Fiss vs Kirchberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Beste ski-liefhebbers,

wij willen de laatste week van januari weer een weekje met 3 kids (8/6 en 4 jaar) op wintersport. Maar wij twijfelen over de bestemming: Fiss of Kirchberg. Voordeel van Fiss is voor onze jongste (die nog nooit heeft geskied) dat zij direct in het dorp kan lessen en de afstand is iets korter. Kirchberg is natuurlijk een Nederlandse enclave en hier tref je bijna zeker een Nederlandse skileraar/skilerares aan.

P.S. de oudste twee hebben beide al meerdere keren geskied, dus zij zullen het probleem niet zijn.

Wat zou jullie voorkeur zijn? Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groet, Dennis

In Fiss zijn ook ongelofelijk veel Nederlandse leraren hoor, zeker in de vakantieperiode. Fiss is minstens zo’n Hollandse familiebestemming als Kirchberg.

En wat bedoel je met ‘de afstand is korter’? Volgens mij is de rij-afstand vanuit Nederland niet heel verschillend. En binnen het dorp vanuit jullie verblijf naar de skischool hangt natuurlijk maar net af van de locatie van dat verblijf. In dat opzicht is Fiss ook niet ideaal. Als je een beetje ver van de lift af zit moet je het hele dorp door, bergop.

Met de afstand bedoelde ik: huis -> wintersport, maar dat scheelt inderdaad niet heel veel … alleen als je naar Fiss ga, dan hoef je niet via München te rijden en bij Kirchberg volgens mij wel.

Vorig jaar zaten wij in Koningsleiten (Zillertal Arena), ook een prachtgebied. Maar de piste waarop mijn zoon (toen 5 jaar oud) leste was bovenin rood en onderin blauw, maar dit betekende dat hij niet met de lift naar boven kon … omdat hij dan een rode afdaling had en deze was net ff te stijl voor hem.

Kortom welk gebied: SFL vs Kirchberg … is voor zowel de allerjongste (die geen ski-ervaring heeft) en de ene jongste (die goed van blauw afkomt, maar rood zorgt vaak voor problemen) leuk?

Ik weet dat dit een lastige vraag kan zijn, maar misschien zijn er mensen die naar beide gebieden zijn geweest en hier een goed antwoord op heeft.

@Dennis_tB, ik ken alleen Serfaus-Fiss-Ladis. Tussen Fiss en Ladis heb je verschillende makkelijke blauwe pistes. Die zijn prima te doen voor kleine kinderen. Die heb ik daar ook veel gezien. Daar ook veel Nederlandse leraren gezien. En het klopt wat @GiGi zegt, de loop naar de lift is vaak berg op. Wij zaten onder in het dal; en de skibus bracht ons voor de lift ;-)

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Oefenpiste kirchberg waar de eerste lessen worden gegeven zijn in het dorp. Het grote skigebied te bereiken met de skibussen net buiten het dorp. Maw kind lest in het dorp en u skiet ergens anders. Het is een prachtige oefenweide in kirchberg, maar als het is zoals ik nu vertel niet zeer praktisch. Als ik het zo van mede forum leden hoor is de optie fiss beter daar alles centraal in het dorp is (ben er zelf nooit geweest ) .
Na enkele jaren les lijkt kirchberg een mooie optie met een jong gezin.

Succes

Zelf een tijdje in Fiss gewerkt bij de skischool. De school is TOP voor kids om kennis te maken met skiën. Veel Nederlandse leraren, van super makkelijke glij-oefenweides, naar blauwe pistes. Enorm kinderland!

