard carven).

-IK- zou naar Fiss gaan, het spreekt mij ook meer aan dan Serfaus.

Nog een vraag: er staat altijd dat Serfaus auto-vrij is, maar als je door Serfaus loopt, rijden alle auto’s en vrachtauto’s de heletijd naast je, best vreemd. In andere dorpen (hoeft niet gelijk Fiss te zijn) rijden minder auto’s, terwijl die niet auto-vrij zijn.

Dit moest er even uit, nog veel plezier in Serfaus/Fiss/Ladis!

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

In Serfaus mag je alleen rijden als je naar je hotel gaat. Maar in jouw tekst nu zie ik dat je je standpunten en argumenten ineens veranderd, je lijkt wel een beetje geschrokken door mijn intimiderende tekst. Verder zeg je wel een aantal goede punten over Serfaus, maar 1 ding kun je niet zeggen, en dat is dat de weg naar de gondels in Fiss niet stijl is.

hallo
kan iemand mijn eventueel een paar prijsbewuste verblijven aanraden in fiss of serfaus. dat mag een hotel,app,pension enz…wij zijn met 5 pers liefst met ontbijt. p.s wij zijn er nog altijd nog niet uit welk dorp het mooist is daar ?
alvast bedankt voor jullie hulp !
groetjes een prijsbewuste belg!

de cock nico op 19 jan. 2011 09:11

http://www.hausmartin.at

Ben ook in beide dorpjes geweest en vind Serfaus persoonlijk een stuk leuker dan Fiss. In Fiss is de weg naar de gondels idd ontzettend steil.

Serfaus heeft meer winkeltjes en de weg naar de gondels is heel goed lopend te doen. Metro is een uitkomst als je wat verder van het "centrum" afzit. Wij hebben al jaren Haus Gretl en dat ligt supercentraal.

Apres-ski vinden wij altijd heel erg leuk in George. Moet zeggen dat van alle wintersportplaatsen waar we geweest zijn we alleen in Fiss bij de Hexenalm zo’n groot buiten-apresski-gebeuren gezien hebben. Maar binnen bij George in Serfaus is wel zo lekker warm ;-)

Volgens mij blijkt er uit deze discussie maar 1 ding: Fiss en Serfaus zijn beide erg leuk.
De keuze voor Fiss of Serfaus is echt heel persoonlijk, beide hebben voor- en nadelen.

Sommige argumenten zijn wel wat vergezocht. Drukte in de Dorfbahn: tsja, mensen zijn nu eenmaal kuddedieren en gaan allemaal op hetzelfde tijdstip naar de liften.
Dat de liften in Serfaus niet modern zouden zijn, vind ik echt grote onzin. Liften zijn prima, het enige echte vervelende aan de liften in Serfaus is de wachttijd als je vanaf het middenstation (Komperdell) de Lazidbaan omhoog wil nemen. Dan sta je soms wel echt een tijd te wachten.
Ik heb zelf geen ervaring met Fiss maar volgens mij is het een leuk dorpje met iets minder faciliteiten dan Serfaus. In Serfaus zelf rijden inderdaad nog redelijk wat auto’s maar dat heeft o.a. te maken met de bevoorrading van winkels etc. Dat is wel eens vervelend vooral wanner je er vanuit gaat dat het een autovrij dorp is (wat dus feitelijk niet echt zo is).
Dat de pistes rondom Serfaus eerder ‘stuk’ zouden zijn is volgens mij niet echt het geval. Zoals bij elke dalafdaling wordt die naar het einde van de dag toe steeds ‘uitdagender’, maar dat is in Fiss net zo (de Frommes om 4 uur 's middags is best uitdagend).
Beide dorpen liggen ook vrij centraal. Vanuit Serfaus ben je wat sneller in het Masner gebied, vanuit Fiss kun je de Zwoelferkopf sneller bereiken. beide gebieden zijn prachtig.

Nog even over het boardingsysteem waarover goede en slechte ervaringen geschreven zijn.
Los van of je het goed vind werken of niet, het feit dat men dit systeem heeft ingevoerd zegt genoeg; men is continu aan het nadenken over verbeteringen.
Persoonlijk vind ik het een prima systeem; hoe vaak komt het niet voor dat je in de rij staat voor een lift en dat je clubjes van 2 of 3 personen ziet instappen in een lift waar er 6 inpassen? Of andersom, mensen die de volgende lift willen omdat ze niet bij onbekenden willen instappen.
Allemaal wel begrijpelijk maar heel erg wachttijdverhogend zeker in de spits.

ik vertrek op 11/02 naar Fiss, eerste keer dit gebied. (laatste jaren in Oostenrijk paar keer Ischgl, Solden, Saalbach en Obertauern)

Heb getwijfeld tussen Fiss en Serfaus, maar heb uit de meeste reviews begrepen dat Serfaus een Nederlandse enclave is, en ik hou meer van Oostenrijkse (of internationalere) apresski. Nu heb ik uit veel reacties opgemaakt dat in Fiss de hexenalm heel goed is, maar uit sommige reacties lees ik ook dat de apresski zowel in Fiss als Serfaus eigenlijk miniem is. Zijn er geen apresskitenten op of onderaan de pistes?

Juist Fiss is de Nederlandse enclave, kijk maar in de grote bosatlas.

Helaas geen echte apres ski tenten op of onderaan de piste… In Fiss inderdaad alleen de Hexenalm en dan ook nog eens tot 19:00 uur… Dan wordt de Hexenalm omgebouwd tot een restaurant.
Aanbeveling is om de zg Nightflow in Fiss of Serfauss te bezoeken incl extra skipas voor het avond skien.

antal keren in fiss geweest, prima acco’s en de enigzins steile weg naar de liften zie ik als een goede warming up voor een dagje heerlijk knallen!! Verder niet zo zeuren; dit skigebied heeft heel veel te bieden. Over Serfaus kan ik zeggen dat de apres ski daar iets beter is maar mijn gevoel zegt dat fiss wat relaxer/gemoedelijker overkomt. Wat je ook kiest beide dorpen/liften/pistes zijn top!

Vvor beginners/kleine kinderen is Serfaus echt een nadeel.
Eerst bij de metro wachten en dan wachten voor de lift naar boven om bij de oefenweiden te komen.
Ook is het bij slecht weer koud en slecht zicht op de oefenweiden omdat deze vrij hoog is.
Er zijn veel gebieden waar de oefenweiden op een betere hoogte en lekker beschut liggen.
Fiss/ladis onder andere.

Plaats een reactie