Serfaus-Fiss-Ladis afgelopen vier dagen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Vanaf afgelopen donderdag t/m gisteren heerlijk geskied in Serfaus - Fiss - Ladis. Hieronder een korte samenvatting van de condities zoals ik ze ervaren heb.

Het was prachtig weer met 's nachts een graad of 5 vorst en overdag een temperatuur net boven het vriespunt. In combinatie met (op drie uurtjes na) een strak blauwe lucht zorgde dit voor heerlijk ski-weer. Door het gebrek aan sneeuw zijn er helaas maar weinig pistes open, maar dit is uiteraard geen nieuws. De pistes die wel open zijn, liggen er afhankelijk van de lokatie in het gebied matig tot prima bij: Fiss-Noord her en der matig met steentjes en grasplekken, Masner prima.

Helaas zijn de verbindingen daardoor ook niet meer al te best. Met name de terugweg vanuit Fiss is zelfs in deze rustige periode al voorzien van het nodige gras en flinke hobbels. Wachttijden voor de liften waren er niet. Wat is het toch heeeerlijk skiën zo buiten het seizoen!

De zuidzijde van Fiss is dramatisch: alleen de Möseralmabfahrt is open en verder niets. Onderin ligt helemaal geen sneeuw muv de kunstsneew op de piste en bovenin is het ook zeer magertjes. De 50 cm op de website van SFL zul je vast wel ergens op een plekje in het Masnergebied kunnen vinden, maar is veel te optimistisch in mijn ogen. Het sneeuwdek is nu dermate mager dat je vanuit de Noordzijde van Fiss alleen via de Frommesabfahrt in Fiss kunt komen. De nieuwe "Lange Abfahrt" die halverwege de Frommes richting Ladis gaat is uiteraard ook niet open.

In Serfaus en met name het Masner-gebied zijn de omstandigheden een stuk beter. De Waldabfahrt in de ochtend was daarbij onze favoriet. De sneeuwcondities in het Masnerdeel waren veruit het beste van het hele gebied.

Wij hebben de afgelopen dagen heerlijk geskied, maar zonder een flinke dump gaan er geen extra pistes meer open en voorzie ik met Kerst toch wel wat problemen. Het wordt volgens mij veel te druk op die paar pistes en die enkele verbindingsroute waardoor de kwaliteit van de pistes hard achteruit zal gaan. Hieronder wat foto’s die bovenstaande wat toelichten.

null

Uitzicht op Zuidzijde Fiss vanaf de weg naar boven

null

Fiss Zuidzijde vanuit de Möseralmbahn

null

Möseralmabfahrt Fiss

null

Fiss Noorzijde

null

Frommes-abfahrt

null

Gristabfahrt, althans dat zou hij moeten zijn

null

Lentebeeld onder de Sunliner-lift vanuit Serfaus

null

Serfaus - Planseggabfahrt

null

Serfaus - Waldabfahrt

null

Bovenop de Masnerkopf

Heel wisselend, paar prachtige plaatjes, met paar schrikbeelden er tussen. Maar toch mooi dat je een goede skitrip hebt gehad. Goed overzicht ook, best welkom denk ik voor de mensen die komende week naar SFL gaan.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ter aanvulling nog een telefoon-foto van de prachtige witte wondere wereld rondom de Masnerkopf. Zo hoort het er eigenlijk overal uit te zien.

null

Top verslag @Paskal! Bedankt!

Mooie foto’s :) Het lijkt inderdaad net lente!

Leuk verslag maar… inderdaad net alsof het diep in de lente is!

Dank voor de complimenten. Ik heb in ieder geval getracht een realistisch beeld te geven van de situaties van de afgelopen dagen in tegenstelling tot hetgeen ze zo nu en dan via de SFL Facebook-pagina doen.

De onverwachte sneeuwval van zaterdagnacht stelde in SFL niet veel voor. In het dorp was het nauwelijks zichtbaar en boven op de berg was hooguit 2 cm gevallen. Dermate weinig dat het in notime alweer grotendeels verdwenen was door de zon.