Enige nadeel: kinderland ligt dus NIET in het dorp, maar best een stuk boven het dorp, hooguit in de buurt van een aantal accomodaties. Wil je bij de kids kijken, Zul je eigenlijk de gondel moeten pakken naar het middelstation (is overigens maar 2 minuutjes ofzo)

Verder groot gebied, redelijk smeeuwzeker, maar o zo druk (mijn ervaring)

Let it snow

Fiss is een fantastisch mooi gebied. Mijn kinderen hebben daar hun eerste (sneeuw)lessen gehad. Dat was in de voorjaarsvakantie, dus heel druk.
In januari zal het wat betreft lessen een stuk rustiger zijn. Dat wandelingetje vanuit het dorp naar de piste vond ik nooit een probleem. Vrijwel elk huis/pension heeft een locker bij de lift. Het is bovendien een prachtig dorp om doorheen te wandelen.

Kirchberg heb ik zelf ook een paar keer geskied. Ook een mooi gebied. Kids hebben daar nooit gelest dus kan ik niet over oordelen. Zal vast ook goed zijn.

Voordeel van Fiss is wel dat het heel compact is. In een ochtend haalden wij altijd alle vier de uithoeken van het gebied. Je kan dus heel makkelijk terug naar je kids als hun les is afgelopen. Kirchberg is wat dat betreft wat uitgestrekter, zeker als je de oversteek maakt naar Jochberg. En ik heb een keer in Kirchberg meegemaakt dat er een verbindingslift uitging vanwege de wind. Toen kon ik niet meer terugkomen bij mijn dochter. Dat was wel heel vervelend. Dat probleem heb je in S-F-L ook niet. Want die dorpjes liggen op een paar kilometer uit elkaar. Dan ben je zo weer terug met de bus.

Peter Pos

Als je naar Kirchberg aan het kijken bent kan ik je ook Westendorf aanraden voor met je kinderen. Ligt vlakbij, gemakkelijk aan te rijden. Oefenweide in het dorp, waar je vanaf de pistes zo naartoe skiet. Ook vanaf de oefenweide ga je met de stoeltjeslift weer richting de gondelbahn. Verder veel mooie blauwe pistes in de buurt.

Dank voor alle berichten! Ik denk dat onze eerste optie Fiss wordt en dan met name vanwege de jongste twee kinderen.
@Bertje twee jaar geleden zijn we al naar Westendorf gegaan. Inderdaad heerlijk gebied vooral voor de kleintjes … alleen ben je een hoop tijd kwijt om naar de andere gebieden te gaan (Brixen of Hopfgarten).

Fiss is zeker een goede keuze! Als je een appartement of hotel neemt net iets buiten het dorp, bijv Fisserhofe dan rijden er 's ochtends busjes die je boven bij de lift afzetten. Zit je in het dorp zelf moet je altijd een stukje lopen. Wij zaten vaak in Familiehotel Wiesenheim, erg leuk voor kinderen! Zij hebben een eigen busje dat je brengt en haalt. Nu zijn het allemaal geen afstanden hoor, met het pendelbusje ben je met 5 minuten bij de lift. Terugweg gingen we ook wel lopen, dat was dan een kwartiertje het dorp door wandelen en je was er. Veel plezier in ieder geval! Wij komen deze winter voor het 20e jaar met de kerst 2 weken en in de voorjaarsvakantie 1 week. Het verveelt nog nooit!!

We hebben geboekt (periode 12 jan - 19 jan) en we zitten maar 200 meter van de sleeplift die naar het kindergebied gaat … kortom top!! Nu nog maar 4 maanden wachten en dan gaan we ;-)

@Dennis_tB
Eind januari hebben de kinderen, bij mijn weten, nog geen schoolvakantie toch? Ben benieuwd hoe jij dat organiseert. Daar kan ik misschien iets van leren.

In die periode zou ik voor Fiss gaan. In de schoolvakanties voor geen van beiden omdat ik het dan te druk vind.

Succes met je keuze!

Ik heb een eigen onderneming samen met mijn broer. Aangezien mijn broer al kinderen heeft die op het middelbaar onderwijs zitten en daarom met de krokusvakantie op wintersport gaat, kan ik zaaktechnisch gezien dan niet op vakantie. Kortom ik heb bijzonder verlof aangevraagd voor deze periode.

Zoals Cruijff al eens zei, elk nadeel heeft zo zijn voordeel.

Plaats een reactie