Nostalgie naar Oostenrijk

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus

Hoi, iedereen die wintersporters.nl bezoekt. Toen ik deze pagina bezocht kreeg ik inspiratie om het onderstaande stukje tekst te schrijven.

Wanneer ik op mijn kamer sta en mij laatste skisokken in mijn skischoenen probeer te proppen om ruimte te besparen besef ik mijzelf dat het eindelijk weer die week van het jaar is. Met kriebels in mijn buik sluit ik de rits van mijn volgeladen koffer met skispullen die ik de afgelopen 5 jaar heb verzameld. In gedacht ga ik 15 jaar terug naar toen het allemaal begon, mijn eerste ski vakantie. Mijn vader is zelf skileraar dus het was vanzelfsprekend dat ik na mijn moeder de kneepjes van het skiën zo vroeg mogelijk zou leren. Daar stond ik dan dik verpakt op mijn kleine ski’s. Samen met de dochter van mijn vader zijn beste vriend stonden we te wachten in een skiklasje op de speelweide van Serfaus. Er waren toen der tijd nog geen elektrische band liftjes die je naar boven brachten, nee wij mochten op rood of groen gaas naar boven wandelen met je handjes sterk vastgeklampd aan het touw. Het eerste Duitse woord wat ik kende was daarom ook läufen. De aardige Duitse skileraressen riepen namelijk de hele tijd Drauf läufen. Daar ging ik dan in de wel bekende pizza punt het kleine stukje berg af. Wat voelde ik mij trots ik was niet eens gevallen. Met vuurrode wangen stond ik aan het einde van de dag te wachten op mijn ouders om hun te vertellen wat of ik allemaal al wel niet kon. ’s Middags nog lekker in de sneeuw spelen in de tuin van het appartement en ’s avonds een ijsje scoren in het dorpje. Elke middag kregen we natuurlijk patat ook wel beter bekend als pommes in het Duits. Fraülein möchte ich ein wasser ohne gas und ein pommes was dan ook de eerste zin die ik in het Duits kon zeggen. Ik genoot altijd volop van deze wintersportvakanties met mijn familie, buren en kennissen. Iedereen verbleef in hetzelfde appartementen complex en altijd gingen we naar Serfaus. Serfaus ken ik dan ook echt op mijn duimpje en Haus Jörg het appartementen complex zal ik nooit van mijn leven vergeten. Als ik heel ver in gedachten ben kan ik de macaroni nog ruiken die mij moeder na een dag skïen in het keukentje aan het maken was. Dan lig ik weer even op het Oostenrijkse bed waar ik en mijn broertje altijd sliepen en dan denk ik aan het dekbed dat altijd als een soort van slaapzak opgerold was bij binnenkomst, niet te vergeten het chocolaatje op de kussens. Ik ben mijn ouders eeuwig dankbaar dat zij mij altijd hebben meegenomen naar het mooie Oostenrijk waar de lucht toch iets frisser is en de mensen van goud zijn. Daar ga ik dan met mij koffer de bus in op naar het volgende wintersport avontuur in Wägrein dit keer. Het plekje waar ik ondertussen ook al weer 5 jaar kom.

Nu weet ik dat dit een forum voor vragen is, maar in februari reis ik weer af naar Flachau/Wagrein. Ik kom daar al 5 jaar en ik ken elk restaurant en elke afdeling op mijn duimpje. Bij genoeg positieve reacties ga ik op dit forum in die week een paar leuke korte verhalen uploaden met tips voor je wintersport vakantie in Flachau/Wagrein en omstreken. Misschien is hier wel helemaal geen behoefte aan maar het leek mij leuk om jullie als wintersport fanaten enthousiast te maken over dit ski-gebied :).

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 11 jan 2018 12:53: Titel ietsjes meer lading gegeven.

Hi @Kimtol mooi verhaal. Mijn vriendin (die mij op mijn 20e jaar ook verslaafd heeft gemaakt aan Wintersport) kan soortgelijke anekdotes vertellen. En met veel plezier terug denken aan de avonturen als klein kind in de sneeuw. Dit forum is niet alleen voor vragen, maar ook delen van ervaringen. Kijk maar in deze sectie reisverslagen: https://www.wintersport.nl/forum/2 of bijvoorbeeld het delen van fotos: https://www.wintersport.nl/forum/topic/384586. Ik vind het altijd leuk om een beetje reisverslagen te volgen. Dus hou je niet in en post maar raak!

*bericht bewerkt door Nelis op 11 jan 2018 13:06

Bergen + Sneeuw = ❤

Hartstikke leuk. Wintersport is voor een groot deel ook romantiek.

Overigens, als je elk restaurant en afdaling op je duimpje kent, moet je toch ook wel weten dat het Wagrain heet 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@kimtol kom maar op met de tips!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Wat een leuk verhaal, zo herkenbaar. Wij gaan al vanaf 1980 een paar keer per jaar skien. Ik zal maar geen verhaal schrijven, dan kom ik pagina’s te kort😂😂😂. Onze kinderen hebben skieen geleerd, toen ze 2,5 jaar waren, toen was het stappen op de skietjes in het carocelletje. In middels, al lang volwassen, 32 en 28 jaar.ieder keer verheug ik me, waar af te kunnen reizen, naar het heerlijke oostenrijk.

Zooo herkenbaar, al heel je leven met de familie op vakantie. Hou van die herinneringen! Ik kom al 26 jaar in Flachau en omstreken… Is thuis komen voor mij!
Verhalen zijn altijd welkom. Leuk.

Tsja, het wintersportvirus is genadeloos. Ik ben ook als kind aangestoken en 30 jaar later mijn eigen kinderen. Zij gaan al vanaf baby mee en skiën vanaf 4 jaar. Eigenlijk weten ze niet beter… Als wij per ongeluk eens noemen dat we nog niet zeker weten of we wel weer gaan het komende seizoen, dan is het huis te klein. Dus eigenlijk gaan we tegenwoordig alleen nog maar voor de kinderen :)

Zo wist mijn moeder te vertellen dat bij onze eerste wintersport ik niet van de piste te trekken was en mijn zusje de gehele afdaling “Oh dear oh dear” aan het roepen was.

Ben benieuwd naar je verhalen, kom maar op. Ken het gebied ook erg goed, dus benieuwd of ik nog iets nieuws lees. En het is Wagrain natuurlijk;)

Thank God summer is over!

Plaats een reactie