Tsja, soms wat te groen op de plaatjes, maar toch hebben wij heerlijk kunnen skien. Hopelijk zal dat voor de mensen in de komende kerstweek ook nog 'n beetje gaan lukken…

Hopelijk ziet het er half januari een stuk witter uit!
Bedankt voor je verslag. Ook op de website van SFL doen ze hun best om met de juiste foto’s en filmpjes een mooier beeld dan de werkelijkheid te schetsen. Dan zijn jou foto’s wel even schrikken.

Aftellen maar!

Paskal bedankt voor de update.

Erg confronterend deze foto’s. Wij vertrekken vrijdag en zijn aan het duimen voor de broodnodige centimeters want met de kerst drukte wordt de sneeuwkwaliteit alleen maar minder.

Ik neem voor de zekerheid twee paar ski’s mee. Mocht er echt weinig sneeuw liggen, dan ga ik gewoon met mijn twintips park skiën.

Kan mezelf niet helemaal vinden in het verslag, ook ik ben dit weekend 3 dagen wezen skien in SFL! Wij zaten in Fiss en inderdaad de zuidhellingen van Fiss zien er niet heel goed uit eigenlijk gewoon slecht. echter waren ze deze vanaf zondag ook volop aan het prepareren weliswaar met kunstsneeuw maar ook deze zullen voor kerst open gaan, of in ieder geval een aantal!

Verder bij Serfaus, bij de Masner als ook op de nordseite van fiss en frommes prima condities!!!

Op de foto’s lijkt het of het overal witte strepen door een bruin landschap waren, dit is zeker niet het geval, eigenlijk enkel op de zuidhellingen bij fiss!!!

Ok sommige pistes af en toe een beetje ijzig en kleine verbindingsstukken af en toe een bruine plek of wat gras erdoorheen maar in het algemeen prima piste condities! Heb ook afgelopen jaren in het voorjaar wel eens slechtere condities gehad…

Nogmaals wij hebben 3 dagen zeer goed kunnen skien op de piste, off piste heb ik het niet over…

Overigens vond ik de condities op de nordseite en frommes beter dan op de masner!

Verder zijn de foto’s inderdaad confronterend, toen we vrijdagochtend arriveerden dachten we, wat gaan we hier doen op wintersport? Echter na een dag skien en ook na 3 dagen skien spraken we openlijk verbazinwekkend naar elkaar uit hoe " weinig" we gemerkt hadden tijdens het skien van het feit dat er weinig sneeuw ligt in het dal en op de berg…

Nogmaals gewoon heerlijk kunnen skien, uiteraard kunnen de condities beter en hadden ook wij liever een meter sneeuw gezien, maar de pistes die open waren (100 km dacht ik) lagen er voor 90% prima bij…

Ook in Serfaus liggen witte linten in een groen landschap. Dat prepareren in Fiss met kunstsneeuw is inderdaad het geval maar slechts op een enkele (verbindings)piste. Er liggen zoveel meer pistes waar gewoon nog helemaal geen sneeuw ligt, zelfs geen nog niet uitgereden hopen kunstsneeuw. Is ook niet zo gek als het water in Fiss gewoon ver op is.

Ik zeg dit echt niet om mensen een slechte vakantie te bezorgen, maar ik zou zelf liever vantevoren weten wat ik ga aantreffen en dan liefst een realistisch beeld en niet die mooie promo filmpjes van S-F-L

Het feit dat de Adventure Night premiere en de Rodelavond zijn afgelast geeft ook wel aan dat het niet ‘je van het’ is. Maar zoals al eerder gezegd, op de open pistes kon je afgelopen dagen erg lekker skien en ik twijfel er ook echt niet aan de ze er alles aan zullen doen om alle vakantiegangers de best mogelijke pistes aan te bieden. Skien gaat ongetwijfeld lukken, maar hou gewoon rekening met drukte en let op voor ijs, gras en steentjes. 

Het blijft natuurlijk een subjectief verhaal Martje dus ik wil niet in een welles-nietes-discussie verzanden, maar ik zie sommige dingen toch echt anders. Dat alleen de zuidhellingen in Fiss bruin zijn is in ieder geval zeker niet waar zoals Marloes ook al aangeeft. Bijvoorbeeld de Südabfahrt in Serfaus is ook gewoon een wit lint door een bruin landschap zoals je op onderstaande foto (genomen vanaf de Waldabfahrt) kunt zien. Rodelen is Serfaus is helaas ook een no-go door gebrek aan sneeuw.

null

Het feit dat nog niet de helft van de pistes open is merk je toch echt wel, zeker als je er vaker bent geweest. In onze periode was het natuurlijk enorm rustig, maar met de Kerstdrukte wordt het toch wel een ander verhaal. Er zijn helaas te veel rode kruisjes in de beide rechter rijtjes (pistes Sefaus & Fiss).

null

Ik geef liever een realistisch beeld dan dat ik mensen blij maak met een dooie mus. Zo lang er geen flnk pak sneeuw valt, zal er hooguit nog een enkele piste open gaan voor zover dat al gaat lukken. Met kunstsneeuw kunnen ze veel, maar ik neem aan dat je ook gezien hebt dat het water bij Fiss bijna op is zoals je hieronder kunt zien.

null

Ik hoop echt van harte dat er een cm of 20 gaat vallen voor het weekend zodat er nog meer pistes open kunnen gaan anders blijft ik het met de drukte toch echt ietwat somber in zien voor de Kerstgangers. Het doemscenario is dat de Noordzijde van Fiss dichtblijft door te veel wind zoals wij vorig jaar eens een dag mee hebben gemaakt. Er blijft dan nog maar heeeeel weinig over. Laten we daar maar niet aan denken en hopen op veel sneeuw in de komende dagen!

Hier kun je trouwens nog een update vinden met vele andere foto’s op een ander forum: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=46&t=490…

Inderdaad je hebt gelijk en de foto’s spreken voor zichzelf, echter waren de pistecondities gewoon behoorlijk goed op een enkel verbindingsstuk na… Geen slush, wel af en toe wat ijs maar verder prima!

Ik denk vooral dat mensen na het zien van de foto’s een te negatief beeld krijgen en dat is denk ik ook weer niet nodig ;)

Dit gevoel kreeg ik namelijk zelf ook na het zien van de foto’s in het verslag ondanks dat ik 3 dagen prima heb kunnen skien en een zeer goed weekend heb gehad…

Ik denk dat je het meer zó op moet vatten: Paskal, jij en ik hebben prima kunnen skiën. Lekker weer, sneeuw was goed zat. Maar die geopende 100 km piste, misschien iets meer, zullen straks veel drukker bevolkt zijn dan toen wij er waren. Dát gaat het verschil maken denk ik.

Maar laten we duimen voor nog een mooie laag sneeuw en dan kan iedereen zo maar toch een hele goede vakantie hebben.

Ik zie inderdaad een leeg waterreservoir voor de besneeuwing, alleen dit is 1 van de 3 meren die er in Fiss zijn. Daarnaast kunnen deze ook weer gevuld worden. Dus het water voor de besneeuwing is vast nog niet op.
Op het Alpinforum zijn ook foto’s te vinden van de waterreservoirs in Serfaus. Ook hier nog meer dan genoeg op voorraad. Het is wachten op goede temperaturen.
Natuurlijk ziet het er allemaal erg armzalig uit zonder de natuursneeuw.

Ik heb geen verstand van besneeuwing, het al dan niet kunnen vullen van meren en bij welke temperaturen er al dan niet besneeuwd kan worden. Het was er 's nachts rond de -5 tot -7 graden. Er werd 's nachts op sommige pistes ook wel besneeuwd (en overdag ook in bv het Masnergebied), maar blijkbaar kan/mag/wil men dat niet overal tegelijk.

Wat enorm balen voor de mensen die nu lekker vakantie vieren dat het ‘doem-scenario’ nu ook nog uit komt, Fiss Nordseite dicht vanwege de wind. Dan blijft er helemaal weinig over voor zoveel mensen.

Maar goed, misschien hebben ze juist ‘mazzel’ want als ik het goed las zijn andere gebieden gewoon in z’n geheel gesloten vandaag… Jammer, hopelijk levert de verse sneeuw die 't brengt later deze week toch nog 'n paar mooie dagen op.

Plaats een reactie